Jag har bott i Boden i norr, Halmstad i söder, Stockholm i öster och Karlstad i väster. I jobbet har jag på något vis stundtals varit/verkat i Kiruna, Arvidsjar, Skelefteå, Östersund, Eksjö, Växjö och Kalmar för att nämna några platser och det täcker en god del av landet.
Och för min del betyder ordet "pömsig" småtrött/sömning och inget annat. Denna känsla kan uppstå t.ex under "Sportnytt" eller direkt efter att jag ätit. Den ska dock inte förväxlas med "Paltkoma" som är något helt annat. För min del har det inget med "sex" att göra förutom ev den känslan som kan uppkomma efter. Då kan man möjligen känna sig så, "pömsig".
Jag har släkt i Norge, Tromsö i norr och Oslo i söder, och bor där jag gör, Karlstad, så är jag i Norge lite då och då. Och även där betyder "pömsig" småtrött och inget annat.
Däremot bör man kanske inte säga att jag och tösen var ute i trädgården och "pula" lite i landet till dessa norska släktingar. Det kan ställa till det lite. Inte undra på att de tror att vi är så sexuellt frigjorda här då.
Så för min del betyder "Pömsig" småtrött/sömning. Trött är vad man är.
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade tidigare i dag en diskussion med en bekant
> och han menar att ordet "pömsig", som för mig
> är en barnslig synonym till "sömnig", i
> nordligare delar av Sverige i stället betyder
> "småkåt". Från ungefär Karlstad och norrut,
> påstår han att den här andra betydelsen
> råder.
>
> Här finns ju folk från hela vårt avlånga land,
> så frågan är: vad betyder "pömsig" för dig,