[OT] SUP

[OT] SUP
Kanotvagn för kanadensare bör fungera.
Går det inte att bära med en axelrem eller liknande? Jag brukar bära min kajak från parkering till badsjö och det är ca 200 meter ganska sluttande väg. Bär den på axeln.
Har den inget vettigt handtag att bära i? Jag har burit 400 - 700 meter några gånger mellan olika sjöar / havsvikar och har bara ett mitthandtag att bära i, en sup på 12' 6", det går bra om det inte blåser för mycket. Annars skulle jag också säga axelrem, det borde vara mycket lättare. Knyck en rullskridsko från något barn annars och sätt fast I ena änden med spännrem?

[OT] SUP
Det här var lite kul, första gången jag provade SUP var på Vätternrundan 2015. De hade några olika modeller där man fick prova. Testade först en bred sort sedan en smalare sort (inte jag på bild, jag är bakom kameran). Inte kunde jag föreställa mig då att jag skulle köpa en :) men men, man vet aldrig vad som händer :)

P6131840.jpg

[OT] SUP
Ja det är jobbigt att paddla ut. Fast jag fuskade lite och paddlade ut knästående. Blir mindre luftmotstånd och lättare att hålla balansen över vågorna.
Jag har testat paddla ut på mage med paddel under bröstet några gånger, men SUP’ens bredd gör det knepigt att ta ordentliga tag. Slutade med att jag återgick till vanlig longboard, gillar dock att det inte krävs så mycket till våg för att en SUP skall kunna fånga dem.

[OT] SUP
Bästa med supen är att det är lätt att ta med. När man fiskar är det kanon då man kommer åt fler platser att fiska på. Körde nerför ganska stora forsar i vindelälven utan problem. 5 gäddor på 6 tim näst största på 6kg fastnade på bild, största (ca10kg)drog iväg 200m mitt ut i älven så var bara att följa med. Går inte så bra att landa jättefiskar på supen så man får veva in till land för att kroka loss. Kör oftast hullingfritt för enklare återutsättning

[OT] SUP
Bästa med supen är att det är lätt att ta med. När man fiskar är det kanon då man kommer åt fler platser att fiska på. Körde nerför ganska stora forsar i vindelälven utan problem. 5 gäddor på 6 tim näst största på 6kg fastnade på bild, största (ca10kg)drog iväg 200m mitt ut i älven så var bara att följa med. Går inte så bra att landa jättefiskar på supen så man får veva in till land för att kroka loss. Kör oftast hullingfritt för enklare återutsättning
Rakt ner för Mårdsele och Renforsen på supen bara

[OT] SUP
Två hårda demo-sup på 10’6 inköpta för en spottstyver (och 40 mils bilresa) på surf.se i Billdal. Hoppas på lite mindre vindfång än de uppblåsbara som jag tycker blir segpaddlade i över 5m/s motvind.

IMG_5060.jpeg

Edit:

Finns en 11’ kvar.

Frakt inom Sverige 999kr

Senast ändrad:
[OT] SUP
Två hårda demo-sup på 10’6 inköpta för en spottstyver (och 40 mils bilresa) på surf.se i Billdal. Hoppas på lite mindre vindfång än de uppblåsbara som jag tycker blir segpaddlade i över 5m/s motvind.

Visa bilaga 695112
Edit:

Finns en 11’ kvar.

Frakt inom Sverige 999kr
Åfan. Visste inte om den butiken. Ganska nära. Tack för tips.

[OT] SUP
har funderat lite på att skaffa en sup under några år nu och tänker att det är dags att göra slag i saken.

jag är både lång och relativt tung 196cm / 95kg och tänker att detta görs tillsamans med barnen så en längre bräda vore väl rimligt.

vad tror ni om denna?

vill köpa något som är lagom bra.

[OT] SUP
Är.denna bättre än biltema? Vad ska man tänka på?

Barnen åker lånad biltema nu
Det är nog hugget som stucket. Aqua Marina är dock ett ”riktigt” (om än ej high-end) märke, så deras kvalitetskontroll kan vara bättre.

För att få märkbar kvalitetsskillnad från varuhusbrädorna måste man upp på femsiffrigt belopp (Red Paddle, Starboard m fl), men även där är det marginal gains.

[OT] SUP
Är.denna bättre än biltema? Vad ska man tänka på?

Barnen åker lånad biltema nu
Jag har en 330cm lång från xxl, är barnen små är den lite stor att baxa runt. Men det är ju en fördel om vi ska paddla tillsammans. Vi åker ju tre st på den utan problem. Jag 90kg och en 13 och en 9-åring.

[OT] SUP
När jag länkade sålde de för 2000 därav frågan.

Vad får man för 10000? Inte aktuellt då det främst är lek o bad
Okej ja det var väl ett klipp, jag köpte vår på halva priset också. Den gick för 6k ordinarie, jag har ingen koll på SUP egentligen utan köpte en bara för att ungarna ville ha en, nu har vi haft den i två somrar och den används väl lite då och då men är en kul grej att ha.

Högt tryck lär ju vara bra då den blir stabil, jag kommer nog köpa en elpump för det är jäkligt drygt att pumpa upp dom... ?

