Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett försök till! Tog liiiite tid för jag ville förstås också posta några bilder men kunde de inte hitta så snabbt. ?
Jag har ofta Mk2 mekfrågor och kan aldrig hitta dem tillbaka i Happys stora-bilmektråd så tänkte starta en Mk2 tråd. Alla frågor och svar ihop! Hoppas det finns fler Golf veteranbil-hjältar (gamla-golf-idioter) som kämpar att hålla pärlan (rosthögen) i livet, eller tråden kan ge lite mek-inspirationsmod.
Nu första frågorna. Jag har en Mk2 i garaget som står still cirka 6 år (avställd pga några besiktningsfel) och vill gärna blåsa lite liv i den. Började att försöka pusha bilen till garagedörren för den stod för nära väggen men jävla skithögen ville inte röra sig. Försökte dra med min lilla trädgårdstraktor men det hjälpte inte heller. Alla hjulen sitter fast. Så tog spaklyftblocken plus ett långt rep och mha ett träd i gården gick det att flytta bilen cirka 1m. Nog för att kunna öppna motorhuven, hissa upp framhjulen, krypa under framdelen och kolla eländet.
Men det ser inte riktigt dåligt ut och för att jag aldrig haft en så ung Golf (den är bara 30 år) och för att den är lite annorlunda och lyxig (GL, med 90Hk och 1.8l kat) än min golf'84 (75Hk med choke), vill jag gärna ge bilen en chans. Trots att den är vitt. Att min bilmekkunskap är inte så stort gör projektet bara spännande, eller hur :)
För att starta bilen behövde jag först byta en fläns, tror den heter på svenska förgasarfläns eller spjällhus-insprutningspackning. Flänsen åldras och torkar/spricker i gummit och får bytas innan den är i två delar för annars sitter förgasare och insugningsrör loss (flänsen är lite som ett elastiskt mellanstycke, alltså så tolka jag det). Men den var billigt (200kr) och lätt att byta. Startmotorn har jag också bytt, det var ett helvete men det har också lyckats. ?
Och tänkte nu starta motorn. Men tvivlar. Får jag först byta olja, glykol eller bensin innan eller går det bra att starta som den är nu? Den har stått alltså still i cirka 6 år (typ så länge jag bor här), även i -25 vintertemperatur. Läste även att man ofta får byta toplockspackning efter några år stillastående för att en motor annars ska läcka olja? Om det är sant (men jag tror inte på det för det är ju en GammalGolf) går det då att byta själv packningen, alltså med lite hjälp av Happy&Haynes?
Nästa fråga. Hur får jag hjulen att rulla igen? Tog loss båda framhjulen, rensade och kollade lite men satt de tillbaka för jag ville hissa upp framdelen och ställa hjulen på ramper.
Handbroms/spaken sitter också fast, den vill inte upp. För att nå handbromsvajer/fästen får jag krypa under bilens bakdel. Enligt Haynes för jag har själv ingen mek-handbromserfarenhet. Nu kan bilen inte rulla med de fastsittande hjulen och har jag för säkerhet skull lagt träbalkar bak bakhjulen men det känns ändå lite obehågligt att ligga där när framdelen står på ramper. Växeln står tyvärr i friläget och den vill inte växla för växelspaken sitter också fast. Det är helt vanligt vid en gammal Golf och det löser sig när den kör igen men köra går ju inte när alla hjul sitter fast.
Så vad är bäst att göra nu? Först förlänga avgasröret så avgasen blåser inte i garaget så det blir inget självmordförsök, då försöka starta motorn och vänta på nästa motorproblem? Eller först hissa upp bilen (alltså hela bilen fri från marken) och fixa handbromsen. Eller först byta alla olika vätskor/filter och då starta motorn?
En till fråga. Om man byter stålfjäder från en framstötdämpare, måste man då byta den andra framfjäder med?
Tack för hjälpen!
Några bilder, får dem som inte vet vad en Mk2 är. ?
Visa bilaga 525107
Eller för dem som tror att den är för liten för en fatbike. ?
Visa bilaga 525108
Går också bra med en fattie plus två kanoter. Körde t.ex så Dalarna/Frankrike upp och ner.
Visa bilaga 525109
Eller med två fatties, två packrafts, paddlar, tält och allt som behövs för några veckor fatbikerafting.
