[OT] Små teardrop husvagnar

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Varför taktält? Vi har inte möjlighet att parkera husbil eller husvagn hemma, och ingen lust att hyra parkering för långtidsuppställning. Taktält kan sitta på bilen de perioder det används, resterande del av tiden står det i förrådet. Enkelt som tusan.

Vi har kört markbaserat tält ett antal år, ett stort campingtält som huvudalternativ och vårt fjälltält för lite snabbare/enklare hantering när det är ont om tid eller plats.

Taktältet gör att man kommer upp från fukt och väta. Det går väldigt fort att upprätta när man har parkerat och frigör som någon sa även plats inne i bilen. Det blir väldigt platseffektivt, får bilen plats så får tältet plats (med några få undantag).

Det är en sjukt härlig känsla att taktälta vid vattnet och öppna upp hela sidan på morgonen när solen går upp. På vissa platser känns det nästan som att tältet svävar ovanför vattnet. Sen är det nog lite av en livsstilsgrej också. SUV med taktält passar vår självbild, så vi är väldigt nöjda med det. Det är klart att det är en kompromiss på många sätt (och nästan 30k för ett tält är mycket pengar), men det har varit värt varenda krona.

För den som är sugen kan jag rekommendera de iordningställda naturcampingplatserna längs Dalälven upp mot Idre. Magiskt.
Tack för tips - det är långt mellan instagramparadisen och verklighetens ställplatser, i alla fall i södra halvan av sverige.

Varför taktält? Vi har inte möjlighet att parkera husbil eller husvagn hemma, och ingen lust att hyra parkering för långtidsuppställning. Taktält kan sitta på bilen de perioder det används, resterande del av tiden står det i förrådet. Enkelt som tusan.

Vi har kört markbaserat tält ett antal år, ett stort campingtält som huvudalternativ och vårt fjälltält för lite snabbare/enklare hantering när det är ont om tid eller plats.

Taktältet gör att man kommer upp från fukt och väta. Det går väldigt fort att upprätta när man har parkerat och frigör som någon sa även plats inne i bilen. Det blir väldigt platseffektivt, får bilen plats så får tältet plats (med några få undantag).

Det är en sjukt härlig känsla att taktälta vid vattnet och öppna upp hela sidan på morgonen när solen går upp. På vissa platser känns det nästan som att tältet svävar ovanför vattnet. Sen är det nog lite av en livsstilsgrej också. SUV med taktält passar vår självbild, så vi är väldigt nöjda med det. Det är klart att det är en kompromiss på många sätt (och nästan 30k för ett tält är mycket pengar), men det har varit värt varenda krona.

För den som är sugen kan jag rekommendera de iordningställda naturcampingplatserna längs Dalälven upp mot Idre. Magiskt.

Slurfade in på decathlon.se och de hade tvåmanna taktält för 13000 kr! Men hur funkar det med taklast, vikter etc?

Slurfade in på decathlon.se och de hade tvåmanna taktält för 13000 kr! Men hur funkar det med taklast, vikter etc?
Det är lite olika bud från olika tillverkare. Thule (Tepui) har en en köpguide där man kan sortera på bil och typ av infästning för lastbågar, där är det ett rätt stort antal bilmodeller som går bort. Vi har spekulerat i att det beror på att Tepui är amerikanskt och de har velat friskriva sig lite mer, men jag har ingen aning om det stämmer.

Ett stort taktält väger ~60 kg. Många bilar klarar 75 (upp till 100) kg på lastbågarna. Det är ju dynamisk vikt (som det så vackert heter) som den begränsningen gäller, alltså att bilen inte ska bli trafikfarlig med tyngdpunktsförskjutning osv. Statisk vikt så klarar bilen mycket mer, de flesta bilar är ju byggda för att kunna volta utan att ta kål på den som sitter i.

Man behöver vara lite vaksam på hur lastbågarna fästs i bilen, jag hade nog inte haft ett tremannatält med tre personer på ett par lastbågar som kläms fast. Med rails hade jag satt bågarna nära railens infästning i taket osv. Men med lite sunt förnuft är det rätt få begränsningar i att få det att funka. Tittar man på Thules guide så är förberedda fästpunkter för lastbågar (och Thules egna bågar) det som oftast gäller för att fritt kunna välja tält. Men i slutändan är det ju tillåten maxvikt och en rimlig placering av lasten på taket eller railsen för att sprida belastningen som avgör, påstår jag.

Tack för tips - det är långt mellan instagramparadisen och verklighetens ställplatser, i alla fall i södra halvan av sverige.
Jag håller med. Jag blev barnsligt nöjd när vi hittade dessa platser. Det här är en av de norra platserna i området.

Bilagor

• DSC_0922.JPG
    DSC_0922.JPG
    1.5 MB · Besök: 259
Polaren har ett taktält och vi har kört lite med det. En nackdel med taktältet om du inte bara skall slå upp det på en instagramvänlig plats en natt är att du låser upp bilen. Du fäller liksom inte snabbt ihop tältet för att köra iväg och handla något man glömt eller köra iväg på en utflykt.

