[OT]Söker seriefigur

Mike å

Aktiv medlem
[OT]Söker seriefigur
En av killarna som var med på resan till Avoriaz för några veckor sedan påminde mig kraftigt om en seriefigur som jag inte kan identifiera.

Tror att det var en fransk figur som visades på tv'n någon gång på 80talet.
Figuren har en huvudform som påminner om Daineseloggan med spetsig haka (eller pipskägg) och frisyren eller öronen som spretar upp åt sidorna.
Kan tyvär inte minnas vad den handlade om men jag har för mig att han höll på med en massa djävulskap mest hela tiden.
Tror inte att det var han som var själva huvudpersonen i serien men det är han jag är ute efter.

Någon som vet vem det är jag söker?

[OT]Söker seriefigur
Gargamel i smurfarna? :-)

/Leo

EDIT: Här bild också...
gargamel.jpg

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Söker seriefigur
He He!
Nä tyvär, han har jag haft som arbetskamrat tidigare:) så han kommer jag ihåg.

Det är inte alls säkert att det är en fransk figur kan lika gärna vara någon rumänsk, tjeckisk eller liknande.
Retar mig något hemska att jag inte kan komma på något mer.

[OT]Söker seriefigur
MAD har/hade en serie med två herrar. en vit och en svart, varav den svarte höll på med en del jävulskap. 1-2 sidor långa och svart-vit. inga pratbubblor.

Spy & Spy

spys_800x600.jpg

[OT]Söker seriefigur
Jess! Spirou och Gaston. Grym tecknare det där..

Seriealbum är ett bortglömt nöje för mig, vad kostar ett sånt egentligen? Det enda jag köpt i modern tid är Assar, när jag var mindre läste jag både Gaston, Spirou, Tintin och massa annat som jag inte kommer på namnet på, fanns ju att låna på biblioteket om inte annat.

[OT]Söker seriefigur
Spirou håller faktiskt ganska bra fortfarande, men Tintin känns faktiskt inte lika bra som när man läste den som liten. Bra moderna serier för vuxna är fantastiskt underskattat. Det finns så mycket bra att det är svårt att veta var man ska börja... Det mesta av Frank Miller är bra, Ronin t.ex. Jag gillar Alan Moores "Top 10" och i Mangavärlden är Appleseed t.ex. otroligt bra. För att nämna bara ett fåtal. Du får komma förbi och låna litet! =)

[OT]Söker seriefigur
Jomper! De nytryckta Tintinalbumen kostar ca 75:- styck, ej inbundet då. Lucky Luke som jag håller på att köpa upp mig på nu kostar nånstans 280:- för ett inbundet album med tre olika titlar i samma bok.

[OT]Söker seriefigur
Är det Zafir, huvudfienden i Spirou som söks?

(för övrigt, Olle Ångest måste vara den bästa svenska serien nånsin. Möjligtvis att "Akta det katolska bråsket" av Joakim Pirinen kommer i närheten.)

ZAFIR.JPG

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Söker seriefigur
75 spänn styck! Huga. Jag fick en hel trave med seriealbum av nån släkting när jag var liten, undrar var de tog vägen. 20-30 stycken var det nog iallafall.

[OT]Söker seriefigur
Tänk vad många roliga serier man blir påmind om:)

Mathias du är nog right.

Blev lite osäker först efter som min minnesbild av gubben var mörkhårig och inte rött.
Men om jag kommer ihåg rätt så förekom han i alla möjliga utseenden beroende på tidsperod och miljö.
Anders.jpg

Den här stämmer väldigt bra med bilden jag har i huvudet.
Sökte på google men det var dåligt med bilder på han så om någon har en bättre så tar jag gärna imot den.

Nu ska jag bara se till att få tag i deras jobbmail så att jag kan sprida lite glädje bland hans arbetskamrater;)

[OT]Söker seriefigur
Om vi nu skall diskutera favoritserier i stället för att hitta den som eftersöktes så är ju Elvis och Hälge två klara favoriter.

Bilagor

• Elvis.jpg
    Elvis.jpg
    25.4 KB · Besök: 27
  • Elvis0401.jpg
    Elvis0401.jpg
    30.6 KB · Besök: 43
  • God natt.jpg
    God natt.jpg
    22.1 KB · Besök: 74
[OT]Söker seriefigur
Tyckte oxå att 75:- va lite dyrt, men sen gjorde jag reflektionen vad en cykeltidning kan kosta och insåg att det inte var så väldans farligt i alla fall, och efter att jag nu har hela Tintinserien(förövrigt en dröm sedan barnsben) så känner jag mig rätt nöjd:-)
Passade på att köpa albumen allt eftersom de släppte dem ett o ett månadsvis.(förutom de 5-6 första som kom samma månad). Tyvärr har väl inte Tintinserien samma förmåga att trollbinda en som den hade i ungdomsåren när man efter att ha varit på skolbibblan och lånat ett album för att sedan komma hem, länsa förrådet av kakor och sträckläsa albumet flera ggr:-), sen fattade man ju inte heller de influenser från samhället som finns i dem på samma sätt då.

Har nån tagit upp Johan o Pellevinserien? Den var bra tycker jag. Ligger ett mycket välläst ex av Den Svarta Pilen på jobbet, tydligen från ett bibliotek, utlånat till många av dem som jobbar på mitt jobb flera ggr i början av 70talet, lätt att se då lånekortet med namn finns kvar på pärmen:-)

[OT]Söker seriefigur
Kom på en annan figur som oxså var väldigt lik honom.

Den lilla varulven / vargpojken eller något liknande var en serie som fanns med i DN eller någon kvällstidning (så den har väll ingen här sett;) ) eller så var det oxså på tv.
Heter nog något helt annat för det gav inget på google.

Joe Bar är för övrigt en helt underbar serie.

[OT]Söker seriefigur
TommyE skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha.. det där blev det rabalder om, föräldrar som
> inte förstod att Skalmans äventyr var ett
> antidrogbudskap.

Och "Sökarna" som var antivåld..

Tillbaka
Topp