(OT) Stockholm Marathon 2008

Magnus79

Medlem
Tjena!

Är det någon här som ska springa på lördag?
Jag ska göra det för 3:e gången. Har som mål att klara 3:30. Tidigare har jag gjort 4:02 som bäst, men är bättre förberedd nu. Gjorde halvmara på 1:27 för två veckor sen.

Skriv gärna vad ni har för målsättning och tidigare resultat. Erfarenheter och anekdoter läser jag gärna också.

Lycka till!

Magnus

Jag sprang förra året. Varmt som satan och inte särskilt väl förberedd linkade jag över mållinjen efter 5h och 11m. Familjen som var och hejjade sa senare att de själva hade haft fullt sjå med att ta sig runt i Sthlm på grund av värmen och inte alls var intresserade av att byta plats med mig. Var tvungen att ta in på dass vid stationen efter Västerbron, båda åren. Trots förebyggande toalettbesök innan start. Kan på sätt och vis förstå löpare 26 på Göteborgsvarvet.

Har för mig att de som bröt skulle få en startplats i årets lopp alldeles gratis.

I år ska jag inte springa. Har tränat ännu mindre löpning än förra året, dessutom känns det som att jag har bevisat för mig själv vad jag eventuellt skulle visa. Jag har iofs fortfarande en tanke på att komma under 4h innan jag lägger mig ner och dör. Men det får som sagt bli ett annat år.

Stort lycka till!
Lite avis blir jag nog ändå.. :)

3.15 förra året och hade tänkt ta mig ner mot 3 timmar denna gång.
Tyvärr ser det ju ut som om vädret blir lite för varmt återigen.

Känner mig rätt väl förberedd även om jag som alltid gärna hade haft fler långpass i benen.
Taktiken blir att gå ut i rätt hårt tempo och försöka varva på 1.27 ungefär. Sen är det bara att gå på vilja under andra varvet :).

/Jesper

Först vill jag önska er som skall springa på lördag, LYCKA TILL!

Anekdot:
1993 stod jag efter Valhalla vägen och hejade.
Som gammal orienterare hade jag, som de flesta på min tid, Jörgen Mårtensson som idol.
1993 härjade TWAR viruset i Sverige och all träning och tävling ställdes in för orienterarna.

Men Jörgen tyckte väl att han kände sin kropp bättre än någon annan.
Så han bestämde sig 2 veckor innan loppet för att ställa upp i Stockholm Marathon.

I hans livs första mara blev det en 5:e plats om jag inte minns fel.
Och därmed förste svensk över mållinjen och svensk mästare i grenen.

Innan hade det varit lite pajkastning mellan friidrottare och orienterare.
Där friidrottarna tyckte att orientering var "ett gäng skogsmullar som lufsade omkring i skogen med karta och kompass".
Efter loppet gav Jörgen friidrottarna en känga och tyckte de tränade alldeles för dåligt.
"Många nöjer sig med att hålla bra sverigeklass, men verkar tro att dom är världs stjärnor"
(Tvåa det året blev Anders Szalkai")

I samma lopp deltog dessutom Börje Salming sittandes i rullstol för något välgörenhets ändamål samt även Gunde Svan.
Börje erkände efteråt att det var bland det jobbigaste han gjort.
Gunde sprang mest runt med ett leende på läpparna och vinkade glatt till publiken och kom med syrliga kommentarer. Tror ändå att han kom in under 3 timmar.
Skulle varit intressant att veta vad Gunde hade varit mäktig att göra på en Mara.

JÃrgen1.JPG ht=725

JÃrgen2.JPG ht=487

Bilder och viss text har jag tagit ur Jörgens bok "Mr. Orientering från Sportförlaget"

/Pilen

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en förhoppning om att nån gång springa maran. Men det får bli ett annat år.

Lycka till alla som ska springa!

Får man skita på sig medan man springer?

För övrigt: Jörgen Mårtensson är och var inte mänsklig. Han bor i närheten av där jag är uppväxt. Han brukade springa intervaller på motionsspåret i skogen bakom där jag bodde. En intervall var ett varv på milspåret. Efter tre-fyra-fem varv eller nåt sånt brukade han väl nöja sig för dagen...

Han tog ju även med sig Björn Dählie ut i skogen för ett träningspass precis när Dählie la av. Dählie kommenterade att han aldrig varit så trött i sitt liv!

Nu är det avklarat.
3.18.52 blev tiden. Jag är jäkligt nöjd med det. Lite väl varmt, men sicken fest det är runt i kring.

Det gör dock sjukt ont att springa - värsta smärtan jag upplevt.

Nu ska vi se vilken effekt ett glas rött ger :)

Senast redigerad av en moderator:
Magnus,

Kolla i Mattias... tråd om Adelsö i morgon.
Kan du slå honom en signal och meddela att jag drar mig ur i morgon.

/Pilen

Tre blodiga naglar som ramlar av lagom till små grodorna på Midsommar... 2.52, 92:a plats, lida loop på söndag blir nog jobbigt..

Herrejävlar jaras, om jag sprang maran på 2.52 skulle jag känna att jag gjort mitt. Jag skulle sluta sporta och ta upp rökningen igen:)

Tillbaka
Topp