[OT]: Spara till barn - tips och idéer?

Jag har Avanza-konto redan via pensionsspar i jobbet. Dock så samlar vi det mesta i Skandia och jag tror att jag/vi är mer aktiva om vi ser det under Skandia-inloggningen. Är inne på KF Depå fortfarande... https://www.skandia.se/hem/Placera/Placera/Depaforsakring/Priser/ Ej rådgiven såklart och då är väl stora minuset att det är väldigt högt courtage för utländska aktieköp.

Frankenstein's Bike skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Ska du köpa aktier är det väl främst depå som
> gäller? KF fond kan du tydligen inte köpa aktier
> i. Men och sen tar skandia ut en avgift för att
> du har en KF där (iaf för KF fond) på 360 :-.
> Skandia KF depå, där du kan köpa aktier, verkar
> bara ha tillgång till svenska aktier, vilket är
> kasst.
>
> Öppna en KF i någon nätmäklare istället,
> Nordnet eller Avanza. De tar inga avgifter, har
> ett väldigt brett utbud av fonder och tillgång
> till flera av de stora internationella börserna.
> De tar inte heller någon avgift för att du har
> depån. En fördel med KF och utländska
> utdelningsaktier är att det är enklare att få
> tillbaka den utländsk källskatt som dras på
> utdelningen. Nordnet, och numer kanske också
> Avanza?, fixar automatiskt med det så att du får
> en utbetalning i slutet av året på den skatt som
> dragits på utdelning under det år som passerat.
> Många bra utdelningsaktierna finns
> internationellt, så är utdelning du vill ha är
> en KF i tex Nordnet ett bättre val än Skandia
> depå.

andyman_se skrev:
-------------------------------------------------------
> ...Vad gäller skatter så är schablonskatten = statslåneräntan. Förra året var den 0,9%.
> På detta betalar man 30% kapitalskatt. Den effektiva skatten blir alltså 0,27%.
> Man vill dock sätta en nedre gräns för hur låg schablinskatten kan bli. Får se om det går igenom...

Det gjorde det:

"Schablonintäkten för investeringssparkonto ska beräknas genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan ökad med 0,75 procentenheter. Som lägst ska schablonintäkten beräknas till 1,25 procent av kapitalunderlaget.
De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2016 och tillämpas första gången på det beskattningsår som börjar efter den 31 december 2015."

Med nya ISK-regler runt hörnet aktualiseras frågan kring barnasparande återigen.

Vi kör varsitt ISK med breda indexfonder och månatlig insättning med samma belopp. ISKerna är ställda på min fru, vi ser framför oss att vi själva använder dessa pengar riktat till flytta-hemifrån-bidrag den dagen det är dags. Och med tanke på att marknaden kan skifta under årens gång känns det mest rättvist då vi därmed kan välja att bidra med lika mycket till båda barnen oavsett vad aktiekursen råkar vara den dagen det är dags att flytta.

Vi har även eget sparande och totalt på alla fyra kommer beloppen kunna motivera att skatteplanera, dvs skriva ISKerna för barnen på barnen. Gör vi det tappar vi dock kontrollen den dagen de fyller 18 och det vill vi som sagt var inte. Det ska inte vara leva-livet-pengar de fritt får disponera.

Men rent juridiskt, kan vi skapa en ISK i deras namn, ha pengarna där tills de är drygt 17 och sedan välja att ta hem pengarna till vårt eget ISK? Och nästa fråga, kommer det löna sig?

Med nya ISK-regler runt hörnet aktualiseras frågan kring barnasparande återigen.

Vi kör varsitt ISK med breda indexfonder och månatlig insättning med samma belopp. ISKerna är ställda på min fru, vi ser framför oss att vi själva använder dessa pengar riktat till flytta-hemifrån-bidrag den dagen det är dags. Och med tanke på att marknaden kan skifta under årens gång känns det mest rättvist då vi därmed kan välja att bidra med lika mycket till båda barnen oavsett vad aktiekursen råkar vara den dagen det är dags att flytta.

