[OT] Springa barfota / odämpat

ttfh skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan man säga att man sysslar med
> barfotalöpning om man har skor på sig? även om
> det är minimalistiska skor.
>
> Det är fullt möjligt att springa barfota, på
> riktigt, det tar bara en j*vla tid att vänja
> fötterna vid det.

Nej det tar inte lång tid innan barfota knappt känns annorlunda mot barfotaskor. Byt ett pass i veckan till barfota, det räcker.
Jag tror det tog 3 pass innan jag slutade bry mig om fötterna. Däremot så gör de 3 första rätt ont, dessutom så fick jag ett gäng feta blåsor. Turligt nog så blir fötterna mer slitstarka så man slipper även blåsorna fort.

Supertramp skrev:
> En annan bra sak med dessa tunna skor är att de
> tar mindre plats tex när man vill ta med
> löparskor på en tjänsteresa och vill resa lätt
> utan incheckat bagage. Får kanske t.o.m. plats i
> datorväskan? :-)

Japp, har också sett den fördelen:)

Kiske skrev:
> Jag tror det tog 3 pass innan jag slutade bry mig
> om fötterna. Däremot så gör de 3 första rätt
> ont, dessutom så fick jag ett gäng feta blåsor.
> Turligt nog så blir fötterna mer slitstarka så
> man slipper även blåsorna fort.

Det är inte bara att huden härdas utan att du sätter i fötterna bättre också så att du inte släpar någon del. Springer jag fel får jag alltid blåsor, springer jag rätt tar det längre tid.

Däremot har jag av någon irriterande anledning börjat få blåsor på vänster stortå i mina VFF, jag måste spänna tån på något konstigt sätt.

cyklariskogen skrev:
>
> Det är inte bara att huden härdas utan att du
> sätter i fötterna bättre också så att du inte
> släpar någon del. Springer jag fel får jag
> alltid blåsor, springer jag rätt tar det längre
> tid.
>
> Däremot har jag av någon irriterande anledning
> börjat få blåsor på vänster stortå i mina
> VFF, jag måste spänna tån på något konstigt
> sätt.

Du kanske skjuter ifrån med tårna för mycket, det problemet hade jag fast jag fick blåsor på flera av tårna. När jag började skjuta ifrån mer med främre trampdynorna vart det mycket bättre.

Kiske skrev:
> cyklariskogen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Det är inte bara att huden härdas utan att du
> > sätter i fötterna bättre också så att du
> inte
> > släpar någon del. Springer jag fel får jag
> > alltid blåsor, springer jag rätt tar det
> längre
> > tid.
> >
> > Däremot har jag av någon irriterande
> anledning
> > börjat få blåsor på vänster stortå i mina
> > VFF, jag måste spänna tån på något
> konstigt
> > sätt.
>
> Du kanske skjuter ifrån med tårna för mycket,
> det problemet hade jag fast jag fick blåsor på
> flera av tårna. När jag började skjuta ifrån
> mer med främre trampdynorna vart det mycket
> bättre.

Antingen det, eller att dom börjar bli lite slitna så att tån halkar omkring. Får experimentera eller dricka några glas HTFU.

HTFU funkar i alla väder!

EDIT: glömde..
Men testa helt barfota, skjuter man ifrån med tårna då blir det Stockholms blodbad, så man tvingas skjuta ifrån med trampdynorna..

Senast ändrad:
Kiske skrev:
> HTFU funkar i alla väder!
>
> EDIT: glömde..
> Men testa helt barfota, skjuter man ifrån med
> tårna då blir det Stockholms blodbad, så man
> tvingas skjuta ifrån med trampdynorna..

Det är grejen, barfota har jag två andra ömma punkter som jag jobbar på att få bort.

silverman834 skrev:
> Jag antar att jag har udda fötter för då jag
> provade Fivefingers så nådde lilltån inte ens
> fram till dess "ficka"...

Det är ganska vanligt och gör inte så mycket. Mina lilltår sticker nog inte in mer än en halv cm.

Oj vilken jättetråd det blev av det här. Kikade lite snabbt på den för någon vecka sedan, men tänkte att jag svarar när jag kommer hem från semestern.

