[OT] Stora Golf Mk2 bilmektråden

Yonna

Aktiv medlem
Ett försök till! Tog liiiite tid för jag ville förstås också posta några bilder men kunde de inte hitta så snabbt. 🤪

Jag har ofta Mk2 mekfrågor och kan aldrig hitta dem tillbaka i Happys stora-bilmektråd så tänkte starta en Mk2 tråd. Alla frågor och svar ihop! Hoppas det finns fler Golf veteranbil-hjältar (gamla-golf-idioter) som kämpar att hålla pärlan (rosthögen) i livet, eller tråden kan ge lite mek-inspirationsmod.

Nu första frågorna. Jag har en Mk2 i garaget som står still cirka 6 år (avställd pga några besiktningsfel) och vill gärna blåsa lite liv i den. Började att försöka pusha bilen till garagedörren för den stod för nära väggen men jävla skithögen ville inte röra sig. Försökte dra med min lilla trädgårdstraktor men det hjälpte inte heller. Alla hjulen sitter fast. Så tog spaklyftblocken plus ett långt rep och mha ett träd i gården gick det att flytta bilen cirka 1m. Nog för att kunna öppna motorhuven, hissa upp framhjulen, krypa under framdelen och kolla eländet.
Men det ser inte riktigt dåligt ut och för att jag aldrig haft en så ung Golf (den är bara 30 år) och för att den är lite annorlunda och lyxig (GL, med 90Hk och 1.8l kat) än min golf'84 (75Hk med choke), vill jag gärna ge bilen en chans. Trots att den är vitt. Att min bilmekkunskap är inte så stort gör projektet bara spännande, eller hur :)

För att starta bilen behövde jag först byta en fläns, tror den heter på svenska förgasarfläns eller spjällhus-insprutningspackning. Flänsen åldras och torkar/spricker i gummit och får bytas innan den är i två delar för annars sitter förgasare och insugningsrör loss (flänsen är lite som ett elastiskt mellanstycke, alltså så tolka jag det). Men den var billigt (200kr) och lätt att byta. Startmotorn har jag också bytt, det var ett helvete men det har också lyckats. 🥳
Och tänkte nu starta motorn. Men tvivlar. Får jag först byta olja, glykol eller bensin innan eller går det bra att starta som den är nu? Den har stått alltså still i cirka 6 år (typ så länge jag bor här), även i -25 vintertemperatur. Läste även att man ofta får byta toplockspackning efter några år stillastående för att en motor annars ska läcka olja? Om det är sant (men jag tror inte på det för det är ju en GammalGolf) går det då att byta själv packningen, alltså med lite hjälp av Happy&Haynes?

Nästa fråga. Hur får jag hjulen att rulla igen? Tog loss båda framhjulen, rensade och kollade lite men satt de tillbaka för jag ville hissa upp framdelen och ställa hjulen på ramper.
Handbroms/spaken sitter också fast, den vill inte upp. För att nå handbromsvajer/fästen får jag krypa under bilens bakdel. Enligt Haynes för jag har själv ingen mek-handbromserfarenhet. Nu kan bilen inte rulla med de fastsittande hjulen och har jag för säkerhet skull lagt träbalkar bak bakhjulen men det känns ändå lite obehågligt att ligga där när framdelen står på ramper. Växeln står tyvärr i friläget och den vill inte växla för växelspaken sitter också fast. Det är helt vanligt vid en gammal Golf och det löser sig när den kör igen men köra går ju inte när alla hjul sitter fast.

Så vad är bäst att göra nu? Först förlänga avgasröret så avgasen blåser inte i garaget så det blir inget självmordförsök, då försöka starta motorn och vänta på nästa motorproblem? Eller först hissa upp bilen (alltså hela bilen fri från marken) och fixa handbromsen. Eller först byta alla olika vätskor/filter och då starta motorn?

En till fråga. Om man byter stålfjäder från en framstötdämpare, måste man då byta den andra framfjäder med?

Tack för hjälpen!

Några bilder, får dem som inte vet vad en Mk2 är. 🤓

P2125643.jpg

Eller för dem som tror att den är för liten för en fatbike. 🧐

P11103851.JPG

Går också bra med en fattie plus två kanoter. Körde t.ex så Dalarna/Frankrike upp och ner.

P111220734.jpg

Eller med två fatties, två packrafts, paddlar, tält och allt som behövs för några veckor fatbikerafting.

