(OT) snygga skjortor?

(OT) snygga skjortor?
Rattnalle sa:
jesperC sa:
Singular sa:

När det gäller kläder (och klockor) så är det bara att lyssna på Singular så blir det bra.

//j
Och så gillar han Chukkas. Smaken är som baken.. ;-)

Lite mer seriöst. Jag har bara Eton. Är det någon av nämnda som är objektivt bättre eller mer prisvärda? Givet att det bara ska behövas ett strykjärn till bröllop och begravningar.

Vad är bättre? Av de tjusiga märken som Cujo tar upp har jag bara erfarenhet av Alessandro Gherardi (har tre stycken), men det är fantastiska skjortor. Svårt att förklara vad det är som gör dem så speciella, men om man jämför med t.ex. Eton så lyckas de vara både formella och lediga på samma gång. Kragen är väl det bästa exemplet, en Etonkrage är stel och plastig, medan Alessandro Gherardin är mjuk men ändå perfekt och formar sig mycket snyggare över slipsen (då man har en sån (inte så ofta)). Med tanke på vad en Eton ändå kostar tycker jag man lika gärna kan lägga till ytterligare några 100-lappar.

I andra änden av prisskalan hittar vi den här: https://www.uniqlo.com/eu/en/produc...&dwvar_416889_size=SMA002&cgid=IDnon-iron2307
Med tanke på vad den kostar är den helt otroligt välgjord. Nu har jag inte haft min så länge, men hittills tycks den vara helt i nivå med många tusenkronorsskjortor. Dessutom tror jag TS skulle gilla tyget.

(OT) snygga skjortor?
Jag är mycket nöjd med mina från Martha som syr upp i Spanien: http://lachemiserie.se/. Måttsytt och anpassat som du vill, välj tyg, ett eller flera, tråd, knappar, krage, manschett (större på vänster för klockan...), monogram et cetera efter eget tycke.

Men man får sätta av en timme, framförallt första gången, så långt från internetshopping. Men oj vad det blir bra. Kolla mängdrabatt! Jag brukar köra fyra åt gången och de räcker flera år...

(OT) snygga skjortor?
Raggamuffin sa:
Lite elakt mot Eton att bli jämförd mot Canyon imho.

Inte helt fel, men mer rättvist hade kanske ex Scott och Bianchi varit - varumärken med gott renommé, fina produkter, välkända även för mannen på gatan och som inte minst är tillgängliga väldigt brett (men där vi redia nördar tycker att det ju går att rassla fram roligare/mer exotiska/värdare prylar...). Canyon gör förstås också suveränt fina cyklar, men är ju uteslutande direkt mot konsument (och med tydligare "värde"-/prisfokus).

Oskar sa:
Vad är bättre? Av de tjusiga märken som Cujo tar upp har jag bara erfarenhet av Alessandro Gherardi (har tre stycken), men det är fantastiska skjortor. Svårt att förklara vad det är som gör dem så speciella, men om man jämför med t.ex. Eton så lyckas de vara både formella och lediga på samma gång. Kragen är väl det bästa exemplet, en Etonkrage är stel och plastig, medan Alessandro Gherardin är mjuk men ändå perfekt och formar sig mycket snyggare över slipsen (då man har en sån (inte så ofta)). Med tanke på vad en Eton ändå kostar tycker jag man lika gärna kan lägga till ytterligare några 100-lappar.

I andra änden av prisskalan hittar vi den här: https://www.uniqlo.com/eu/en/produc...&dwvar_416889_size=SMA002&cgid=IDnon-iron2307
Med tanke på vad den kostar är den helt otroligt välgjord. Nu har jag inte haft min så länge, men hittills tycks den vara helt i nivå med många tusenkronorsskjortor. Dessutom tror jag TS skulle gilla tyget.

Du sätter fingret på det ganska väl; det skiljer rätt lite i pris mellan ex Etons standardskjortor (och nu ska vi vara tydliga med att det på inget sätt är en dålig produkt - "strykfri", slittålig, ofta rätt snygg och inte minst lättillgänglig) och enklare varianter från de märken som Cujo nämner och det är en anmärkningsvärd skillnad i arbete, konstruktion och komfort. Nu är vi inne på rätt smal vetenskap, men det handlar i praktiken om samspelet mellan tillskärning, konstruktion och arbete (inte minst mängden mjukt handarbete i ex krage, ok och ärmhål/-isättning) som ger en produkt som skiljer sig avsevärt. Personligen tycker jag att det är här som den riktiga sweetspoten (ur mitt tämligen yrkesskadade perspektiv, ska tilläggas) ligger, där man får mest (material, arbete, passform, "känsla") för pengarna frånsett från de riktiga fynd som ibland går att finna om man har tur i budgetsegmentet.

(OT) snygga skjortor?
Får spana lite på de nämnda.

Tidigare har jag alltid köpt mina Etonskjortor på deras reor då de kostat 7-800. Det har känts prisvärt. Men reorna har blivit sämre och skjortorna dyrare så valet är inte lika givet.

~1500/skjorta är väl inga större konstigheter tycker jag egentligen. Det är ändå något jag använder dagligen. Och jag brukar uppskatta finare material och hantverk på saker, särskilt om de dessutom håller sig snygga längre. Avskyr billiga saker som slits snabbt.

(OT) snygga skjortor?
Rattnalle sa:
~1500/skjorta är väl inga större konstigheter tycker jag egentligen. Det är ändå något jag använder dagligen. Och jag brukar uppskatta finare material och hantverk på saker, särskilt om de dessutom håller sig snygga längre. Avskyr billiga saker som slits snabbt.

Som Geologens strumpor?

(OT) snygga skjortor?
ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:

Som Geologens strumpor?
Han kan ju bara inte knyta skorna.

(OT) snygga skjortor?
Oskar sa:
Rattnalle sa:
jesperC sa:
Singular sa:

När det gäller kläder (och klockor) så är det bara att lyssna på Singular så blir det bra.

//j
Och så gillar han Chukkas. Smaken är som baken.. ;-)

Lite mer seriöst. Jag har bara Eton. Är det någon av nämnda som är objektivt bättre eller mer prisvärda? Givet att det bara ska behövas ett strykjärn till bröllop och begravningar.

nu testade jag ju att beställa en måttsydd, men jag behöver en snygg till på onsdag, så måste hitta en snabbt.
Jag kommer kolla brothers som jag länkade till men deras är lite korta då de ska vara utanför byxan.

(OT) snygga skjortor?
Rattnalle sa:
Får spana lite på de nämnda.

Tidigare har jag alltid köpt mina Etonskjortor på deras reor då de kostat 7-800. Det har känts prisvärt. Men reorna har blivit sämre och skjortorna dyrare så valet är inte lika givet.

Bara säg till, så visar jag dig gärna vid tillfälle!

Tillbaka
Topp