[OT] Springa barfota / odämpat

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror nog att människan i "urtiden" gick för
> det mesta när man skulle flytta på sig.
> Vandrade. Men så klart sprang man enstaka gånger nog bara.

Läser precis i boken "Born to run" att den köttätande upprättgående människan är 2 miljoner år gammal, spjutet 200,000 år. Man jagade alltså till fots och fångade djuret med händerna. Jag tror att man fick springa en del...

EDIT:
Vidare så står det att forskare kommit fram till att tex afrikanska jägare jagade hjortar över savanner tills de föll ihop av utmattning. Neandertalarna var sluga jägare med mycket muskler. Männsikan däremot var den springande jägaren som tröttade ut sitt byte.

EDIT2:
Mer från boken.
En forskare lyckades hitta de anagligen sista uthållighetsjägarna på jorden, sahnfolket i Kalahariöknen, och levde med dem i flera år. De lärde honom tekniken att jaga antiloper tills de faller ihop av utmattning och värmeslag. Det tog typiskt 3-5 timmars springande. Farten var måtlig, ca 6:15 min/km (dock ofta i djup sand och snårskog). Men det krävde teknik också, de utsåg ett djur från början och såg till att det aldrig fick vila i någon skugga.

Senast ändrad:
De senaste 2 åren har jag enbart använt VFF's, sommar som vinter och det har varit guld värt för min del. Min onda rygg, som inga naprapater och kiropraktiker jag besökt hade hopp om att lösa, är i det närmaste smärtfri och mina trasiga knän är nästan som nya.

Första året var de bara vardagsskor men för ca ett år sen började jag springa.
Roligt som det var (och dum som jag är) så ökade jag sträckorna aldeles för fort och satsade på nytt tidsrekord varje gång jag var ut och sprang.
Det funkade några månader tills jag drog på mig TOFP (top of foot pain) vilket jag nu brottats med i en 8-9 månader, men det går åt rätt håll iallafall.

Nu varvar jag kortpass, 5km barfota på asfalt, med milen i skogen med VFF's och det funkar ganska bra om jag låter fötterna vila ordentligt mellan passen. Om jag känner att fötterna inte är riktigt 100% så stannar jag hemma annars kommer smärtan direkt efter passet.

Vad jag lärt mig av detta är att man kanske inte skall ignorera råden och varningarna som jag gjorde. Egen erfarenhet är inte alltid det optimala sättet att lära sig saker. Erfarenhet gör jävligt ont ibland.

Så ta det lugnt i början, tänk långsiktigt.
Börja gärna barfota för sulorna kommer att börja göra ont innan leder, senor och fästen tar skada.
Öka längden på passen långsamt, försök inte slå dina rekord för ofta för det sliter.
Börjar det göra ont någonstans så sluta spring och gå hem istället, ett avbrutet pass idag är bättre än inga pass i framtiden.

Till hösten blir det tjurruset i VFF's vilket blir intressant. De är ju inte så lite hala i lera direkt! P-:

Å andra sidan åt man mest rötter, nötter, bär, frukt och sånt. Så värst mycket jakt blev det nog inte, och det kan mycket väl vara så att man vandrade runt i jakt på nyligen nedlagda byten från rovdjur, så man fungerade mer som hyenor eller gamar än som lejon eller geparder. Största delen av tiden vilade man.

Supertramp skrev:
> Men kan man köpa dem i Sverige (så att storleken
> blir korrekt)?

Tyvärr så kan man inte köpa just den modellen i sverige (konstigt nog) men läser man på alla forum så säger dom att dom är lite tajtare än vanliga skor och att man ska gå upp en halvstorlek mot vad man brukar ha. Jag tyckte inte att 510:- med frakt till sverige var så farligt så jag chansade.
Dom är ivägskickade till mig så jag kan skriva en snabb recension av dom i denna tråden när jag h ar fått dom och hunnit prova dom lite mer.

geologen skrev:
> Å andra sidan åt man mest rötter, nötter, bär, frukt och sånt. Så värst mycket jakt blev
> det nog inte, och det kan mycket väl vara så att man vandrade runt i jakt på nyligen nedlagda
> byten från rovdjur, så man fungerade mer som hyenor eller gamar än som lejon eller geparder.
> Största delen av tiden vilade man.