Så jag ska väl ge min syn på det här med barfotalöpning. Tidigare har jag sprungit med alla möjliga dämpade skor. Alla har utlovats vara skonsamma mot mina typiska löparknän. Samma visa med allihop. Ingenting har hjälpt. Det har gjort ont i knäna, speciellt det högra. Framför allt har det smärtat när jag har gett mig ut på asfalt, men även grus har många gånger gjort det omöjligt att löpa.

Så köpte jag ett par VFF Bikila. Smärtan i knäna är helt borta. Det är naturligtvis ingenting konstigt, då jag inte längre belastar leden i knät på samma sätt längre. Det som tidigare har lett till inflammationer i patellasenan är nu behagligt.

Jag säger inte att barfotalöpning passar alla, men för mig var det lösningen på flera år av djup smärta i knäna. Så här är alltså ännu ett exempel på en som det har gått väl för.

Men som flera tidigare har nämnt, gå ut försiktigt. Börja gärna med att springa utan skor på en fotbollsplan nu under sommaren, det vänjer fötterna vid den nya belastningen. För mig tog det ungefär ett halvår innan jag kände att jag kunde ge mig ut på något så när långa sträckor med en mer framfotsinriktad löpning. Och jag är ännu inte redo att ta en mara, utan milen får räcka än så länge.

Men har du (precis som jag) problem med knän, leder och rygg, så testa på att springa i minimalistiska skor. Det kan hjälpa. Och hjälper det så blir löpningen plötsligt en väldigt behaglig upplevelse.

Jag springer än del barfota. Jag har väll knappt testat fivefingers men jag kan inte låta bli att tycka att det låter som kejsarens nya kläder. Om man nu ska springa barfota är det väll bättre att göra det?
Asfalt är förövrigt ganska lättsprunget barfota tycker jag (iallfall om man håller ner farten). Det tar inte lång tid innan man klarar de flesta underlag utan möjligen grov grusväg vilket i allafall jag aldrig fått att funka utan obehag..
Tvärtom vad många verkar säga tycker jag dock inte barfotalöpning behöver hindrar hälrullning på många underlag. Det funkar faktiskt när fötterna vant sig om man nu vill det... Den där känslan av att det gör ont om man inte springer på framfoten försvinner snabbt. Jag kör mer eller mindre samma ganska platta fotnedsättning med vikten på framfoten oavsett om jag kör barfota, med racing flat eller något i stil med saucony kinvara.

Någon med erfarenhet av barfotalöpning och kombinationen att ibland drabbas av plantar fasciit? Löper med vanliga neutrala löparskor i nuläget och har vid ett par tillfällen drabbats av plantar fasciit vilket tar ganska lång tid innan det ger med sig!

Steff

bruce skrev:
> .. det känns
> som en liten tå inte riktigt gillar dem, de
> svarta kändes ytterligare mjukare i tårna så
> möjligen byter jag till dem trots allt, fa..

Ähh, efter att ha traskat runt med Kalle Anka-dojerna konstaterade jag att en vresig ringfingertå vägrade acceptera sina nya kompisar. Lämnade tillbaka dem idag och skall gå till löplabbet http://www.loplabbet.se/store/skor/herr/minimalist-barfota.html?limit=all samt Runnersstore http://runnersstore.se/Main/Article...eType=&SortFilter=PRICEUPP&ChosenNbPerPage=30 och se vad de har att erbjuda istället. XXL hade inte så mycket i övrigt gällande "barfotadojer".

De här Merrel Trail hade stadium Bromma men inte min strl så klart, kändes lätta och slimmade de också.
http://www.merrell.com/US/en-us/Product.mvc.aspx/22875M/50390/Mens/Barefoot-Run-Trail-Glove

Såg oranga Merrell Trail Gloves på Stadium Barkarby, med ett alldeles för lågt pris. Slantade upp 1045 på Addnature för mina. Stadiums 799, eller va det 699 skär i snålhjärtat.

Sprang av misstag ca en mil asfalt på en långrunda i lördags. Hade mina skogsskor och fick ont lite över allt. Knän, rygg, fotleder - så jag måste bara åter igen upprepa: varför springer folk frivilligt på asfalt?

Jag gillar att springa på asfalt. Får inte ont av det. Jag vet att varje fotisättning blir på ett förutsägbart underlag, med bra grepp (utan det slir som alltid blir i varje steg på grus och andra lösa underlag) och särskilt hårt är det inte. Betong däremot, är hårt.

