konsp
Medlem
[OT] Stora Golf Mk2 bilmektråden
Klassiskt Mk2! när man börjar byta stag och fixa till länkaget så behöver dock spaken "nollas", detta görs under växelspaksdamasken med ett verktyg som träs över backspärren för att sedan justera länkaget och får på såvis spaken i rätt läge så att alla växlar går i.Jo, de glömde jag förstås. Men kanske finns det några reserv i garaget, ska kolla imorgon, tack!
Bra att det finns en Mk2-tråd för jag har plötsligt växelproblem med min röda golf. Den växlar alltid fint och mjuk men idag var det lite kaos.
Först ville den inte i 5:an, men när jag kollade och inte såg nåt konstigt, trodde jag att det måste vara ett litet -20graderproblem och det löser sig när olja blir varmt. Försökte då köra bort igen men fan också, växellådan ville inte i backen. Tur att bilen kunde rulla själv bakåt så det gick att komma på vägen igen, men efter några minuter körde motor i friläget och ville bara växla i 4:an. Det gick att trycka ner spaken och till vänster/höger men det hände ingenting.
Det lyckades att köra hem och jag kollade nu växelhävarmarna (tror dem heter så på svenska?) men ser inga konstigheter så nu undrar jag vad det kan vara?
Lite svårt att ta bilder för växelhävarmarna sitter lite gömda under slangar och bromsvätskebehållaren:
Visa bilaga 526684
Visa bilaga 526685
Finns iaf två hävarmar, en långa ..
Visa bilaga 526686
och den här korta, som sitter fast med lite järntråd.
Visa bilaga 526687
Har en ny hävarm (mycket suddigt bild men jag och mobilen frös) och hoppas att den passar för jag vill för säkerhetsskull byta den. Har också den korta hävsarmen i en donatorbil så den kan jag också byta. Och ska rensa skiten lite. Vad kan jag göra mer, nån som vet?