[OT] Spara ström tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Spara ström tråden
Är väl på inget sätt fascinerande, snarare helt naturligt att efterfrågan sticker iväg när priset är lågt.
Jag ser inte riktigt vad det är för "efterfrågan" som gör att man exempelvis har tänt i hela huset medan man uppehåller sig mest i ett hörn av det. Själv är jag en sån där som går och släcker efter andra på jobbet, när jag vet att ingen jävel kommer vara i rummet på evigheter. Många andra resonerar som att "det är ju ändå inte jag som betalar, så vad spelar det för roll?"

Jag syftar alltså på en allmän omedvetenhet eller att man inte bryr sig om saker som ändå är extremt enkla att ändra på. Betydligt enklare än att köra mindre bil eller vad man nu tycker är rimligt.
En annan fascinerande företeelse är människor som säger sig vara uppriktigt oroliga för klimatet, för att ändå varje år åka på semester utomlands. Gärna flera gånger.

[OT] Spara ström tråden
Fast vet fan om man sparar om man har igång helt onödiga grejor, men det är väl kanske olika vad man tycker är onödigt.

[OT] Spara ström tråden
Fattar inte. Hur kan en ljuskälla dra ström om man stänger av med en strömbrytare? Är kretsen bruten kan ingen effekt förbrukas.

Ikea trådfri, och andra fjärrstyrda lampor, ligger ju och lyssnar på radiotrafik, så de är aldrig helt avstängda. Nackdelen är ju just det. Fördelen är att man kan ha allt på timer eller rörelsesensor.

[OT] Spara ström tråden
Gällande "varningen" för legionella i värmepanna så beror det ju på vilken typ. En vanlig vvb typ så ja, men vissa moderna "allt i ett"-elpannor som ex min CTC Eco El har ju en genomströmmningsvärmare så den kan man så vitt jag vet sätta lågt utan problem så länge man använder varmvatten dagligen

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Men nu har vi ett blått/gult (blir det grönt?) styre...Då ska ju tillväxt främjas till alla pris...borde rimligen innefatta varmvattenberedare också :p

[OT] Spara ström tråden
Ikea trådfri, och andra fjärrstyrda lampor, ligger ju och lyssnar på radiotrafik, så de är aldrig helt avstängda. Nackdelen är ju just det. Fördelen är att man kan ha allt på timer eller rörelsesensor.
Ah!
Här kör vi med en knapp på väggen. Håller väl bortåt 50 år och genererar åtminstone lite motion när belysningen skall tändas och stängas av. En rätt unik uppfinning egentligen.

[OT] Spara ström tråden
en sån där som går och släcker efter andra på jobbet, när jag vet att ingen jävel kommer vara i rummet på evigheter.

Tänker ofta på tända lampor som rinnande vattenkranar. Jag skulle aldrig lämna en kran rinnande efter att jag är klar med det och lämnat rummet, men FOLK gör gärna just så, överkonsumerar el och låter lampor vara på och elen bara rinner ut till ingen nytta. Lite samhällsinformation i form av en sparkampanj från någon myndighet hade varit fint.

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Intet nytt under solen. El och bensinransonerinar har vi haft förut.

[OT] Spara ström tråden
Man verkar kunna göra klipp nu annars ?.

Screenshot_20220918-072622.png

[OT] Spara ström tråden
Får den bestämma själv kör den ytterligare 1-2 timmar. Jag och maskinen har väl olika uppfattning om när tvätten är torr helt enkelt...
(Elbjörn A150 med rörsystem)
Det finns säkert en hygrostat nånstans som går att justera.
"Förr" hade även fastigheter torkställningar utomhus. De får kanske en renässans i takt med stigande energipriser.

[OT] Spara ström tråden
Man verkar kunna göra klipp nu annars ?.

Visa bilaga 581806
Jag är glad att min fru tänkte till. Har en tunna med plastinsats 1100 liter (minimal vattenmängd för flera personer), oisolerad och endast vedeldad. Nu tömd och täckt. Kommer inte igång igen förrän det är en rimligt försvarbar aktivitet. Det var en femtioårspresent. Hade jag fått bestämma hade jag avstått den helt. Mest för att det tar vatten, men även för att det tar el i rening om man skall spara vatten. Vi föredrar elförbrukningen i pumpen före täta vattenbyten. Har man egen brunn är man både mån om grundvattennivån och att ha vatten till hushållet. Men det kan inte förnekas att ett varmt vedeldat bad under stjärnorna är väldigt skönt.