PDSC04354.jpg

Och jo, den är inte världens vackraste 'oldtimer' men den är billigt, enkelt och för mig är viktigaste att jag kan fixa bilen själv, eller försöker så gott jag kan. Och det är ju härligt när det händer nåt mitt ute i ingenstans.

Hasse#7

Aktiv medlem
Fjädrar byts helst i par. Bromsar fastnar av att inte motioneras. Sannolikt är handbromsvajer hoprostad, bromsok sitter fast med dålig rörelse i kolvar. Oken brukar också rosta fast så de inte kan röra sig mekaniskt. Man kan plocka isär ganska mycket där och göra rent för maximalt bra förutsättningar. Jag skulle göra en uppstartsbudget, fixa det akuta, och sen åka till bilprovningen. Väl där få en "arbetsorder", och sen bestämma om det är värt att fortsätta utifrån "domen". Kan bli bra, kan bli lite pengar och tid i sjön om det blir dåligt.

fhloston

Aktiv medlem
Ett försök till! Tog liiiite tid för jag ville förstås också posta några bilder men kunde de inte hitta så snabbt. 🤪

Jag har ofta Mk2 mekfrågor och kan aldrig hitta dem tillbaka i Happys stora-bilmektråd så tänkte starta en Mk2 tråd. Alla frågor och svar ihop! Hoppas det finns fler Golf veteranbil-hjältar (gamla-golf-idioter) som kämpar att hålla pärlan (rosthögen) i livet, eller tråden kan ge lite mek-inspirationsmod.

Nu första frågorna. Jag har en Mk2 i garaget som står still cirka 6 år (avställd pga några besiktningsfel) och vill gärna blåsa lite liv i den. Började att försöka pusha bilen till garagedörren för den stod för nära väggen men jävla skithögen ville inte röra sig. Försökte dra med min lilla trädgårdstraktor men det hjälpte inte heller. Alla hjulen sitter fast. Så tog spaklyftblocken plus ett långt rep och mha ett träd i gården gick det att flytta bilen cirka 1m. Nog för att kunna öppna motorhuven, hissa upp framhjulen, krypa under framdelen och kolla eländet.
Men det ser inte riktigt dåligt ut och för att jag aldrig haft en så ung Golf (den är bara 30 år) och för att den är lite annorlunda och lyxig (GL, med 90Hk och 1.8l kat) än min golf'84 (75Hk med choke), vill jag gärna ge bilen en chans. Trots att den är vitt. Att min bilmekkunskap är inte så stort gör projektet bara spännande, eller hur :)

För att starta bilen behövde jag först byta en fläns, tror den heter på svenska förgasarfläns eller spjällhus-insprutningspackning. Flänsen åldras och torkar/spricker i gummit och får bytas innan den är i två delar för annars sitter förgasare och insugningsrör loss (flänsen är lite som ett elastiskt mellanstycke, alltså så tolka jag det). Men den var billigt (200kr) och lätt att byta. Startmotorn har jag också bytt, det var ett helvete men det har också lyckats. 🥳
Och tänkte nu starta motorn. Men tvivlar. Får jag först byta olja, glykol eller bensin innan eller går det bra att starta som den är nu? Den har stått alltså still i cirka 6 år (typ så länge jag bor här), även i -25 vintertemperatur. Läste även att man ofta får byta toplockspackning efter några år stillastående för att en motor annars ska läcka olja? Om det är sant (men jag tror inte på det för det är ju en GammalGolf) går det då att byta själv packningen, alltså med lite hjälp av Happy&Haynes?

Nästa fråga. Hur får jag hjulen att rulla igen? Tog loss båda framhjulen, rensade och kollade lite men satt de tillbaka för jag ville hissa upp framdelen och ställa hjulen på ramper.
Handbroms/spaken sitter också fast, den vill inte upp. För att nå handbromsvajer/fästen får jag krypa under bilens bakdel. Enligt Haynes för jag har själv ingen mek-handbromserfarenhet. Nu kan bilen inte rulla med de fastsittande hjulen och har jag för säkerhet skull lagt träbalkar bak bakhjulen men det känns ändå lite obehågligt att ligga där när framdelen står på ramper. Växeln står tyvärr i friläget och den vill inte växla för växelspaken sitter också fast. Det är helt vanligt vid en gammal Golf och det löser sig när den kör igen men köra går ju inte när alla hjul sitter fast.

Så vad är bäst att göra nu? Först förlänga avgasröret så avgasen blåser inte i garaget så det blir inget självmordförsök, då försöka starta motorn och vänta på nästa motorproblem? Eller först hissa upp bilen (alltså hela bilen fri från marken) och fixa handbromsen. Eller först byta alla olika vätskor/filter och då starta motorn?

