Kan väl komplettera med att jag jolleseglat sedan jag var liten, började såklart i en Optimist, fortsatte med Trissjolle, sedan Trekrona och sen fastnade jag helt för Laser och seglade det en hel del. Tycker det är kul med små snabba jollar där seglingskänslan är maximal, det går undan och man har närkontakt med elementen. Annars brukar jag vara ute och segla Omega 44 eller Comfort 30 i stockholms skärgård någon/några veckor på sommaren.
Numera ligger jolleseglingen helt på is. Äger en Buster med fyrtaktsmotor, dubbla pulpeter och en massa rolig extrautrustning. Den används främst till wakeboardåkning, okynnesturer (gör iaf. ca. 40-42 knop), utflyktsturer ut i skärgården eller i mälaren. En praktisk båt med en hel del glädja pga. liten storlek, låg vikt, låg bränsleförbrukning, lättkörd och bra fart. Men inget som går upp emot några veckors segling ute i skärgården förstås.
Drömmen är en egen segelbåt på 30-35 fot med hyffsat lystal. Komforten kommer helt klart i andra hand, men det skall ju vara en bebolig båttyp. =)
Finns det en skönare känsla än att glida fram en solig sommardag bland kobbar och skär i Stockholms skärgård och se hur stackmolnen hopar sig långt in över land. Sån otrolig frihetskänsla och glädje att få vara ute och segla. =)