Jag provade Merrell Trail Glove men de satt dåligt på mina smala(men inte jättesmala) fötter. De satt bra bak och där man knyter men fram var de breda och gick inte att dra ihop bra. På mig satt de inte som en "handske". Provade även den som heter Road Glove, samma där.

//F

Schreddan skrev:
> Jag provade Merrell Trail Glove men de satt
> dåligt på mina smala(men inte jättesmala)
> fötter. De satt bra bak och där man knyter men
> fram var de breda och gick inte att dra ihop bra.
> På mig satt de inte som en "handske". Provade
> även den som heter Road Glove, samma där.
>
> //F

Ska ju inte sitta tajt fram, då hindrar du att foten kan flyta ut!!

Ultralite skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > Jag provade Merrell Trail Glove men de satt
> > dåligt på mina smala(men inte jättesmala)
> > fötter. De satt bra bak och där man knyter
> men
> > fram var de breda och gick inte att dra ihop
> bra.
> > På mig satt de inte som en "handske". Provade
> > även den som heter Road Glove, samma där.
> >
> > //F
>
> Ska ju inte sitta tajt fram, då hindrar du att
> foten kan flyta ut!!

Fast de va för breda för honom, dvs fötterna fladdra runt.

Ultralite skrev:
> Ska ju inte sitta tajt fram, då hindrar du att
> foten kan flyta ut!!

Ach so!
Men de satt inte bra alltså även om jag tar med flytande fot i beräkningen... :) tror inte de skulle bli bra på stigen.

Jag föredrar också att springa på asfalt. Åtminstone om jag får använda mina VFF. Med skor uppbyggda i hälarna tvingas jag till ett hälisättande steg, vilket gör att mina knän ger upp efter ett par hundra meter. Med minimalistiska skor är det verkligen ingen fara att springa på hårda underlag; tvärtom ger det, som geologen skrev, ett förutsägbart underlag där hela benet enkelt kan dämpa hela tyngden.

Halderot skrev:
> Jag föredrar också att springa på asfalt.
> Åtminstone om jag får använda mina VFF. Med
> skor uppbyggda i hälarna tvingas jag till ett
> hälisättande steg, vilket gör att mina knän
> ger upp efter ett par hundra meter. Med
> minimalistiska skor är det verkligen ingen fara
> att springa på hårda underlag; tvärtom ger det,
> som geologen skrev, ett förutsägbart underlag
> där hela benet enkelt kan dämpa hela tyngden.

Förutom att geologen inte skulle springa barfota ens under pistolhot;)

bruce skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > .. det känns
> > som en liten tå inte riktigt gillar dem, de
> > svarta kändes ytterligare mjukare i tårna så
> > möjligen byter jag till dem trots allt, fa..
>
> Ähh, efter att ha traskat runt med Kalle
> Anka-dojerna konstaterade jag att en vresig
> ringfingertå vägrade acceptera sina nya

Provade du att ta bort ringen från tån;)

cyklariskogen skrev:
> Förutom att geologen inte skulle springa barfota
> ens under pistolhot;)

För en fet sedelbunt skulle jag göra det. 1000 kr/km är rimligt.

Aja, jag är av en annan åsikt helt enkelt. Jag kan köpa minimalistiska skor och att ett annat löpsteg ger mindre påfrestningar, men inte att man därför springer på stenhårda underlag...

Schreddan: skorna ska inte tillåta att fötterna glider i sidled fram om du tänkt springa terräng. Då lär du få mkt skavsår.

H. - Jag vet inte var du bor men där jag bor är det långt till skogen. Närmsta skog, Bokskogen ligger 18 km bort. I min närhet är det tätbebyggt överallt, det innebär asfalt-trottoarer, betongplattor eller singelgrus. Asfalt känns betydligt mjukare än betong. Jag tycker det inte är så stor skillnad på en trottoar med mkt gles singelgrus och stenhård "stampad jord" och asfalt, går på ett ut skulle jag säga.

Hade jag haft skogen utanför dörren hade jag också föredragit att springa där men om man får välja mellan att starta sin runda utanför dörren eller att köra bil 20 minuter innan man börjar rundan så väljer jag det första.