Polaren har ett taktält och vi har kört lite med det. En nackdel med taktältet om du inte bara skall slå upp det på en instagramvänlig plats en natt är att du låser upp bilen. Du fäller liksom inte snabbt ihop tältet för att köra iväg och handla något man glömt eller köra iväg på en utflykt.
Husbilssyndromet.
Krävs alltså ett par vikcyklar i skuffen.

Med risk för att upprepa ngt som redan varit uppe: Uppfällbara husvagnar? Hittar inga bilder då jag snabbgooglar, men är säker på att jag sett sådana. Delade längs midjan som en fastlagsbulle där den hårda under- och överdelen hålls samman av tältduk?

Hittar däremot denna variant. Undrar dock om den är praktiskt användbar?

Med risk för att upprepa ngt som redan varit uppe: Uppfällbara husvagnar? Hittar inga bilder då jag snabbgooglar, men är säker på att jag sett sådana. Delade längs midjan som en fastlagsbulle där den hårda under- och överdelen hålls samman av tältduk?

Hittar däremot denna variant. Undrar dock om den är praktiskt användbar?
Svärföräldrarna hade en sån ”pop up trailer”. Torrt klimat där de bodde då. Är inte säker på att jag skulle vilja ha en sån här där det gärna blir blött ofta. Rätt fräck grej annars.

På Island är det mycket vanligare med tältvagnar än husvagnar som i Norden, kanske för att man inte vill ha ett jätteas till åbäke att släpa runt på ute på usla isländska grusvägar. Dels då sådana med tältduk och mer eller mindre utfällbara men jag såg även en typ med hårda väggar som ändå var hopfällbar, Aliner var märket. Rolig grej!

Outwell har numera även uppblåsbara varianter, kolla Outwells Imperial Air serie t.ex. för uppblåsbara campingexcesser. Men då kostar det också ett antal hotellnättsekvivalenter…
Inte lyxigt nog! Vi pratar mer åt det här hållet, fast med vad såg ut som uppblåsbara sovalkover på sidorna, som integrerade halvmeterhöga luftmadrasser. En bra bit över två meter takhöjd.

1648915641845.png

Sedan finns ju Fritidsvagnen om man är beredd att (killgissning incoming) offra lite aerodynamik för mer utrymme i vagnen.

Föräldrarna kikade på Fritidsvagnen men backade. Dessutom är det väl en generisk polsk husvagn i grunden, så är man intresserad finns den betydligt billigare att köpa under flera namn i Danmark.

T@b 320 har inte full ståhöjd och måste bäddas om, ingen wc. Knaus 400 Deseo är fiffig och kan ha toa. Finns t.o.m. en Deseo Box (skrattar varje gång jag ser den åt skottkärrehjulen) men då är tält ett gott alternativ?

Återförsäljaren för Caravelair hade tydligen sålt riktigt många av deras minsta vagn till just elbilsägare pga låg vikt och smidighet.

Fritidsvagnen såg ju inte så kul ut.

Är det något som slog mig innan vi köpte vår husvagn och när vi också kollade på husbilar, så är det att det är fantastiskt daterad, tråkig och fantasilös design på i princip allt som tillverkas och innovationsnivån ligger ungefär på samma nivå som hos Älvsbyhus = noll. Spelar ingen roll om det är en husvagn för 200 000kr eller en husbil för 2mkr.

Hymer hade en riktigt cool konceptbil för ett par år sen Vision Venture Concept men deras produktionsmodeller är rätt trista trots prislappen.

Hade varit kul om producenterna hade tagit lite inspiration från vanlife-trenden och från Sydafrikanska och Australiensiska campertrailers i större utsträckning och tänkt lite utanför boxen.

Fritidsvagnen såg ju inte så kul ut.

Är det något som slog mig innan vi köpte vår husvagn och när vi också kollade på husbilar, så är det att det är fantastiskt daterad, tråkig och fantasilös design på i princip allt som tillverkas och innovationsnivån ligger ungefär på samma nivå som hos Älvsbyhus = noll. Spelar ingen roll om det är en husvagn för 200 000kr eller en husbil för 2mkr.

Hymer hade en riktigt cool konceptbil för ett par år sen Vision Venture Concept men deras produktionsmodeller är rätt trista trots prislappen.

Hade varit kul om producenterna hade tagit lite inspiration från vanlife-trenden och från Sydafrikanska och Australiensiska campertrailers i större utsträckning och tänkt lite utanför boxen.
Köp ett Älvsbyhus. Lev bra för alla pengar som blir över. Om tråkigt är lika med betalbart så visst, då är det ett Älvsbyhus. Var det ingen som vågade klicka på min länk? Jag får väl fixa en bild på den vagnen.

På Island är det mycket vanligare med tältvagnar än husvagnar som i Norden, kanske för att man inte vill ha ett jätteas till åbäke att släpa runt på ute på usla isländska grusvägar. Dels då sådana med tältduk och mer eller mindre utfällbara men jag såg även en typ med hårda väggar som ändå var hopfällbar, Aliner var märket. Rolig grej!
Menar du ett sånt här:
EB3E27E7-D7A4-479C-8480-172A9FEC9E50.jpeg

Köp ett Älvsbyhus. Lev bra för alla pengar som blir över. Om tråkigt är lika med betalbart så visst, då är det ett Älvsbyhus. Var det ingen som vågade klicka på min länk? Jag får väl fixa en bild på den vagnen.