Du missade Supertramps inlägg om sahnfolket? Du har inte heller sett nån dokumentär om dom? J*vlar vad de gubbarna verkar vila.

Om man vill prova FF men inte lägga ned för mycket pengar finns alltid
http://dx.com/s/Unique+Stylish+Outdoor+Shoes
sku_52951_1.jpg

Plastigare sula, tätare/stummare övertyg än riktiga VFFs men ändå prisvärda.

Själv har jag alltid gått mycket barfota men växlade upp för nått år sen, springer numer barfota eller med VFF KSO, går mycket i DX fulFF eller klacklösa skor/mockasiner till vardags. Fjällvandrade i fjol bitvis barfota.
Mina ben och rygg har aldrig varit så lyckliga.

ps. Barfotalöpning på kottrika marker är en höjdare:)

geologen skrev:
> Å andra sidan åt man mest rötter, nötter,
> bär, frukt och sånt. Så värst mycket jakt blev
> det nog inte, och det kan mycket väl vara så att
> man vandrade runt i jakt på nyligen nedlagda
> byten från rovdjur, så man fungerade mer som
> hyenor eller gamar än som lejon eller geparder.

Källa på det?

geologen skrev:
> Å andra sidan åt man mest rötter, nötter,
> bär, frukt och sånt. Så värst mycket jakt blev
> det nog inte, och det kan mycket väl vara så att
> man vandrade runt i jakt på nyligen nedlagda
> byten från rovdjur, så man fungerade mer som
> hyenor eller gamar än som lejon eller geparder.

Och som tur är så växte ju allt detta på exakt samma ställe så man slapp röra på sig över huvudtaget. Inte undra på att de var tjocka förr.

SK skrev:
>
> Överallt läser jag dock om att man ska börja
> så försiktigt. Har jag börjat för hårt och
> riskerar skador snart även fast det känns
> kanon?

Känns det bra så kör på! Det låter som du har kommit över den känsligaste perioden utan problem. Börja i sand är ju suveränt, då tränar du foten samtidigt som du har stötdämpning.

MickeS skrev:
> > Om man vill prova FF men inte lägga ned för
> mycket pengar finns alltid
> http://dx.com/s/Unique+Stylish+Outdoor+Shoes
> http://img.dxcdn.com/productimages/sku_52951_1.jpg
>
> Plastigare sula, tätare/stummare övertyg än
> riktiga VFFs men ändå prisvärda.
>
>

Hur skulle du säga att de är i storlek?
Jag köper oftast skor i storlek 43 men är nog egentligen mer en 42:a i fotlängd.

> EDIT2:
> Mer från boken.
> En forskare lyckades hitta de anagligen sista
> uthållighetsjägarna på jorden, sahnfolket i
> Kalahariöknen, och levde med dem i flera år. De
> lärde honom tekniken att jaga antiloper tills de
> faller ihop av utmattning och värmeslag. Det tog
> typiskt 3-5 timmars springande. Farten var
> måtlig, ca 6:15 min/km (dock ofta i djup sand och
> snårskog). Men det krävde teknik också, de
> utsåg ett djur från början och såg till att
> det aldrig fick vila i någon skugga.

Vad jag minns gör även tarahumarafolket från Mexico på detta sätt, dvs jagar djur tills dessa inte orkar mer. De kan mer eller mindre löpa under flera dygn. Det är ett isolerat folk som är ganska intressant att läsa om. De använder dessutom speciella sandaler för sin löpning vilket kanske kan vara något att prova på för den tycker det är kul med udda saker.

Ted_B skrev:
> MickeS skrev:
> --------------------------------------------------
> > http://dx.com/s/Unique+Stylish+Outdoor+Shoes
> Hur skulle du säga att de är i storlek?
> Jag köper oftast skor i storlek 43 men är nog egentligen mer en 42:a i fotlängd.

