[OT som attan] Vilken skärm ska man surfa Happy med?

Azog

Aktiv medlem
Tjipp!

Eftersom jag lyckades hälla ett glas vatten i mitt tangentbord så måste jag köpa ett nytt, och då är det ju lika bra att beställa en ny skärm på samma gång.. ^^

Följaktligen sitter jag och kollar på 26"-skärmar på NetOnNet, men förstår mig inte på deras prissättning riktigt..

Alternativen är:
*Fujitsu-Siemens AMILO DY S3260W, 3490 SEK http://www.netonnet.se/index.asp?iid=137559
*Samsung SyncMaster 2693HM, 5190 SEK http://www.netonnet.se/index.asp?iid=106538

Vad är det som gör att det skiljer 1700 bagare mellan dessa? Så vitt jag kan se är det enda som talar till Samsungens fördel 400 cd/m2 istället för 300 cd/m2 i ljusstyrka. Tyvärr har jag ansträngt mig för att glömma så mycket som möjligt av optiken jag läst, så det säger mig inte så mycket.. Räcker 300 candela, eller "måste" man ha 400?

//Daniel

*garv*
Den genomsnittlige Happyiten reagerar likadant oavsett om det är hojjar eller datorer eller nåt annat "nödvändigt"... Lika bra att köpa lite extra för det kan vara bra att ha =)

Jag är skitnöjd med min gamla Samsung Syncmaster 940. 19" och ingen jävla smalbild.
Kollade lite på andra fabrikat men Samsung verkar ha bäst koll. Åtminstånde då när jag köpte min skärm

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror att det är samsung som tillverkar panelen som sitter i Fujitsu-Siemensmonitorn. Kanske en äldre panel eller lägre slutkrav än samsung har gällande pixelfel och annat.
Vild gissning men inte speciellt otroligt.

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> *garv*
> Den genomsnittlige Happyiten reagerar likadant
> oavsett om det är hojjar eller datorer eller nåt
> annat "nödvändigt"... Lika bra att köpa lite
> extra för det kan vara bra att ha =)

Precis. Speciellt när "lite extra" som i det här fallet innebär en 10 ggr större kostnad än det man skulle köpa från början =P

> Jag är skitnöjd med min gamla Samsung Syncmaster
> 940. 19" och ingen jävla smalbild.
> Kollade lite på andra fabrikat men Samsung verkar
> ha bäst koll. Åtminstånde då när jag köpte
> min skärm

Ja, samsung verkar ju kunna sina grejer, men frågan är om det motiverar 50% högre pris.

rouster skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror att det är samsung som tillverkar
> panelen som sitter i Fujitsu-Siemensmonitorn.
> Kanske en äldre panel eller lägre slutkrav än
> samsung har gällande pixelfel och annat.
> Vild gissning men inte speciellt otroligt.

Festligt, då är det ju ännu skummare med prisskillnaden. Fast som sagt, är det generationsskillnader så kunde det ju förklara varför det kostar så mycket mer, även om det känns otroligt att skillnaden i prestanda skulle motivera skillnaden i pris..

Någon mer som har några kommentarer?

Med tanke på att happy inte är optimalt för widescreen så borde du ju handla en vridbar ;)
Vilket samsungen ser ut att vara..

Senast redigerad av en moderator:
26" wide är utmärkt för happysurfande. Perfekt att kunna ha två fönster bredvid varandra och läsa happytrådar i det ena och kolla på cyklar eller cykelfilmer i det andra.

Min klarar 400 cd/m² och det är snudd på ett måste när solen ligger på. Har du ett någorlunda mörkt rum räcker nog 300 cd/m2.

De flesta (alla?) skärmar som kostar under 5000 i den storlek 24" och uppåt har TN-paneler. Dyrare och i vissa avseende bättre paneler använder IPS och VA.

http://www.pchardwarehelp.com/guides/lcd-panel-types.php

TN-paneler är snabba, kort responstid, men har lite sämre betraktnings vinklar och lite sämreåtergivning.

Samsung gör, tycker jag iaf, väldigt snygga skärmar, och jag gissar på att det är detta du för betala extra för. Jag tror att du kommer att bli nöjd oavsett vilken av dem du väljer.

Tack för all input!

rouster: Hehe, skitbra ju att kunna se en hel tråd utan att scrolla! Vet inet om jag tycker det är värt 1700 spänn, dock ;-)

pondus: Gött, det låter som att det är en grym skärm. Då blir det nog iaf en av dessa då. Men jag har inte gett upp hoppet än om att den som kostar mycket mindre också är grym, så vi får se vilken det blir.

s: Det är iofs så jag surfar happy med min 19" 4:3 också, men jag intalar mig också att det är en bra anledning för att köpa :)

När du pratar om att solen ligger på, menar du in i bilden eller bakifrån skärmen? Alltså har du solen bakom eller framför dig?

Tobe: På den dyrare Samsungen står det att det är TN, medan det bara står "LCD" på Fujitsun, så det bör väl vara samma lika då? Fujitsun har dessutom 10 grader bredare betraktningsvinkel, även om 160 eller 170 grader knappast lär spela någon jätteroll i praktiken.

Ja, samsungs märke får man säkert betala en hel del för. Men är det det som gör hela skillnaden så känns det som att mitt val plötsligt blev väldigt lätt :)

Är det ingen som har testat Fujitsun? Hade varit kul att få höra några erfarenheter av den också innan man slog till för att vara på den säkra sidan.

Jag har solen in från sidan, lite bakifrån, genom en tunn gardin som gör att det blir diffust men inte så mycket svagare. Massor av solljus men inte rakt på om du förstår. Då är min skärm fortfarande ok att titta på.

Tillbaka
Topp