Älvsbyhus kanske är ett dåligt exempel, de är ju faktiskt rätt bra på att leverera en produkt kostnadseffektivt med hög kvalitetskontroll.

Med husvagnar och husbilar så får man idag få en tråkig produkt utan innovation och oftast till ett högt pris :)

Älvsbyhus kanske är ett dåligt exempel, de är ju faktiskt rätt bra på att leverera en produkt kostnadseffektivt med hög kvalitetskontroll.

Med husvagnar och husbilar så får man idag få en tråkig produkt utan innovation och oftast till ett högt pris :)
Jag tycker egentligen inte att du har fel. Man får något förutbestämt med få valmöjligheter. Men till vettigt pris. Tycker personligen att det är värre med bara asdyra lägenheter vare sig man vill eller inte. När det gäller vagnarna så är det ju bra om man kan börja med en enkel modell om man vill och uppgradera eller sälja senare. Kommer man från tält är antagligen det mesta lyxigt i förhållande med tidigare boende.

Kommer man från tält är antagligen det mesta lyxigt i förhållande med tidigare boende.
Sen är ju hela grejen kompromissbaserad och som människa fokuserar man ofta på det man kompromissade bort: som tältare var jag glad att det var billigt, men avundades de med en mer väderbeständig och bekväm lösning. Som folkabussare är jag glad att fordonet är under 5m och dubblar som vardagsbil, men jag sneglar ofta avundsjukt på de som har toalett ombord och inte behöver fälla ihop matbordet när det är dags att lägga sig. Mycket vill ha mer..

Sen är ju hela grejen kompromissbaserad och som människa fokuserar man ofta på det man kompromissade bort: som tältare var jag glad att det var billigt, men avundades de med en mer väderbeständig och bekväm lösning. Som folkabussare är jag glad att fordonet är under 5m och dubblar som vardagsbil, men jag sneglar ofta avundsjukt på de som har toalett ombord och inte behöver fälla ihop matbordet när det är dags att lägga sig. Mycket vill ha mer..
Jag brukar få förmanande om att jag för liten bil för att åka maximalt säkert med NCAP- stjärnor osv. Då tänker jag att jag brukar cykla ibland och den risk det medför. Det är svårt att välja bort "tillräckligt" bara för att det finns "bäst". Jag blir inte lycklig av att köra stridsvagn till jobbet. Jag blir lycklig av att det känns bra bara. Jag fick ett tält när jag fyllde år så jag tänker börja med detta format. ?
IMG_20210912_162606.jpg

Senast ändrad:
Ja vad är det för fel på ett litet tält ? Väger 1-2 kg och är supermysigt & skönt att bo i. Om man är lite lyxig kan man komplettera med en enkel campingstol och en tarp. Det känns lite onödigt att släpa runt på flera hundra kg stål & däck & plast & trä och bara köra i 80 - svindyrt är det oxå !

Ja vad är det för fel på ett litet tält ? Väger 1-2 kg och är supermysigt & skönt att bo i. Om man är lite lyxig kan man komplettera med en enkel campingstol och en tarp. Det känns lite onödigt att släpa runt på flera hundra kg stål & däck & plast & trä och bara köra i 80 - svindyrt är det oxå !
Hela familjen gillar ståhöjd, el, bekväma sängar/soffor, och 20 grader ”inomhus”. Känns dock väsensskilt från att tälta utöver att båda uppfyller kriteriet ”mobil övernattning”. Lite som att jämföra rullskridskor med ångbåt i kategorin ”färdas”. Båda har sin charm, på olika sätt.

Personligen har jag svårt att få in hela familjen i ett tält på 1-2 kg. Blir lite för mysigt. Men det är olika det där.

Håller med men för mig är utmaningen att tvätta av sig och få upp värmen efter en dagstur när man bor i tält. Alltså inte på typ fjällvandring utan om man åker runt en vecka på hösten i fjällen och gör olika dagsturer. Dock har jag sett tipi med kamin. Där börjar vi snacka. Sedan är ju vandrarhem konkurrenskraftigt men inte lika sugen efter att ha bott bredvid några riktiga fylleslag (det var iof på camping).

Håller med men för mig är utmaningen att tvätta av sig och få upp värmen efter en dagstur när man bor i tält. Alltså inte på typ fjällvandring utan om man åker runt en vecka på hösten i fjällen och gör olika dagsturer. Dock har jag sett tipi med kamin. Där börjar vi snacka. Sedan är ju vandrarhem konkurrenskraftigt men inte lika sugen efter att ha bott bredvid några riktiga fylleslag (det var iof på camping).
Det är fan värst, dansband vars volym ökar i proportion med promillen. Förmodar att teardrop-trailern (för att återknyta till topic) har viss ljudisolering.

Tillbaka
Topp