[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler

[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Någon som kan identifiera dessa?

Ser ut o haft 6 brädor i ryggen och 5 i sitsen från början 1 skruv per sida förutom främsta sits plankan som har 2 per sida.

Bågen mot marken är ca 50cm

Stativet på 3st är förlängt 10cm därför sidobilden ser lustig ut.

1 stol är förstärkt i benen med vad som ser ut o vara bitar från en gammal stol med borrat genom stativen.
 

Bilagor

  • Screenshot_20250708-190033.webp
    Screenshot_20250708-190033.webp
    139.4 KB · Besök: 67
  • 20250708_210750.webp
    20250708_210750.webp
    818.5 KB · Besök: 70
  • 20250708_210701.webp
    20250708_210701.webp
    302.9 KB · Besök: 57
  • 20250708_210652.webp
    20250708_210652.webp
    246 KB · Besök: 57
  • 20250708_210554.webp
    20250708_210554.webp
    577.5 KB · Besök: 46
  • 20250708_210725.webp
    20250708_210725.webp
    173 KB · Besök: 56
  • Messenger_creation_1521736302538679.webp
    Messenger_creation_1521736302538679.webp
    659.5 KB · Besök: 62
  • Screenshot_20250708-190020.webp
    Screenshot_20250708-190020.webp
    250.5 KB · Besök: 66
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Någon som kan identifiera dessa?

Ser ut o haft 6 brädor i ryggen och 5 i sitsen från början 1 skruv per sida förutom främsta sits plankan som har 2 per sida.

Bågen mot marken är ca 50cm

Stativet på 3st är förlängt 10cm därför sidobilden ser lustig ut.

1 stol är förstärkt i benen med vad som ser ut o vara bitar från en gammal stol med borrat genom stativen.
Hemmabygge.
 
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Litet off: Jag var och kittade och linoljemålade fönster på vår Hembygdsstuga idag. Den ligger granne med Samuel Skärgårdsdoktorn Fröhlers sommarhus. Medan jag pulade hörde jag att de planerade att äta middagen ute. "Ett av benen /på trädgårdsbordet/ är av." "Ingen fara" ropade jag, "det fixar han, han är ju läkare."
 
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Litet off: Jag var och kittade och linoljemålade fönster på vår Hembygdsstuga idag. Den ligger granne med Samuel Skärgårdsdoktorn Fröhlers sommarhus. Medan jag pulade hörde jag att de planerade att äta middagen ute. "Ett av benen /på trädgårdsbordet/ är av." "Ingen fara" ropade jag, "det fixar han, han är ju läkare."
Ytterligare lite OffT: jag sitter i skrivande stund på mamma och pappas veranda. Fyra hus från Samuels sommarhus.
 
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Hej, jag köpte 6st stolar i går. Tanken är att renovera och att de ska bli en omtyckt grupp på altanen. Någon som vet vilket fabrikat/modell det är? Värda att lämna underredet för blästring och lack?
 

Bilagor

  • IMG_6702.webp
    IMG_6702.webp
    235.9 KB · Besök: 69
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Bra köp! Ser ut som de farmor hade, som vi har i nån bod här. Märkningen är nog gången, men jag skulle gissa på en Grythytte-modell från 1950-talet, eller litet senare.
Undvik färg, tycker jag. Tvätta med såpa och vatten, fint sandpapper sedan, avborstning. Avsluta med tunn-tunn linolja, så det sjunker in på en timme. Det kommer fler år.
Här en finsk modell, med - av oklara skäl - rundade ryggbrädor:
 
Senast ändrad:
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Bra köp! Ser ut som de farmor hade, som vi har i nån bod här. Märkningen är nog gången, men jag skulle gissa på en Grythytte-modell från 1950-talet, eller litet senare.
Undvik färg, tycker jag. Tvätta med såpa och vatten, fint sandpapper sedan, avborstning. Avsluta med tunn-tunn linolja, så det sjunker in på en timme. Det kommer fler år.
Här en finsk modell, med - av oklara skäl - rundade ryggbrädor:
Bra köp! Ser ut som de farmor hade, som vi har i nån bod här. Märkningen är nog gången, men jag skulle gissa på en Grythytte-modell från 1950-talet, eller litet senare.
Undvik färg, tycker jag. Tvätta med såpa och vatten, fint sandpapper sedan, avborstning. Avsluta med tunn-tunn linolja, så det sjunker in på en timme. Det kommer fler år.
Här en finsk modell, med - av oklara skäl - rundade ryggbrädor:
Bra köp! Ser ut som de farmor hade, som vi har i nån bod här. Märkningen är nog gången, men jag skulle gissa på en Grythytte-modell från 1950-talet, eller litet senare.
Undvik färg, tycker jag. Tvätta med såpa och vatten, fint sandpapper sedan, avborstning. Avsluta med tunn-tunn linolja, så det sjunker in på en timme. Det kommer fler år.
Här en finsk modell, med - av oklara skäl - rundade ryggbrädor:

Menar du att underredet inte ska vara målat?
 
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Jo, för all del, bara rosten är borta.
Och nej, stolarna i boden var en annan modell än er. Våra hade uppåt avsmalnande rygg.
 
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Hemma bygge på Grythyttan stommar?
Väldigt sköna att sitta i med sin skålade rygg och gunget är fin fint oxå..
Nej, möjligen Tropikmöbler i Ransta. Men snarare någon lokal mekanisk verkstad som gjort någon kopia på A2. Ser hyfsat oproffsigt ut med armlänsstagen svetsade på framsida rygg o.s.v.
 