Visa bilaga 525110
Och jo, den är inte världens vackraste 'oldtimer' men den är billigt, enkelt och för mig är viktigaste att jag kan fixa bilen själv, eller försöker så gott jag kan. Och det är ju härligt när det händer nåt mitt ute i ingenstans.
Nej jag tror du pratar om en hederlig gammal kombi.Klarar av att lasta sportprylar och åka på grusväg. En SUV helt enkelt!
Det säger väl sig själv, vi har att göra med en av alla dessa tjatiga Golf MK 2 fangirls som bara skall framhäva bilens unika teknik hela tiden. ?Nej jag tror du pratar om en hederlig gammal kombi.
En SUV är mer - stor på utsidan, liten på insidan, framförs bäst ensam i stadsmiljö av "framgångsrik" individ :)
Så sant! Jag har en stor, lång Avensis med fasta fästpunkter som på en Micra...Bättre än många större, nyare bilar om man vill ha kajaker på taket! Oftast går det inte att sätta takräckena så långt från varandra på dem.
Så sant! Jag har en stor, lång Avensis med fasta fästpunkter som på en Micra...
Äh, det går så bra så! Se hur norrmännen gör ?Bättre än många större, nyare bilar om man vill ha kajaker på taket! Oftast går det inte att sätta takräckena så långt från varandra på dem.
Sannolikt markfrigång som många SUV:ar också.
Nja, avensisen är från 2001, snarare väldigt låg.Äh, det går så bra så! Se hur norrmännen gör ?
Nja, avensisen är från 2001, snarare väldigt låg.
Jo, tänkte lite så där med. Så först får bilen köra igen och då kan jag bestämma om jag får byta fjädrar och annat skit, eller att den ska bli en donatorbil (inte dåligt att ha när man är mk2-fangirl).Fjädrar byts helst i par. Bromsar fastnar av att inte motioneras. Sannolikt är handbromsvajer hoprostad, bromsok sitter fast med dålig rörelse i kolvar. Oken brukar också rosta fast så de inte kan röra sig mekaniskt. Man kan plocka isär ganska mycket där och göra rent för maximalt bra förutsättningar. Jag skulle göra en uppstartsbudget, fixa det akuta, och sen åka till bilprovningen. Väl där få en "arbetsorder", och sen bestämma om det är värt att fortsätta utifrån "domen". Kan bli bra, kan bli lite pengar och tid i sjön om det blir dåligt.
Skivbroms fram och trumbroms bak. Ska hissa upp bilen ordentligt idag (inte bara framdelen) och då kolla bromsarna. Hoppas de ser inte för jävligt ut ...Skivbromsar eller trummor ?
I vilket fall lär belägen rostat fast .
Skruva isär ,banka loss och få dom att röra på sig igen ...
Okej, det ska jag försöka, och kolla orden oken, kolven, avbitare för de är nya för mig. Happy är riktigt bra att lära mig svenska :)Har också en mk2:a i garaget :)
Förhoppningsvis har inte handbromsen varit åtdragen under tiden. Lossa oken och gå loss på allt med stålborste, smörj alla glidytor, försiktigt in med smörj under packningen till kolven så brukar de vakna till liv, liten skruvmejsel och litet rör på sprayflaskan.
Har du tur är där liv i bromswiren, du lossar kulan på oket med hjälp av en avbitare som du inte klämmer ihop helt utan använder för att böja ut wiren från bygeln.
Toppackning känns inte sannolikt men packningen där vid förgasarfoten är en svaghet.
Finns en rätt aktiv svensk mkII klubb på Facebook, framförallt bra för reservdelar.
Jo, tänkte lite så där med. Så först får bilen köra igen och då kan jag bestämma om jag får byta fjädrar och annat skit, eller att den ska bli en donatorbil (inte dåligt att ha när man är mk2-fangirl).
Framfjäder har jag aldrig bytt själv så det är ny för mig. Och det ser inte så roligt ut att göra (mycket rost). Ska dränka bultarna in i olja idag, hoppas det hjälper lite.
Skivbroms fram och trumbroms bak. Ska hissa upp bilen ordentligt idag (inte bara framdelen) och då kolla bromsarna. Hoppas de ser inte för jävligt ut ...
Okej, det ska jag försöka, och kolla orden oken, kolven, avbitare för de är nya för mig. Happy är riktigt bra att lära mig svenska :)
Handbromsen var inte åtdragen så det är iaf tur.
