OT:Som andra hobby....

Fredde75

Ny medlem
Har funderat på att kanske skaffa en liten båt till nästa sommar,så jag satt och kollade runt lite! Hamnade till slut på en sida som fick en att tappa andan av förtjusning. <http://www.princess-yachts.com/website7/pages/flybridge_vclass.html>

Jobbar man i ca 150 år kanske man har råd......=)

/Fredde

Kolla Sunseeker också...
Ungefär samma prisklass och uppåt.

Segelbåtar är ju annars billigare och torde påminna mer om MTB eftersom man får jobba med elementen på ett annat sätt då.

En Fabola Campus (seglare )kanske? Eller något liknande beroende på behov och plånbok. Princess kan ju vara att ta i lite. Det finns ju annars fina Orustbyggen främst då segelbåtar...

Edit: Köp tidningen "Showboats International" om du vill drömma lite..

Senast redigerad av en moderator:
Familjen har en Marieholm 28 i sin ägo sedan det glada 70-talet och den (hon) har fått uthärda det mesta. 24 sekundmeter påväg hem från Gotland bl a (inte ens färjorna gick då... det hela var en olyckshändelse De hade inte varnat på väderleksrapporten)...

Men självklart drömmer jag om dessa större farkoster som mer liknar flytande städer än båtar. Undrar om 300 fot räcker för att bygga en schysst dirt bana på däck?...

Håller med Muerto: Segelbåtar är som MTBcyklar fast på vatten...

Skämt åsido. För några år sedan när jag var ute i skärgården med en lånad segelbåt berättade grannen i naturhamnen att han hade seglat från Gotland dagarna innan. De hade haft sällskap med en sån där amerikansk tvålkopp med dubbla V8-or både till Gptland och tillbaka. Motorbåtsmänniskorna hade spytt hela vägen från Nynäshamn till Visby då det blåste ganska mycket. Segelbåten däremot gick helt utmärkt i vattnet (som segelbåtar nästan alltid gör). Då båtarna var åter på fastlandet hade det gått åt 10 000:- i bensinkostnader för motorbåten + en ganska obehaglig resa.

Seglbåten hade gått bekvämt, underhållande (som det är när det blåser i en segelbåt) och gratis.

Segelbåt?? Är inte det hur Vacchi/Adamsson brukar säga att folk som nte har en chans i spurter är? "-Han accelererar som en segelbåt" :-)

Tacka vet jag Storebro, det är båt det!!! och svensktillverkad är de också! (hmm, företaget iaf)

Nu börjar det likna nåt ;-)
Kul att det finns fler "båttokar" här på happy, även om jag sålt min Marieholmare så håller jag med om att segling är kul, men vill man utmana elementen så välj något mer extremt typ dem här större jollarna (har glömt namnen) men där sitter man nästan i sjön och minsta misstag leder till bad, vissa är goda för farter uppåt 30 knop i god vind.

Av praktiska skäl (öbo med transportbehov) så har jag motorbåt, men varför dregla över ovan nämda flytetyg när det finns riktiga båtar! tänk Finland och Norge där byggs dem bästa båtarna (min personliga åsikt, men basread på mångårig erfarenhet 33 år som båtägare/förare) så glöm jänkare och britter dem är bara läckra så länge dem står i mässhallen sen är det slut på det roliga.

Två samvetsfrågor: Hur många av er som har båt segel/motor använder fortfrande 2 taktsmotorer ? Hur många har under senare tid bytt till eller nyanskaffat en miljövänlig 4 taktare?

För som cyklister så gissar jag att många värnar om miljön, och 2 taktarna är ju den enskilt största miljöboven som finns i skärgården.

Bosse, med 4 taktare på en Finskbyggd båt

Även jag är båttok, både vad det gäller segelbåtar och motorbåtar. Har hållit på med segling sen barnsben.

Själv skulle jag inte ha något emot att äga ett stycke Visby korvett. Gjorde själv värnplikten ombord på Hms Visby som första besättning och är helsåld på fartygstypen. Prismässigt ligger det ju en bra bit ifrån de lyxkryssare som presenterats ovan, men då ingår ju div. vapensystem och en massa annan rolig utrustning också. Vem vill synas på radarn?

http://www.fmv.se/index.asp?K=005003007&L=SE

Håller med Lonewolf om att Finnarna är bra båtbyggare!
Swan båtarna står ju liksom i en klass för sig! Nautor heter iofs företaget men men. Synd att de har slutat med de mindre (sub 40 fot) båtarna då de hade kunnat vara alternativ till de Orustbyggda.

Träffade en finne som leveransseglade Swanbåtar till jordens alla hörn, snacka om kul jobb! Hans besättning fick emellertid nog under Östersjömaran pga stiltje och ett ständigt piprökande. Han hade själv en Swan 41 som är en rent gudomlig seglare vad vi kunde se när vi såg den på avstånd till havs. Den bara plöjde fram genom vågorna...

Huruvida vi har tvåtakt eller inte måste jag svara att ja tyvärr gummibåten är utrustad med en 5hk tvåtakts Yamare av modern modell, 02 tror jag... Dock körs den på miljövänligast möjliga olja osv. men fasen vad kul att köra! Som en GoCart. Fast farligare, har slagit runt med en likadan...

Anledningen till tvåtaktaren var att den dels var så pass mycket billigare och den extra effekten kom liksom som en bonus. Fyrtakt fanns bara som 4hk och gick vi högre upp i motorstyrka skulle det bli probs med försäkringen...

Hittills fräckaste båtan jag har haft nöjet att köra är en Seamaster 6000, sexmeters styrpulpet utrustad med en 250hk utbordare. Fy fasen vad det gick!

Båtbiten blev jag redan som liten "Toddler" och jag har lite att brås på med sjöfarare så långt tillbaka i släkten man kan komma, morfar hade varv i Valdemarsvik och morfars far var skutskeppare liksom hans far osv. Min moder föddes i princip på däcket till en A22 eller typ sådan.

Ojoj vilken egotripp, ber så hemskt mycket om ursäkt! Men tycker det är kul att det finns båtintresse på ett sådanthär forum! Alla båtfreaks kan väl skriva en liten pres om sig själva här va?

Kan väl komplettera med att jag jolleseglat sedan jag var liten, började såklart i en Optimist, fortsatte med Trissjolle, sedan Trekrona och sen fastnade jag helt för Laser och seglade det en hel del. Tycker det är kul med små snabba jollar där seglingskänslan är maximal, det går undan och man har närkontakt med elementen. Annars brukar jag vara ute och segla Omega 44 eller Comfort 30 i stockholms skärgård någon/några veckor på sommaren.

Numera ligger jolleseglingen helt på is. Äger en Buster med fyrtaktsmotor, dubbla pulpeter och en massa rolig extrautrustning. Den används främst till wakeboardåkning, okynnesturer (gör iaf. ca. 40-42 knop), utflyktsturer ut i skärgården eller i mälaren. En praktisk båt med en hel del glädja pga. liten storlek, låg vikt, låg bränsleförbrukning, lättkörd och bra fart. Men inget som går upp emot några veckors segling ute i skärgården förstås.

Drömmen är en egen segelbåt på 30-35 fot med hyffsat lystal. Komforten kommer helt klart i andra hand, men det skall ju vara en bebolig båttyp. =)

Finns det en skönare känsla än att glida fram en solig sommardag bland kobbar och skär i Stockholms skärgård och se hur stackmolnen hopar sig långt in över land. Sån otrolig frihetskänsla och glädje att få vara ute och segla. =)

Nej, förvisso. Jag har aldrig fått äran att segla på dessa håll. Däremot har jag åkt båt där, men det är inte riktigt samma känsla att kryssa fram i en kolfiber-korvett i 30 knop som att sitta i en segelbåt och njuta. Chefen skall upp till Högakusten i nästa vecka och segla nån 12-tons båt i farvattnen där uppe. Har ej frågat vad det var för båtmodell men det lär han snart berätta. Det lär ju vara otroligt pitoreskt och fint där uppe med fiskehamnar och dylikt. *sugen* =)

cal skrev:
Finns det en skönare känsla än att glida fram en solig sommardag bland kobbar och skär i Stockholms skärgård

Muerto skrev:
Mja, högakusten och St. Anna är inte helt fel heller...

Instämmer med er båda, har färdats i skärgårdarna från Ö-vik i norr kommer inte ihåg den sydligaste hamnen nu men ganska långt söder ut, samt en del i den Åländska skärgården allt på egen köl och det är så underbart med båtar och hav (suck nu blev jag åksugen, men får nog hålla mig till imorgon iaf). Mina hemmavatten är ju norra roslagen Norrtälje till Gävle grovt räknat.

Bosse

Mm det är mycket fint. Seglade där 1997... Började i St. Anna och seglade upp till Örnsköldsvik och tillbaka (med ett par dagars pauser här och var, totalt 5 veckor).

Gävlebukten kan vara förjävlig fick vi uppleva. Vi råkade ut för ett riktigt helsikes åskväder mitt ute på den med olivgrön himmel och allt...

Edit: Annars har vi seglat längs västkusten och runt Gotland och till Danmark(Köpenhamn, Århus m.m), Tyskland (Kiel, Hajligenhafven(?)), Finland (Helsingfors m.m)och Åland (runt i skärgården).

Edit2: ... Utklippan, Ystad, Bornholm osv.

Senast redigerad av en moderator:
såg ganska så många riktit stora båtar i smögen...massa norrmän som körde...undrar hur stora dom va alltså...riktit stoooora...har en kompis som håller på me båtar som va me...han va ju nästan på väg å kola vippen av glädje=)

Tillbaka
Topp