[OT] Springa barfota / odämpat

DT skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Men det är säkert jättestort på Södermalm.
> Precis som tidigare brakeless fixed gear,
> surdegshotell och korvstoppning. :-)

Glöm inte hen, det är också stort på Södermalm :)

Förr i tiden sprang man i skogen. Då hade man inte så mkt problem. Nu springer motionärerna på asfalt. Klart som korvspad att man får ont i lederna. Jag tror skorna är det lilla problemet här.

Lösning: Ut i skogen med er! Då kommer man även inse att en massa dämpning både är jobbigt (för att skorna blir höga och vingliga) och onödigt (för att det är mjukt underlag).

Jag kan inte springa i skogen. Då behöver jag damasker först. Jag får alltid in grus inom några minuter. Blir ingen kontinuitet i löpningen när jag tömmer grus varje kilometer.

geologen skrev:
> Jag kan inte springa i skogen. Då behöver jag
> damasker först. Jag får alltid in grus inom
> några minuter. Blir ingen kontinuitet i
> löpningen när jag tömmer grus varje kilometer.

Det är för att du springer med skor. Tar du bort skorna har du inget att få grus i.

Att det ska vara så svårt att lösa problem nu för tiden.

geologen skrev:
> Jag kan inte springa i skogen. Då behöver jag
> damasker först. Jag får alltid in grus inom
> några minuter. Blir ingen kontinuitet i
> löpningen när jag tömmer grus varje kilometer.

Trollar du nu?
Klart man skall springa i skogen, närapå det skonsammaste du kan göra med dina knän och otroligt tidseffektiv träning, du får mer gjort på 30 min i 5 min tempo än 2h på cykeln.

Jag kan inte springa i vanliga skor, jag får ont i ryggen nästan omgående. Men med mina five-fingers är det inga problem alls. Min gravida sambo (halvvägs) får ont i ryggen när hon går mycket. Med sina five-fingers kan hon gå en hel dag utan problem.
Jag tycker personligen att det är dom absolut bästa skor jag haft och jag går omkring med dom hela dagarna hemma utan problem. Hade även gjort det på jobbet om det inta var krav på skyddsskor. Testade också att gå genom skurugata (några kilometer stenkross) med dem utan problem. Var bara skönt att känna stenarnas olika form under fötterna.
Det går ju faktiskt också att vänja fötterna/vaderna med att gå också.

Nej, jag får in otroliga mängder grus i skorna. Jag tror det beror på att min vänsterfot släpar lite i framåtrörelsen, för det är så gott som alltid högerskon som får grus i sig. Jag får i grus även på asfalt när det ligger grus på vägen, men inte alls lika ofta och lätt.

Nog för att löpning är en aning mer tidseffektivt än cykling, men inte med så stor marginal. En halvtimme löpning motsvarar kanske en trekvart på cykeln vid samma intensitet.

Själv tror jag mer på terränglöpning för att variera sig men även jag gick i tjöpte ett par Komodo Sport, kanske mer för att de ser lite kul ut. Som alltid finns det många åsikter, brorsan köpte ett par o sprang några km första gången = han höll på att gå sönder, lagom var det ja =0)

SVT PLUS gjorde ett test, vet inte om det går att hitta klippet någonstans, var ganska intressant iaf. De lät en tjockis, Fredrik Birging, en motionär och en tävlingslöpare springa på ett band så filmade de med "vanliga" löpardojjor, mätte nedslagskraft och sedan med barfotaskor. Finns att läsa om det här:

http://www.svt.se/2.146563/1.2770395/plus_testar_barfotaskor

Själv testade jag mer eller mindre alla modeller från FiveFingers och Komodo Sport LS (snören) var oslagbart trevligast på fötterna enligt mig.

