[OT] Sova ute om vintern

freddesvanstrom

Aktiv medlem
[OT] Sova ute om vintern
Har fått för mig att vandra ut i skogen och övernatta en natt. Var ut me grabben i helgen och grillade en korv, blev sugen. Han ska inte med i det här, han ville inte.

Vad behöver man? Utan att det ska leda till prylhysteri...

-Sovsäck, behöver det vara en vinterspecifik?
-Kläder, tänker underställ, nåt mellanplagg och överdragsplagg.
-Vatten, eller smälta snö för att slippa bära?
-Kniv, såg/yxa?
-Eldstål, tändstickor.
-Korv.
-En polare.
-Första hjälpen.
-liggunderlag, eller granris?

[OT] Sova ute om vintern
Jag har tillbringat många vinternätter ute i det fria. Vintern 2003-2004 hade jag ca 60 utenätter.

Under en period testade jag utrustning typ sovsäckar, liggunderlag, brännare etc hemma på tomten. Efter sena Aktuellt sa jag go´natt till frugan och gick ut på baksidan av huset, kokade mitt kvällskaffe och gick sen o la mig.
Hustrun var mest nervös över vad grannarna skulle säga så hon gick runt bland grannarna och förklarade att jag inte hade blivit tokig :-)

Jag har nog en och annan kunskap jag skulle bidra med. Återkommer senare via PM med bla bra länkar, nu ska jag på klubbträning, blir ett "grispass" i kväll.

/G

[OT] Sova ute om vintern
-Sovsäck. Beror på hur kallt det är. Har du en höst/vårsäck kan du skaffa en innersäck (finns i tex fleece). Gör du en snökoja behöver du ingen vintersäck.
-Kläder behövs. Väldigt individuellt. Många lager är bra.
-Vatten. En smart grej är att ta med en termos. Smält snö på kvällen så kan du göra frukost mycket smidigare än om du ska börja dagen med att smälta snö. Ska du smälta snö, ta med nåt att smälta snön i. Bygg en tripod som du har över elden om du har en hängande kastrull.
-Såg är lättare än yxa. Men båda två funkar såklart. Kniv är också bra att ha, men är yxan vass kan den fungera som kniv.
-Tändstickor. Eldstål funkar blött, men är svårare att tända (omöjligt för mig).
-Mat. Tänk på att det är vinter och att saker fryser. Skiva korven hemma så slipper du använda såg/yxa för att grilla frukost. :)
-Polare behövs inte, men det går naturligtvis bra.
-Första hjälpen kan funka också, men behövs inte om man inte gör illa sig.
-Liggunderlag behövs. Helst två.
-Spade, om du ska gräva i snön.
-Extra, torra strumpor.

Edit: stavfel

Edit 2: GurraG, du får gärna delge dina kunskaper/erfarenheter. Alltid kul att läsa sånt. :)

Senast ändrad:
[OT] Sova ute om vintern
Varm sovsäck, dubbla liggunderlag. Själv tycker jag om att ha ett tjock ridgerest mot snön och ett thermarest ovanpå.
Termos med hett vatten eller färdigt kaffe
Pulversoppa om du har varmt vatten i termosen
Sov i ett underställ
Klart!

[OT] Sova ute om vintern
Pissflaska är bra. Har en kantig nalgene för piss och vanliga cylinderformade för ANNAT. Bra i mörkret att inte blanda ihop.... Men det är överkurs för vad TS efterfrågar tycker jag

[OT] Sova ute om vintern
Fan jag e så taggad, vill göra det här nu! Tack för tipsen, ja man kanske ska unna sig en bra sovsäck och ett par bra dojjor iaf, resten finns nog hemma. Planen är alltså att dra iväg på fm, hitta en plats kanske ett vindskydd, annars bygga ett. Sen samla ved ved ved. Finns ju vedlådor vid vindskyddet jag tänker på, men vad är det för utmaning i det?! Vill göra det från grunden, eller är det dumt första gången?

Vad jag förstår går det mycket material till både vindskydd och ved. Vi får se hur det blir med det.

[OT] Sova ute om vintern
+1 på bra liggunderlag!