Vi har även eget sparande och totalt på alla fyra kommer beloppen kunna motivera att skatteplanera, dvs skriva ISKerna för barnen på barnen. Gör vi det tappar vi dock kontrollen den dagen de fyller 18 och det vill vi som sagt var inte. Det ska inte vara leva-livet-pengar de fritt får disponera.

Men rent juridiskt, kan vi skapa en ISK i deras namn, ha pengarna där tills de är drygt 17 och sedan välja att ta hem pengarna till vårt eget ISK? Och nästa fråga, kommer det löna sig?
Vi har identisk setup och syfte.

Vad jag förstår är det kinkigt att få ut pengarna pga ny lagstiftning.
Möjligen går det att manipulera om båda föräldrarna är i livet och tillsammans.

Om inte ska det enligt uppgift vara svårt nog att få ut några 1000 lappar till cykel och omöjligt till semesterresa.

(Jag kan sitta von oben och tänka att om pöbeln vill använda barnens sparpengar för att åka till bamse så är det kanske bra staten styr upp verksamheten)

Nackdelen att spara i eget namn är att insättningsgarantin gäller per person och institut, inte per konto. Så med en egen ISK, pensionssparande och barnen så kan det för vissa vara bättre att sprida risken.

Nackdelen att spara i eget namn är att insättningsgarantin gäller per person och institut, inte per konto. Så med en egen ISK, pensionssparande och barnen så kan det för vissa vara bättre att sprida risken.
Å andra sidan är det väl sällan man låter den typen av sparande ligga icke-investerat (som är vad insättningsgarantin täcker), utan i aktier/fonder. Dvs går bolaget där du har ditt ISK i konken så har du ändå kvar dina aktier/fonder, givet att bolaget inte brutit mot lagen och blandat ihop sina egna tillgångar med kundernas.

Vad jag förstår är det kinkigt att få ut pengarna pga ny lagstiftning.
Möjligen går det att manipulera om båda föräldrarna är i livet och tillsammans.
Men vad innebär det konkret? Vi förfogar ju över pengarna i form av förmyndare, eller anses det vara barnens egendom som vi inte har rätt att plocka ut? Så pengar som hamnat på barnens konto får vi egentligen inte använda till annat än till barnen genom direkta köp?

I detta avsnitt, som jag bara lyssnade på med ett halvt öra, har jag för mig att de sade att man inte kan plocka ut pengarna hur som helst. Men bäst om du lyssnar själv 😊

Men vad innebär det konkret? Vi förfogar ju över pengarna i form av förmyndare, eller anses det vara barnens egendom som vi inte har rätt att plocka ut? Så pengar som hamnat på barnens konto får vi egentligen inte använda till annat än till barnen genom direkta köp?
Jag tror du måste kolla upp det. Blir det över 8 basbelopp verkar det kunna spåra ut ordentligt. Och det blir nog barnbidrag på 18 år.
Sen är frågan vad som räknas som i barnets intresse. Möjligen tycker inte staten att syftet att undanhålla pengarna är i barnets intresse.
Fakta om barnets pengar

Fram tills att barnet fyller 18 är barnets föräldrar förmyndare och kan råda över pengarna, det vill säga bestämma vad de ska gå till, så länge det är till nytta för barnet. Är barnet över 16 och tjänar egna pengar får barnet göra vad de vill med dem.
Om barnet får ett arv som överstiger ett basbelopp eller en fastighet måste man som förälder har överförmyndarens godkännande för att hantera pengarna, exempelvis sälja fastigheten.
Blanda inte ihop dina och barnets pengar, barnet ska ha ett eget konto.
Om du ska låna pengar av ditt barn så ska du ansöka om en god man och få samtycke av överförmyndaren.
Överstiger värdet på barnets tillgångar åtta prisbasbelopp (det vill säga 386 400 kronor – 49 300 kronor är prisbasbeloppet 2022) är föräldrarna skyldiga att anmäla detta till överförmyndaren.

Beroende på hur flitig sparare man är så finns det ju också en nivå när man egentligen ska anmäla till en överförmyndare om barnen har för mycket pengar.