178g egen vägning:

33024899.jpg

T.R.S. skrev:
> Själv tror jag mer på terränglöpning för att
> variera sig men även jag gick i tjöpte ett par
> Komodo Sport, kanske mer för att de ser lite kul
> ut. Som alltid finns det många åsikter, brorsan
> köpte ett par o sprang några km första gången
> = han höll på att gå sönder, lagom var det ja
> =0)
>
> SVT PLUS gjorde ett test, vet inte om det går att
> hitta klippet någonstans, var ganska intressant
> iaf. De lät en tjockis, Fredrik Birging, en
> motionär och en tävlingslöpare springa på ett
> band så filmade de med "vanliga" löpardojjor,
> mätte nedslagskraft och sedan med barfotaskor.
> Finns att läsa om det här:
>
> http://www.svt.se/2.146563/1.2770395/plus_testar_b
> arfotaskor
>
> Själv testade jag mer eller mindre alla modeller
> från FiveFingers och Komodo Sport LS (snören)
> var oslagbart trevligast på fötterna enligt mig.
>
>
> 178g egen vägning:
>
> http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_43/330200
> 00-33029999/640x480w/33024899.jpg

Det var lätta ben du hade.

Kid1000 skrev:
> Det var lätta ben du hade.

Japp, lättfotad heter det. Mina grümma Paint-talanger går inte av för hackor så jag förstår hur du kan tro det.. nästan som denna:

Fick också upp ögon för odämpade skor av born to run. Efter tips på funbeat införskaffades ett bar aquasocks (googla, de är iaf billiga och odämpade) för en billig peng. Efter det var jag fast. Har sedan dess införskaffat ett par merrell trail glove och ett par inov-8 roclite 285 och igår fick jag paket med ett par inov-8 f-lite 195.

Merrellerna är fina, mjuka och lätta och fungerar perfekt på snällare stig, men även grusväg.
Roclite 285 är lite styvare sula men fortfarande endast lite dämpning och bara 6mm höjdskillnad mellan tå och häl. Dessa brukas på stenig stig, obanat och orientering och fungerar ypperligt. Kanske inte roligaste på grusväg och asfalt, så därför kom f-lite 195 in i bilden. Ska bli spännande att testa dem under semestern!

Arsozath skrev:
> Testade också att gå genom skurugata
> (några kilometer stenkross) med dem utan problem.
> Var bara skönt att känna stenarnas olika form
> under fötterna.
> Det går ju faktiskt också att vänja
> fötterna/vaderna med att gå också.

:) Förra sommaren gick jag helt barfota genom Skurugata. Det gick fint det med!

Stumpy skrev:
> Hur långt springer ni i barfotaskor? Är det
> några km, eller även halvmaror och uppåt?

Ingen?

Stumpy skrev:
> Vad är det för galningar som har hittat på den
> dämpade skon när odämpad är så mycket
> bättre?
Nike i början på 70-talet

Stumpy skrev:
> Vad är det för galningar som har hittat på den
> dämpade skon när odämpad är så mycket
> bättre?

Nån som insåg att det gick att tjäna mycket pengar med övertygande reklam!

fredrikw skrev:
> kan inte kitzblitz komma och reda ut detta? han
> är väl fötternas Micke S typ :)

Han befinner sig någonstans mellan Gällivare och Jokkmokk just nu. Men han kanske tar sig tid att stanna till ett par minuter vid något punkastopp för att skriva ett klargörande inlägg. ;-)

DT skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > kan inte kitzblitz komma och reda ut detta? han
> > är väl fötternas Micke S typ :)
>
> Han befinner sig någonstans mellan Gällivare och
> Jokkmokk just nu. Men han kanske tar sig tid att
> stanna till ett par minuter vid något punkastopp
> för att skriva ett klargörande inlägg. ;-)

Äsch, nu ser du bara problem och inte lösningar. Denna tråden skulle nog behöva lite uppfriskande vetenskap istället för alla mer eller mindre godtyckliga spekulationer.

nisseson skrev:
> fredrikw skrev:
> > kan inte kitzblitz komma och reda ut detta? han
> > är väl fötternas Micke S typ :)
>
> Eller föregångaren Ville:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/363165/363285#msg-363285 Sex år senare har pendeln svängt.

