[OT] Springa barfota / odämpat

grondahl skrev:
-------------------------------------------------------
> New Balance släppte en ännu mer minimalistisk
> trailsko i år + MT110 som löparjesus också har
> varit med och utvecklat.

Njae, 110 verkar inte vara de du tänker på:
http://www.google.com/search?q=new+...NOqbi4QSJ2I3OBg&ved=0CGUQsAQ&biw=1366&bih=706

Jag köpte ett par på MT00CO på nätet (det tror jag är det tunnaste) men det var typ tredje ggn i mitt liv jag hittade ett par skor som var för stora. Kändes dock extremt lätta och mumsiga det lilla jag sprang med dem runt köksbordet innan de packades ner och skickades tillbaka igen.
http://www.sportamore.se/produkt/24957-new-balance-mt00co-m-orange

bruce skrev:
> grondahl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > New Balance släppte en ännu mer minimalistisk
> > trailsko i år + MT110 som löparjesus också
> har
> > varit med och utvecklat.
>
> Njae, 110 verkar inte vara de du tänker på:
> http://www.google.com/search?q=new+balance+mt+110&
> hl=sv&client=safari&rls=en&prmd=imvns&tbm=isch&tbo
> =u&source=univ&sa=X&ei=Oun1T7mNOqbi4QSJ2I3OBg&ved=
> 0CGUQsAQ&biw=1366&bih=706
>
> Jag köpte ett par på MT00CO på nätet (det tror
> jag är det tunnaste) men det var typ tredje ggn i
> mitt liv jag hittade ett par skor som var för
> stora. Kändes dock extremt lätta och mumsiga det
> lilla jag sprang med dem runt köksbordet innan de
> packades ner och skickades tillbaka igen.
> http://www.sportamore.se/produkt/24957-new-balance
> -mt00co-m-orange

Slarvigt skrivet: De har släppt både den mer minimalistiska MT00 och den lite grövre MT110. Har ett par MT101 som tyvärr har lite väl mycket drop och lite dålig sula men som i övrigt är fantastiskt sköna.

Hämtade upp ett par inov8 flite 220 idag för grus- och asfaltslöpning. De ska ha samma passform som x-talon212 som är favoritskorna, men som har lite mycket dubbar för allt annat än stigar och gyttja. Ska bli intressant att se hur de beter sig. Köpte ett par f-lite 230 för sex månader sedan men de fungerar inte alls på min fot.

P

Supertramp skrev:
> Vad springer man i på vintern om man vill köra
> "barfota style"?

Jag kör VFF TrekSports med tåyllestrumpor, funkar perfekt. Fötterna är varma o goa när man kommer hem även om de är blöta.

Senast ändrad:
bruce skrev:
> Jag köpte ett par på MT00CO på nätet (det tror
> jag är det tunnaste) men det var typ tredje ggn i
> mitt liv jag hittade ett par skor som var för
> stora. Kändes dock extremt lätta och mumsiga det
> lilla jag sprang med dem runt köksbordet innan de
> packades ner och skickades tillbaka igen.
> http://www.sportamore.se/produkt/24957-new-balance
> -mt00co-m-orange

Hur är MT-skorna i storlek i allmänhet? Är väl mest nyfiken på MT110, men hörde att borde gå upp en halv storlek. Jag har normalt us 9,5/ uk 8,5.

Har läst boken och man blir ju tok-sugen på att sticka ut och springa. Var tvungen att ta en liten vända på asfalten utan skor och det kändes faktiskt så skönt som jag hade förväntat mig. Nu ska det experimeneras med tunna/inga sulor!

En grej angående boken bara: Är det någon som kollat sanningen i vad som skrivs? Bara för att han påstår att Nike lurat hela världen så betyder ju inte det att allt han skriver är sant. Även om det låter troligt och rimligt det som skrivs så kan det ju ändå vara osanning. Reagerade särskilt på tack-sidorna som var halvt reklam och inte så personliga som de brukar vara i böcker i allmänhet.