Undantag finns om man visar sig vara duglig att hantera pengar så det bör väl främst gälla arv etc. Banken har gnällt lite till mig men jag har inte gjort något åt det.

Det är inte så krångligt så länge båda föräldrarna är sams. Men att överföra pengar till exempel ditt konto kan säkert vara krångligt om det är större belopp. Jag brukar betala barnens skatt från deras konto och det går att hantera via telefonbanken.

Mer än så har jag inte testat än.

Edit: missade en del av din fråga. Att flytta tillbaka pengarna till ditt konto är jag rätt säker på att det är kört. Speciellt om det är över 8pbb. Min workaround om barnen visar tecken på att vara slösaktiga är att sälja av allt och sätta det på låst sparkonto på x antal år. Går ju att avsluta men det går åtminstone inte att spontanshoppa.

Senast ändrad:

Kanske nån stiftelse?

Gamla k-försäkringar, kan de ha mer utrymme för specifika upplägg kring utbetalning?

Vi var hos banken i veckan och de föreslog k försäkring åt barnen i vårt namn. Vet inte hur det slår på skatten dock.

Såhär har vi tänkt men jag blev lite stressad när banken sa att man ine fick det. De kunde inte precisera exakt hur mycket man fick flytta och exakt vad som var fel med det men de tyckte inte om upplägget. Jag har flyttat tillbaka pengar till oss nu. Ville också komma ifrån att ett av barnen hade 3 år av toppen utveckling och det andra hade klart sämre tur sina 3 första år.

Den svåra posten är barnens boende. I alla fall i storstad. Det som jag tror är bäst är, förutom att spara ihop så mycket som möjligt av deras kontantinsats i deras namn, är att man gör sig tillräckligt skuldfri för att kunna stötta dem när banken ställer villkor.

Vad är skattevinsten med att skriva dem på barnen istället för att hålla kvar allt på er, men bara öronmärka en ISK per barn, fastän allt står på nån av er? Så att schablonskatten inte belastar en höginkomsttagare och därmed får marginaleffekt jämfört med om det läggs på respektive barn (som är låginkomsttagare…)?

Annars är det ju 100 gånger enklare att bara hålla allt i era egna namn tills de behöver hjälp med det ni tänkt spara till. Dvs bostad.

Vad är skattevinsten med att skriva dem på barnen istället för att hålla kvar allt på er, men bara öronmärka en ISK per barn, fastän allt står på nån av er? Så att schablonskatten inte belastar en höginkomsttagare och därmed får marginaleffekt jämfört med om det läggs på respektive barn (som är låginkomsttagare…)?

Annars är det ju 100 gånger enklare att bara hålla allt i era egna namn tills de behöver hjälp med det ni tänkt spara till. Dvs bostad.

Ja, det finns ingen skatt på gåvor (och arv) i Sverige, riktigt konstigt! I många andra länder är det viktigt att titta på hur man kan ger så många pengar som mögligt till barn över flera år medan man betalar så lågt skatt som mögligt. Men den hela problematiken finns inte i Sverige.

Det kommer nya regler på ISK där de första 300k blir skattefria. Dvs öppnar upp för skatteplanering, ex.vis en familj på 4 pers kan spara 1,2 miljoner skattefritt.

Ja, det är ju min fråga. Som jag förstått det så kommer de första 300k per person vara skattefria, vilket med två barn innebär att vi kan välja att skatta 6500 kr per år, eller välja att inte göra det, beroende på om vi kör ISKn i barnens namn eller ej. Med ca 10 år kvar tills 18-årsdagen handlar det alltså om ungefär 65 000 kr i skatt som vi kan göra något roligare med.

Men det förutsätter ju att det är tillåtet att föra tillbaka pengarna från barnens ISK.

Alternativt så slutar man stoppa in på deras ISK när man nått 300k, sparar resten i egeb ISK och så ger man dem ett val när de fyller 18. "Om du behåller dessa pengar för sparande till kontantinsats så lovar vi att fylla på med <insert rimlig summa, typ samma belopp> den dag du ska köpa bostad". Då ger man dem ändå ett tydligt incitament att inte tulla på pengarna.

