Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> EDIT: Men jag ska erkänna att jag kan vara lite
> lättpåverkad ibland också när jag läser
> något som jag tycker verkar väl underbyggt. Som
> t.ex. boken "Den hemlige kocken" som gjort att jag
> totalt ändrat min syn på bra mat (och som gör
> min fru tokig när jag lusläser alla
> innehållsförteckningarna i affären).
Då vill jag be dig undvika att titta på filmerna jag länkar till här:
"E-nummer" är inte lika med en farlig eller onödig tillsats. Tillsatser är för det mesta till för att öka matens säkerhet, förlänga hållbarheten eller förbättra smaken. Många vanligt förekommande tillsatser förekommer också naturligt i många livsmedel. Vi har lärt oss imitera naturens sätt att hantera problem, i matsammanhang precis som i många andra sammanhang.
Visst finns det såna som är onödiga och i viss mån skadliga i större mängder, men de brukar försvinna om folk klagar. Se på hela natriumglutamat-debatten t ex. Men natriumbensoat och C-vitamin som konserveringsmedel och antioxidationsmedel är verkligen inget som behöver bort.
Färgämnen är ofta naturligt förekommande ämnen eller väldigt enkla och ofarliga syntetiska ämnen.
Antocyanin, t ex, är den blåa färgen i blåbär och brukar ses som en nyttig antioxidant. Flera av de rödbruna färgerna baseras på socker. E100 är den gula färgen i curry. E160d är lykopen, det röda färgämnet i tomater.
Bort med tillsatser som gör skada, utom i de fall där skadan om de inte finns med är större, som t ex nitrit för vissa köttprodukter, där annars botulism kan förekomma.