En till fråga. Om man byter stålfjäder från en framstötdämpare, måste man då byta den andra framfjäder med?

Tack för hjälpen!

Några bilder, får dem som inte vet vad en Mk2 är. 🤓

Visa bilaga 525107
Eller för dem som tror att den är för liten för en fatbike. 🧐

Visa bilaga 525108
Går också bra med en fattie plus två kanoter. Körde t.ex så Dalarna/Frankrike upp och ner.

Visa bilaga 525109
Eller med två fatties, två packrafts, paddlar, tält och allt som behövs för några veckor fatbikerafting.

Visa bilaga 525110
Och jo, den är inte världens vackraste 'oldtimer' men den är billigt, enkelt och för mig är viktigaste att jag kan fixa bilen själv, eller försöker så gott jag kan. Och det är ju härligt när det händer nåt mitt ute i ingenstans.

Klarar av att lasta sportprylar och åka på grusväg. En SUV helt enkelt!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har också en mk2:a i garaget :)

Förhoppningsvis har inte handbromsen varit åtdragen under tiden. Lossa oken och gå loss på allt med stålborste, smörj alla glidytor, försiktigt in med smörj under packningen till kolven så brukar de vakna till liv, liten skruvmejsel och litet rör på sprayflaskan.
Har du tur är där liv i bromswiren, du lossar kulan på oket med hjälp av en avbitare som du inte klämmer ihop helt utan använder för att böja ut wiren från bygeln.
Toppackning känns inte sannolikt men packningen där vid förgasarfoten är en svaghet.

Finns en rätt aktiv svensk mkII klubb på Facebook, framförallt bra för reservdelar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bättre än många större, nyare bilar om man vill ha kajaker på taket! Oftast går det inte att sätta takräckena så långt från varandra på dem.

hm

Aktiv medlem
Skivbromsar eller trummor ?
I vilket fall lär belägen rostat fast .
Skruva isär ,banka loss och få dom att röra på sig igen ...

Yonna

Aktiv medlem
Fjädrar byts helst i par. Bromsar fastnar av att inte motioneras. Sannolikt är handbromsvajer hoprostad, bromsok sitter fast med dålig rörelse i kolvar. Oken brukar också rosta fast så de inte kan röra sig mekaniskt. Man kan plocka isär ganska mycket där och göra rent för maximalt bra förutsättningar. Jag skulle göra en uppstartsbudget, fixa det akuta, och sen åka till bilprovningen. Väl där få en "arbetsorder", och sen bestämma om det är värt att fortsätta utifrån "domen". Kan bli bra, kan bli lite pengar och tid i sjön om det blir dåligt.
Jo, tänkte lite så där med. Så först får bilen köra igen och då kan jag bestämma om jag får byta fjädrar och annat skit, eller att den ska bli en donatorbil (inte dåligt att ha när man är mk2-fangirl).
Framfjäder har jag aldrig bytt själv så det är ny för mig. Och det ser inte så roligt ut att göra (mycket rost). Ska dränka bultarna in i olja idag, hoppas det hjälper lite.

Skivbromsar eller trummor ?
I vilket fall lär belägen rostat fast .
Skruva isär ,banka loss och få dom att röra på sig igen ...
Skivbroms fram och trumbroms bak. Ska hissa upp bilen ordentligt idag (inte bara framdelen) och då kolla bromsarna. Hoppas de ser inte för jävligt ut ...

Har också en mk2:a i garaget :)

Förhoppningsvis har inte handbromsen varit åtdragen under tiden. Lossa oken och gå loss på allt med stålborste, smörj alla glidytor, försiktigt in med smörj under packningen till kolven så brukar de vakna till liv, liten skruvmejsel och litet rör på sprayflaskan.
Har du tur är där liv i bromswiren, du lossar kulan på oket med hjälp av en avbitare som du inte klämmer ihop helt utan använder för att böja ut wiren från bygeln.
Toppackning känns inte sannolikt men packningen där vid förgasarfoten är en svaghet.

Finns en rätt aktiv svensk mkII klubb på Facebook, framförallt bra för reservdelar.
Okej, det ska jag försöka, och kolla orden oken, kolven, avbitare för de är nya för mig. Happy är riktigt bra att lära mig svenska :)
Handbromsen var inte åtdragen så det är iaf tur.

Facebook är ingenting för mig, men ska ändå kolla lite. Tack för tipset :)

P1220726.jpg

Packningen vid förgasarfoten var i två delar, så det var dags att byta.

