(OT) söker enkronor från vissa årtal

multisport

Medlem
Hej. Super Off Topic, men jag chansar.
Jag vet att det är nörd-varning, men det kan jag leva med :-)

Jag har tänkt att samla en enkrona från varje år sedan jag föddes (1967). Nu saknar jag följande mynt (enkronor):
1967, 1974, 1975, 1985, 1986, 1993, 1994, 1995, 1996, 2006, 2010 och 2011.

Jag kan betala 5 kr i "hittelön" per mynt + frakt.

Hoppas att ni Happyiter kan hjälpa mig.

//Magnus

Jag har farmors myntsamling liggande uppe på vinden. Kan sticka upp och kolla när jag kommer hem från jobbet imorgon. Påminn mig via PM om jag glömmer bort det.

Mynt gjorda -74 och -75 står det -73 på, så de kommer du får svårt att identifiera.

Senast redigerad av en moderator:
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Skönt att du redan har den ovanligaste årgången
> - 1976
Den lite tjockare, givetvis har man en av den ;-)

Uppdatering:

Trist att höra att 1974 och 1975 är samma som 1973 -men tack för infon :-)

Stort tack till Rogart och Fritte, som hjält mig med lite mynt (jag träffar Fritte under morgondagen) så de mynt som är kvar att få tag på är:

1967, 1974, 1975, 1986, 1993, 1994, 1996, 2006, 2010 och 2011.

//Magnus

Senast redigerad av en moderator:
Men nu när tråden ändå är uppe..

vad gör man med alla mynten nuförtiden? Har nog 1200 spänn i gamla enkronor i en stor burk. Var i sthlm får man lämna in dessa tro?
Kan ju bli en rolig cykelpryl .))

båtbensbudet sa:

vad gör man med alla mynten nuförtiden? Har nog 1200 spänn i gamla enkronor i en stor burk. Var i sthlm får man lämna in dessa tro?

Sortera ut de som är äldre än 1968, de innehåller en viss mängd silver

båtbensbudet sa:

I DN nämnde en bankman en kund som kommit in med 40000 enkronor...

båtbensbudet sa:
Jo det var det en snäll mor som sa till mig också. Jag spenderade nog en timme på att kolla de där mynten för en 6 mån sedan lr ngt sånt. I tror att jag blivit miljonär vart jag lite besviken när jag hittade 2 st enkronor som var innan 68 (jag mindes 72 men du har säkert rätt) och dessa om jag fattat rätt var värda ca 5 spänn styck :D Så en "lön" på 8 kronor i timmen vart d, eller ja det skulle kunnat blir det iaf om jag varit smart nog att fortsätta hålla de 2 mynten separerade från de andra, vilket inte verkar vara fallet .) Så om jag gör om processen så en jag nere på 4 kr /h hmm

Tror nog det funnits för många lycksökare redan så de flesta mynten med högre silver verkar redan vara utsorterade.

Undrar hur många miljoner (eller miljarder?) fattigare svenskarna blir efter denna löjliga mynt- och sedelreform. Alla dessa glömda kontanter. Sicket fåneri.

Kämpade förra veckan med att bli av med 1000 kr i mynt efter en fb grej.
Trodde röda korset hade bössor men det har dom slutat med , nu borde det va bra tider för det.
Ica maxi hade en automat men den tog 10% i avgift vilket är hutlöst.
Handelsbanken tog bara emot dom i papprör . Fick det iaf men sen skulle dom ändå ha 7% i avgift men pruta ner det till 5% iaf.
Hörde sen att hos andra banker var det gratis , Nordea och nån till ...

Kapar tråden lite;
Om någon har tusenlappar under perioden höst 2015 - vår 2017 så tar jag emot dessa. Självklart mot samma generösa ersättning som TS angav, 5 kr/st.

På SEB (i alla fall Sergels torg) kan man lämna in och få insatt på sitt SEB-konto utan avgift. De lägger mynten i en plastpåse och skickar iväg för räkning, så man får inget kvitto på beloppet förrän pengarna satts in på kontot. Kändes lite mysko, men får väl lita på banken.

storfiskarn sa:
Jag har en krona från 1916 som jag fick upp när jag grävde mask för 20 år sedan.

Min farsa fick en 1krona från -52 av sin far när han flytta till Sverige 1955 . Farsan hade kvar den som turmynt några år men tvingades tillslut använda den. -72 byggde han ett hus åt oss och grävde då upp en ny krona från -52 ...bara en storry om grävning.

hm sa:
storfiskarn sa:
Jag har en krona från 1916 som jag fick upp när jag grävde mask för 20 år sedan.

Min farsa fick en 1krona från -52 av sin far när han flytta till Sverige 1955 . Farsan hade kvar den som turmynt några år men tvingades tillslut använda den. -72 byggde han ett hus åt oss och grävde då upp en ny krona från -52 ...bara en storry om grävning.

Vad köpte han för myntet?

En polare fick en gammal tvåkrona i växel i en automat, när han borde fått en femma. Å andra sidan så var den verkligen gammal...1880.

Tillbaka
Topp