[OT] Svenska Rallyt

silvergrey

Ny medlem
[OT] Svenska Rallyt
Snart är de dags för en av vinterns höjdpunkter.Svenska Rallyt!
För er som inte har beskådat ett "Svenska" än.Passa på och gör det!
Att få se Loeb,Grönholm och Daniel Carlsson m.fl är en upplevelse
för öga men även öra.Packa ryggsäcken med fika,en säck med ved och
knalla ut på en SS(specialsträcka).Minst lika roligt som en lerig
cyclocrosstävling.

Edit av the_TnT: OT...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Svenska Rallyt
Klart sugen, nu är det dessutom inte så förbaskat tidigt på morgonen som det har varit tidigare, Fredriksberg ligger ju inte så långt bort.. :)

[OT] Svenska Rallyt
Ja justeja, nu var det dags för Svenska rallyt. I Jämtland och närmare bestämt skogarna kring Östersund brukar Snow Rally gå strax efter Svenska Rallyt och det rallyt hade EM status för 2 år (eller var det 3år) sen och förra året var det SM status på den. Riktigt mäktigt att se dom duktiga förarna dra iväg med dom vråltrimmade bilarna, sat..n va dom går. Jag är med och bärgar dom som kört av sträckorna i de rallyt. Tyvärr blir det inget rally i år pga bristen av snö men vi hoppas på nästa år igen.

[OT] Svenska Rallyt
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> flickorna från småland?

De har inte imponerat hittils iaf.. :P

[OT] Svenska Rallyt
1.Sebastian Loeb
2.Marcus Grönholm
3.Mikko Hirvonen
4.Daniel Carlsson
5.Petter Solberg
6.Dani Sordo
7.Henning Solberg
8.Jari Latvala
9.Manfred Stohl
10.Toni Gardemeister

Man kan ju hoppas att man får nåt rätt..
Hur tippar ni? Dom 5 bästa kanske räcker.

[OT] Svenska Rallyt
Så vi tror så pass på Henning?! Ja han har ju faktiskt visat lite bättre kvaliteér på snö än sin bror Petter "Nybörjartur" Solberg. Och så kör ju Henning Ford och de är ju kompetenta bilar.

Stalle

[OT] Svenska Rallyt
Resultat från dagens "Shakedown"!

1.Cris Atkinsson 1:53.8
2.Marcus Grönholm 1:54.0
3.Petter Solberg 1.54.1
4.Sebastian Loeb 1:54.7
5.Mikko Hirvonen 1:55.1
12.Daniel Carlsson 1:56.6

[OT] Svenska Rallyt
Dirty_rider skrev:
> några bilder någon?

Såg två bilar utanför ett hotell förut, finns det inte en med 3 nollor också?
4c3enwo.jpg

3y2dqnr.jpg

[OT] Svenska Rallyt
Rally.....
Förstår inte nöjet att stå och frysa ute i skogen för att se en Skoda susa förbi i ett stort snömoln i hundrsa knyck. Detta är ett "nöje" jag lämnar över till rödnackarna i V-land ;-)

[OT] Svenska Rallyt
Njuter nog av rallyt i soffan, atomvinter utlovat för i morgon! *brrrr*

Fredag SVT2 23.15
Svenska rallyt

Tv-sporten serverar höjdpunkter, reportage och kommentarer från Svenska rallyt. Kommentator: Johan Ejeborg.

Lördag SVT 1 23.15
Svenska rallyt

Tv-sporten serverar höjdpunkter, reportage och kommentarer från Svenska rallyt. Kommentator: Johan Ejeborg.

Söndag SVT 1 14.00
Svenska rallyt

[OT] Svenska Rallyt
Lyssna på webben: http://www.sr.se/webbradio/webbradi...ioAvailableCodingFormats= &bitIsBlockChannel=

så får ni höra hur den gamla rally-räven Sören Nilsson förklarar tekniska specialiteter på bred Värmländska. Lite torrt och tråkigt, men charmigt. Har ni tur (eller otur) får ni höra den specialskrivna rallylåten också.....

