[OT - språkfråga] Betydelsen av ordet "pömsig" för dig?

geologen

Aktiv medlem
Hade tidigare i dag en diskussion med en bekant och han menar att ordet "pömsig", som för mig är en barnslig synonym till "sömnig", i nordligare delar av Sverige i stället betyder "småkåt". Från ungefär Karlstad och norrut, påstår han att den här andra betydelsen råder.

Här finns ju folk från hela vårt avlånga land, så frågan är: vad betyder "pömsig" för dig, och var har du din språkliga hemvist?

Det betyder småkåt på norska har jag fått lära mig av en norsk skolkamrat jag hade. Hon tittade alltid lite konstigt när jag ursäktade mig med att jag var lite pömsig och skulle gå och lägga mig. Vi bodde på internat då. Till slut var hon tvungen att fråga vad det betydde på svenska eftersom hon tyckte att det var lite väl öppenhjärtligt att dela med sig av den norska betydelsen för alla, så hon börjde misstänka att det betydde nått annat på svenska.

Det förklarar nog betydelsen av det runt Karlstad också, eftersom de har rätt mycket utbyte med norrmän.

Mvh
Freddo

hmm, aldrig hört om här i Norge. Men för mig betyder det precis som du trott geologen trött

Möjligt, men jag är från mellersta Bohuslän, och det är bara sju mil till Norge hemifrån (och hela Bohuslän var ju norskt fram till 1658!). Massvis med norska sommargäster. Men den betydelsen har jag aldrig hört under hela min uppväxt.

Min bekant hävdade att det gäller hela Norrland, och de nordvästliga delarna av Svealand. Men uppenbarligen inte i delar av Umeå då... ;)

I Stockholm och Vingåker betyder det i alla fall små-trött... men den Norska (om det nu är det) betydelsen var ju trevligare :-)

Jag har iaf fått det bekräftat av ytterligare en norrman jag träffade, just i Karlstad(eller Hagfors om man ska vara noga).

/Freddo

Märkligt. Kan de ha lånat in det från oss, via TV, och att det sen ändrat betydelse? För jag känner mig säker på att det är ett svenskt, och ganska modernt, ord.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> hmm, aldrig hört om här i Norge. Men för mig
> betyder det precis som du trott geologen trött

Ut på stan o skrik "Jag är pömsig!" får du se om det det händer nåt, typ blir nåt :-)

/G

GurraG skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hmm, aldrig hört om här i Norge. Men för mig
> > betyder det precis som du trott geologen trött
>
> Ut på stan o skrik "Jag är pömsig!" får du se
> om det det händer nåt, typ blir nåt :-)
>
> /G

Jag kanske ska testa det i Oslo nästa gång... Men risken finns väl att en snäll politimann plockar med mig till stationen.

Eller ja, det sista kan ju misstolkas! :D

Tror det är en skröna att det betyder något annat än trött (i Sverige) - det är alltid någon annan dialekt än den egna som använder den alternativa betydelsen.

fphotography skrev:
> Det betyder småkåt på norska har jag fått
> lära mig av en norsk skolkamrat jag hade. Hon
> tittade alltid lite konstigt när jag ursäktade
> mig med att jag var lite pömsig och skulle gå
> och lägga mig. Vi bodde på internat då. Till
> slut var hon tvungen att fråga vad det betydde
> på svenska eftersom hon tyckte att det var lite
> väl öppenhjärtligt att dela med sig av den
> norska betydelsen för alla, så hon börjde
> misstänka att det betydde nått annat på
> svenska.
>
> Det förklarar nog betydelsen av det runt Karlstad
> också, eftersom de har rätt mycket utbyte med
> norrmän.
>
> Mvh
> Freddo
>
Kul historia.

Är själv från västkusten men flyttade till ostkusten i samband med studier. En solig försommardag föreslog jag för några kursare att vi skulle gå ut och "maja" istället för att häcka på biblioteket. Fick väääldigt konstiga blickar och ingen ville hänga med. Förstod inte varför, "maja" betyder ju att gå på utflykt i det gröna med fikabröd, iaf i den bonnhålan jag kom ifrån.

Fick långt senare reda på att "maja" betyder att röka jazztobak på denna sida Sverige. :)

För mig i Gävle har det vart:

Bömsig -> trött
Pömsig -> småkåt

Så man kan ju vara lite pömsig först och sen när akten är över så blir man bömsig.

Hmm, ordet "maja" förekom hemma när jag var barn, men den enda jag hört använda det där var en som var inflyttad från nånstans i Mälardalen. Så för mig har det alltid haft en lite utsocknes prägel.

Piteå, Luleå: har aldrig hört annan betydelse än trött, sömnig.

Bor i Jönköping nu och hoppas vid gud att det betyder samma sak här, annars har jag gjort bort mig några ggr senaste fem iåren...