Ville i all ära, men kitzblitz har nog lite mer formella meriter att komma med (googla på hans riktiga namn om du vet vad det är).

toshiba skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Vari ligger de största riskerna för skador om
> > man kör för hårt från början?
>
>
> Stressfraktur i framfoten. Mindre allvarligt och
> mer sannolikt är magnifik tränigsvärk i
> vaderna, så du får gå baklänges ner för
> trappor...
>
> Edit: plus "gubbvad" om man råkar vara gubbe, men
> det finns väl inga såna på happy...

+1. +hälseneinflammation, eventuellt plantar fasciit, dvs allt du ville undvika med barfotalöpningen.

Supertramp skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Folk får göra som de vill, men jag vågar
> lova
> > att en enorm majoritet av alla som i dag
> > löptränar inte hade kunnat göra det lika
> > skadefritt i dag för 30-40 år sen, när
> skorna
> > var mycket närmare "minimalistiska" än
> dagens.
> > Att löpskador är vanligare beror på att så
> > otroligt många fler löptränar i dag. Med
> samma
> > ökning för 40 år sen hade skadesituationen
> > säkerligen varit mycket värre.
>
> Det finns många forskare som hävdar motsatsen,
> och som underbygger detta med statistik (som
> naturligtvis försöker ta hänsyn till faktorer
> som träningsmängd, övervikt etc). Jag tror
> heller inte man ska underskatta den inverkan som
> mångmiljardindustrin skobranchen har.
>
> Men nu kom vi in på den diskussionen som jag sa
> att jag inte ville ha. Men skit samma, kan vara
> kul att diskutera detta också!
>
> EDIT: Men jag ska erkänna att jag kan vara lite
> lättpåverkad ibland också när jag läser
> något som jag tycker verkar väl underbyggt. Som
> t.ex. boken "Den hemlige kocken" som gjort att jag
> totalt ändrat min syn på bra mat (och som gör
> min fru tokig när jag lusläser alla
> innehållsförteckningarna i affären).

Hmmm, känner igen det där:) Men fakta för mig är att barfotalöpningen har gjort att jag springer igen. Det är mycket möjligt att jag skulle kunna gjort om jag kört på samma sätt med löpskor också.

fredrikw skrev:
> kan inte kitzblitz komma och reda ut detta? han
> är väl fötternas Micke S typ :)

Han är väl någonstans mellan Kiruna och ingenting just nu?

Stumpy skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Hur långt springer ni i barfotaskor? Är det
> > några km, eller även halvmaror och uppåt?
>
> Ingen?

Just nu upp till 10 km, på väg uppåt. Räknar med halvmara nästa år.

Jag springer 5-6km på asfalt med badskor från Aquasocks eller Aqua Sphere (finns på Rose) och 10km i skogen. Där brukar det bli ett par stopp för att ta bort småsten. I mitt fall är det inget snack om att Born To Run "räddade" mig. Det är dessutom en underbar känsla att springa i tunna skor.

Stumpy skrev:
> Hur långt springer ni i barfotaskor? Är det
> några km, eller även halvmaror och uppåt?

ca 10k. Skulle aldrig drömma om att springa nåt lopp med dem dock.

mwahlstedt skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Vad är det för galningar som har hittat på
> den
> > dämpade skon när odämpad är så mycket
> > bättre?
>
> Nån som insåg att det gick att tjäna mycket
> pengar med övertygande reklam!

Ja och Vibram är ett Italienskt bolag som tjänar pengar på sk. barfotalöpning med skor.

toshiba skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
>
> ca 10k. Skulle aldrig drömma om att springa nåt
> lopp med dem dock.

Varför?

> Stumpy skrev:
> -----

I skogen, 15km utan problem.
Asfalt, runt milen, sen börjar det kännas lite i trampsulorna.

Väldigt intressant att se denna diskussion med en övervikt av "naturlig löpning" positiva. För något år sedan blev man halshuggen om man tog upp denna diskussion :-)

Har själv vandrat och sprungit en hel del barfota men jag springer inte så långt. Däremot går jag ganska långt, tex 5 mil i skogterräng på en dag med lätt packning.