Det är inte tillåtet att ta tillbaka barnens pengar med mindre att du skall köpa något till barnen för dem.

Det är inte tillåtet att ta tillbaka barnens pengar med mindre att du skall köpa något till barnen för dem.
Jag planerar ju att medfinansiera en bostad. Men kanske inte samma dag som jag tar hem pengarna...

Men som sagt, det är det juridiska i det här jag skulle vilja veta. Är inte ute efter att begå något brott för att spara några tusenlappar skatt. Däremot tänker jag vara en god medborgare och göra vad staten ber mig. Och nu har man ju mer eller mindre bett mig att fixa det här upplägget.

Som utgångspunkt gäller att föräldrarna har fri förvaltning avseende barnets tillgångar. Det innebär att föräldrarna med vissa begränsningar, själva kan bestämma hur barnets pengar ska användas så länge detta sker för barnets räkning. Det gäller så länge barnets tillgångar inte överstiger åtta prisbasbelopp

Jag planerar ju att medfinansiera en bostad. Men kanske inte samma dag som jag tar hem pengarna...

Men som sagt, det är det juridiska i det här jag skulle vilja veta. Är inte ute efter att begå något brott för att spara några tusenlappar skatt. Däremot tänker jag vara en god medborgare och göra vad staten ber mig. Och nu har man ju mer eller mindre bett mig att fixa det här upplägget.
Då får du inte ta tillbaks dem.om banken gör rätt kräver de ett uttagsmedgivande från överförmyndaren. Och det får du inte hur lätt som helst.

Senast ändrad:
Tack för klargöranden och bra länkar. Ska räkna lite och kolla belopp och se om vi kan hitta på något bra upplägg. En multiplikatorbonus är nog det som lockar mest. Eller så bara finner vi oss i att betala skatten...

Kvittas inte de 6500 mot bolån? Får erkänna att jag inte kollat så noga. Oavsett så kommer jag inte att ge barnen 300 000 när de fyller 18.

Jag som kanske har äldre barn än många andra här och nyligen bistått i deras respektive brf-affärer. Vi har sparat ett par hundra varje månad till båda sen de föddes. Nån simpel fond på Swedbank. Det gav dem grundplåten på ungefär ett par hundratusen var. Problemet är att de hann närma sig trettio år innan det gick att genomföra något köp. I sonens fall krävdes det att vi var medlånare vilket är mycket svårt att vara utan eget ekonomiskt utrymme. Vi behöver inte bidra med något kapital men behövde ändå visa utrymme och betalförmåga. I dotterns fall blev det en mindre lägenhet, en etta. Hon behövde ingen medlånare men en injektion av kapital ovanpå det hon sparat. Inte heller så enkelt att klara, särskilt inte efter affären för första barnet. Det jag vill ha sagt är att man måste tänka sig det hela som ett samarbete, om barnen inte är golfproffs eller så förstås.

Ja, det kan krävas lite samarbete och utrymme. Bla därför jag vill ha kontroll på familjefonden. Jag har lite egna slantar i samma hög och de behöver jag få tillbaka.
Det är viktigare att de får hjälp att komma igång än att de får en massa pengar till skänks.
Tekniskt är det mina pengar som jag avser använda till barnen. Exakt hur den hjälpen ser ut får vi se.

Över åtta prisbasbelopp i barns namn ska anmälas till Överförmyndarnämnden (ÖFN) och det är inte kul alls. Varje år ska barnets tillgångar redovisas och ÖFN är rätt kinkiga. Konton flaggas hos bankerna med uttagsvillkor.

Över åtta prisbasbelopp i barns namn ska anmälas till Överförmyndarnämnden (ÖFN) och det är inte kul alls. Varje år ska barnets tillgångar redovisas och ÖFN är rätt kinkiga. Konton flaggas hos bankerna med uttagsvillkor.
Precis. Och även om det är under 8pbb skall banken kräva godkännande från överförmyndaren vid uttag.

