[OT som fan] Arvsrätt

[OT som fan] Arvsrätt
Du får gärna ge exempel på hur det kan göras så att den som senare avlider har full kontroll och ägande till egendomen till sin dödsdag. Det trodde jag inte var möjligt.

Gåva med gåvobrev där det framgår att gåvan inte ska anses utgöra förskott på arv känner jag till, men då har givaren inte kvar ägandet. Går kanske att skriva villkorat med förfoganderätt för tex en fastighet, men då har ägandet övergått till gåvomottagaren.
Jag är en pågående tvist om detta just nu så ville mest skriva av mig lite och uppmärksamma på att det faktiskt är möjligt om man verkligen vill.

[OT som fan] Arvsrätt
Hur funkar det då man kan väl inte ärva alla pengar från ett konto när det finns skulder annanstans?

I Nederländerna accepterar man arvet eller inte. Det gäller att vara säkert att det finns fler tillgångar än skulder innan man accepterar.
När någon dör görs en bouppteckning där man sammanställer alla tillgångar och skulder. Efter att skulderna är reglerade så delas tillgångarna upp mellan arvingarna- @Luzen var ingen lus :cool:

Tillbaka
Topp