De är nog hyfsat vanliga i storlekarna.
Beställde ett par 40 till sambon men fick levererat ett par 42, som jag turligt nog kan ha.
Mina FF KSO i strl 42 känns lite rymligare över fotryggen. Jag får plats med ett par tunna tåstrumpor i både fulFF och KSO.

Annars drar jag strl 43/44 i sommarskor.

Luthman Photography skrev:
> Jag har vanliga klassiska kilformade sulor på
> mina löparskor, men springer ändå på
> framfoten. Så det hänger inte så mkt på skon,
> snarare på tekniken. Men visst, det blir mer
> naturligt att sätta i framfoten om man direkt
> känner av att hälen inte har någon dämpning.

Jag har samma erfarenhet. Vanliga, dämpade skor men springer på framfoten.

Provade ett par FiveFingers KSO förra sommaren. De var väl ok, men det föll på att all småsten och grus kändes igenom och gjorde så satans ont.

Fötterna vänjer sig fort med grus och småsten. Orsaken att det gör ont i början är för att nervändarna i fötterna är understimulerade och gör stora utslag för liten påverkan.
Efter ett tag så mattas detta av och du kan springa tämligen obehindrat.

Själv har jag inga problem med stenar längre, klart att jag känner stenen är där men särskillt smärtsamt är det inte.

I avdelningen miltid vs VR mÅste min chef vara rikets sämsta cyklist. 12,5h på VR med flera cykelpass och hyfsad hoj i juni och sen LL på 2.14!

evo skrev:
> Apropå "Born to run"
>
>

Vackert. Men han springer ju med skor?

Köpte mig ett par Merrel Barefoot Trail Glove igår. Sprang 300m och det kändes skumt att inte landa på hälen, man liksom trippade fram. Sulan är väl lite tjockare än VFF, fast man känner underlaget väldigt väl ändå.

Började med 300m igår, 550m idag och ska sakta men säkert jobba upp distansen. Löparknät kan slänga sig i väggen!

MickeS skrev:
> De är nog hyfsat vanliga i storlekarna.
> Beställde ett par 40 till sambon men fick
> levererat ett par 42, som jag turligt nog kan ha.
> Mina FF KSO i strl 42 känns lite rymligare över
> fotryggen. Jag får plats med ett par tunna
> tåstrumpor i både fulFF och KSO.
>
> Annars drar jag strl 43/44 i sommarskor.

Jag beställde ett par sådana med i storlek 42, som jag har på mina andra VFF's, men jag fick inte på dem mig. I slutändan var det storebrorsan som fick dem och han har storlek 39 så de kan skilja rejält i storlek.

Hur fungerar barfotalöpning med inlägg? Inte en given kombination, men kanske i tunna minimalistiska skor? Inläggen jag använder är tunna och flexibla och gjorda för att foten ska få jobba. Anledningen till att jag använder dem är att jag är smått fantastiskt överrörlig i kombination med breda höfter = knäna faller innåt för att kompensera. Höll på en del med löpning förr, men smärtan satte effektivt stopp för det. Hade varit fantastiskt att kunna springa runt dom en yster kalv igen :)

Jag jagar bara småvilt men det där tycker jag är djurplågeri.

Är 40 bast och har sett, och gått på, flera hypes genom åren. Snart kommer det "Born to run butt naked backwards" och en miljard böcker, Youtube-videos och fanboys som pekar på hur onaturligt det är att springa framlänges. Helt sjukt vad FiveFingers och alla andra tillverkare som hoppat på barfotavågen ska gnugga händerna. Sen när det blåst över så måste de hitta på andra skor. Kanske med dämpning fram tunn bak :)

evo skrev:
> Apropå "Born to run"
>
>

Hannosaurus skrev:
> Hur fungerar barfotalöpning med inlägg? Inte en
> given kombination, men kanske i tunna
> minimalistiska skor? Inläggen jag använder är
> tunna och flexibla och gjorda för att foten ska
> få jobba. Anledningen till att jag använder dem
> är att jag är smått fantastiskt överrörlig i
> kombination med breda höfter = knäna faller
> innåt för att kompensera. Höll på en del med
> löpning förr, men smärtan satte effektivt stopp
> för det. Hade varit fantastiskt att kunna springa
> runt dom en yster kalv igen :)