Tack alla för hjälpen. 😘

Berk

Aktiv medlem
Jo, tänkte lite så där med. Så först får bilen köra igen och då kan jag bestämma om jag får byta fjädrar och annat skit, eller att den ska bli en donatorbil (inte dåligt att ha när man är mk2-fangirl).
Framfjäder har jag aldrig bytt själv så det är ny för mig. Och det ser inte så roligt ut att göra (mycket rost). Ska dränka bultarna in i olja idag, hoppas det hjälper lite.

Skivbroms fram och trumbroms bak. Ska hissa upp bilen ordentligt idag (inte bara framdelen) och då kolla bromsarna. Hoppas de ser inte för jävligt ut ...

Okej, det ska jag försöka, och kolla orden oken, kolven, avbitare för de är nya för mig. Happy är riktigt bra att lära mig svenska :)
Handbromsen var inte åtdragen så det är iaf tur.

Facebook är ingenting för mig, men ska ändå kolla lite. Tack för tipset :)

Visa bilaga 525145
Packningen vid förgasarfoten var i två delar, så det var dags att byta.

Tack alla för hjälpen. 😘

Vilken vackert bild! Och bra att har plåster inom räckhåll i verkstaden.

sideburn

Medlem
Inte orkat gå igenom hela tråden med alla meningslösa tips men bemöda dig absolut inte med att byta fjädrar, kompletta fjäderben med topplagringar (båda sidor fram) går på under tusenlappen från ebay eller autodoc.

När det gäller bromsar är det lika samma på alla bilar, smörj och motionera.

Har över 15 års erfarenhet på både Golf 1 samt 2 så fråga på 👍

Mvh Patrik

hm

Aktiv medlem
Inte orkat gå igenom hela tråden med alla meningslösa tips men bemöda dig absolut inte med att byta fjädrar, kompletta fjäderben med topplagringar (båda sidor fram) går på under tusenlappen från ebay eller autodoc.

När det gäller bromsar är det lika samma på alla bilar, smörj och motionera.

Har över 15 års erfarenhet på både Golf 1 samt 2 så fråga på 👍

Mvh Patrik

Tack för den .
Mupp! 👎

sideburn

Medlem
Tack för den .
Mupp! 👎
Snälla, gå och lägg dig..

Har du mekat med rostiga bilar förr så skulle du aldrig rekommendera någon fjäderbyte när det finns billigt komplett, kräver dessutom specialverktyg som dom flesta inte har hemma. Det lönar sig nästan inte även om man har det..

Håll hennes tråd ren från pinsamma kränkningsyttringar..

Mvh Patrik

Yonna

Aktiv medlem

Yonna

Aktiv medlem
Har du mekat med rostiga bilar förr så skulle du aldrig rekommendera någon fjäderbyte när det finns billigt komplett, kräver dessutom specialverktyg som dom flesta inte har hemma. Det lönar sig nästan inte även om man har det..
Vänster framspiralfjäder har bytt för cirka 6 år sen (den var i två delar) och jag har en ny fjäder i garaget så därför tänkte jag byta höger nu. Men jag tror det finns också en ny stötdämpare nånstans i garaget eller i boden (får kolla först), så kanske jag byter då fjäder plus även stötdämpare. Men då får jag även byta vänster stötdämpare, eller hur? Och vad är det för specialverktyg som behövs?

Hade igår/idag inte mycket tid för bilen (fick jobbkvällspass plus långa dagpass) men bilen står nu iaf bak på pallbockar och fram på ramper. Men får inte av bakhjulen, de sitter fast som berget. Hoppas en natt i olja hjälper och då ska jag banka på dem och slå lite vett i dem.
Kunde därför inte heller kolla handbromsen (får först ta bort bakhjul). Men tog bort handbromsspaken och sprutade mycket olja i de två rör/ändar var vajrarna kommer ut. Men en ny handbromswire kostar bara 125kr så är det inte bättre att köpa den ny?

P1220754.jpg

Bilderna i Haynes handbok ser förresten inte alls samma ut, jag har bara en handspak med en 'krok' som sitter fast i mitten av de två vajrarna/rör. Mycket enkelt ser det ut. Ska det vara så där?

Och förlåt för min skitiga svenska men jag känner inte så bra tekniska bilord, det är både bilen och språket jag kämpar mot :)

Tack alla för hjälpen igen!

