[OT] Snötältpinnar i kolfiberplast

Chefmagno

Medlem
Jag har börjat fundera på att göra snötältpinnar i kolfiber eftersom aluminiumvarianterna på marknaden är ohemult dyra och inte överdrivet bra.
Planen är att köpa rör och kapa i ca 30cm-längder och sedan klyva dem. Principen för pinnarna är att linan fästs mitt på och att pinnarna grävs ner på tvären och fungerar som ett ankare. Det jag funderar på är godstjocklek och hur känsligt röret blir när man har klyvt det. Jag undrar om det är någon kännare på området som tror att vävda 25mm-rör med godstjocklek på 1,25 mm är tillräckligt.

/Magnus

Kolfiber tål inte slag speciellt bra, så om du tror att du ska kunna banka ner dom i jorden med en hammare så skulle jag välja ngt annat material.

Mina erfarenheter är att snöplattor och snötältpinnar fryser fast under natten. På morgonen använder man spade för att få loss dem. Risken för skada är då mycket stor på ett par i kolfiber. Jag använder träplattor och pinnar i plywood med borrade hål. 150*150 samt 300*100 mm. Fördel med dessa är att de, liksom kolfiber, inte leder kyla lika bra som aluminium. De är även riktigt billiga.

jag tror även att du kan ta vanliga "VP"rör i lite grövre diameter och klyva dessa på hälften? Fördel- billiga-oömma-lätta att få tag på samt konkava mot angreppsytan.

Det är klart att det är billigare med aluminium, men plast är tuffare (och förhoppningsvis lite lättare).
Tanken med snöpinnar är alltså inte att man ska banka ner dem utan gräva ner dem på tvären i snön och sedan låta de frysa fast där. Så här ser den ursprungliga varianten ut: http://hilleberg.se/sv/product/snö-och-sandpinnar/

Frågan är vilka dimensioner som verkar rimliga för att man inte ska spräcka pinnarna när man gräver upp dem?

jag är ingen expert men det känns som det skulle hålla, är du osäker så kör du hela rör.
Dela ett o testa!

/T

stibbo skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina erfarenheter är att snöplattor och
> snötältpinnar fryser fast under natten. På
> morgonen använder man spade för att få loss
> dem. Risken för skada är då mycket stor på ett
> par i kolfiber. Jag använder träplattor och
> pinnar i plywood med borrade hål. 150*150 samt
> 300*100 mm. Fördel med dessa är att de, liksom
> kolfiber, inte leder kyla lika bra som aluminium.
> De är även riktigt billiga.
>
> jag tror även att du kan ta vanliga "VP"rör i
> lite grövre diameter och klyva dessa på
> hälften? Fördel- billiga-oömma-lätta att få
> tag på samt konkava mot angreppsytan.

VP-rör är nog en bra lösning men inte lika stylish och lätt som kolplast

Chefmagno skrev:
> Jag har börjat fundera på att göra snötältpinnar i kolfiber eftersom
> aluminiumvarianterna på marknaden är ohemult dyra och inte överdrivet bra.
> Planen är att köpa rör och kapa i ca 30cm-längder och sedan klyva dem. Principen för
> pinnarna är att linan fästs mitt på och att pinnarna grävs ner på tvären och fungerar som
> ett ankare. Det jag funderar på är godstjocklek och hur känsligt röret blir när man har klyvt
> det. Jag undrar om det är någon kännare på området som tror att vävda 25mm-rör med
> godstjocklek på 1,25 mm är tillräckligt.
>
> /Magnus

Efter ca 20 års erfarenhet av detta med att ”Tälta” i snö så är mitt tips. Nä det går lika bra med en skogspinne, typ. Ja om du nu inte är uppe på ”kalfjället”. Svårt att hitta ”skogspinnar” där. Men då får man gräva ner sig i en driva.

Idén är helt klar ok men du kan troligen göra dom i Alu. Och är man listig då så gör man dom i formen av en ”dubbelpaddel” (0-0) som kan ”staplas” på/i varandra. Dubbelt halvslag om mitten på paddeln, spänn upp tältduken och ner med ”paddeln” i snön. Enklare kan det inte bli ;7)
Klart att kolfiber kommer att "sälja". Ser ju ”bling” ut. Och Bling funkar ju, som vi alla vet.