Facebook är ingenting för mig, men ska ändå kolla lite. Tack för tipset :)
Visa bilaga 525145
Packningen vid förgasarfoten var i två delar, så det var dags att byta.
Tack alla för hjälpen. ?
Inte orkat gå igenom hela tråden med alla meningslösa tips men bemöda dig absolut inte med att byta fjädrar, kompletta fjäderben med topplagringar (båda sidor fram) går på under tusenlappen från ebay eller autodoc.
När det gäller bromsar är det lika samma på alla bilar, smörj och motionera.
Har över 15 års erfarenhet på både Golf 1 samt 2 så fråga på ?
Mvh Patrik
Snälla, gå och lägg dig..Tack för den .
Mupp! ?
Haha, visste inte att jag hade plåster inom räckhåll! Fick zooma in på bilden till jag såg ordet Tensoplast på den lilla asken :) Som är fylld med ....Vilken vackert bild! Och bra att har plåster inom räckhåll i verkstaden.
Byta fjädrar är inte svårt alls, men du behöver fjäderspännare (https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ar/stotdampare/fjaderspannare-2-st-2000017004).
Sen kan det ju vara extra pyssligt när allt har rostat fast :-)
Det går inte utan Happy, Haynes och YouTube!Lär väl även finnas väldigt många "how to" videos på Youtube också till en sådan bil .
Haha, visste inte att jag hade plåster inom räckhåll! Fick zooma in på bilden till jag såg ordet Tensoplast på den lilla asken :) Som är fylld med ....
Visa bilaga 525403
just ja, kulor :)
Vänster framspiralfjäder har bytt för cirka 6 år sen (den var i två delar) och jag har en ny fjäder i garaget så därför tänkte jag byta höger nu. Men jag tror det finns också en ny stötdämpare nånstans i garaget eller i boden (får kolla först), så kanske jag byter då fjäder plus även stötdämpare. Men då får jag även byta vänster stötdämpare, eller hur? Och vad är det för specialverktyg som behövs?Har du mekat med rostiga bilar förr så skulle du aldrig rekommendera någon fjäderbyte när det finns billigt komplett, kräver dessutom specialverktyg som dom flesta inte har hemma. Det lönar sig nästan inte även om man har det..
Nej, inte riktigt :)Skjuter du?
Ser ut som ett verktyg för att demontera kulleder.Visa bilaga 525416
Har en fråga till, en som är lite dum. Har det här verktyg men vet inte vad det är för nåt, jo, jag vet att det är för en bil men inte mer än det. Nån som vet vad det är?
Tack :)
Visa bilaga 525418

Det finns en anledning till att de böckerna ofta kallas "book of lies".Bilderna i Haynes handbok ser förresten inte alls samma ut
Har det bott en slaktare i huset? Det där är nämligen använd ammunition till en slaktmask (bultpistol).Haha, visste inte att jag hade plåster inom räckhåll! Fick zooma in på bilden till jag såg ordet Tensoplast på den lilla asken :) Som är fylld med ....
Visa bilaga 525403
På min högstadieskola så vad det en gång en kille som hade med sig en slaktmask till en lektion för att visa upp.Har det bott en slaktare i huset? Det där är nämligen använd ammunition till en slaktmask (bultpistol).
![]()
Slaktpatroner Blitz Röd 50-p
Patroner som används till Slaktpistolen Blitz. De olika färgerna är för olika djurslag. Röd är för tjurar. För effektiv avlivning, säljs endast i butik.www.granngarden.se
Nä, han var bara en klant kanske. Skall inte förstöra för alla! Frågan är om man fick ha med sig slaktmask innan olyckan?En enda olycka bör ju inte göra att ingen får ta med slaktmask till skolan.....
Eller en löpartävlingsarrangör. Funkar bra till startpistolen med.Har det bott en slaktare i huset? Det där är nämligen använd ammunition till en slaktmask (bultpistol).
![]()
Slaktpatroner Blitz Röd 50-p
Patroner som används till Slaktpistolen Blitz. De olika färgerna är för olika djurslag. Röd är för tjurar. För effektiv avlivning, säljs endast i butik.www.granngarden.se
Ammunition till bultpistol.Haha, visste inte att jag hade plåster inom räckhåll! Fick zooma in på bilden till jag såg ordet Tensoplast på den lilla asken :) Som är fylld med ....
Visa bilaga 525403
Regeringskris också?! ?Blyklubba löser det mesta :-)
Regeringskris också?! ?
Regeringskris också?! ?