Jag är inget proffs, men hela poängen med barfotalöpning som jag tolkar det är att låta din fot arbeta fritt och ohämmat. Inlägg känns som raka motsatsen. Om du börjar lugnt och försiktigt, och arbetar upp muskler och leder i dina fötter kommer du nog kunna kalva järnet till slut.

nikasp skrev:
> Jag jagar bara småvilt men det där tycker jag
> är djurplågeri.
>
> Är 40 bast och har sett, och gått på, flera
> hypes genom åren. Snart kommer det "Born to run
> butt naked backwards" och en miljard böcker,
> Youtube-videos och fanboys som pekar på hur
> onaturligt det är att springa framlänges. Helt
> sjukt vad FiveFingers och alla andra tillverkare
> som hoppat på barfotavågen ska gnugga händerna.
> Sen när det blåst över så måste de hitta på
> andra skor. Kanske med dämpning fram tunn bak :)
>
>
>
>
> evo skrev:
> -----
> > Apropå "Born to run"
> >
> >

Njae, vänta lite nu. Klippet handlar faktiskt inte så mycket om just barfotalöpning utan om det mest uråldriga sättet att jaga. Tydligen så finns det stammar som fortfarande använder sig av metoden.

Djurplågeri? Ja, det är det nog. På samma sätt som när afrikanska vildhundar jagar ner någon stackars hjort, ingen snabb död där inte. Fast det är klart, vad är det för fel på pilbåge?

Det var bara en spontan reaktion, någon tyckte att det var vackert medan jag (som jagar) inte tycker att man ska stressa och pina ihjäl djur. Så har de där troligen alltid gjort för att överleva men dte är ändå väldigt plågsamt för djuret.

Jag tycker att det är lite småkul att det dammas av nåt gammalt indianfolk och läggs ut videos - rent allmänt angående löpning och stenålderskost och God knows vad mer. Man kan nog "bevisa" vad som helst om man lägger lite tid och marknadsföring på det.

> > evo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Apropå "Born to run"
> > >
> > >
>
> Njae, vänta lite nu. Klippet handlar faktiskt
> inte så mycket om just barfotalöpning utan om
> det mest uråldriga sättet att jaga. Tydligen så
> finns det stammar som fortfarande använder sig av
> metoden.
>
> Djurplågeri? Ja, det är det nog. På samma sätt
> som när afrikanska vildhundar jagar ner någon
> stackars hjort, ingen snabb död där inte. Fast
> det är klart, vad är det för fel på pilbåge?

nikasp skrev:
> Jag jagar bara småvilt men det där tycker jag
> är djurplågeri.
>
>
> Det var bara en spontan reaktion, någon tyckte att det var vackert medan jag (som jagar) inte
> tycker att man ska stressa och pina ihjäl djur. Så har de där troligen alltid gjort för att
> överleva men dte är ändå väldigt plågsamt för djuret.

Mycket plågsammare än att bli skadeskjuten? Jag vet inte om det är så plågsamt att bytesdjur bli jagade. Det är liksom det de alltid blivit (fast av andra djur än människan).

nikasp skrev:
> Det var bara en spontan reaktion, någon tyckte
> att det var vackert medan jag (som jagar) inte
> tycker att man ska stressa och pina ihjäl djur.

Ja, det var naturligtvis elakt av bushmännen att inte gå in på ICA Kalahari och köpa en biff i köttdisken istället. Då hade ju ingen antilop behövt bli stressad.

