freddesvanstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> Har fått för mig att vandra ut i skogen och övernatta en natt. Var ut me grabben i helgen och
> grillade en korv, blev sugen. Han ska inte med i det här, han ville inte.
>
> Vad behöver man? Utan att det ska leda till prylhysteri...
>
> -Sovsäck, behöver det vara en vinterspecifik?
Sovsäck anpassad efter temperatur tycker jag är viktigt.
> -Kläder, tänker underställ, nåt mellanplagg och överdragsplagg.
Extra strumpor. Att bli våt om fötterna är inte bra och på vintern/kyla kan det vara riktigt jävla dumt. Ett bra förstärkningsplagg att ta på vid raster motsv. Det är guld värt och det en litteratur mössa/balaklava.
> -Vatten, eller smälta snö för att slippa bära?
Min grundinställning är att jag ska ha det så bekvämt jag bara kan och förbereda så mycket det går. Således har jag med mig en "grundtilldelning" vatten och smälter efter hand.
> -Kniv, såg/yxa?
Kniv, ja. Och själv har jag två. Såg/yxa, båda om inte vikten är avgörande. Såg om ena kniven är tillräckligt bra för att klyva ved med, om inte. Yxa!
> -Eldstål, tändstickor.
Båda och varför inte en riktigt bra tändare. Många missar det, tändare. Ett tryck och så har man eld!
> -Korv.
Ja, varför inte.
> -En polare.
Helt beroende på syftet. Men ja om det inte går mot syftet.
> -Första hjälpen.
Kan tom sträcka mig till att skriva att det är korkat att inte ha med det.
> -liggunderlag, eller granris?
Båda och. Och det enligt principen. Mycket under, lite på och lite mer över! Kylan kommer främst underifrån. Sov nu inte i alla kläder du har.
> Ort: Stockholm.
Ja och då blir det kanske svårt att "gräva in sig" i en snöhög eller kanske inte. Men det kräver en viss förkunskap. Inte kul att vakna i en inrasad söka. Om man nu vaknar.
Det jag tycker att du missat är ett kök. Visst öppen eld i all ära, men ett kök är ändå ett kök. Termos, det om något skulle jag inte vilja vara utan på vintern. Jag/vi fyller alltid upp våra med varmt vatten så fort vi bara kan. Bara vatten inte soppa eller annat. Det man ska käka tillreder man då. Men vattnet är varmt och det spar tid. Har man två termosar så visst en för mat och en för vatten. Det är väldigt bekvämt och spar mängder med tid.
Och till sist. Handvärmare. Och då sådana som är återanvändbara. Nu har jag bara sovit ute i minus 42 grade som kallast. Men en sak är säkert. De som tog på sig kalla kängor dom frös jävlar så mycket mer än de som inte gjorde det. Så att 1. Ha kängorna i sovsäcken och 2. Ha handvärmare i dem så att de blir/håller sig varma och ev torka upp lite. Det tror jag på.
Lycka till och ha en synnerligen trevlig tur.