Det är jävligt skönt med en bra varm sovsäck när det är kallt ute. Har spenderat en hel del nätter huttrandes i en någon för tunn sovsäck på diverse alpina klättringar när vikten på packningen måste hållas så låg som möjligt och det är ingen njutning om det är det du är ute efter. Men ha inte för mycket kläder på i sovsäcken, ett underställ brukar räcka, då blir det för tätt och ingen luft runt som kan värma. Lägg t.ex. värmeplaggen ovanpå sovsäcken istället. Och sätt en skön mössa på huvudet och ett par riktigt varma strumpor på fötterna!

Pissflaska är skönt men knappast nödvändigt om det inte vädret är riktigt "pissigt" eller att man måste klättra över polaren för att komma ut. :p

EDIT:
freddesvanstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad jag förstår går det mycket material till
> både vindskydd och ved. Vi får se hur det blir
> med det.

Du kan tillverka ett eget lätt vindskydd av en presenning, lite snöre och silvertejp.
Mät ut en botten, lite bredare än ditt liggunderlag och vik sedan upp en del så det bli tak.
Skär av så det bli rätt längd och klipp ut "sidor" som du tejpar fast. Gör 2 hål i taket i vardera sida som du sätter fast snöret i så du kan spänna upp i ett träd. Nere i vinkeln mellan golvet och taket gör du hål i vardera sida och kanske ett på mitten som du trycker ner ett par pinnar du täljt till med din kniv! :)

Senast ändrad:
[OT] Sova ute om vintern
Inte för att jag har så stor erfarenhet av att sova ute på vintern, men skippa liggunderlagen, det är luftmadrass som gäller. Då sover man kungligt skönt!

[OT] Sova ute om vintern
Nej, luftmadrass blir väldigt kallt. Mycket bättre med tjockt liggunderlag. Marken kyler mycket mer än luften. Därför är tjocka sulor det viktigaste på varma kängor.

[OT] Sova ute om vintern
Just det, hur fan gör man nummer2 i skogen på vintern. Det har jag aldrig behövt. Känns jäkligt kallt att hänga över en isig stock typ... Det löser sig väl iofs, man brukar va rätt påhittig då det kniper, om man inte kan just knipa...

[OT] Sova ute om vintern
Med lite teknik går det bra att sitta hukad. Bra att vara nära något som man kan ta tag i om man tappar balansen. Ska du bara vara ute över en natt brukar man klara sig utan att göra tvåan.

[OT] Sova ute om vintern
freddesvanstrom skrev:
> Just det, hur fan gör man nummer2 i skogen på
> vintern. Det har jag aldrig behövt. Känns
> jäkligt kallt att hänga över en isig stock
> typ... Det löser sig väl iofs, man brukar va
> rätt påhittig då det kniper, om man inte kan
> just knipa...

Trampa upp en lämplig plats. Spring runt lite så att du blir varm. Sätt dig på huk och gör nummer 2. Känn det fläkta friskt istället för att isa kallt!

[OT] Sova ute om vintern
om övernattning utomhus kommer bli en mer frekvent händelse skulle jag vilja tipsa om exped's liggunderlag. Jag kör med Downmat 9LW(tror jag den heter) 9 för tjockleken och LW för extra lång och bred. down för dun. Hel underbar.

Men du kan välja tunnare/kortare/smalare etc för att spara in lite kosing.

[OT] Sova ute om vintern
Kolhydrat skrev:
> Inte för att jag har så stor erfarenhet av att
> sova ute på vintern, men skippa liggunderlagen,
> det är luftmadrass som gäller. Då sover man
> kungligt skönt!

Använd inte luftmadrass, funkar inte alls på vintern.
Vill du sova som en kung använd:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPED_DOWNMAT9M

Vad gäller 2:an...en lösning är att gräva en lite grop in till ett träd och sätt dig på huk med ryggen mot stammen. Bränn sen pappret, är trist som fan när allt kommer fram till våren...