Yonna

Aktiv medlem
P1220775.jpg

Har en fråga till, en som är lite dum. Har det här verktyg men vet inte vad det är för nåt, jo, jag vet att det är för en bil men inte mer än det. Nån som vet vad det är?
Tack :)

P1220777.jpg

sideburn

Medlem
Börja med att lossa den stora muttern vid fjäderbenslagret (OBS! EJ HELT!!) detta är lättast att göra om fjädern spänner mot fjäderbenslagringen annars är risken att stötdämparn snurrar med när du försöker lossa, se bara till att den går lossa några varv, därefter komprimerar du fjädern med dom verktygen du har, lossar den stora muttern helt från fjäderbenslagret.

Det är nu du behöver ett specialverktyg, under fjäderbenslagret sitter en special/spårhylsa. Har du tur kan du knacka loss den försiktigt med ett dorn, men den måste vara hel till att du ska få ihop det igen. Sitter den tillräckligt löst kan du försöka gänga loss den med en näbbtång i spåren.
20211125_060543.jpg

Som weldion skrev är ditt okända verktyg för att demontera spindelled samt styrled från spindeln.

Ang handbromswirearna måste du in i trumman för att kolla varför det inte rör sig, det är troligtvis inget fel på dom utan att backarna har rostat fast i trumman som någon annan också skrev, därför kan dom ej röra på sig.

Mvh Patrik

ooms

Aktiv medlem
Haha, visste inte att jag hade plåster inom räckhåll! Fick zooma in på bilden till jag såg ordet Tensoplast på den lilla asken :) Som är fylld med ....

Visa bilaga 525403
just ja, kulor :)
Har det bott en slaktare i huset? Det där är nämligen använd ammunition till en slaktmask (bultpistol).

weldion

Aktiv medlem
Har det bott en slaktare i huset? Det där är nämligen använd ammunition till en slaktmask (bultpistol).
På min högstadieskola så vad det en gång en kille som hade med sig en slaktmask till en lektion för att visa upp.
Man skulle ha med sig något att visa upp och berätta om inför klassen. Då han bodde på en gård, så tyckte han att en slaktmask var lämpligt att demonstrera.
Mitt i uppvisningen så råkade han trycka av och skjuta av sig ett av sina fingrar. Efter det så fick man inte ha med sig slaktmask för att visa upp.

På min högstadieskola så vad det en gång en kille som hade med sig en startpistol till en lektion för att visa upp.
Man skulle ha med sig något att visa upp och berätta om inför klassen. Då han bodde vid en löparbana, så tyckte han att en startpistol var lämpligt att demonstrera.
Mitt i uppvisningen så råkade han trycka av och blev stendöv. Efter det så fick man inte ha med sig startpistol för att visa upp.
😁

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Banka av hjul har jag behövt göra några gånger.. Nu går ju inte bilen men annars har det funkat bra att lossa bultar/muttrar något varv, köra, svänga kraftigt i låg fart osv. Och banka. Gärna på baksidan, på fälgkanten med en träregel eller något som når över till andra sidan kan hjälpa till. Sparka är också bra, det är första alternativet. Ryggen mot hjulet, sparka bakåt på däcket!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Annars är det stora svingen under bilen och träffa fälgkanten i nederkant. Hårt nog så det lossnar på första träff.
Men upphissad och en bra spark i ovankant brukar räcka.

Yonna

Aktiv medlem
Att ett hjul kan sitta så fast!
Försökte först Jompers första alternativ. Tog på mig mina största stövlar plus tre tjocka strumpor för annars är stövlarna för stora och sparkade några gånger bakåt. Men de ville inte komma loss, de bara skrattade åt mig. Så började banka på dem med olika hammare och försökte med hjälp av bräckjärn, huggmejsel och mer grejer som jag inte vet vad de heter på svenska, men de bara skrattade ännu högre. Jävla hjul.
Så då var det dags för riktigt våld. Trodde att bilen skulle ramla av pallbockarna när jag började slå med en 8kg slägga.Och nu sitter jag på golvet beväpnat med en kanon ...

P1220801.jpg

Och skrattar för det har lyckats! Yesyesyess! 🥳 Då har man ju en riktig öl förtjänt, kallt och gott och med 11.6% är jag också snart varm för det är minusgrader här i garaget.

P1220804.jpg

Min 8kg hjälte :love:

P1220802.jpg

Imorgon ska jag försaka ta loss trumbromsarna, hoppas de kämpar inte emot för de är liiiite rostiga. Men jag har sett värre så det går säkert bra.
Ska svara senare mer, vill bara dela nu snabbt lite av min glädje :)
Tack för hur-tar-man-loss-jävla-hjul-tips!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer