[OT] Ställa om klockan till vintertid - påminnelse :-)

Läser man den artikeln så talar ju fakta tydligt för ständig normaltid, medan det mest var känsloargument som talar för ständig sommartid.
Folket som drabbas ska alltså inte bestämma över sitt leverne? Det finns en ganska trevlig ideologi som kallas "demokrati" som en del påstår att vi har i Sverige. Kan vara värt att kolla upp.

Vår tidemätning med kl 12 när solen står som högst går tusentals år tillbaka och den har inte tillkommit genom en slump. Att ändra på den istället för att ändra arbetstiderna utifrån hur man önskar är bra dumt tycker jag.

De flesta vill väl ha sommar året runt men att flytta fram klockan en timme påverkar inte årstiderna hur gärna man än vill.

Vår tidemätning med kl 12 när solen står som högst går tusentals år tillbaka och den har inte tillkommit genom en slump. Att ändra på den istället för att ändra arbetstiderna utifrån hur man önskar är bra dumt tycker jag.

De flesta vill väl ha sommar året runt men att flytta fram klockan en timme påverkar inte årstiderna hur gärna man än vill.

Tjena!

Förr hade inte kvinnor rösträtt, homosexuella sjuka och man fick inte arbeta på söndagar. Saker går att ändra på.

Tjena!

Förr hade inte kvinnor rösträtt, homosexuella sjuka och man fick inte arbeta på söndagar. Saker går att ändra på.
Inte naturlagarna, tid är en sådan och hur den mäts är inget man skall ta enkelt på.

Vill man ändra arbetstiderna är det däremot en enkel sak, det finns ingen anledning att förstöra vårt sätt att mäta tid för det. .

det där var bra skrivet.

men ett problem i sammanhanget är att det t ex i skandinavien bara är korrekt längs en linje 15 gr öst. det skiljer bortåt två timmar mellan västligaste och östligaste delen. och tar du europa så är vår tidzon nästan tre timmar bred. det där med solen högst kl 12 är ett redan hårt tänjt begrepp.

upplägget är som jag ser det osolidarskt för de som bor österut. t ex tornedalen får leva med en extra-vintertid och extra eftermiddagsmörker på cirka 40 min.

det visar också att ett antal länder föredrar att tillhöra en tidszon mer österut än deras egen, dvs förskjutning i riktning sommartid.

Senast ändrad:
det där var bra skrivet.

men ett problem i sammanhanget är att det t ex i skandinavien bara är korrekt längs en linje 15 gr öst. det skiljer bortåt två timmar mellan västligaste och östligaste delen. och tar du europa så är vår tidzon nästan tre timmar bred. det där med solen högst kl 12 är ett redan hårt tänjt begrepp.

upplägget är som jag ser det osolidarskt för de som bor österut. t ex tornedalen får leva med en extra-vintertid och extra eftermiddagsmörker på cirka 40 min.

det visar också att ett antal länder föredrar att tillhöra en tidszon mer österut än deras egen, dvs förskjutning i riktning sommartid.
Nuvarande system med enhetlig normatid är en kompromiss, det håller jag med om. Ett nödvändigt ont för att få samhället att fungera, men det ger inte skäl att försämra ytterligare.

För tornedalningarna blir väl en konstant "sommartid" som allra mest till nackdel? Under sommaren är där ljust nästan dygnet runt samtidigt som "sommartiden" förstärker vintermörkret. Man måste även se till hur många som bor i olika områden, jag tror inte det är mer än några tiotusen som bor i svenska delen av Tornedalen.

Nuvarande system med enhetlig normatid är en kompromiss, det håller jag med om. Ett nödvändigt ont för att få samhället att fungera, men det ger inte skäl att försämra ytterligare.

För tornedalningarna blir väl en konstant "sommartid" som allra mest till nackdel? Under sommaren är där ljust nästan dygnet runt samtidigt som "sommartiden" förstärker vintermörkret. Man måste även se till hur många som bor i olika områden, jag tror inte det är mer än några tiotusen som bor i svenska delen av Tornedalen.

Och för tornedalingarna (om de kallas så) på finska sidan är det tvärt om. De bor västligt i sin tidszon. Haparanda - Torneå är en stad med två tidszoner.

Vad som gör Victoriatorget även mer unikt är det faktum att där kan du bokstavligen resa i tiden! Byte av tidszon gör torget till en utmärkt plats för nyårsfirande. Vill du fira nyår dubbelt upp? Det är bara att komma till torget en timme innan svenskt nyår och ta en liten tjuvstart på året. Haparanda och Torneå har firat nyår på torget sedan 2012.