Aktuell ställning på sträcka 2, Hara:
1. Petter Solberg
2. Gigi Galli
3. Toni Gardemeister
4. Marcus Grönholm
5. Henning Solberg

[OT] Svenska Rallyt
Annars är ju RallyVM åxå VM i sköna kommentarer. Som när Loeb meddelade reportrarna att Petter hade kört av och repotrern undrade om Petter kört fast ordentlig så svarade Loeb. "-Petters bil stod i diket, men jag tror inte det var så allvarligt. Han kommer... Men kan kommer komma lite sent..."

Å Marcus om taktiken "- Det finns ingen taktik! Om någon tror att det finns taktik så är det bara skit! Det är full gas som gäller!"

Sören Nilsson på radio Värmland är ju annars skön som släpar rätt svårt på värmländska när han kommer upp i varv. Radio Värmland spelade årets RallyVM-låt som var så sjukt dålig så klockorna stannade men Sören trodde stenhårt att låten skulle göra rent hus i Melodifestivalen för "- De e mye skit där..."

Stalle

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Svenska Rallyt
Nä, herr böckling, det var inte illa. Vi kan våra rallyhjältar. Om vi bortser från Daniel Carlsson så ser jag att Du tar hem segern med 4 rätt i rad mot mina 3.

Var Du där på plats, med tanke på status böckling? Själv avnöt jag hela härligheten via Sveriges radios webbsändning. Det näst bästa efter att vara där i verkligheten.

Happys officiella tipstävling från Svenska rallyt.

Resultat                 Stalles tips             Janssons tips
==================================================================
Marcus Grönholm          Marcus Grönholm          Marcus Grönholm 
Sebastien Loeb           Sebastian Loeb           Sebastian Loeb
Mikko Hirvonen           Daniel Carlsson          Daniel Carlsson
Henning Solberg          Mikko Hirvonen           Henning Solberg
Daniel Carlsson          Henning Solberg          Mikko Hirvonen

[OT] Svenska Rallyt
Jo jag var där och det är svår röksanering här hemma nu. Det var finfint rallyväder fredag och söndag, lördag vare lite molnigt. Bra rally och de flesta höll sig på banan och var hela (förutom Petter då men det hade jag nästan räknat med).

Tjugo minus i morse så då nöp det i näsan! Sen så stod jag 30 meter från Higgins när han voltade på näst sista riktiga sträckan.

Stalle

[OT] Svenska Rallyt
Ytterligare kommentarer som kommer gå till historien...

"-Jo, vi leder och det är ju bra, men inte ger han ju upp den där lilla
fransmannen"

Marcus Grönholm efter etapp 1.

Stalle

[OT] Svenska Rallyt
Grattis Stalle och Jansson.Ni tippade bättre än va jag gjorde.De är ju nästan en religiös
upplevelse varje år när första bilen kommer.Går de å köra så här tänker man?
Tydligen!Hoppas Flodin fortsätter att utvecklas.Han kan bli nåt.

[OT] Svenska Rallyt
silvergrey skrev:
> Grattis Stalle och Jansson.Ni tippade bättre än
> va jag gjorde.De är ju nästan en religiös
> upplevelse varje år när första bilen
> kommer.Går de å köra så här tänker man?

Precis, tänker samma sak varje år. "- Hur i helvete gör dom?"

Stalle

[OT] Svenska Rallyt
Den gode asfaltskungen i DTM, Mattias Ekström sammanfattade körningen rätt bra när han var med förra året:
Det är lite ovant att köra med dörrhandtagen först in i böjen, men man vänjer sig.

Lite snö- och grillrökiga bilder från SS10,13,16,18 ligger på www.webshots.com/user/rallyskolan
100_1466.JPG ht=544

Tillbaka
Topp