[OT] Svart bastupanel?

castrello

Aktiv medlem
[OT] Svart bastupanel?
heipps,

borde väl fråga det här i en bygghandel, men eftersom jag utgår från att försäljare bara pratar skit tänkte jag fråga er först.

Vill ha mörkbrun/nästan svart bastupanel: både tak och att sitta på. Vad ska man använda? Blanda bets i "paneloljan" eller hur gör man? Såg någon artikel om detta i någon tidning, men hittar inget om detta på nätet.

Idéer, tips?

[OT] Svart bastupanel?
Basta hårt så blir panelerna svarta.

Olja? Frigörs det inte en massa läskigheter när man bastar om panelerna är oljade?

En idé är annars att bränna dem med en öppen låga. Då blir dom bruna till svarta. Gör det inte inomhus bara ;-)

[OT] Svart bastupanel?
Du kan nog få köpa lätt begagnad, svart bastupanel från vår båtklubb. Bastun brann strax före midsommar förra året - och jag som hade bokat midsommarkvällen..

[OT] Svart bastupanel?
Om du bygger i ek så kan du behandla med järnvitriol så blir trät svart. Det funkar på andra träslag också men då blir det mer åt det grå hållet. Jag vet inte hur ek klarar värmen dock, brukar man inte ha nåt specialträ i bastulavar?

[OT] Svart bastupanel?
Jag målade precis om köksbänken från tråkig bok till svart med svart linoljefärg. Kanske inte att rekommendera i bastu dock..
Borde väl gå att använda nån mörk bets

[OT] Svart bastupanel?
asp, al, abachi eller gran är väl det vanliga i lavar. ek skulle jag inte vilja sitta på. tänk så här: högre densitet på trät = absorberar mer värme och blir varmt att sitta på.

[OT] Svart bastupanel?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Asp brukar väl vara det som används i bastun?

php?

[OT] Svart bastupanel?
s skrev:
> php?

Finns en såg i Gimsbärke strax norr om Borlänge som länge har skyltat med "ASP för bastun", tog mig ett tag att göra rätt koppling där...

[OT] Svart bastupanel?
Svart kan nog bli svårt. Dock finns det värmebehandlad asp. Den "bakas" i 200 grader och blir då rödbrun/brun. Det är nog det närmaste du kommer svart om det inte finns ngn giftfri olja för infärgning.

[OT] Svart bastupanel?
Det här tipset kom också:

"Yonna

funderar själv på att betsa bastun med Tikkurila Suopi med svarta piggment , men blir avrådd av många för att det kommer att lukta om betsen då bastun blir varm - Hur funkar det för dig tycker du? Har du några bilder på din bastu som du kan lägga upp?"

Men ska se nu: så här såg det ut som jag skulle vilja ha det:

Bilagor

• P1010673.JPG
    P1010673.JPG
    57.7 KB · Besök: 109
[OT] Svart bastupanel?
Det är mycket möjligt att jag har fel men ger inte bastuaggregatet strålningsvärme. Vilket i sin tur skulle medföra att en svart/mörk yta då skulle absorbera värme i högre utsträckning än en vit/ljus yta. Förutsatt att det stämmer så borde svarta bastulavar bli rätt heta.

[OT] Svart bastupanel?
plaatis skrev:
> Det är mycket möjligt att jag har fel men ger
> inte bastuaggregatet strålningsvärme. Vilket i
> sin tur skulle medföra att en svart/mörk yta då
> skulle absorbera värme i högre utsträckning än
> en vit/ljus yta. Förutsatt att det stämmer så
> borde svarta bastulavar bli rätt heta.

Hmm, kan hända... vore ju trist om det vore så. Men å andra sidan så ska man ju ha bastun riktigt fuktig/våt när man bastar. Inte en såndär torr svensk-bastu.

[OT] Svart bastupanel?
Om det är (och har varit det ett tag) x grader i bastun kommer lavarna att vara x grader varma. Mörka föremål både absorberar och sänder ut en större mängd strålningsvärme. Det är så fysiken fungerar. Saker jämnar ut sin temperatur mmot varandra vartefter tiden går.

Edit: Fast iofs så är ju aggregatet konstant varmare än resten av bastun. Så resonemanget kanske inte är helt korrekt. Det skulle kanske kunna medföra att lavarna också antar en högre temperatur ju mörkare de är. Men jag vet inte riktigt säkert. Bygg och testa ;)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Svart bastupanel?
plaatis skrev:
> Det är mycket möjligt att jag har fel men ger
> inte bastuaggregatet strålningsvärme. Vilket i
> sin tur skulle medföra att en svart/mörk yta då
> skulle absorbera värme i högre utsträckning än
> en vit/ljus yta. Förutsatt att det stämmer så
> borde svarta bastulavar bli rätt heta.

Precis, om man släcker blir hela bastun varmare.
:-)

[OT] Svart bastupanel?
jomper skrev:
> Du kan nog få köpa lätt begagnad, svart
> bastupanel från vår båtklubb. Bastun brann
> strax före midsommar förra året - och jag som
> hade bokat midsommarkvällen..

I samband med att någon försökte färga panelen svart med blåslampa när den redan var uppspikad?

[OT] Svart bastupanel?
Brakastruten skrev:
> I Villa Medusa användes spritpenna, vilket gav
> ett bestående, och kostsamt resultat... Inte att
> rekommendera.

Villa Medusa, high quality shit.

Värmbehandlad trä, är rätt mörkt och inte behandlat med farliga ämnen.

http://talkofbike.blogspot.com/
Martina TTTTTTTTHHHHHHHHOOOOOOOOMMMMMMMAAAAAASSSSSSSSOOOONNNNN

Tillbaka
Topp