[Ot] stark varg

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
[Ot] stark varg
Ändå najs att ha en testbana / område i skogen som inte är öppen för allmänheten men som är tillräckligt stor för att man ska köra vilse i den när man är ute och letar efter nya stigar att köra på.

Måste vara sjukt omständigt med inhängning osv för att komma runt terrängkörningslagen.
Snyggt styrt! Måste vara drömställe för enduroförare

[Ot] stark varg
Haha jag anar en viss ironi.

Tror inte du ska dra för stora växlar av en titel på youtube för att dra in views, de tre första klippen jag la ut på hojen är på just den banan av en anledning. Det var extremt känsligt att jag hade en hoj och den fick inte köras på offentliga banor, ett bolag i området lät mig köra på deras.

Sen så krävs det inte inhängning (tror faktiskt inte någon bana, Svemo-sanktionerad eller ej, som jag kört på är inhängnad), men det har du säkert koll på.

Finns många svartbanor där ute men jag tror bara det är Blixås och Årås där folk lägger ut klipp.

[Ot] stark varg
Haha jag anar en viss ironi.

Tror inte du ska dra för stora växlar av en titel på youtube för att dra in views, de tre första klippen jag la ut på hojen är på just den banan av en anledning. Det var extremt känsligt att jag hade en hoj och den fick inte köras på offentliga banor, ett bolag i området lät mig köra på deras.

Sen så krävs det inte inhängning (tror faktiskt inte någon bana, Svemo-sanktionerad eller ej, som jag kört på är inhängnad), men det har du säkert koll på.

Finns många svartbanor där ute men jag tror bara det är Blixås och Årås där folk lägger ut klipp.

Inte så mkt ironi faktiskt. Utgick från att du inte hittade på att du var på en bana.

Det måste vara rätt drömmigt att få tillgång att köra på avspärrade områden och veta att man inte kommer springa på bärplockare/folk som promenerar/rastar hunden/jägare osv. Lite motsvarande trailcenters i UK osv. Angående inhängning så har jag nog bara missförstått hur det funkar. Läste på NTF

IMG_1624.jpeg

[Ot] stark varg
Inte så mkt ironi faktiskt. Utgick från att du inte hittade på att du var på en bana.

Det måste vara rätt drömmigt att få tillgång att köra på avspärrade områden och veta att man inte kommer springa på bärplockare/folk som promenerar/rastar hunden/jägare osv. Lite motsvarande trailcenters i UK osv. Angående inhängning så har jag nog bara missförstått hur det funkar. Läste på NTF

Visa bilaga 653411
Det är ju allmänt känt att det är enduro-banor i området samt skyltat, så tror inte så många väljer att plocka svamp just där. Samma sak med ett annat område som har träningsbanor för trial i skogen.

[Ot] stark varg
Det är ju allmänt känt att det är enduro-banor i området samt skyltat, så tror inte så många väljer att plocka svamp just där. Samma sak med ett annat område som har träningsbanor för trial i skogen.
Är rätt allmänt känt att det är och skyltat att det är mountainbikebanor hemmavid, men inte stoppar det folk från att ta sig en trevlig skogspromenad med hunden eller plocka lite bär utefter dom stigarna :)

[Ot] stark varg

Visa bilaga 653411
Svemo skriver:

”För att anses som inhägnat område, ska området omges av staket eller på annat sätt avgränsas så att obehörigt tillträde hindras.
Anmälan ska göras till lokal polismyndighet, som lämnar sitt tillstånd var efter Svemo kan utfärda banlicens. Inom inhägnat område för vilket banlicens finns utfärdad, kan träning och tävling med oregistrerade motorcyklar tillåtas, likaså kan arrangör göra avsteg från krav på körkort.”

”Annat sätt avgränsas” är nyckeln här, i regel är det som sagt skyltar som sitter i området med jämna mellanrum. Godkännandet göra av polisen och sker inte godtyckligt av Svemo.

[Ot] stark varg
Svemo skriver:

”För att anses som inhägnat område, ska området omges av staket eller på annat sätt avgränsas så att obehörigt tillträde hindras.
Anmälan ska göras till lokal polismyndighet, som lämnar sitt tillstånd var efter Svemo kan utfärda banlicens. Inom inhägnat område för vilket banlicens finns utfärdad, kan träning och tävling med oregistrerade motorcyklar tillåtas, likaså kan arrangör göra avsteg från krav på körkort.”

”Annat sätt avgränsas” är nyckeln här, i regel är det som sagt skyltar som sitter i området med jämna mellanrum. Godkännandet göra av polisen och sker inte godtyckligt av Svemo.
Räcker med att det går en väg runt så räknas det som inhägnat, behövs inget staket. Källa, mej själv, banansvarig på endurobana i 15år

[Ot] stark varg
Räcker med att det går en väg runt så räknas det som inhägnat, behövs inget staket. Källa, mej själv, banansvarig på endurobana i 15år
Fan va dåligt. Var hör man av sig för att få någon ordning på det här? En väg är ingen inhägnad. Då kan man köra monster truck på en parkering i staden bara det finns en ringväg runt den...