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Hej, jag köpte 6st stolar i går. Tanken är att renovera och att de ska bli en omtyckt grupp på altanen. Någon som vet vilket fabrikat/modell det är? Värda att lämna underredet för blästring och lack?
Det är inte Grythyttan. Modellen heter ”Holmsund” och tillverkades av Knäreds Werkstad AB (KWA) under många år. De här exemplaren är från mitten av 70-talet. Överdel i rör, underdel i fjäderstål. Bordet hade rund skiva med 14 brädor, 100 cm/diameter, och infällbara ben i rör.

@Batavus Den finska fåtöljen är en licenstillverkad ”Holmsund” som även de fick rundade ryggbrädor under senare år.

Vill någon ha hjälp med identifiering eller brädor kan ni i framtiden kontakta mig via EJ Snickeri.
 
Senast redigerad av en moderator:
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
@Kashmirsocialist

Så tacksam för dina expertkunskaper om de här två stolarna!
Köpt på loppis i norra Skåne och jag är sugen på att fixa till dem. Har du mallar för de här två?
 

Bilagor

  • IMG_7029.webp
    IMG_7029.webp
    1.7 MB · Besök: 40
  • IMG_7030.webp
    IMG_7030.webp
    1.6 MB · Besök: 43
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
@Kashmirsocialist Nu när jag äntligen satt igång med renovering verkar det inte finnas vit färg under alla lager på bordet stolarna och soffan, utan en mörk grön färg (metallen, grundfärg och sen den gröna). Kan det finnas varianter som inte var vitlackade?

Tjena!

Han har tyvärr lämnat forumet. Men det finns en länk till hans företag en bit bak i tråden och det går bra att maila honom.

Edit: Citerat i inlägget ovanför ditt såg jag nu.
 
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
@Kashmirsocialist Nu när jag äntligen satt igång med renovering verkar det inte finnas vit färg under alla lager på bordet stolarna och soffan, utan en mörk grön färg (metallen, grundfärg och sen den gröna). Kan det finnas varianter som inte var vitlackade?
Som du kanske har märkt har han inte kvar sitt UserID här längre. Om han ändå är inne här och läser vet jag inte.
Men störst chans att få tag på honom är nog offHappy

<REDIGERAT> @Kneecap var snabbare och med bättre info
 
Senast ändrad:
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Vågar sig mäster på att bestämma dessa? Har renoverats men tror att se ursprungliga brädorna använts som förlaga
Har nyss fyndat såna själv i dagarna.
PXL_20260625_201802549.webpPXL_20260625_201811925.webp
Efter att ha åkt runt med frugan och provsuttit varenda modern utegrupp inom en 8mils radie har vi landat i att dom här var absolut bekvämast och stiligast att sitta och dricka morgonkaffet i.

Träet i ena stolen är riktigt bedrövligt, så den får bli först ut att åka på en overhaul, och så behöver vi bestämma ett färgschema, vi tror på vit stomme och lite mörkgrönt trä.

Spårskruv i mässing eller rostfritt? 🤔
 
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Har nyss fyndat såna själv i dagarna.
Visa bilaga 837895Visa bilaga 837896
Efter att ha åkt runt med frugan och provsuttit varenda modern utegrupp inom en 8mils radie har vi landat i att dom här var absolut bekvämast och stiligast att sitta och dricka morgonkaffet i.

Träet i ena stolen är riktigt bedrövligt, så den får bli först ut att åka på en overhaul, och så behöver vi bestämma ett färgschema, vi tror på vit stomme och lite mörkgrönt trä.

Spårskruv i mässing eller rostfritt? 🤔
Spårskruv? Är du ute efter att straffa dig själv?
 
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Spårskruv? Är du ute efter att straffa dig själv?
Ja, kanske lite...
Men det går bara inte att använda en modern typ torx, det ser inte rätt ut. Har nog inte använt en spårskruv på minst 2 decennier så jag kanske har förträngt exakt hur mycket lidande det faktiskt innebär, speciellt när vi pratar mjukost-material.

Någon har redan pillat på dom och monterat kryss-skruv, (med säkert 3 olika sorters skallar) bara det ser skapligt malplacerat ut så jag känner inte att jag har så mycket andra alternativ.

All synlig skruv ska vara spårskruv. En självklarhet.

@Juhlin Hör av er om ni behöver hjälp med trä.
Tack, men jag har iaf initialt tänkt att
plåga mig själv, kanske kryper till korset kring nästa vår om jag inte är blir nöjd... Tar gärna emot tips på lämplig metod för en lekman att skapa de böjda ribborna i ryggen, minst en ribba behöver bytas ut.

Senast jag snickrade med att böja trä var någonstans mellan 4e och 6e klass när jag gjorde en håv, men minnet är lite luddigt 😄
 
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
vissa spårskruvar är inte raka utan cirkulära i botten av spåret.

då blir en därtill anpassad skruvmejsel t ex amerikanska hold ezee självcentrerande i spåret.

ergonomin tackar och bockar.
 
[OT] Stora tråden för trädgårdsmöbler
Spårskruv i mässing eller rostfritt? 🤔
All synlig skruv ska vara spårskruv. En självklarhet.
Jag hatar spårskruv, men just när det kommer till synliga skruvar i snickerier så vinner det estetiska långt före det praktiska. Allt annat än spårskruv är förbjudet.
Är man extra mån om estetiken skall spåren ligga i exakt rak linje med varandra. Det gör stor skillnad för helhetsintrycket.
Men det går bara inte att använda en modern typ torx, det ser inte rätt ut.
@Kashmirsocialist
Det verkar finnas en affärsmöjlighet här:
Tillverka "täckbrickor" i mässing med spårskruvsfäste på ovansidan och torx på undersidan, med möjlighet för finjustering för att få alla skruvspår i linje förstås.
 
Tillbaka
Topp