Men det verkar inte vara särskilt svårt att undkomma, äldsta dottern passerade gränsen för flera år sedan och banken har gnällt lite över risken att hon kommer festa upp dom. Men gör antagligen bedömningen att jag har tillräcklig kunskap för att kunna förvalta pengarna. Samt att jag inte kan ta ut dom, bara placera. Jag har aldrig haft kontakt med någon överförmyndare.

1727073219032.png

Gissar att det kan skilja mellan kommuner hur strikt överförmyndaren är. Kan säkert vara väldigt slappt på vissa håll samtidigt som det är jättestrikt på andra.

Gissar att det kan skilja mellan kommuner hur strikt överförmyndaren är. Kan säkert vara väldigt slappt på vissa håll samtidigt som det är jättestrikt på andra.
Måste väl nästan vara banken som är den som ska rapportera antar jag? Pengarna har ju satts in successivt och placerats i aktier och fonder från start, när gränsen passeras för 8pbb borde ju banken sköta.

Måste väl nästan vara banken som är den som ska rapportera antar jag? Pengarna har ju satts in successivt och placerats i aktier och fonder från start, när gränsen passeras för 8pbb borde ju banken sköta.
Jo, så måste det ju vara. Men sedan skiljer det nog hur överförmyndaren agerar på infon också.

Jo så är det väl, tittar man bara rent monetärt så har ju pengarna tredubblats så banken bör ju förstå att jag har koll och gör det för barnens bästa.
Det är inte så det fungerar. Kontot får en överförmyndarspärr vilket gör det bökigt att använda tillgångarna. Varje år före 1 mars ska du som vårdnadshavare rapportera tillgångar och skulder samt uttag och insättningar, och ÖFN tar sin uppgift på största allvar. Det är naturligtvis för att vårdnashavare inte ska slarva bort omyndiga barns pengar. Det sköter barnen själva när de fyller 18 och upptäcker en massa stålar.

Det är inte så det fungerar. Kontot får en överförmyndarspärr vilket gör det bökigt att använda tillgångarna. Varje år före 1 mars ska du som vårdnadshavare rapportera tillgångar och skulder samt uttag och insättningar, och ÖFN tar sin uppgift på största allvar. Det är naturligtvis för att vårdnashavare inte ska slarva bort omyndiga barns pengar. Det sköter barnen själva när de fyller 18 och upptäcker en massa stålar.
Okej, ja kontrollen är nog inte så hård då där jag bor. Var nog 4 år sedan 8pbb passerades för äldsta dottern. Jag rapporterar inget och kör på med placeringarna och betalar skatten. Är det ingen uppföljning blir det ju lite uddlöst eller så får jag böter kanske :rolleyes:

Men du har inte tagit ut något? Det är iså fall då ”spärren” slår till.
Vi betalar skatten via deras konto varje år. Det är det enda, är väl ca 3000:-/år sista åren. Har inte varit några problem så länge vi båda är med på telefonen och identifierar oss med bank-id.

Ska hon ha Epa el.dyl om två år är väl tanken att den köps för hennes pengar så får väl se hur det löser sig..

Det låter ju onekligen som att man ska undvika sparandet i barnens namn av fler skäl än det uppenbara.

Det låter ju onekligen som att man ska undvika sparandet i barnens namn av fler skäl än det uppenbara.
Ja det är ju inte förstahandsalternativet jag skulle välja för egen maskin så att säga. Finns en del yttre faktorer kring detta som gör att villkoren är att pengarna ligger hos barnen från start.

Jag tror det. Banken rekommenderade kapitalförsäkring i vårt namn om man vill låsa pengarna så de tillfaller barnet (senare än 18). Jag vet inte mer om hur det fungerar eftersom det inte är intressent för oss-

Okej, ja kontrollen är nog inte så hård då där jag bor. Var nog 4 år sedan 8pbb passerades för äldsta dottern. Jag rapporterar inget och kör på med placeringarna och betalar skatten. Är det ingen uppföljning blir det ju lite uddlöst eller så får jag böter kanske :rolleyes:
Det är du som förälder som är skyldig att redovisa.

Tillbaka
Topp