[OT] Sova ute om vintern
WITMatrix skrev:
> Kolhydrat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte för att jag har så stor erfarenhet av
> att
> > sova ute på vintern, men skippa
> liggunderlagen,
> > det är luftmadrass som gäller. Då sover man
> > kungligt skönt!
>
> Använd inte luftmadrass, funkar inte alls på
> vintern.
> Vill du sova som en kung använd:
> http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPED_
> DOWNMAT9M
>
> Vad gäller 2:an...en lösning är att gräva en
> lite grop in till ett träd och sätt dig på huk
> med ryggen mot stammen. Bränn sen pappret, är
> trist som fan när allt kommer fram till våren...

Bra tips!

[OT] Sova ute om vintern
Det mesta är ju tämligen självklart vad gäller kläder, sovsäck o tält etc.

Dock är det mysigt att göra upp eld utan att jobba ihjäl sig. Ökar trivseln. Ett bra sätt är att ta med tamponger som du dränkt in i lampolja. Funkar super som tändmedel till surved. Till detta använder du givetvis tändstickor eller tändare. Det är ju ingen överlevnadskurs du skall ut på.

Ang. nr 2 - det är ju bara en natt. Töm tarmen hemma och håll dig!

[OT] Sova ute om vintern
Nu när du är ovan gör det inte allt för krångligt för dig. Dumt att vara ute och inse att man inte får igång en eld. Att göra eld finns det många tips. Har man inte tillgång till bra tjärved så är gamla ljustumpar väldigt bra att tända med. De brinner länge och får även fuktigt ved att brinna. Jag har sedan länge släppt prestigen med eld och har alltid med mig tändbriketter när jag jobbar. Oftast behövs de inte men är ovärderliga när man sitter i regnet under en sur gran och vill få lite värme i kroppen. Viktigaste med en eld är att börja med små flisor och få igång en liten eld för att sedan lägga på större och större pinnar, här är en rejäl kniv alternativt en smidig yxa att föredra.

[OT] Sova ute om vintern
Som sagt - gör det inte för komplicerat. 1 liter varm blåbärssoppa räcker gott som mat. Borde ta Max 10 minuter att göra sig iordning för en natt ute.

[OT] Sova ute om vintern
Tänkte faktiskt slå upp tältet i trädgården och se om det fungerar att sova med barnen. Liggunderlag och sovsäckar har jag gott om... Nu blev jag inspirerad;)

[OT] Sova ute om vintern
Eld känns ganska klart, tänkte ta med eldstpl för att testa, funkar det inte har jag med mig stickor. Tönkte ta me sånt där vaxpapper också. Men elden fixar sig. Är mest utrustningen jag funderar över, vill inte ligga där i kalla mörka skogen och ha fel kläder, för tunn sovsäck, fel mat osv.

För övrigt, känns dumt att köpa värsta vintersovsäcken för flera tusen om man inte tycker om det här då man provat. Finns det nåt billigt alternativ som ändå funkar?

[OT] Sova ute om vintern
det billiga alternativet är såklart att ta på sig dyngmycket kläder såklart (kläder som du redan äger) ös på med litervis av filtar etc.

[OT] Sova ute om vintern
Två tunnare sovsäckar kan bli lite tajt men fungerar. Sovsäcksöverdrag, bivacksäck eller ullfilt utanpå förstärker också. Blir det för kallt får du väl ta dig hem

[OT] Sova ute om vintern
dobi skrev:
> det billiga alternativet är såklart att ta på
> sig dyngmycket kläder såklart (kläder som du
> redan äger) ös på med litervis av filtar etc.

Hobo-style!!

[OT] Sova ute om vintern
Att bajsa ute gör man bäst surfing-style: halvraka ben, lagom tjockt träd som du håller om med raka armar och ca 40 grader i höften.

Komforttips: lätt luftmadrass underst för komfort sen liggunderlag på den för värmeisolering.

[OT] Sova ute om vintern
sen ta med hjälpmedel så att du får igång elden(jag får inte heller igång med eldstål) och en trevlig ljudbok. När jag är ute och paddlar och övernattar själv så spenderar jag mycket av tiden jag inte paddlar åt extensiella frågor medan man lugnt vaggar sig själv till sömns så att säga.