[Ot] stark varg
Våra lokala endurospår (som ligger i anslutning till en motocrossbana) är inte inhägnad på något vis. Vet inte om de är officiella eller sanktionerade iofs men det körs där ibland.

Antar att det är helt andra regler på militärt område? Brukar springa runt en del i skogarna på Härnön och där är det gott om MC-spår och jag har även stött på (militära) motorcyklar i skogarna där.

[Ot] stark varg
Samma här, militärt övnings område. Mc enduro åkning vissa dar. Inga staket eller avspärrningar mer än några skyltar typ

[Ot] stark varg
Jag tror att om du vill ha ett säkert svar så ska du kolla med en jurist, eventuellt någon som höll i utbildningen. Jag tror man lägger vikt vid syftet, dvs vad man vill åstadkomma och vilka risker som finns. Tex skulle ett öppet hisschakt inte vara ok att spärra av med en ”juridisk avspärrning”.

Om du har invändningar mot att ett område har en ”juridisk avspärrning” så är det nog polisen du ska vända dig till i första hand då det är dom som godkänt den.

[Ot] stark varg
Tror inte man ska stirra sig blind på uttryckets målande beskrivning.

Det polisen kollade när jag gick med dom var att man tydligt gick igenom vilka åtgärder man skulle fixa för att någon inte skulle av misstag hamna mitt i spåret.

Jag kan lite om det juridiska men det handlar inte om någon fullständig inhägnad som minimumnivå.

[Ot] stark varg
Jag tror att om du vill ha ett säkert svar så ska du kolla med en jurist, eventuellt någon som höll i utbildningen. Jag tror man lägger vikt vid syftet, dvs vad man vill åstadkomma och vilka risker som finns. Tex skulle ett öppet hisschakt inte vara ok att spärra av med en ”juridisk avspärrning”.

Om du har invändningar mot att ett område har en ”juridisk avspärrning” så är det nog polisen du ska vända dig till i första hand då det är dom som godkänt den.
Jag har inget behov av att reda ut det med Polisen eller jurist, jag nöjer mig med mer utförligt svar från den jag frågade här ovan.

[Ot] stark varg
Så du vill egentligen bara skapa lite drama?

Det finns en lösning som både samhället och rättsväsendet accepterar, är väl knappast upp till någon här att behöva försvara det.

[Ot] stark varg
Kul att se hur kompetent hojen är i rätt händer.

Jag var där på plats och kollade och Eddie var överlägsen som vanligt. stog när han komm imål och hörde honom prata med en annan att det är så sjukt mycket jobbare att köra en hoj utan koppling och att han måste ha momentum uppe hela tiden för stannar han är det sjukt svårt att komma igång igen.

[Ot] stark varg
Jag var där på plats och kollade och Eddie var överlägsen som vanligt. stog när han komm imål och hörde honom prata med en annan att det är så sjukt mycket jobbare att köra en hoj utan koppling och att han måste ha momentum uppe hela tiden för stannar han är det sjukt svårt att komma igång igen.
Ja det kan jag tänka mig, hojen är ju egentligen byggd för MX så att den ens tar sig runt en extrem-bana hänger ju mycket på föraren, jag hade inte tagit mig runt utan koppling. Förhoppningsvis så sätter han lite press på Stark så vi får se en extrem-hoj med koppling, tror tyvärr inte vi kommer få se det på enduron.

[Ot] stark varg
Ja det kan jag tänka mig, hojen är ju egentligen byggd för MX så att den ens tar sig runt en extrem-bana hänger ju mycket på föraren, jag hade inte tagit mig runt utan koppling. Förhoppningsvis så sätter han lite press på Stark så vi får se en extrem-hoj med koppling, tror tyvärr inte vi kommer få se det på enduron.

Det var en kille som körde Vekling klassen på någon fullsize surron elhoj med koppling och han slutade på 10 plats.

Vi får hoppas Eddie och han andra enduro åkaren som kör för dom får vara med och förbättra hojen .

[Ot] stark varg
Ännu en gång så sätter dom stopp för stark varg. Eddie Karlsson får inte starta på årets upplaga av redbull erzberg rodeo 2024 nere i österrike

[Ot] stark varg
Är det någon som har koll på om alla butiker de har listade på sin hemsida har en motorcykel hemma för provkörning, eller måste man ringa runt och kolla?

[Ot] stark varg
Ny Freeride E på ingång med bla 5,5 keh batteri. Gatlegal är ju praktiskt när man skall ta sig till skogen.
Hade en 2019 och tyvärr så verkar dom ha fortsatt på samma koncept, dvs byggt en hoj som säkerligen är kul att leka runt med men som inte kommer hela vägen.

Ryktas om att dom har en fullstor hoj på gång till 2028 (försäljningsstart 2027)

Tillbaka
Topp