Jag har SONOS (en connect till stereon och en play 5 i köket) och är nöjd med dessa. Jag har också provat HEOS amp. Främst för att den har en digital ingång och en analog. Jag är lite konservativ och använder både vinylspelaren och en CD-spelare. Tanken var att HEOS amp gjorde det möjligt att koppla CD och Vinyl direkt in i den och slippa en massa extra burkar och apparater.
Efter att ha testat en vecka konstaterade jag:
- Att min 25 år gamla Onkyo Receiver låter bättre än HEOS Amp -- åtminstone ihop med mina högtalare. Detta skulle möjligtvis kunna åtgärdas med en HEOS connect + ett externt slutsteg. Men då pratar vi mer pengar.
- Att det inte går att justera nivån på line in på HEOS. Detta går på SONOS och är mycket användbart om man vill att samma volymsinställning skall bli samma ljudnivå oberoende av om man spelar vinyl, CD ellr musikarkivet/Spotify.
- Jag lyckades inte under en veckas tid att få den att se all musik på nätverkets NAS, trots viss suport från HiFi-klubben. Den visade oftast ett eller två spår per album, mycket skumt.
- Användargränssnittet är en bra grund men har för mycket "undermenytänk" och är lite buggigt. Detta borde rimligen bli bättre med tiden.
- Den ÄR ful och plastig, men jag hade placerat den i ett skåp. SONOSEN får stå framme...
Spotify Connect tillsammans med deras familjedeal är mycket bra tänkt! Först var jag skeptisk och gillade att SONOSEN är oberoende av vilken enhet man startar den ifrån. Båda har för och nackdelar.
Jag lämnade tillbaka HEOSen, men kanske överväger den i framtiden. Alternativet just nu är en SONOS connect till -- då får man två ingångar men det blir fler burkar och dyrare.
Du kan ta hem och prova vilken du gillar, men det förutsätter att du är villig att lägg tid på det istället för att cykla...