/Peter

Peda skrev:
> H. - Jag vet inte var du bor men där jag bor är
> det långt till skogen. Närmsta skog, Bokskogen
> ligger 18 km bort. I min närhet är det
> tätbebyggt överallt, det innebär
> asfalt-trottoarer, betongplattor eller singelgrus.
> Asfalt känns betydligt mjukare än betong. Jag
> tycker det inte är så stor skillnad på en
> trottoar med mkt gles singelgrus och stenhård
> "stampad jord" och asfalt, går på ett ut skulle
> jag säga.
>
> Hade jag haft skogen utanför dörren hade jag
> också föredragit att springa där men om man
> får välja mellan att starta sin runda utanför
> dörren eller att köra bil 20 minuter innan man
> börjar rundan så väljer jag det första.
>
> /Peter

+1

Eftersom det här med "barfota" verkar vara melodin...

Varför endast barfota när ni springer, borde ni inte vara det på jobbet och fritiden också?

Varför springer inte dom riktigt snabba löparna/elit barfota?

//Källis

Källis skrev:
> Eftersom det här med "barfota" verkar vara
> melodin...
>
> Varför endast barfota när ni springer, borde ni
> inte vara det på jobbet och fritiden också?
>
> Varför springer inte dom riktigt snabba
> löparna/elit barfota?

Sponsorpengar? Bra löpsteg? Inga problem med skador så det finns ingen anledning att ändra? Snabbare med skor? Minska skaderisk under tävling? Zola Budd? Bikila? :)

Källis skrev:
> melodin...
>
>
> löparna/elit barfota?
>
>
> //Källis

De som tävlar i t.ex maraton brukar väl tävla i ett par "race"-skor med minimalt med med dämpning/ingen dämpning. Vad de har på fötterna när de tränar vet jag däremot inte.

(Sen är det ju inte alltid det som ger bäst resultat som är det bästa/skönaste för kroppen)

Källis skrev:
> melodin...
>
>
> löparna/elit barfota?
>
>
> //Källis

Jag går oftast barfota när jag är hemma, ja. Inte fullt så okej att sitta på jobbet och träffa kunder barfota eller i ett par VFF.

De riktigt snabba löparna har redan ett så pass snabbt steg att de flesta redan landar rätt på foten utan att stöta i hälen. Tyvärr är jag inte så bra, vilket gör att jag får göra vad jag kan (vilket blir med ett par mindre skor). Mitt mål har heller aldrig varit att springa milen på en 30 minuter, utan jag nöjer mig med känslan av att få springa i naturen för att det är skönt och behagligt.

Senast ändrad:
Källis skrev:
> Varför endast barfota när ni springer, borde ni inte vara det på jobbet och fritiden också?
Fel fel fel. Kör VFF eller fulFF ofta på kontoret. Ute hos kund krävs ofta stålhätta så där funkar FF dåligt. Hemma/på fritiden barfota så mycket som möjligt.

> Varför springer inte dom riktigt snabba löparna/elit barfota?
Jag springer inte barfota/FF för att det går fortare, utan för att min kropp tycker om det.

En annan sak, finns det någon lagom "kadens" att sträva efter när man springer? Jag höll ca 192 steg per minut när jag sprang 12,5 km/t på löpbandet.

Supertramp skrev:
> Vad springer man i på vintern om man vill köra
> "barfota style"?

Det kommer dyka upp en ny modell från VFF som heter Lontra. Den består av ett trippellager som håller vätan borta, vilket bör lämpa sig för snömoddiga dagar. Dock kan det fortfarande vara lämpligt att springa med en anpassad strumpa i dessa skor.

Supertramp skrev:
> En annan sak, finns det någon lagom "kadens" att
> sträva efter när man springer? Jag höll ca 192
> steg per minut när jag sprang 12,5 km/t på
> löpbandet.

Det är väl där någonstans man ska ligga. Jag har fortfarande svårt att hålla hög kadens, trillar gärna tillbaka och springer med för långa steg.

Jag har kört mina VFF några gånger nu. Det är KSO modellen med slät sula.

Spontana reaktioner är att det är bökigt att ta på sig. Ungefär som att ta på barnen fingervantar innan de lär sig själva. Man har ju aldrig vant fötterna vid den proceduren. Som MRobson skrev ovan är ju framförallt lilltån totalt ointresserad av att göra nåt annat än att vara intryckt mot granntån.

När de väl är på känns det rätt OK. Fick skav på hälen efter ett tag bara.

Löpningen - känns helt OK, verkligen skönt faktiskt. Det blev lite kul att känna skillnaden mellan slät nylagd asfalt och grov gammal asfalt och allt gående på grus, trottoarkanter osv ger nån slags meningsfull feedback. Det är dock halkigt på gräs, speciellt blött gräs. Bökigt också att få få ut grässtrån ur skorna från nyklippt gräsmatta.