Vi vet ju alla vad norrmän menar med verbet "pula lite" (eller kanske "pule lit" sagt inandandes i falsett. De verkar sexfixerade.

Edit. Stockholm => litet barn som är trött

Senast ändrad:
Bekräftar att pömsig är småtrött i Arvika 8 mil nordväst om Karlstad och nära norska gränsen. Pula kan användas både i betydelsen "pula (tafsa) på tjejer" eller meka med något exempelvis cykeln. Alla kan från och med nu använda ordet i båda betydelserna, det är okey. Punkt. ;-)

Har aldrig under mina 17 år som boende i Karlstad hört någon använda "pömsig" över huvud taget. Däremot var det vanligt i Uddevalla (min födelseort) med betydelsen "trött". Skulle jag använda "pömsig" här vore det med den betydelsen.

Däremot finns det ett antal andra ord som jag känner till har olika innebörd här och på västkusten. Lipa och grina är två exempel.

andematt skrev:
> Har aldrig under mina 17 år som boende i Karlstad
> hört någon använda "pömsig" över huvud taget.
> Däremot var det vanligt i Uddevalla (min
> födelseort) med betydelsen "trött". Skulle jag
> använda "pömsig" här vore det med den
> betydelsen.
>
> Däremot finns det ett antal andra ord som jag
> känner till har olika innebörd här och på
> västkusten. Lipa och grina är två exempel.

Bambas i gbg = skolmatsal
Bambas i sthhlm är helt ohört

fphotography skrev:
> Sexuellt utmattad kommer upp som regional
> betydelse i Skåne om man slår upp det på
> tyda.se
>
> /Freddo

Mm, har alltid hört att det betyder det, men när folk säger det menar de oftast trött

Uppvuxen i och runt Karlstad, och för mig har det alltid betytt trött. Men några bekanta från mindre håla i högstadiet fnissade ljudligt när jag använde ordet, vet du inte att det betyder KÅT!!!

Men happy verkar ju vara på min sida iaf, skönt :)

Hehe, jag tycker nog att Karlstad och Hagfors är ganska långt från varandra, såväl språkligt/kulturellt som geografiskt ;)

fphotography skrev:
> just i Karlstad(eller
> Hagfors om man ska vara noga).
>
> /Freddo

Min mamma använder ordet pömsig i betydelsen sömnig. Hon är från Sörmanland medan jag aldrig tror jag hört min pappa som är från Dalarna använda ordet.

Angående maja så kopplar jag till att löva en midsommarstång. Men, så har jag ju aldrig varit mkt för droger.

Barnspråk för sömnig. (Skåne/Blekinge/Småland) Aldrig hört talas om att det skulle finnas en annan betydelse :-P

En före detta från Bollnäs påstod att pömsig/pömsen betyder någon form av kåt, likaså ordet rön, vilket jag inte hört någon annan använda.

Pömsig för mig är som TS skrev trött med ett barnsligt inslag. Skulle jag använda ordet så kan jag lika gärna säga "tjött" (=trött på barnspråk). Alltså använder jag ordet när jag talar nedlåtande mot någon som ser lite pömsig/tjött ut.

Falun, Dalarna.

Däremot så är det många som inte vet vad "dryg" är för något. Och då menar jag inte att något räcker länge, då det är sekundärtolkningen av ordet för mig :)

/G

I Kiruna:

pömsig = småsömnig
tutte = napp
bamba = skolmatsal
karki = godis (fast det är ju finska rakt av)

Tiki skrev:
> Bekräftar att pömsig är småtrött i Arvika 8
> mil nordväst om Karlstad och nära norska
> gränsen.

theBrand skrev:
> Hehe, jag tycker nog att Karlstad och Hagfors är
> ganska långt från varandra, såväl språkligt/kulturellt
> som geografiskt ;)

>> fphotography skrev:
>> -------------------------------------------------------
>> just i Karlstad(eller
>> Hagfors om man ska vara noga).

Skönt att vi är några stycken som reagerar på stagnationen av geografisk noggrannhet. Geologens generalisering "norr om Karlstad" är också bra!

"Vart ligger Göteborg? -Det är väl något ställe söder om Trollhättan?"

När jag växte upp i västernorrland var pömsig definitivt sömnig. Annars sa min mor och mormor rätt tvetydiga saker till mej.

Naugas skrev:
> I Kiruna:
>
> bamba = skolmatsal

Va?! Jag trodde att det var ett utpräglat göteborgskt uttryck?

Dessutom ett märkligt ord med högst oklar etymologi...

geologen skrev:
> Fast nu var det min bekant som gav den
> avgränsningen. Från Karlstad och norrut. Inte
> mitt påhitt!

Äh, Du har skrivit så många galna påståenden tidigare så det där får Du ta! ;-)

Tillbaka
Topp