Jag upprepar börja LÅNGSAMT och KORT, eftersom vi har förstört fötterna med konstiga skor så tar det lång tid att härda dem. (konstiga skor= höga klackar= 95% av skorna i affären = Skor som stödjer fotvalvet, vilken idiotiskt idé att stödja ett valv!! Fråga romarna när de byggde sina akvedukter om det är smart att sätta stöd under valv, det förstör ju hela valvets funktion...)

Det ska även tilläggas att man inte springer på tårna eller överdrivet högt/långt fram på foten (om man inte sprintar) För de flesta motionärer är det en "mid foot strike" som gäller och tänk på att man faktiskt sätter ned hälen men efter framfoten. Man ska alltså inte springa på tå. En studie (hittar inte den nu) visade på att vi som sprungit i högklackat sprang högre än de som vuxit upp utan högklackat.

Senast ändrad:
Stumpy skrev:
> Varför?

Jag springer långsammare med fivefingers, och det sliter lite mer. För mig är det ett träningsverktyg och rolig omväxling. Som sagt tidigare, jag drar definitivt nytta av barfotaträningen även med skor (alla mina skor är dock relativt minimalistiska). Om man tävlar kort eller fort nog kan det nog vara rätt med mer eller mindre barfota (motsvarande friidrottares spikskor), men betänk att tom Haile gick över till häl-landning när han började med maraton.

Baserat på de rekommendatoiner och erfarenheter som jag fåt av er som springer odämpat så har jag beslutat mig för att ta det lite lugnt, och börja med att bara springa kortare barfotapass på löpbandet, och öka passens längd lite i taget. Dessa pass springer jag i strumplästen. Ingen brådska att köpa nya skor alltså, utomhuslöpningen för vänta lite.

Jag tycker att det är lite häftigt ändå att det verkar gå relativt snabbt för de flesta som provar på detta att anpassa kroppen för barfotalöpning. Man har vant kroppen i tiotals år med att gå och springa med skor med kraftig dämpning och stöd, men på några månader kan man anpassa sig och springa flera kilometer utan dämpning och stöd. Jag ser verkligen fram mot att se hur detta kommer att fungera för mig.

EDIT: Fast jag kunde inte hålla mig utan stack precis ut och sprang ett varv runt kvarteret (ca 1km asfalt) barfota i lugnt tempo bara för att testa lite och det kändes bra.

Senast ändrad:
AndreasVH skrev

>
>Kristoffer R skrev:
>-------------------------------------------------------
>> Jag springer ... med badskor från ... Aqua Sphere (finns på Rose).
>
>Ja, det lär ju ge ett intressant löpsteg:
>http://www.rosebikes.se
>
>;)

Perfekt för amfibieträning. :D Tydligen har de lämnat sortimentet ... NEJ de räknas numer som fritidsskor. Beachwalker XP heter de. Tyvärr har de förbannat dumma "dubbelstorlekar". Jag köpte 46-47 då jag oftast väljer 46 i vanliga skor och 47 i löparskor. Men de var rätt trånga. Så jag köper nog ett par 48-49 nästa gång jag handlar nåt annat där... i värsta fall får jag väl ta sockar i dem.
http://www.rosebikes.se/artikel/aqua-sphere-beachwalker-xp-551838/aid:551882

Supertramp skrev:
> EDIT: Men jag ska erkänna att jag kan vara lite
> lättpåverkad ibland också när jag läser
> något som jag tycker verkar väl underbyggt. Som
> t.ex. boken "Den hemlige kocken" som gjort att jag
> totalt ändrat min syn på bra mat (och som gör
> min fru tokig när jag lusläser alla
> innehållsförteckningarna i affären).

Då vill jag be dig undvika att titta på filmerna jag länkar till här:

"E-nummer" är inte lika med en farlig eller onödig tillsats. Tillsatser är för det mesta till för att öka matens säkerhet, förlänga hållbarheten eller förbättra smaken. Många vanligt förekommande tillsatser förekommer också naturligt i många livsmedel. Vi har lärt oss imitera naturens sätt att hantera problem, i matsammanhang precis som i många andra sammanhang.