> Jag undrar om det är någon kännare på området som tror att vävda 25mm-rör med godstjocklek på > 1,25 mm är tillräckligt.

Jag tror att du skulle tjäna en del på en grövre/större ansättningsyta. 40-50mm. Det skulle klara ”lösare” snö. Men då är kanske rör inget eller jo varför inte.

Jag tror inte heller att man behöver göra snöankare särskilt komplicerade. Har kört med "våfflad" aluminium typ 350x40 mm som min brorsa har gjort. Det funkade bra, men kändes lite onödigt stort och lite för tungt.
Vid närmare eftertanke så kanske det är bättre att gå upp till 50mm-rör delade i kvartar. Det ökar bredden och en lite mindre kurva känns på något sätt bättre. Men då måste jag hitta en köpare till de extra pinnar som det blir:)

Jag har kört med 5 mm plywood. 20x5cm. hål i mitten.
Har ett fast ca 80 cm snöre fäst i pinnen/ankaret. Fäster de vanliga linorna i snöpinnens lina/repsnöre.
Testade också att borra ett hål en liten bit från mitten för att få den att gräva sig neråt vid belastning. Märkte ingen skillnad.
Brukar hoppa en del på snön runt pinnarna för att snön ska bli varm och sedan stelna.
Jag skulle gärna ha kolfiber bara för att det är coolt men det är nog för känsligt.

K.I.S.S

Saknar Pebbens erfarenhet... men är en prylnisse som hatar att släpa på onödiga saker.

Vad tror du om att fästa tältlinorna i stavar/skidor som du har med dig och gräva ner dessa liggandes?

Alternativt fylla tygpåsar med packad snö, fästa tältlinorna i dessa och gräva ner.

Edit: ser nu att det han komma in fler synpunkter mellan det att jag skrev svaret och klickade på spara.

Senast ändrad:
Skidor och stavar brukar funka hyfsat. Isyxor och snöankare (deadman) om man verkligen tror att man ska blåsa bort.

Vad är problemet med vanliga tältpinnar? Jag tycker att det funkar.
Jag vet att en del använder Packpåsar eller plastpåsar som snöankare, dessa blir då ännu lättare än kolfiberpinnar. Har dock inte testat själv.

Alla alternativ är bra alternativ, men eftersom jag är själv så räcker inte skidorna till och dessutom blåser tältet bort om man ska gå på topptur;)
Påsar är väl alltid funkis, men jag tycker det är smidigare med pinnar både vid resning och rivning av tältet.
Om man kör med vanliga v-pinnar blir det väl lite osäkert vid starka vindar och om snön inte går att packa så hårt?

Mikva skrev:
> Saknar Pebbens erfarenhet... men är en prylnisse som hatar att släpa på onödiga saker.

Då är vi inte helt olika. Jag hatar också att släpa på en massa onödigt. Det är bara dumt.
>
> Vad tror du om att fästa tältlinorna i stavar/skidor som du har med dig och gräva ner
> dessa liggandes?

Nja på det. Skidorna ska man vara rädd om och endast i nödfall nyttja som förläggnings mtrl. Men jag gör kanske på ett annat sätt på jobbet. Men helt klart går dom att nyttja. Men kanske inte som första alt.

Senast ändrad:
För att spara plats, om än inte vikt, skulle du kunna välja rör i lite olika diametrar, och sen ha dem inne i varandra likt en rysk docka.

Vill du nu promt ha dem i kolfiber gå till din lokala hockeyarena å fråga om du kan få de trasiga hockeyklubborna lovar att de finns trasiga jobbar på en idrotts anläggning å det kastas minst 5-10 komposit klubber i veckan minst vet inte hur det funkar/håller som tält pinnar men billigt att testa iallafall

Smuffe skrev:
> Vill du nu promt ha dem i kolfiber gå till din
> lokala hockeyarena å fråga om du kan få de
> trasiga hockeyklubborna lovar att de finns trasiga
> jobbar på en idrotts anläggning å det kastas
> minst 5-10 komposit klubber i veckan minst vet
> inte hur det funkar/håller som tält pinnar men
> billigt att testa iallafall

Där har vi det. Ligger drivor slängda där ju;)

Tillbaka
Topp