[OT] SUP
När jag länkade sålde de för 2000 därav frågan.

Vad får man för 10000? Inte aktuellt då det främst är lek o bad
För 10-15.000 får du exempelvis lättare brädor som tar upp till 22 PSI istället för de vanliga 15PSI, kan även ha dubbla luftkammare för ökad säkerhet, glasfiberlattor för ökad styvhet, utbytbara fenor.. och ett fräckt märke såklart.

[OT] SUP
Som natt och dag som upplevelse
Håller med, men SUP är inte kul nog för att jag skall vilja lägga seriösa pengar på det. Undantaget är väl potentiellt våg-SUP, men att ståpaddla ut i de 6+m/s pålandsvind som (oftast) krävs för att det skall bli vågor i Sverige är satans segt jämfört med att enkelt paddla ut på mage och surfa sin vanliga longboard.

[OT] SUP
Håller med, men SUP är inte kul nog för att jag skall vilja lägga seriösa pengar på det. Undantaget är väl potentiellt våg-SUP, men att ståpaddla ut i de 6+m/s pålandsvind som (oftast) krävs för att det skall bli vågor i Sverige är satans segt jämfört med att enkelt paddla ut på mage och surfa sin vanliga longboard.
Därför köper man använt. Sjukt bra träning för hela kroppen med rätt utrustning.

Vågskum är kul på vissa dagar. (Nu bor jag ju i Danmark så paddlar inte i pålandsvind) Men longboard är alltid riktig surf.

[OT] SUP
Vart hittar ni beggade? Jag har dammsugit blocket och facebook i närområdet men får väldigt lite resultat och mest skräp från xxl etc. Hade gärna köpt begagnat om det gick att hitta lite premium modeller till salu.
Finns det något liknande happy k&s för sup?

[OT] SUP
Vart hittar ni beggade? Jag har dammsugit blocket och facebook i närområdet men får väldigt lite resultat och mest skräp från xxl etc. Hade gärna köpt begagnat om det gick att hitta lite premium modeller till salu.
Finns det något liknande happy k&s för sup?
Surfmarknad och Köp/Sälj Begagnade Vågsurfbrädor på Marketplace har ibland hårda SUP:ar, sen har jag sett att det finns dedikerade SUP-grupper med men inget jag själv gått med i. Där jag bor syns de ibland i lokala vattensportgrupper.

Tror antalet hårda SUP-ar som säljs i Sverige är försvinnande litet sett till att det är en relativt ny förteelse, ett kallt klimat för vattensport, och produkten är otymplig och dyr. Folk väljer nog något mer etablerat som kajak istället.

[OT] SUP
Surfmarknad och Köp/Sälj Begagnade Vågsurfbrädor på Marketplace har ibland hårda SUP:ar, sen har jag sett att det finns dedikerade SUP-grupper med men inget jag själv gått med i. Där jag bor syns de ibland i lokala vattensportgrupper.

Tror antalet hårda SUP-ar som säljs i Sverige är försvinnande litet sett till att det är en relativt ny förteelse, ett kallt klimat för vattensport, och produkten är otymplig och dyr. Folk väljer nog något mer etablerat som kajak istället.
Kolla i Danmark. Passa på att cykla där oxå när du hämtar den..

[OT] SUP
Här är ett bra test av SUPar i olika prisklasser
Test av SUPar

Jag kör en starboard 12,6 windsup som även går att vindsurfa helt ok med, kul att kunna segla lite när det blåser då det ändå inte alltid är så kul att paddla när det blåser på.
Köpte på blocket komplett med segel och allt för typ 7500.

Visa bilaga 716020
Missade ditt inlägg innan men upptäckte just att det finns mulisportbrädor. Både segel och wing.

Jag tar gärna input på ämnet. Kan detta vara en väg in till vattensport för barnen? De vägrar än så länge att lära sig segla något jag själv gillade väldigt mycket i tonåren. (De är visserligen yngre än jag var så tid finns)

Jag utgår ifrån att det är kass jämfört med riktiga grejor och dyrt jämfört med vanlig sket-sup men vad tror ni?

Otroligt svårt att få barnen att gå med på nåt men bad-suppa vill de och grabben påstår sig vara snowboarder och var intresserad av wing foil men det blir svårt att dra igång

[OT] SUP
Missade ditt inlägg innan men upptäckte just att det finns mulisportbrädor. Både segel och wing.

Jag tar gärna input på ämnet. Kan detta vara en väg in till vattensport för barnen? De vägrar än så länge att lära sig segla något jag själv gillade väldigt mycket i tonåren. (De är visserligen yngre än jag var så tid finns)

Jag utgår ifrån att det är kass jämfört med riktiga grejor och dyrt jämfört med vanlig sket-sup men vad tror ni?

Otroligt svårt att få barnen att gå med på nåt men bad-suppa vill de och grabben påstår sig vara snowboarder och var intresserad av wing foil men det blir svårt att dra igång
Har en polare som är väldigt duktig vågsurfare samt erfaren seglare, han håller just nu på att lära sig wingfoil och enligt honom är inlärningskurvan extremt brant. Folk med kort tålamod göra sig nog inte besvär.

Tillbaka
Topp