DT skrev:
> nikasp skrev:
> -----
> > Det var bara en spontan reaktion, någon tyckte
> > att det var vackert medan jag (som jagar) inte
> > tycker att man ska stressa och pina ihjäl
> djur.
>
> Ja, det var naturligtvis elakt av bushmännen att
> inte gå in på ICA Kalahari och köpa en biff i
> köttdisken istället. Då hade ju ingen antilop
> behövt bli stressad.

För djuren som blir biff på ICA blir ju inte stressade. De lever fullgoda liv. Precis som de var skapade till.

Var inne på Stadium idag och de hade såna där Merells eller vad de heter på rea, 699kr. Perfekt tänkte jag men så provade jag dem och de kändes precis som en vanlig löparsko från mitten och framåt tyckte jag med tjock dämpning och ett rejält stöd för hålfoten. Så jag skippade dem.

Supertramp skrev:
> Var inne på Stadium idag och de hade såna där
> Merells eller vad de heter på rea, 699kr. Perfekt
> tänkte jag men så provade jag dem och de kändes
> precis som en vanlig löparsko från mitten och
> framåt tyckte jag med tjock dämpning och ett
> rejält stöd för hålfoten. Så jag skippade
> dem.

Verkligen? Vilken modell provade du? Mina trail glove ungefär som utan skor, fast med ett tunt lager gummi emellan. Profilen på sulan rör sig upp mot hålfoten, men inte för att ge stöd, utan för att följa foten, annars kommer sulan att "spännas" när hålfoten ska "fjädra". Men tunnare sula vill jag nog inte ha när jag springer på samma stigar jag kör med cykeln i skogen, vassa stenar och uppstickande "kviststubbar" på rötter känns tillräckligt som det är tycker jag :)

Supertramp skrev:
> Var inne på Stadium idag och de hade såna där
> Merells eller vad de heter på rea, 699kr. Perfekt
> tänkte jag men så provade jag dem och de kändes
> precis som en vanlig löparsko från mitten och
> framåt tyckte jag med tjock dämpning och ett
> rejält stöd för hålfoten. Så jag skippade
> dem.

Var inne på XXL idag, testade:
IMG_3205.JPG

och:
IMG_3204.JPG

Konstaterade att de skilde sig ngt i sulan:
IMG_3202.JPG

och med tanke på att jag bl a planerar att kuta i (blött, halt) gräs med dem valde jag cyclocross-varianten:
IMG_3207.JPG

Har nu vankat runt med dem i lgh men det känns som en liten tå inte riktigt gillar dem, de svarta kändes ytterligare mjukare i tårna så möjligen byter jag till dem trots allt, fast man troligen kommer tokvurpa i blött gräs. Storleksmässigt funkade det med 46, har vanligast 47 annars.

Btw kommer jag byta nick till Kalle Anka.

@hannosaurus: jag såg en tråd ang inlägg i barfotadojer när jag googlade härom dagen:
http://www.funbeat.net/discussion/show.aspx?ThreadID=775677

Edit: Tack Tramp för inspirationen!!

Senast ändrad:
bruce skrev:

> Btw kommer jag byta nick till Kalle Anka.

Hahaha, mitt i prick!

Supertramp skrev:
> Det får bli ett par såna!
> New Balance Trail Zero alltså.
> Verkar ha fått bra kritik + att folk säger att
> den funkar även på asfalt.

Om du inte redan köpt ett par vill jag tipsa om en annan modell, New Balance Minimus Trail dvs inte Zero. Den har 4 mm drop och har hamnat lite i skuggan nu sen Zero-versionerna kom.
Jag funderade på ett par skor till och testade Zero Trail men tyckte inte alls de kändes lika bra.
Finns t ex här:
http://www.northsport.se/product.html/new-balance-minimus-trail

Jag läste oxå "Born to run" för en tid sedan. typ förra sommaren, eller förföra.. Anyway, jag köpte ett par orange fivefibgers fr Vibram. Hade egentligen helt gett upp tanken på löpning med mina 95-96kg.

I början kändes det väldigt stelt i vaden efter ett pass. jag fick börja med mkt korta sträckor för att bygga upp teknik o styrka. Så småningom fick jag ett löpsteg som kändes bra. Jag sätter nästan i hälen, men inte riktigt. Eller något åt det hållet.

Kör fortfarande rätt korta sträckor < 5km, men löpningen är mkt roligare och kroppens känns lätt!

Jag har inte legat i hårdträning på något sätt, bara sprungit när jag känns för det och för att det är kul. Så småningom tror jag man kan springa hur långa sträckor som helst.

det finns ingen forskning som visar att dämpande skor minskar skadorna med löpning. Tvärtom!

Supertramp skrev:
> Vet nån en butik i Stockholm som har de Minimus
> Trail i lager? Gärna båda men jag är mest sugen
> på zero.

Osäker på hur utbudet ser ut i Stockholm, bor utanför :) Jag köpte mina förra året på Intersport, i år såg jag de nya Minimus Zero där men enligt NB:s hemsida är Minimus Trail fortfarande med i deras produktutbud.

En annan bra sak med dessa tunna skor är att de tar mindre plats tex när man vill ta med löparskor på en tjänsteresa och vill resa lätt utan incheckat bagage. Får kanske t.o.m. plats i datorväskan? :-)

Jocke, ha inte för bråttom med att bli snabblöpare också! Bygg upp långsamt och på sikt.

Barfotatänket är rätt för att bli snabb, men du påfrestar fötter, hälsenor och vader betydligt mer. Det är stora skaderisker om du hastar. Komplettera gärna med ett par mer uppbyggda och dämpade skor för trötta fötter och ben.

Barfotalöpning är bra för löpsteget, men det måste som sagt skyndas långsamt. Jag hade själv lång tillvänjning med många bakslag. Numera avnjuter jag emellanåt sköna barfota gryningslöpningar på någon av Norrorts golfbanor innan verksamheten kommer igång där för dagen. Eller sandstand när det finns att tillgå.

P.S. En viktigare faktor vid löpning än vid cykling är matchvikten, hur är det med den nuförtiden? (1 kg motsvarar c:a 3sek/km)

Jag är riktigt sugen att prova det här sättet att löpa.
Alla tidigare försök har slutat med rejäla knäsmärtor efter några veckor och anledningen har varit att jag alltid sprungit med klocka och varje pass ska vara snabbare än tidigare.
Visst, jag har ganska snart kommit ner på 4 minuterstempo på en ganska kort men kuperad bana, men det håller inte i längden.
Löpstilen har också varit väldigt studsig och jag hoppas att jag kan få en skonsammare löpstil med antingen helt barfota eller några skor som rekommenderas i tråden.

Om man bara vill bli långlöpare, är barfotetänket bakvänt då? Sprang just 3:e dagen i rad, och har nu kommit upp i 700m. Känns oförskämt bra, men måste vara återhållsam med distansen i början, har jag förstått.

Är det rimligt att jag kan intervallspringa/gå Lidingöloppet i det nya svarta?

Håkan Dahlgren skrev:
> Jocke, ha inte för bråttom med att bli
> snabblöpare också! Bygg upp långsamt och på
> sikt.
> ...
> Komplettera gärna med ett par mer
> uppbyggda och dämpade skor för trötta fötter
> och ben.
>
Ska följa rådet att ta det lugnt. Men all min löpning tänkte jag göra med odämpade skor i stället för att växla. Jag löptränar ju inte alls nu så jag känner ingen press vad gäller träningsvolym. Och jag tror det blir lättare att ändra min löpstil om jag bara springer odämpat från och med nu i stället för att växla.

> P.S. En viktigare faktor vid löpning än vid
> cykling är matchvikten, hur är det med den
> nuförtiden? (1 kg motsvarar c:a 3sek/km)

Jag har inte vägt så här lite på 27 år!

Senast ändrad:
Hur kan man säga att man sysslar med barfotalöpning om man har skor på sig? även om det är minimalistiska skor.

Det är fullt möjligt att springa barfota, på riktigt, det tar bara en j*vla tid att vänja fötterna vid det.

Tillbaka
Topp