AndreasVH skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Jag köpte ett par på MT00CO bla bla..
>
>

> Hur är MT-skorna i storlek i allmänhet? Är väl
> mest nyfiken på MT110, men hörde att borde gå
> upp en halv storlek. Jag har normalt us 9,5/ uk
> 8,5.

Jag chansade på ett par US13, skulle motsvara EU47 och de var för stora. Drar oftast 47 i vanliga fall, 48 i Shimano.

evo skrev:
> Myter och sanningar.
>
> http://www.marathon.se/inspiration/myter-och-sanni
> ngar-om-barfotalöpning

Det där var en ganska tunn artikel oavsett vilket läger man tillhör tycker jag. Artikelförfattaren var rätt tydligt vinklad mot barfotalöpning, men oavsett vad så bemötte han ju inte någon myt, eller kom med någon sanning. Slutklämmen var väl dock ok, att det är bra att variera sig lite oavsett läger:)

Första löppasset med mina f-lite 220 igår. Det verkar som om jag börjat hitta någon sweet spot för mig; lätta skor med 3-6 mm drop verkar fungera bäst. Fivefingers är ok, men tenderar att kännas lite hårt. Helt barfota gärna på asfalt är rena rehabiliteringen, perfekt att springa 1-2 km så någon eller några gånger i veckan fungerar perfekt för mig.

Jag stack ut och sprang en mil i mina Merrells i Måndags. Fick ont i foten... Ovansidan mitt på. Hoppas det går över! Skulle naturligtvis tagit det lugnare men det gick så bra när jag sprang kortare sträckor helt barfota.

Senast ändrad:
Yep, då har man efter att ha fusktarahumarat ett par veckor inhandlat ett par Vivo Neo Trail. Skönste dojorna jag haft hittils, sinnessjukt grepp i terräng. Återkommer med skaderapport.

Supertramp skrev:
> Jag stack ut och sprang en mil i mina Merrells i
> Måndags. Fick ont i foten... Ovansidan mitt på.
> Hoppas det går över! Skulle naturligtvis tagit
> det lugnare men det gick så bra när jag sprang
> kortare sträckor helt barfota.

Det är rätt vanligt i minimala skor. Ta det lugnt några dagar och känn efter sedan.

Om ungefär två timmar ska jag gå och köpa nya löpardojor. Vad ska jag ha? Springar 40% grusväg, 40% stig och 20% asfalt. Vill ha ett så litet drop som möjligt, men inte en ren barfotasko(tror jag). Har långa och ganska smala fötter.

Luthman Photography skrev:
> Om ungefär två timmar ska jag gå och köpa nya
> löpardojor. Vad ska jag ha? Springar 40%
> grusväg, 40% stig och 20% asfalt. Vill ha ett så
> litet drop som möjligt, men inte en ren
> barfotasko(tror jag). Har långa och ganska smala
> fötter.

Prova inov-8 skorna, de har flera versioner som är långa och smala. Tex kan du prova f-lite 220 (finns på addnature) för asfalts- och gruslöpning, eller x-talon212 för ren traillöpning. Bägge har 6 mm drop, som går att ändra med ny sula. Jag upplever bägge dom som smala, jag måste gå upp en storlek för att det ska fungera. Allt skrivet med reservation för att jag helt snöat in på inov-8:)

> Jag testade Inov-8 230 förut och den satt bra men
> fanns inte kvar i min storlek.

220 är en helt annan sko, annan sula och annan passform. Jag kan inte springa alls i 230, däremot springer jag bra i 220. Det fanns i stort sett alla storlekar sist jag kikade på 220 förra veckan.

> Har för mig att det var så att 220 inte passade
> min fot, men jag är inte helt säker. Får helt
> enkelt prova.

Då är det nog så, det skiljer ganska mycket mellan dom skorna.

När ni ändå rekar skor. Nån som har tips på nån modell för överpronerande löpare med bred plattfot? Försäljarna på Löplabbet och Runners store verkar överens om att jag har ett hyfsat ok löpsteg där jag landar ganska neutralt på framfoten

Slängde mina fetdämpade Asics Kayano för ett par veckor sen och uppgraderade till Saucony Hurricane med "bara"8mm drop. Känns hur bra som helst så vill testa att börja varva lite med nåt som är ännu lite tunnare så 6-4mm känns som nästa steg

AndreasVH skrev:
> bruce skrev:
> -----

> Hur är MT-skorna i storlek i allmänhet? Är väl
> mest nyfiken på MT110, men hörde att borde gå
> upp en halv storlek. Jag har normalt us 9,5/ uk
> 8,5.

Jag ska och hämta ut mina Mt110 imorgon och tänkte provspringa dom direkt. Kan lämna en rapport om hur dom känns och hur storleken fungerar. Jag har beställt dom en halv storlek större än vad jag brukar ha då alla på nätet säger att modellen är lite mindre och tajtare än vanliga skor.

Sen så är runt 180 steg per minut + - något steg det man ska sträva efter som löpare. Kör man efter det så blir det tillräckligt korta steg så att man tvingas sätta ner foten under kroppen vilket också ger ett korrekt löpsteg.

@supertramp, passa dig med smärtan på ovanfoten. Det är ett av de vanligaste problemen som personer får när dom byter löpsteg och löpstil och det kan vara riktigt drygt att bli av med!

Senast ändrad:
h-man skrev:
> När ni ändå rekar skor. Nån som har tips på
> nån modell för överpronerande löpare med bred
> plattfot? Försäljarna på Löplabbet och Runners
> store verkar överens om att jag har ett hyfsat ok
> löpsteg där jag landar ganska neutralt på
> framfoten
>
> Slängde mina fetdämpade Asics Kayano för ett
> par veckor sen och uppgraderade till Saucony
> Hurricane med "bara"8mm drop. Känns hur bra som
> helst så vill testa att börja varva lite med
> nåt som är ännu lite tunnare så 6-4mm känns
> som nästa steg

Pronation existerar inte med framfotalöpning eftersom foten kompenserar själv. Köp ett par sköna skor.

Ultralite skrev:
>Pronation existerar inte med framfotalöpning eftersom foten kompenserar själv

Då kanske jag inte springer så mkt på framfoten som säljarna hävdar( (vilket isf stämmer m min känsla att varje steg är lite onödigt "bromsande"). Pronationen är ett faktum, den syns tydligt när jag testar olika modeller på löpband och filmar. Den är också orsaken till att jag inte gick ner ett steg till i drop-då pronerade jag mer. Borde jag alltså ändå kört på en tunnare sko tycker du/ni? Jag tänkte att det var smartare att successivt jobba mig ner mot tunnare modeller för att undvika överansträngningsskador som många flaggat för

Skodjungeln är svårgenomtränglig och jag tycker det är rätt skralt utbud av tunna dojor om man vill prova i butik så jag tar fortf gärna emot tips på modeller som passar breda, plattfötter.

Finns de att köpa i butik i Stockholm imorgon lördag? Sugen som fasen på att testa barfota trots att jag är döskeptisk till trenden. Har onda fötter efter några mil med kängor och 25 kg ryggsäck i fjällen under två dagar. Kanske man ska bygga upp fötterna med lite barfotatactics?

Stuvstaix skrev:
> Yep, då har man efter att ha fusktarahumarat ett
> par veckor inhandlat ett par Vivo Neo Trail.
> Skönste dojorna jag haft hittils, sinnessjukt
> grepp i terräng. Återkommer med skaderapport.

h-man skrev:
> Ultralite skrev:
> >Pronation existerar inte med framfotalöpning
> eftersom foten kompenserar själv
>
> Då kanske jag inte springer så mkt på framfoten
> som säljarna hävdar( (vilket isf stämmer m min
> känsla att varje steg är lite onödigt
> "bromsande"). Pronationen är ett faktum, den syns
> tydligt när jag testar olika modeller på
> löpband och filmar. Den är också orsaken till
> att jag inte gick ner ett steg till i drop-då
> pronerade jag mer. Borde jag alltså ändå kört
> på en tunnare sko tycker du/ni? Jag tänkte att
> det var smartare att successivt jobba mig ner mot
> tunnare modeller för att undvika
> överansträngningsskador som många flaggat för
>
> Skodjungeln är svårgenomtränglig och jag tycker
> det är rätt skralt utbud av tunna dojor om man
> vill prova i butik så jag tar fortf gärna emot
> tips på modeller som passar breda, plattfötter.

Din fot och fotled kommer att stärkas av att springa i minimalistiska skor och pronationen bör då inte bli ett problem. Jag pronerar ganska kraftigt med ena foten som dessutom har en gammal stukningsskada. Hade alltid ont efter långa löppass förut men med framfotalöpning i tunna skor har jag aldrig ont längre.

Jag har själv tagit det ganska lugnt på skofronten med ett par Nike Free 3.0 men planerar att gå över mot riktigt tunna skor i nästa par.

Gjorde ett nytt försök idag med mina nya Merrells och min onda fot. Den hade inte riktigt återhämtat sig från förra veckans 10km asfalt men jag körde ändå ett lugnt 8km pass på lite stig och grusväg på landet med tre generationers familjemedlemmar: äldsta grabben (10 år), jag själv (44 år) och morsan (75 år). Ganska lugnt tempo alltså (även om morsan är rätt snabb för en 75-åring). Kändes bra i foten, smärtan ökade i alla fall inte.

Senast ändrad:
MRobson skrev:
> @roding, har du några bra tips på
> stegfrekvensövningar för att få upp
> frekvensen?
>
> Jag ligger bara runt 155 och skulle behöva öva
> upp det för att få lite mindre
> stötkrafter/vertikala krafter att ta upp med mina
> vader. Tycker det tar flera dagar innan vaderna
> har återhämtat sig, å andra sidan har jag
> precis börjat komma igång så det kanske är
> helt naturligt att vaderna tar stryk i början.
>
> Skönt är dock att VFF fungerar perfekt
> såtillvida att jag får ingen som helst smärta i
> benhinnorna, helt underbart.

När jag skulle kolla min kadens så gjorde jag såhär. Pulsklockan på och ut och gjorde lite uppvärmning i några km så kroppen var igång. Sen valde jag en fot, säg höger, och när klockan stod på 00 i sekunder så började jag räkna nedsättningar med den foten. Det gjorde jag i 30 sekunder och då vill man nå upp till 45 isättningar +- någon åt nått håll.
Det gjorde jag varje gång ett tag och varierade fot och tillslut så satt det bara så nu kollar jag inte längre. En annan sak som hjälpte mycket också var att tänka på höftens position. Jag var och är fortfarande tvungen att tänka på att skjuta fram den under löpningen, det gör oftast att man tar lite kortare steg och att foten landar bättre under kroppen.

Hur går det för er skulle testa barfotalöpning? Själv springer jag sedan en dryg månad tillbaka ca 2 pass i veckan, ett kort 2x4 min intervallpass på löpbandet i strumplästen, och ett 6-8km pass i mina Merells. Smärtan i foten har gått över, nu är det smärtor i hälsenorna som begränsar löpningen, sitter i ca 2-3 dagar efter varje pass. Men sen försvinner symptomen helt så det känns inte som någon egentlig skafa, bara att jag måste begränsa träningsmängden. Asfalt verkar slita mest.

Tydligen vart en snäll pojke i år! Fick ett par Lontra och ett par Trek LS i känguru skinn :-) Men dom tänkte jag vänta med tills snön försvinner innan jag använder. Lontra skorna ska dock testas de snart, de känns väldigt varma :-)

Bilagor

• IMG_2042.jpg
    IMG_2042.jpg
    153.3 KB · Besök: 35
  • IMG_2043.jpg
    IMG_2043.jpg
    73.5 KB · Besök: 38
Tittade på tråden i hopp om att få se någon galning som sprungit barfota ute idag i Sverige, men så roligt fick man tydligen inte ha det. ;-)

GoranS skrev:
> Tittade på tråden i hopp om att få se någon
> galning som sprungit barfota ute idag i Sverige,
> men så roligt fick man tydligen inte ha det. ;-)

Det blir så jobbigt när det fastnar isbitar mellan tårna.

GoranS skrev:
> Tittade på tråden i hopp om att få se någon
> galning som sprungit barfota ute idag i Sverige,
> men så roligt fick man tydligen inte ha det. ;-)

+1

Om man bara läser DNs artikel så står det inget alls om löpsteget. Jag är sugen på att köra skor med mindre tå-häl-drop och ett mera tåbaserat löpsteg, men kanske inte helt odämpat. Kanske är den bästa kompromissen?

jomper skrev:
> Om man bara läser DNs artikel så står det inget
> alls om löpsteget. Jag är sugen på att köra
> skor med mindre tå-häl-drop och ett mera
> tåbaserat löpsteg, men kanske inte helt
> odämpat. Kanske är den bästa kompromissen?

Jag har gått från jättestabila skor för överpronerare med närmare 20 mm drop till 6 mm drop och ett helt nytt löpsteg. Har tagit lite tid men inte skadat mig i alla fall. http://joggingskor.nu/loparskor/asics-gel-lyte33-2

Jag har kört med Asics GT-2160 (och föregångare) i några år, tror jag är inne på mitt tredje par (fast jag använder två par parallellt). De verkar ha 12mm tå-häl-dropp om man får tro på slumpmässigt framgooglade sidor.

Hur långa sträckor springer du? Jag kommer nog sällan överstiga 15km i nuläget.

Att springa med tålöpsteg med 12mm drop är jobbigt som tusan i längden :-)

Jag har kommit upp till 12-15 km nu. Lite efter plan. Kollar jag mina gamla Saucony så har de visst 16 mm och inte 20. Men det är mycket lättare att springa "på tå" med de nya skorna.

cyklariskogen skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Tittade på tråden i hopp om att få se någon
> > galning som sprungit barfota ute idag i
> Sverige,
> > men så roligt fick man tydligen inte ha det.
> ;-)
>
> Det blir så jobbigt när det fastnar isbitar
> mellan tårna.

Jag gick på glödande kol häromåret. Det var jobbigt när det fastnade glödande kolbitar mellan tårna.

Inget bra med mellanrum där m a o.

Jag läste "Born to run" på GC, eftersom jag vet med mig att jag har ett kraftfullt men fult löpsteg som tar mycket energi och efter nån mil gör ont i ryggen, har jag skaffat ett par Zemgear Terra. Meningen är att jag skall bli av med ostbågestuket som syns på bilder när jag springer lopp. Har börjat väldigt försiktigt, springer inomhus 10 minuter och kör sen funktionell styrka i dem. Gör det bara en gång i veckan men känner en markant skillnad på hållning och fotisättning. Kommer fortsätta med f*tboll hela säsongen och där kommer det bli en konflikt. Ostbågestuket har två fördelar tyvärr, man får bättre fäste och mer plats för lungvolym om man hänger framåt (minipuckel) med överkroppen när man springer max. Återkommer med mer erfarenheter när jag provat mer. Kanske kan avsluta med en före och efter bild från nåt lopp.

Stok skrev:
> http://well.blogs.nytimes.com/2013/03/06/barefoot-
> running-can-cause-injuries-too/
> (Översatt och förkortad av DN:
> http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/aven-barfotalop
> ning-kan-orsaka-skador)
>
> Kortfattat så verkar Fivefingers, jämfört med
> traditionella skor, öka risken för skelettskador
> i fötterna, med brasklappen att det var ganska
> få personer i undersökningen.

En av slutsatserna var väl att man behöver vänja kroppen under längre tid än vad som rekommenderas idag av barfotalöpskotillverkarna, inte att sättet/skorna i sig var fel? Jag började min resa från brutal hälisättare till ok framfotslöpare genom att springa helt barfota, där jag byggde upp från 200 m löpning första gången, med en väldigt långsam ökning upp till 5km. Efter det var det en relativt lätt övergång till minimala skor.

P

Tillbaka
Topp