[Ot] stark varg

hm

Aktiv medlem
[Ot] stark varg
Cool ny svensk "el cykel"
Snart I en skog nära dig
Och billigare än en s-works eller en cake.
Satsar på att bli motorcykelns motsvarighet till Tesla .

Senast ändrad:

DD88

Aktiv medlem
[Ot] stark varg
AFC08A6C-A046-4A04-8C60-CD2E4AF9BD55.jpeg

Det enda rimliga. Nu åker trampcyklarna ut.

DD88

Aktiv medlem
[Ot] stark varg
Blir alltid konstigt med namn på svenska, men blir ju som för engelsktalande som kör en Klippiga Bergen Slaktaren. Sjukt lökigt men troligtvis mest för att vi är ovana vid det så länge det inte är en IKEA-produkt.

Valhalla_

Aktiv medlem
[Ot] stark varg
En elektrisk cross med asbra prestanda, ämnad att köras som en cross, och ett utseende som inte är som en jävla zündapp (*host* Cake). Tummen upp.

Stervelo

Aktiv medlem
[Ot] stark varg
De uppger ett vrid på över 900 Nm, hur fan ska bakhjul/däck hålla? Hur ska man inte slå runt med pluttgas bara? Min mc har 140 nm och 160 hk, den är rejält effektbegränsad på 1an, 2an, typ 60% max i mappningen.

Den måste vara vridbegränsad, annars kommer den och slita sig själv i stycken.

Stervelo

Aktiv medlem
[Ot] stark varg
Jag har kört en värsting cake, och den var rejält nertrimmad från botten, regenerering i värsta läget gav mig massiv sladd vid hård inbromsning. Så, jag gissar att den inte kommer kännas helt "harmonisk" från början.

Anders J.

Medlem
[Ot] stark varg
Jag tror tvärtom att man kan göra den väldigt snäll och lättkörd. Jag kör en eldriven KTM enduro och den är som en eu- moppe i lägsta läget och som en 250 fyrtakt i högsta, men gasen är ändå lättdoserad i alla effektlägen.

KTM har tre effektlägen. Stark säger att de kommer att ha hundra.

Stervelo

Aktiv medlem
[Ot] stark varg
Jag tror tvärtom att man kan göra den väldigt snäll och lättkörd. Jag kör en eldriven KTM enduro och den är som en eu- moppe i lägsta läget och som en 250 fyrtakt i högsta, men gasen är ändå lättdoserad i alla effektlägen.

KTM har tre effektlägen. Stark säger att de kommer att ha hundra.
Jo, men när ska det gå att dra över 900 Nm? Den kommer att vrida svingen krokig. Så, den är så begränsad, det kommer inte att finnas ett läge som inte är vridbegränsat.

Anders J.

Medlem
[Ot] stark varg
Jo, men när ska det gå att dra över 900 Nm? Den kommer att vrida svingen krokig. Så, den är så begränsad, det kommer inte att finnas ett läge som inte är vridbegränsat.
Det viktiga är väl att du kan välja precis hur mycket eller hur litet effekt du vill ha och vilken motorkaraktär. Det är bara världseliten (om ens de) som kan använda all effekt.

Jag har kört ett par hundra timmar med elhoj i endurospåret och det är verkligen kul. Det här kommer att vara räddningen för många banor.

Valhalla_

Aktiv medlem
[Ot] stark varg
De uppger ett vrid på över 900 Nm, hur fan ska bakhjul/däck hålla? Hur ska man inte slå runt med pluttgas bara? Min mc har 140 nm och 160 hk, den är rejält effektbegränsad på 1an, 2an, typ 60% max i mappningen.
Du jämför äpplen och päron, 900 Nm på bakhjulet, och den har en enda växel. Så den har inte fördelen av en växellåda vid start. Dessutom är momentkurvan för en elmotor avtagande med ökande varvtal. Helt annan karaktär med andra ord.

Om din har 140 Nm så gissar jag att det är på vevaxeln, sen har du utväxling mellan växellåda och bakjule på...3:1 kanske? Och så är utväxlingen på ettan, säg 2:1 (ingen aning). Då får du ju typ 840 Nm på hjulet.

Senast ändrad:

Anders J.

Medlem
[Ot] stark varg
Min KTM har inte heller någon växellåda, ingen koppling, ingen fotbroms. Det gör hojen oerhört lättkörd och det förväntar jag mig även av Stark.

Skall lämna en provkörningsrapport när jag väl fått den :-)

DD88

Aktiv medlem
[Ot] stark varg
Synd att man inte kommer kunna mappa bort vikten, provar någon min hoj så är det ju inte effekten som avskräcker utan 110kg som ska hanteras.

Stervelo

Aktiv medlem
[Ot] stark varg
Det viktiga är väl att du kan välja precis hur mycket eller hur litet effekt du vill ha och vilken motorkaraktär. Det är bara världseliten (om ens de) som kan använda all effekt.

Jag har kört ett par hundra timmar med elhoj i endurospåret och det är verkligen kul. Det här kommer att vara räddningen för många banor.
Jo, jag hoppas verkligen att det blir så, är lite sugen nu på att ge mig på lite banåkande med elhoj. Att slippa i princip allt motorfiffel, det är fjädring kvar som är underhållskrävande tänker jag?

Topp