Mycket bra skrivet i tråden redan. Har själv problem, inte med att somna, men med att jag vaknar alldeles för ofta på nätterna. Skulle kunna skylla det på småbarn, men vet också att även om den yngsta bidrar till avbrotten var det inte mycket bättre innan, och tendenserna fanns redan där långt innan barn, men då kunde man komma undan med mer dels för att den allmänna stressen var lägre, dels för att man t.ex. som student kunde dra en tupplur mitt på dagen osv.
Mina tips:
Stress - Se stress som en hink som fylls med stressdroppar från livets alla delar, jobb, barn, nära och anhöriga, träning osv. allt hamnar i samma stresshink och kroppen vet inte skillnaden mellan dessa olika faktorer. Många tenderar att begränsa sig i sin syn på egna stressen.
Sömnhygien - Ha mörkt och svalt i sovrummet. Lägg dig samma tid varje dag. Sluta fippla med skärmar, TV osv. minst en timme innan det är dags att sova. Dels är ljuset störande, dels tenderar vi sällan att göra "avslappnande" saker utan vi ser på sociala medier, nyheter och andra saker om emotionellt berör oss och trissar upp oss snarare än att få oss att varva ner.
Något så simpelt som att lägga sig i sängen en halvtimme innan det är dags att släcka och läsa en bok gör under för att somna.
Sovrummet är till för att sova inte titta på teve, läsa happy osv. ;-) Kan du inte somna, gå till ett annat rum en stund, och försök igen lite senare. Samma sak om du vaknar och inte kan somna upp. Gå upp, sätt dig i vardagsrummet och läs en bok eller sticka en tröja och prova igen en kvart senare.
Ett varmt bad nån timme innan kan också hjälpa.
Sömn föder sömn, bra sömn mer än någon enstaka gång brukar leda till bättre sömn långsiktigt.
Noja inte över en dålig natt, tyvärr blir man ofta stressad över att man är stressad och sover dåligt så fortsätter den onda spiralen bara.
Mat / Kost - Koffein har det redan pratats mycket om, prova skära ned gradvis. Jag tar med mig en termos till jobbet med två bra koppar i. Vid lunch är den slut. Då har jag fått gott kaffe, och eftersom kaffet är slut, och kaffet på jobbet är äckligt är det lättare att skippa jobbmaskinskaffet. (Kan vara svårt knep om man är barista ;-) )
Ät inte för nära inpå sömn och se till att det sista du äter är lättsmält så inte kroppen behöver lägga energi på matsmältningen.
Det har börjat komma en hel del forskning på att ett proteinrikt mål innan läggning kan verkar positivt på sömnen och även syntesen av protein.
Tänk dock då på a) hur du får i dig proteinet b) hur ditt totala proteinintag ser ut över dygnet samt c) individuella skillnader. Drar du en proteinshake t.ex. är det en massa vätska = kissnödig = störd sömn.
b) äter du en hög proteinkost finns också risken för ökad urinproduktion (vi lagrar protein i begränsad mängd i kroppen, och kvävedelen driver urinproduktion för att få ut detta ur kroppen; nu förenklar jag det hela).
c) det kan vara väldigt olika hur det påverkar.
Men generellt sett, fundera lite på hur vätskeintaget ser ut senare på kvällen.
Alkohol - det kan kännas som det är bra, man somnar ju så lätt, men även om du somnar lätt blir sömnkvaliteten lidande, och den sömnen man får är av sämre kvalitet. Så undvik alkohol sent på kvällen.
Bättre att börja tidigare och sluta tidigare.
Träning - Träning är stress, hög intensitetsträning trissar upp oss och kan göra det svårt att somna, alternativt somnar vi, men vaknar ofta för kroppen är i förhöjt stresstillstånd. För egen del funkar t.ex. ett lågintensitetspass som slutar 2h innan läggning helt okej, men att köra 4x4 innan läggning är inget vidare.
Lägg dig i vettigt tid. Fundera på vad du gör efter klockan 22:00; för egen del kan jag säga att det sällan är något vettigt. Är man uppe så sent är det ofta att man tittar på tv, slösurfar eller är så uppe i något att man glömmer av tiden = inget av det är särskilt bra för att komma ner i varv. Bättre att lägga sig tidigt, och gå upp tidigt och vara produktiv på morgonen istället.
Återigen även här finns stora individuella skillnader mellan morgonpigga, nattsuddare osv, mycket handlar om vanor, men visst måste man ta individen och helheten i beaktning. Har man två barn som ska iväg till skolan har man ju knappast heller möjligheten att ta sovmorgon så återigen måste man hitta en vana som passar ens förutsättningar och liv som helhet.
Nu skulle man kunna tro att om man vet alla tricksen så borde man ha perfekt sömn....tyvärr funkar det inte så. Vissa verkar kunna sova som hur djupt och tryggt som helst medan andra kämpar.
Min utmaning är att jag vaknar ofta och är väldigt lättväckt. Och så fort jag vaknar vill hjärnan gärna gå på högvarv och tänka tusen tankar. Oftast somnar jag relativt om, men vaknar också ofta någon timme senare igen. Jag märker också väldigt tydligt när man är "slutkörd" av jobb, träning, familj så blir sömnen bara sämre och sämre. Ofta hade det kloka beslutet varit att t.ex. skippa träningen men samtidigt så är man ju knarkare och tycker känslan är så skön och man motiverar det med att det är hälsofrämjande osv. men ibland bygger det bara mer stress som gör det ännu svårare med sömnen.
God natt ;-)