Lite träningsvärk blev det.

Första löprundan efter tre pass med VFF var i mina Adidas Salvation och det kändes otroligt bisarrt. Som att ha två tunga svampar under fötterna ungefär. Kommer troligen försöka hitta nåt "mittemellan" med iaf lite dämpning för min mesta löpning, men det är osannolikt att jag nånsin köper några tjocksulade skor igen.

Jag märker att jag springer lite långsammare i VFF. Kortare steg.

Hype eller inte, det här med minimalistiska skor gör folk medvetna om löpteknikens betydelse iaf. Och i mitt fall blev det "vägen tillbaka" från envisa knäproblem.

Supertramp skrev:
> löpbandet.

Kadens 192 är högt i den farten. Men sprang du barfota är nog det en förklaring, och kanske även ett bra sätt att skola in en högre kadens.

Jag har aldrig sprungit barfota på löpband men har alltid, av någon anledning, högre stegfrekvens på bandet än ute.

Kan du hålla den här frekvensen vid avslappnad löpning ute med skor, då behöver du knappast jobba med stegfrekvensensövningar.

Senast ändrad:
steff_ skrev:
> Någon med erfarenhet av barfotalöpning och
> kombinationen att ibland drabbas av plantar
> fasciit? Löper med vanliga neutrala löparskor i
> nuläget och har vid ett par tillfällen drabbats
> av plantar fasciit vilket tar ganska lång tid
> innan det ger med sig!
>
> Steff

Jag har haft plantar fasciit i över tre år nu. Standardbehandlingen som jag började med var att gå med gjutna sulor, sedan har jag testat allehanda behandlingar inkl. stötvågor och kortisonsprutor och varit hos flera specialister. Inget funkade, men nu är jag äntligen på väg åt rätt håll via barfotaträning i skogen.

Hålfoten hålls ju upp av en mängd små muskler i foten och av plantar-senan. Om man, när man får plantar fasciit, snabbt sätter in gjutna sulor kanske man med lite tur kan få plantar fasciiten att läka snabbt, men är skadan lite allvarligare och man går med gjutna sulor under en längre tid börjar de små musklerna i foten att förtvina och då återstår bara den överansträngda plantar-senan till att hålla upp hålfoten. Ja, och då läker den förstås inte så lätt...

Genom att gå barfota har jag successivt tränat upp de små musklerna i foten igen och plantar fasciit-skadan har blivit mycket bättre. Det tar dock låång tid att träna upp musklerna och ivrig som man är har jag åkt på ideliga bakslag.

Nu är det så pass bra att jag kan springa lugnt (5 min/km) i 4-5 km utan att det blir sämre efteråt. För några veckor sedan skaffade jag ett par Merell Trail Glove i hopp om att kunna springa lite mer. De passar min fot bra och jag har gått och sprungit omkring med dem rätt mycket. Det känns bra för min skadade fot, men jag får ändå vara försiktig för ett par gånger har jag fått känningar i den friska foten efter längre promenader med Trail Glovesen. När jag gjort styrke- och stretchövningar har fokus mest varit på den skadade foten, så den friska foten kanske ännu inte är tillräckligt start för att klara längre turer med Trail Glovesen. Helt barfota har det dock inte varit några problem.

Supertramp skrev:
> löpbandet.

När du joggar så långsamt som 12,5 km/h låter 192 som en sjukt hög kadens. Du borde nog försöka sträcka ut ditt löpsteg ganska mycket för att få någorlunda vettig löpekonomi.

Lingon skrev:
>
> När du joggar så långsamt som 12,5 km/h låter
> 192 som en sjukt hög kadens. Du borde nog
> försöka sträcka ut ditt löpsteg ganska mycket
> för att få någorlunda vettig löpekonomi.

Jo men så är jag en riktigt usel löpare också, 12,5km/t (2% lutning) är snabbt tempo för mig! Och jag har svårt att öka stegängden, speciellt barfota då det är svårt att sträcka ut foten framåt utan att sätta i hälen. Men jag kanske ska testa att skjuta ifrån lite mer bakåt? Kanske svårt att ge råd dock utan att veta hur det ser ut när jag springer...

Tillbaka
Topp