[OT] Sova ute om vintern
Det här har jag funderat på ett tag. Har en varm säck, hur varm vet jag inte än, det är det jag tänkte ta reda på. Ett bra (?) tält som är använt en gång finns också. Man var ju med i scouterna för en massa herrans år sedan också, någon kunskap/vana borde finnas kvar.
Nu verkar det dessutom bli sjysst väder med lite minusgrader och knappt någon nederbörd.
Så egentligen finns det få hinder kvar.

[OT] Sova ute om vintern
Anders H skrev:
> En stor varm hund kan vara lämpligt sällskap.

Då kan man ju lika gärna sova hemma med tanten :-)

[OT] Sova ute om vintern
Ta med bitar av en gammal cykelslang. Ett av de få material som brinner då det är blött. Perfekt om du behöver göra upp eld.

[OT] Sova ute om vintern
Tillräckligt varm sovsäck och kanske en bivacksäck. Tält eller tarp så du slipper nederbörd och vind som kyler. Jag har byggt upp min friluftsutrustning för jakt och vandring under rätt många år och det är min stora hobby så jag är nog inte rätt person vad gäller prisvärt/billigt.

Ska strax iväg på ripjakt och bo i tältkåta i Jämtland. Jag kör med en Alpkit Pipedream 400 sovsäck inuti en Jerven Thermo Hunter bivacksäck. Har inte sovit i det fria vintertid med den men fick vädra i -23 inuti kåtan med den setupen (underställ på mig). Sover på ett Exped Downmat 7 liggunderlag, ett uppblåsbart 7 cm tjock underlag som är helt suveränt i kyla - och i alla andra temperaturer också. Min överlägset mest komforthöjande pryl på många år. Vaknar utvilad istället för att ha sovit hyfsat innan på tunnare underlag.

Jag körde tidigare med en Bacho Laplander hopfällbar såg men tar med min EKA combi viksåg om det ska sågas och eldas mycket. Yxa har jag bara med av nostalgiska skäl på dagsturer, sällan den får åka med på längre turer.

Ett tips är att kolla in utsidan.se som lär ha många liknande trådar att kolla i om du inte vill regga dig där.

Här kan du kolla in och sitta och drömma: http://www.nrk.no/nordkalotten365/ (http://nrkbeta.no/2008/01/27/last-ned-lars-monsens-nordkalotten-365-gratis-og-i-full-kvalitet/ här finns torrents med programmen i toppkvalitet). Det finns en del avsnitt där han sover ute vintertid. Kommer ihåg att han la cirka tre timmar för att bygga läger från scratch där nog vedhuggning för en hel natt tar en hyfsad del av tiden. Mycket bra program.

[OT] Sova ute om vintern
Snålversionen av att höja komforttemperaturen några grader i sovsäcken skulle ju kunna vara att stoppa i en fuktspärr. Säcken blir lite varmare och som bieffekt riskerar det inte att frysa i säckens ytterhölje om man är ute många dagar.
Den kan tillverkas av några svarta sopsäckar som tejpas i hop med silvertejp om man vill pröva sova med det. Vissa verkar ogilla det ganska starkt men jag tycker att det är okej.

[OT] Sova ute om vintern
freddesvanstrom skrev:
> Har fått för mig att vandra ut i skogen och övernatta en natt. Var ut me grabben i helgen och
> grillade en korv, blev sugen. Han ska inte med i det här, han ville inte.
>
> Vad behöver man? Utan att det ska leda till prylhysteri...
>
> -Sovsäck, behöver det vara en vinterspecifik?

Sovsäck anpassad efter temperatur tycker jag är viktigt.

> -Kläder, tänker underställ, nåt mellanplagg och överdragsplagg.

Extra strumpor. Att bli våt om fötterna är inte bra och på vintern/kyla kan det vara riktigt jävla dumt. Ett bra förstärkningsplagg att ta på vid raster motsv. Det är guld värt och det en litteratur mössa/balaklava.

> -Vatten, eller smälta snö för att slippa bära?

Min grundinställning är att jag ska ha det så bekvämt jag bara kan och förbereda så mycket det går. Således har jag med mig en "grundtilldelning" vatten och smälter efter hand.

> -Kniv, såg/yxa?