Visst finns det såna som är onödiga och i viss mån skadliga i större mängder, men de brukar försvinna om folk klagar. Se på hela natriumglutamat-debatten t ex. Men natriumbensoat och C-vitamin som konserveringsmedel och antioxidationsmedel är verkligen inget som behöver bort.
Färgämnen är ofta naturligt förekommande ämnen eller väldigt enkla och ofarliga syntetiska ämnen.
Antocyanin, t ex, är den blåa färgen i blåbär och brukar ses som en nyttig antioxidant. Flera av de rödbruna färgerna baseras på socker. E100 är den gula färgen i curry. E160d är lykopen, det röda färgämnet i tomater.

Bort med tillsatser som gör skada, utom i de fall där skadan om de inte finns med är större, som t ex nitrit för vissa köttprodukter, där annars botulism kan förekomma.

Många år sedan jag sprang barfota nu. tror det var 2005 jag sprang lidingö. Då tyckte folk jag var kosntig. Idag är det värsta trenden.

Men jag tycker faktikst inte att fivefingers är speciellt mycket barfota. Bästa skorna jag hittade avr kampsortskor för innomhusbruk.

Helt utan är dock STOR skillnad om man orkar ta sig dit och hålla det.

Är orienterare i grunden och har löpt länge med minimalistiska skor när jag tävlat och tränat (pratar inte om ol-skor utan om tunnare terränglöpningsskor). Har också löpt en hel del barfota (främst i skogen) men då har jag fått en del sår från pinnar och stenar.

Numera kör jag med fivefingers vilket jag tycker fungar bra då jag inte behöver ha samma koll på var jag sätter fötterna. Steget blir detsamma som vid barfotalöpning och foten är lite mer skyddad.

Jag körde inte någon övergångsperiod alls när jag gick över till barfota löpning utan dunkade direkt ut på 90min-120min pass. Det gav lite träningsvärk i början men kroppen vande sig snabbt. (men bör kanske påpeka att jag löper mycket sedan tidigare)

Senast ändrad:
Känner att jag vill ha ett mål med löpningen så det fåt bli att slå grannens tid på milen, 42:30. Har ingen aning om hur snabbt jag springer nu icke löptränad men kanske runt 50 min. Vad säger ni som kan det här med löpning om följande: Jag kör 4x4 min på löpbandet någon gång i veckan eller två (vill inte springa för mycket, vill hinna cykla också) tills jag klarar 4min/km och sen testar milen, låter det som ett vettigt upplägg?

Nej. Det låter inte som något vettigt upplägg utan som att en cyklist försöker springa ;-)

Om du bara har tid till två pass i veckan rekommenderar jag distansträning på båda passen (5-8km) de första sex månaderna.
Spring inte alla pass så fort du kan utan satsa på kontinuerlig träning utan skador.

Jag tänkte att 4x4 skulle ge possitiv spin-off för min cykelträning och VO2max. Varför är långpass bättre? Springa långt kan jag redan (även otränad), men vill lära mig springa fort.
(Säger inte emot dig, vill bara veta varför)

Supertramp skrev:
> Jag tänkte att 4x4 skulle ge possitiv spin-off
> för min cykelträning och VO2max. Varför är
> långpass bättre? Springa långt kan jag redan
> (även otränad), men vill lära mig springa
> fort.
> (Säger inte emot dig, vill bara veta varför)

Spontant tror jag att skaderisken är väldigt hög för en ovan löpare med bra kondition (från cyklingen) som börjar träna löpning genom att köra stenhårda intervaller. Kanske bäst att låta löpmusklerna vänja sig lite först? :-)

Däremot tror jag du har rätt i att VO2-max-intervaller typ 4x4 har relativt hög överförbarhet på cykling. Fast jag vet egentligen inte.

Tillbaka
Topp