[OT] Spara ström tråden
Vedeldad tunna med havsvatten känns som det rimligaste. Undrar vad grannarna säger..

[OT] Spara ström tråden
Vedeldad tunna med havsvatten känns som det rimligaste. Undrar vad grannarna säger..
Du har i alla fall rätt förutsättningar. Undrar om den rostfria kaminen tål bräckvatten? Men att fylla upp, värma, bada, tömma och tvätta ur skulle ju funka för ett flerfamiljshus, förutsatt att eldandet är ok.

[OT] Spara ström tråden
Byter man ut grejor i förtid så gäller det att de inte tar någon energi att tillverka. Om nu intresset sträcker sig bortom elprisområdet.

[OT] Spara ström tråden
Frågan är vad som är förtid. Det minimala Husqvarnaskåpet jag bytte ut gick definitivt på övertid.

[OT] Spara ström tråden
Ja, en lampa borde max dra 0,15w i snitt när den är i standby.
Ikea TRÅDFRI LED E27 806 lumen skall ha en standbyförbrukning på 0,3 W enl spec

[OT] Spara ström tråden
Frågan är vad som är förtid. Det minimala Husqvarnaskåpet jag bytte ut gick definitivt på övertid.

Exakt, du gav ett konkret exempel där du bytade ut ett gammalt kylskåp mot ett nytt och halverade din elförbrukning. Själv har jag bytat en 45 år gammal vvb och sparar 2-3 kwh om dagen, så byta gamla grejer mot nya strömsnåla och spara ström.

[OT] Spara ström tråden
Är grejorna bortom all förväntad livslängd så har nog få dåligt samvete.
Sen har mp en poäng (en enda) i att det måste bli billigare att reparera. Då tänker jag inte främst på 45 år gamla vvb.

[OT] Spara ström tråden
Byter man ut grejor i förtid så gäller det att de inte tar någon energi att tillverka. Om nu intresset sträcker sig bortom elprisområdet.
Det beror väl på vad som sker med de utbytta grejorna. Slängs de i naturen stämmer ditt påstående
Men om den utbytta grejen tex är en platt-TV som får ersätta en gammal tjockTV på landet (som lämnas till återvinning) är det en annan sak.

[OT] Spara ström tråden
Det är också dyrt att reparera för att tillverkare vill det. Hela rights to repair-rörelsen handlar ju inte om att sänka arbetsgivaravgifter utan om att öppna slutna system och ta bort klausuler ur kontrakt.

I Sverige har vi väldigt stark konsumentmakt men för att verkligen få ned priserna så behöver det bli mer globalt, eller i alla fall internationellt.

Sedan behöver vi såklart köpa dyrare produkter. Att reparera en pall för 600kr som kostade 99kr på Ikea kommer aldrig hända. En som kostar 1300kr kommer för det första kanske inte gå sönder, å det andra kanske vara värd investeringen.

[OT] Spara ström tråden
Att tänka på om man har hus och börjar lufttorka tvätt inomhus, håll koll på vinden så ni inte skaffar er mögel istället. Vi torkar i källaren med luftavfuktare, när det inte går att torka i trädgården vill säga.

[OT] Spara ström tråden
Det är också dyrt att reparera för att tillverkare vill det. Hela rights to repair-rörelsen handlar ju inte om att sänka arbetsgivaravgifter utan om att öppna slutna system och ta bort klausuler ur kontrakt.

I Sverige har vi väldigt stark konsumentmakt men för att verkligen få ned priserna så behöver det bli mer globalt, eller i alla fall internationellt.

Sedan behöver vi såklart köpa dyrare produkter. Att reparera en pall för 600kr som kostade 99kr på Ikea kommer aldrig hända. En som kostar 1300kr kommer för det första kanske inte gå sönder, å det andra kanske vara värd investeringen.
Tror att du har rätt. Förr reparerades det för att ”köpa ny” var så mycket dyrare. Förr fanns inte köp billigt och släng produkter.

[OT] Spara ström tråden
...konstaterat att diskmaskinen drar nästan hälften så mycket om jag kör Eco-programmet utan tidsförkortning (0,8kWh istället för 1,5kWh). Vi kör den varje dag, det är drygt ett par hundra kWh i minskning på ett år bara det. Mer än 5% minskning av vår hushållsförbrukning helt utan egentlig insats.

Alltså, det där med ECO program på diskmaskin har jag alltid uppfattat som humbug. Den enda skillnaden är att det tar dubbla tiden. Dvs förbrukad effekt per tidsenhet lägre - men inte totalen.

Men, det stämmer alltså inte?