Kniv, ja. Och själv har jag två. Såg/yxa, båda om inte vikten är avgörande. Såg om ena kniven är tillräckligt bra för att klyva ved med, om inte. Yxa!

> -Eldstål, tändstickor.

Båda och varför inte en riktigt bra tändare. Många missar det, tändare. Ett tryck och så har man eld!

> -Korv.

Ja, varför inte.

> -En polare.

Helt beroende på syftet. Men ja om det inte går mot syftet.

> -Första hjälpen.

Kan tom sträcka mig till att skriva att det är korkat att inte ha med det.

> -liggunderlag, eller granris?

Båda och. Och det enligt principen. Mycket under, lite på och lite mer över! Kylan kommer främst underifrån. Sov nu inte i alla kläder du har.

> Ort: Stockholm.

Ja och då blir det kanske svårt att "gräva in sig" i en snöhög eller kanske inte. Men det kräver en viss förkunskap. Inte kul att vakna i en inrasad söka. Om man nu vaknar.

Det jag tycker att du missat är ett kök. Visst öppen eld i all ära, men ett kök är ändå ett kök. Termos, det om något skulle jag inte vilja vara utan på vintern. Jag/vi fyller alltid upp våra med varmt vatten så fort vi bara kan. Bara vatten inte soppa eller annat. Det man ska käka tillreder man då. Men vattnet är varmt och det spar tid. Har man två termosar så visst en för mat och en för vatten. Det är väldigt bekvämt och spar mängder med tid.

Och till sist. Handvärmare. Och då sådana som är återanvändbara. Nu har jag bara sovit ute i minus 42 grade som kallast. Men en sak är säkert. De som tog på sig kalla kängor dom frös jävlar så mycket mer än de som inte gjorde det. Så att 1. Ha kängorna i sovsäcken och 2. Ha handvärmare i dem så att de blir/håller sig varma och ev torka upp lite. Det tror jag på.

Lycka till och ha en synnerligen trevlig tur.

[OT] Sova ute om vintern
Rippa skrev:

> Ett bra sätt
> är att ta med tamponger som du dränkt in i
> lampolja. Funkar super som tändmedel till surved.

Fint tips.

Ytterligare ett tips som kanske inte är lika användbart om man inte är jägare eller militär är att kleta vapenfett på det man ska tända eld på. Brinner som fan. I lumpen tände vi eld på färska björkstockar på det sättet.

[OT] Sova ute om vintern
Många inlägg handlar om liggunderlag och det går inte att överskatta vikten av detta. Min personliga erfarenhet är att liggunderlag av skumtyp isolerar betydligt bättre än de av lufttyp, t.ex. Thermarest och liknande. Grunda gärna med granris, sedan ett tjockt eller två tunnare liggunderlag av gammal hederlig modell. Själv grundar jag med kronans 2 cm tjocka och sedan ett lite tunnare med skönare yta. Med underställ i ull, mössa, vantar, och sockor i kronans vinter+sommar-säck så har -42 om inte avnjutits men i alla fall något så när bekvämt genomsovits. Har du tillgång till ett överdrag så ger det 2-3 grader till i komforttemperatur och säcken håller sig ren och torr när du sover. Lycka till.

[OT] Sova ute om vintern
En nalgeneflaska är fantastisk komforthöjare på kvällen, slå över varmvatten i den och släng ner den i sovsäcken och så har du ett varmt gott element, har räddat mina frusna fötter på många turer. Kolla självklart till att flaskan inte läcker först :)

Är också förespråkare för Expeds Downmat liggunderlag, har ett vanligt klassiskt liggunderlag som extra isolering underst och Exped ovanpå och det har fungerat bra neråt -30.

[OT] Sova ute om vintern
GurraG skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Edit 2: GurraG, du får gärna delge dina
> > kunskaper/erfarenheter. Alltid kul att läsa
> > sånt. :)
>
> Sorry men tips utan betalning delger jag numera
> endast som PM till frågeställaren,
> se http://happymtb.org/forum/read.php/1/2042129

Ojdå. Det går inte att köpa tips för korv, då?

Tillbaka
Topp