Kan inte alla som vill ha sommartid året om bara gå upp en timme tidigare? Problemet löst.
Om man har ett arbete där det fungerar, visst. Det är det näppeligen alla som har.
Personligen jobbar jag 75% och tänkte försöka behålla sommartiden. Därför var det fortfarande mörkt när jag gick upp, vilket inte gör mig ett skvatt. Jag vaknar ändå inte av ljuset och har jävligt svårt att tro att nån annan gör det heller på vintern. Hittepåargument.

På en varmluftsugn från Siemens så får man plocka fram instruktionsboken för att ställa om klockan. Gjorde ett försök nyss och kom bara in i någon meny där man skall skulle välja olika kanaler. Inbyggd TV?

Om man har ett arbete där det fungerar, visst. Det är det näppeligen alla som har.
Då får de väl skaffa sig ett sånt arbete? Sist jag kollade levde vi i ett fritt land, och det är troligtvis enklare att ta tag i sitt eget liv och skaffa ett arbete som passar ens önskemål än att förvänta sig att hela samhället ska ställas om för att passa ens udda preferenser.

På en varmluftsugn från Siemens så får man plocka fram instruktionsboken för att ställa om klockan. Gjorde ett försök nyss och kom bara in i någon meny där man skall skulle välja olika kanaler. Inbyggd TV?
jag skiter i att överhuvudtaget visa tid på köksappaterna. ställer mest tilll besvär tycker jag.

dessutom kan det av brandhänsyn vara bra att ha en dubbelbrytande timer, har en som är kopplad till uttagen i köket. och då funkar oftast inte klockan i diverse apparater

föredrar ändå att titta på köksklockan...

Då får de väl skaffa sig ett sånt arbete? Sist jag kollade levde vi i ett fritt land, och det är troligtvis enklare att ta tag i sitt eget liv och skaffa ett arbete som passar ens önskemål än att förvänta sig att hela samhället ska ställas om för att passa ens udda preferenser.
det där är vanskligare än man kan tro. man sitter fast i en tidsstruktur, morgonmöten, kvöllsnyheter på tv mm

Är det verkligen ett så stort problem att flytta den där timmen fram och tillbaka ett par ggr/år?
Det är ju inte som att vi bytt plats på fredag och söndag….

De som inte vill ställa om mklockan slipper väl? Och de som vill börja dagen kl 3 får göra det. Så kan alla ha sin egen tid.

Men snälla nån, trollar du? Man ska alltså byta arbete för att nån idot bestämt att vi ska ställa om klockan två gånger om året?

Det är inte mina preferenser som är udda. Läs länken jag postade i tidigare inlägg.

Tjena!

Min sambo säger att det var "bättre förr" då brukar jag svara "ja, efter att kvinnorna fick rösträtt har det barkat åt skogen", då får jag bara en sur blick...

;)

Är det verkligen ett så stort problem att flytta den där timmen fram och tillbaka ett par ggr/år?
Det är ju inte som att vi bytt plats på fredag och söndag….
Är det verkligen ett så stort problem att INTE göra det? Känns som en rimligare lösning.

För egen del så har jag så stark dygnsrytm eller vad man kallar det att det faktiskt är lite drygt att ställa fram på våren.

Desto värre är om man jobbar med datorsystem där timestamps är centralt. DST hanteras ofta helt åt helvete.

Sen är det också vetenskapligt visat att ljus på morgonen är viktigare för hur vi mår än ljus på kvällen, det är ytterligare ett tungt skäl för att återgå till svensk normaltid.

Är det verkligen ett så stort problem att INTE göra det? Känns som en rimligare lösning.
Var det inte snack om att vi skulle skippa nån av ”ställa-om-klockan” tiderna? Tyckte jag läste om nåt sånt för ett tag sen men det kanske inte var ett seriöst förslag.

Var det inte snack om att vi skulle skippa nån av ”ställa-om-klockan” tiderna? Tyckte jag läste om nåt sånt för ett tag sen men det kanske inte var ett seriöst förslag.
Jo, både EU-kommissionen och parlamentet har bestämt att vi ska göra det, men ministerrådet har inte sagt sitt än. Om de säger ja, så är det upp till varje land att bestämma vilken tid de vill ha. Jag hoppas dock att det blir samordnat över hela EU så det inte blir ett j-a lapptäcke där man måste ställa om klockan så fort man korsar en gräns. Det är nog viktigare än om det blir normal- eller sommartid tycker jag.

det där var bra skrivet.

Nu råkar just Sverige ligga väldigt väl och symmetriskt positionerat över 15:e längdgraden. Södra halvan av Sverige delas ganska mitt itu av en linje som går (ungefär) Karlshamn-Hallsberg-Östersund. Den demografiska mittpunkten (Hjortkvarn) ligger bara 1 klockminut öster om 15:e längdgraden, dvs. det bor nästan exakt lika många människor öster och väster om linjen. Dessutom råkar Stockholm och Göteborg båda ligga 3 längdgrader från 15:e.

Som du säger så drabbas Tornedalen (egentligen även Västerbotten, Norrbotten och norra Lappland) av att man ligger längre österut, vissa delar till och med närmare 30:e längdgraden än 15:e (Haparanda ligger 24 grader öst). I gengäld ligger delar av sydvästra Finland närmare 15:e längdgraden än 30:e (som snarare tangerar landets östgräns).

Soltid är annars det enda rätta. Så var det förr och så kan vi ha det igen. Tider som inte är lokala anges i UTC som också är det enda rätta.

Blir lite besvärligt kanske att te.x rapport på SVT startar 18:30 UTC vilket blir typ kl 19:nånting lokal soltid för mig i stockholm. Sen nån helt annan tid för de i kalix, osv.... Blir kanske lite klurigt tills dess alla lärt sig men jag tror det kommer bli bra i längden!

Soltid är annars det enda rätta. Så var det förr och så kan vi ha det igen. Tider som inte är lokala anges i UTC som också är det enda rätta.

Blir lite besvärligt kanske att te.x rapport på SVT startar 18:30 UTC vilket blir typ kl 19:nånting lokal soltid för mig i stockholm. Sen nån helt annan tid för de i kalix, osv.... Blir kanske lite klurigt tills dess alla lärt sig men jag tror det kommer bli bra i längden!
Tror inte det blir klurigt alls, alla har väl en telefon med GPS som kan visa korrekt tid oavsett var man befinner sig. Vad kan gå fel, liksom?

Personligen skulle jag gillat det systemet, soltiden som en lokal tid parallellt med en svensk normaltid för hela landet. Men jag tror inte vi (samhället) är mogna för något så radikalt.

du får starta en soltidsapp som nyttjar telefonens gps för att ge korrekt värde.

men det kan ju möjligen redan finnas.

annars finns ju space walk som kan spela upp solen, planeternas och stjärnornas rörelser från din horisont från 1500talet och framåt.

för de renläriga. övriga kör tilldelad tid.

tittade en stund på världens tidzonkarta, och det är uppenbart att man generellt ogärna vill ligga österut i givna sas korrekta tidszoner. då väljer man att ligga i nästa zon österut, dvs det vi menar med sommartid.

sverige här ett av relativt få undantag, över hälften av landet ligger på 'fel' sida.

05C409D3-C1ED-4935-A963-BDD4C96BE697.png

Senast ändrad:
Yupp.
Bilen måste ställas om idag märkte jag efter att hittat en gul lapp på vindrutan med ett krav på ett par hundra.
Inte bra att ställa p-skivan efter bilens klocka om den går fel.
Jaja jag gjorde väl fel men det är lite frustrerande.
Hoppet om mänskligheten tändes igen. ?
Fick svar från bevakningsföretaget att de förstod och att de skulle makulera boten.

för de renläriga. övriga kör tilldelad tid.

tittade en stund på världens tidzonkarta, och det är uppenbart att man generellt ogärna vill ligga österut i givna sas korrekta tidszoner. då väljer man att ligga i nästa zon österut, dvs det vi menar med sommartid.

sverige här ett av relativt få undantag, över hälften av landet ligger på 'fel' sida.

Visa bilaga 521687
Alaska utmärker sig något.

Va? Måste vara första gången i världshistorien det skett! Grattis!
Jag skickade ett mail där jag beskrev vad som hänt.
Hade ingen vidare förhoppning om en lösning och tänkte att jag fick ta det som en läxa.
Men jag måste ha råkat ut för rätt handläggare. :)

Och Kiribati. +14 timmar.
läste faktiskt om det; de hade gjort så för att få samma dag och datum som sina grannar i stilla havet. tidigare hade de minus10 eller om det var minus11.

överhuvudtaget finns det en del intressant info att hitta om tidzoner. varit många försök och mycket debatt genom åren.

t ex storbritannien körde två timmar sommartid hela 2vk, sommar som vinter. greppade inte riktigt varför, men fick intryck att det hade med mörkläggningar att göra. efter kriget slutade man med detta.

sent sextiotal gjordes där försök med ständig sommartid, och ett intressant utfall var att diverse olyckor inklusive trafikolyckor gick ned, flera tusen liv beräknades sparade. ändå avslutades försöket med hänvisning till mörka vintermorgnar i skottland.

Tillbaka
Topp