[OT] Sökes: sajt med detaljerad väderdata

dogday

Aktiv medlem
Hej Happy! Är på väg till Östersundstrakten för att fjällvandra och letar efter en sajt som kan erbjuda detaljerad väderdata utöver snittvärden. Trodde jag bokmärkt en bra (exempelvis en med absoluta max- och minvärden för varje dag för specifika stationer), men dess data verkar ha blivit radikalt sämre.

Jag är alltså inte intresserad av de grumliga snittvärden de flesta sajter ger: att packa efter såna för fjällvandring kan leda till redigt obehag då ett ”snittkallt i september” på +5°C kan innebära ett par nätter med -5°C som faktiskt minimum-värde.

Någon som har tips (en sån här sajt är lite av ett återkommande behov, så även om lokala rapporter är trevligt så är en länk trevligast)?

Tack för länk, men det där var något avancerat för min del tror jag, lyckades inte navigera mig genom förkortningarna till något jag kunde ha nytta av :D

Inser att jag var lite otydlig i frågan: det jag helst får är historiska väderdata (och det såg jag inte där, men det kan vara jag som missade något). Prognoser är förstås bra men inte helt tillförlitliga, särskilt eftersom jag packar en bra bit innan innan. Är jag borta fem dagar är jag mest intresserad av hur kallt det som mest (rimligen) kan bli under den månaden. Minns att jag hade någon sajt där jag kunde se absoluta max- och minvärden under förra årets (och möjligen tidigare års) samtliga dagar, grupperat på månader – det är nog det jag helst vill ha!

Senast ändrad:
Rut-66 sa:
https://www.slu.se/fakulteter/nj/om...orskningsplattformar/faltforsk/vader/lantmet/

Välj tjänsten Klimatdata under Välkommen och se om det kan vara användbart.
Testade väderstation Östersund och t ex datum 20180901 till dagens datum och fick upp en hel del data.

Eller https://rl.se/klimat ?

Tackar, rl.se gav precis vad jag letade efter; dessutom med data från lite mer vandringsaktuella stationer! Då är det bara att bläddra igenom ett par år för att hitta "rimligt värst"...

Skrmavbild2019-09-09kl.23.59.15.png

Var sitter smhi,s stationer i fjällvärden där hämtar dom flesta sajter som levererar väder.

dogday sa:
Rut-66 sa:
https://www.slu.se/fakulteter/nj/om...orskningsplattformar/faltforsk/vader/lantmet/

Välj tjänsten Klimatdata under Välkommen och se om det kan vara användbart.
Testade väderstation Östersund och t ex datum 20180901 till dagens datum och fick upp en hel del data.

Eller https://rl.se/klimat ?

Tackar, rl.se gav precis vad jag letade efter; dessutom med data från lite mer vandringsaktuella stationer! Då är det bara att bläddra igenom ett par år för att hitta "rimligt värst"...

Ingen nederbörd? Det här med att använda statistik för att spå i framtiden är ju alltid lite vanskligt. Du bör nog kolla igenom rätt många år och gärna ett antal närliggande stationer för att få ett "rimligt värst"

Tack för alla tips samt feedback!

Regn måste man alltid vara redo för, så det är inte så spännande ur packsynpunkt. Visst behöver man gräva en massa för att vara säker på vad "värst" blir, men det luddiga begreppet "rimligt värst" kräver i min värld inte så värst mycket efterforskningar; det handlar mest om att packa kläder som är optimala (lagom varma, lagom tunga) för det "rimligt värsta". Blir det "orimligt värst" och -10°C kommer jag inte frysa ihjäl eftersom det går att bygga tjocka lager på lager från en garderob baserad på "rimligt värst" vid -2°C.

Jag tror att spektrat av väder i fjällen under de olika årstiderna inte är så stort som du tänker, i alla fall inte i relation till kläderna du behöver. Det "värsta" vädret du tänker kan inträffa en given månad är heller inte avhängig endast temperatur och nederbörd. För mig finns de två typer av väder att ta särskild hänsyn till, och det är vinterturens kyla och vinterns, vårens, sommarens och höstens slasksnöstormar. Därför tycker jag att det är värt att gå förberedd på 0 grader och slask eller snö (det värsta som finns, du blir fort kall och allt blir blött) under alla månader på turer över 3-4 dagar och ha med extra isolationsplagg för turer på vintern.

Jag gör just nu Norge på längs och har stött på det mesta av väder i sommar. Jag har haft i stort sett samma packning hela turen (110 dagar) och jag har på antingen t-shirt eller långärmad nätbrynja varje dag, oavsett väder. Det enda som skiljer är skaljackans varande, på eller av.

Och så är regn ganska viktigt ur packsynvinkel! Jag har insett att regn gör att man blir våt, punkt. Oavsett kläder. Sen gör man vad man vill med den situationen: Tar med fler torra ombyten, håller sig inne, etc etc.

Nu när inlägget nästan är färdigskrivet inser jag att du kanske mest tänker på natttemperaturer. Då blir ju läget ett annat :)
Då är väl valet mellan vintersäck och höstsäck + värmeflaska + liner...

Tomasis: Jo, den såg cool ut!

Knaper: Vettigt. Har tagit två fjällturer och regn har varit det stora problemet (lärde mig att det är mest effektivt att torka strumpor under mössan, så det var alltid något). Verkar också som att nån minus är vad man bör räkna med senvår, sommar och tidig höst. Det räknade jag inte med förra juni, och fick gå och lägga mig i sju lager kläder. Personbästa!

Men som sagt bra att ha koll på nattemp för säckval, och bekvämt att få lite känsla för genomsnittlig dagstemp så jag väljer rätt av tung eller lätt fleece för att gå runt i – de få minuter det inte blir skaltvång pga regn eller blåst. Helgen ser nämligen mäkta blöt ut :D

110 dagar låter för övrigt som en härlig tur!

Tillbaka
Topp