[OT] Spara ström tråden
Det är inte enbart arbetet som är dyrt utan reservdelar säljs med sjuka marginaler. Det hänger iofs sig ihop genom att konsumenten inte väljer produkt baserat på priset på reservdelar. (Utom de som köper ford för det är gott om reservdelar på skroten)

[OT] Spara ström tråden
Alltså, det där med ECO program på diskmaskin har jag alltid uppfattat som humbug. Den enda skillnaden är att det tar dubbla tiden. Dvs förbrukad effekt per tidsenhet lägre - men inte totalen.

Men, det stämmer alltså inte?
Kolla manualen eller energideklarationen till din maskin. Där ska det stå vad olika program förbrukar.
Eco-program brukar jobba med "temperaturtoppar" och för att kompensera för det så är programmen längre.

[OT] Spara ström tråden
Exakt, du gav ett konkret exempel där du bytade ut ett gammalt kylskåp mot ett nytt och halverade din elförbrukning. Själv har jag bytat en 45 år gammal vvb och sparar 2-3 kwh om dagen, så byta gamla grejer mot nya strömsnåla och spara ström.
Där går det att spara mycket, jag böt också en 40 år gammal 300 liter stor beredare med dålig isolering mot en ny 110 liters, sparade in ca 2000-2500kwh/år med det.

[OT] Spara ström tråden
Jag har identifierat en ett problem hemma. Man kan köra eco programmen på halvtid. Då är det fortfarande eco. Nej, det HETER fortfarande eco.

Sen kanske eco programmet är en bluff. Det har jag ingen aning om. Det får tillverkaren stå för

[OT] Spara ström tråden
Det är just ecoprogram på halvtid som drar nästan dubbelt för mig.

[OT] Spara ström tråden
Tvättar inte rena kläder längre. Blev lite slentrian tidigare att barnens avslängda kläder hamnade i tvättkorgen. Viker tillbaka dem i garderoben direkt om de ser rena ut och inte luktar. En del av mina och fruns kläder tvättades även de onödigt mycket.

Sänkt 3 grader på bergvärmepump. Ska försöka få familjen att tycka 19 grader inne är ok.

Duschar extremt kort. Blöter mig med kallt/ljummet vatten. Tvålar in utan att vattnet är på. Spolar snabbt av med varmt vatten. Går inte många liter totalt. Svårare att få döttrar och fru att anamma samma. Behövs visst mycket varmt vatten till schampo och balsam…..

Bastun har inte slagits igång sedan februari.

[OT] Spara ström tråden
Jag har nyss flyttat in i 20-talsvilla och stressade lite med elpriserna innan flytten. Jag flyttade från Nordnorge och modern lägenhet till och 3öre/kwh till Oslo med 5-6 kronor/kwh dagtid.
Men iochmed att vi får strömstötte för 90% av elkostnaden över 70öre/kwh, och att denna stötte beräknas på månadsgenomsnittet, stänger jag av värmen några timmar på dagen och eldar lite extra (luft-luft-värmepump och några smarta el-element) när det är billigt. På så vis kan jag gå plus timmarna på natten och kanske kompensera lite för de extrema priserna dagtid.
Det sjukaste var ett exempel på en med fastpris runt 80öre/kwh, han gick ca 12000:- plus i månaden när han använde så mycket att taket på stötte nåddes (5000kwh/månad).
Men vänta. Så kan väl inte stödet fungera? Vem tänkte ut det? Rena pengamaskinen alltså.

[OT] Spara ström tråden
Men vänta. Så kan väl inte stödet fungera? Vem tänkte ut det? Rena pengamaskinen alltså.
Jo, tyvärr gör det det. Trodde själv först det var lite förnuftigare och tog 90% av spotprisen, men ikke. Det räknas ut mot månadsgenomsnittet, från första till sista varje månad. De säger att det hade varit för komplicerat att göra det noggrannare eftersom det är nätbolaget som betalar ut stötten medan elbolaget tar betalt för strömmen som vanligt.

[OT] Spara ström tråden
Jag har sett att Norge har importerat mycket el senaste veckorna, nån som vet varför, normalt exporterar dom ju rätt mycket?

[OT] Spara ström tråden
Jag har sett att Norge har importerat mycket el senaste veckorna, nån som vet varför, normalt exporterar dom ju rätt mycket?
Jag har hört/fått för mig att deras vattenkraft anväder peletonturbiner i större utsträckning,som bygger på hastighet och flöde istället för stora magasin och fallhöjd. Dvs mer beroende av aktuella flöden än Sverige

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp