[OT] Sveriges trevligaste cykelforum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:
Min poäng var att det tydligen inte bara varit forumrävar som "snyftat" eftersom du blivit avstängd. Det innebär att även moderatorerna och de som rattar forumet tyckt att du klivit över gränsen, och de verkar inte ta hänsyn till att du hjälper "1000-tals" cyklister.

Jag tror inte att du inser vad happy's ägare tar hänsyn till.
Berätta gärna för oss! I samma veva kan du ju förklara varför du blev avstängd förra gången?

Helkama raisu sa:
Jag postar en del av forumreglerna då de är läsvärda.

Regler på forumet

Happyride är och skall förbli Sveriges trevligaste cykelforum. Sunt förnuft och vanligt hyfs gäller här liksom i vanliga livet.

Happyride är ett forum med högt i tak, men det betyder inte att vi tillåter vad som helst. Bortsett från rena olagligheter är förbjudna så har vi dock ytterst få regler.

Lex Vardagsrum
Vårt forum brukar ofta jämföras med en hemmafest där vi har kul tillsammans. Intresset för cykel är det som binder oss samman men vi diskuterar också +ANNAT. På forumet förutsätts du visa samma respekt för andra människor som du hade gjort på en Happyride, eller hemma i någons vardagsrum.

Vi modererar mycket sparsamt och tycker att vi som läser och skriver själva ska vara såpass mogna som människor att vi kan hålla en vettig nivå.
Det där med "sveriges trevligaste" tror jag är feltänkt.
Om det bara vore "trevligt" hela tiden skulle forumet bli så trist att alla gav upp till sist.
Å andra sidan är personangrepp och folk stämplas som idioter inte kul eller bra på ngt sätt.

Däremot är ärliga, raka, syrliga, uppriktiga, lidelsefulla och engagerade inlägg att föredra.

Det finns bara psykopater här, tror det kan vara själva kärnan på problemet.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:
Min poäng var att det tydligen inte bara varit forumrävar som "snyftat" eftersom du blivit avstängd. Det innebär att även moderatorerna och de som rattar forumet tyckt att du klivit över gränsen, och de verkar inte ta hänsyn till att du hjälper "1000-tals" cyklister.

Jag tror inte att du inser vad happy's ägare tar hänsyn till.
Ja, det där löste sig ju. Uppenbarligen visste inte heller du vad de tog hänsyn till.

Meddelar härmed att det blir lite lugnt i 4 veckor framöver. Hoppas vi.

Tråkigt att det ska vara så här men om jag inte missat nåt så var det nog mer ensidigt den här gången.
Hoppas det finns ett informellt system med varningar först.

Loftberg sa:
Finns det några ställen på internet som är trevliga? Isåfall, pm:a mig gärna för jag vill veta.
Det gör det faktiskt! Men det forumet jag tänker på drivs av en faktiskt organisation. Anonyma grejer tenderar att bli så där onda

Distanscykling sa:

Inlägget här ovan tycker inte jag är särskilt trevligt. Men det kanske är skrivet ”med glimten i ögat”.

Oskar sa:
Distanscykling sa:

Inlägget här ovan tycker inte jag är särskilt trevligt. Men det kanske är skrivet ”med glimten i ögat”.
WELL, eftersom det är riktat till precis varenda enskild individ tycker jag att det vore rätt harmlöst om det nu vore så att det var fullständigt seriöst.

Senast ändrad:
Hur många utvisningar kan en person få innan permanent avstängning? Två, tre eller hur många som helst? Beror det på "graden" av hur man betett sig?

Jag har aldrig tyckt att happy är sveriges trevligaste på något plan.
Men det finns gott om trevliga användare ändå och när man står öga mot öga så blir det ju en helt annan ton.
Lex vardagsrum fungerar inte på internet tyvärr av den enkla anledningen att man inte står öga mot öga med varandra.

Och det går heller inte att frysa ut "idioterna" som det går i ett vardagsrum. "Idioterna" kommer alltid att flika in med sina kommentarer och i verkliga livet så kan man flytta sig men på forumet är dom alltid där och gojar.

Och när en idiot börjar så smittar det av sig. Tyvärr på alla.

Lex Vardagsrum har tidigare fungerat alldeles utmärkt, och det är fortsatt en mycket bra utgångspunkt. Däremot börjar det bli väldigt mycket folk på festen i vardagsrummet.

Och det kan ju bli lite märklig stämning på festen när nytillkomna deltagare är anonyma i högra grad än tidigare men ändå vill ha uppmärksamhet och bekräftelse omedelbums, och ibland kanske blir lite skrikiga och påträngande.

Att som helt ny och okänd på en fest tränga sig ner i soffan mellan ett gäng som varit på festen ett tag, vara högljudd och kräva uppmärksamhet utan en smula ödmjukhet, det har ju sina utmaningar. Däremot om man med ödmjukhet, glatt humör och slår sej ner och agerar med respekt för övriga, så kan det gå ganska snabbt att bli en uppskattad bland övriga festdeltagare.

Senast ändrad:
"Lex vardagsrum" e inget bra heller. Varför inte "lex skolgård...spela kula delen!" ,dvs där gäller typ djungelns lag och den som ger sig in i leken får leken tåla..
Samtidigt får man inte fuska eller slå ngn käften eller sno kulorna.

När kommer emmer tillbaka så att det kan spridas mer kunskap om esoteriska Campa-prylar?

DH sa:
"Lex vardagsrum" e inget bra heller. Varför inte "lex skolgård...spela kula delen!" ,dvs där gäller typ djungelns lag och den som ger sig in i leken får leken tåla..
Samtidigt får man inte fuska eller slå ngn käften eller sno kulorna.

”Lex bollhavet-på-donken”? (Huvva...)

JPL sa:
Lex Vardagsrum har tidigare fungerat alldeles utmärkt, och det är fortsatt en mycket bra utgångspunkt. Däremot börjar det bli väldigt mycket folk på festen i vardagsrummet.

Och det kan ju bli lite märklig stämning på festen när nytillkomna deltagare är anonyma i högra grad än tidigare men ändå vill ha uppmärksamhet och bekräftelse omedelbums, och ibland kanske blir lite skrikiga och påträngande.

Att som helt ny och okänd på en fest tränga sig ner i soffan mellan ett gäng som varit på festen ett tag, vara högljudd och kräva uppmärksamhet utan en smula ödmjukhet, det har ju sina utmaningar. Däremot om man med ödmjukhet, glatt humör och slår sej ner och agerar med respekt för övriga, så kan det gå ganska snabbt att bli en uppskattad bland övriga festdeltagare.

Hur många +1 kan man ge?

Vänta what, blev Sixten avstängd för det han skrev i den här tråden?

https://happyride.se/forum/read.php/1/3602136

Han skrev ju TVÅ ggr vad TS behövde göra för att lösa sitt problem, på ett informativt sätt, innan han skrev det som någon citerade ovan. Om någon inte hade orkat ta till sig av min kunskap 2ggr om när jag delar med mig för att hjälpa, så hade jag också bytt tonläge.

plus att han erbjöd sig hjälpa i PM..? Det är ju för fan uppseendeväckande hjälpsamt.

Om det är någon som gjort fel här så är det admins, det står jag för alla dagar i veckan, nu blev jag faktiskt upprörd, det här var lågt. Blä

Det innebär inte att SF ska idiotförklara andra. Det är fritt att till sig av andras åsikter, eller inte.

VättleBökaren sa:
Jag har aldrig tyckt att happy är sveriges trevligaste på något plan.
Men det finns gott om trevliga användare ändå och när man står öga mot öga så blir det ju en helt annan ton.
Lex vardagsrum fungerar inte på internet tyvärr av den enkla anledningen att man inte står öga mot öga med varandra.

Och det går heller inte att frysa ut "idioterna" som det går i ett vardagsrum. "Idioterna" kommer alltid att flika in med sina kommentarer och i verkliga livet så kan man flytta sig men på forumet är dom alltid där och gojar.

Och när en idiot börjar så smittar det av sig. Tyvärr på alla.

En utmärkt sammanfattning av diskussioner på publika internettjänster.

Nja. Det är inte så bra att uttrycka sig på det sättet. Det är möjligt det är korrekt men svårt att bedöma så länge ts har fingrarna under reglaget...

Jolinwood sa:

Han skrev ju TVÅ ggr vad TS behövde göra för att lösa sitt problem, på ett informativt sätt, innan han skrev det som någon citerade ovan. Om någon inte hade orkat ta till sig av min kunskap 2ggr om när jag delar med mig för att hjälpa, så hade jag också bytt tonläge.
Det rimliga i det läget är att bara ta ett steg tillbaka och inse att det inte funkade. Det finns ingen rimlig anledning att vara otrevlig och ta till personangrepp bara för att någon inte lyssnar till goda råd.

Jolinwood sa:

Om den man försöker hjälpa inte tar emot hjälpen så kan man ju välja att vara tyst...
Med det sagt var det väl knappast SFs bristande engagemang som fick honom avstängd.

/T

tmalm sa:
Jolinwood sa:

Om den man försöker hjälpa inte tar emot hjälpen så kan man ju välja att vara tyst...
Med det sagt var det väl knappast SFs bristande engagemang som fick honom avstängd.

/T
Nej precis. Engagemanget i sig är ju guld värt.

VättleBökaren sa:

Fungerar alldeles utmärkt att sätta användare på ignore. Finns några st här som hellre propagerat SD politik än cyklar här inne som jag valt att förpassa till det skräpfiltret. Rekommenderas.

Tycker f.ö inte heller att det är särskilt trevligt här, eftersom det saknas en stor dos ödmjukhet här inne.

Men man kan kan lära sig en hel del mekarkunskap och detaljspecifikationer vilket är det som gör att jag återkommer.

Jolinwood sa:

Jolinwood sa:
plus att han erbjöd sig hjälpa i PM..? Det är ju för fan uppseendeväckande hjälpsamt.

Om det är någon som gjort fel här så är det admins, det står jag för alla dagar i veckan, nu blev jag faktiskt upprörd, det här var lågt. Blä

Du har alltså inte hunnit få svar på din fråga men drar ändå långtgående slutsatser utifrån vad som skrivits i en enda tråd och baserat på det bestämt dig för vad din ståndpunkt är och kastar skit på admin?
Wow, bara wow!

Naturligtvis har Sixten betett sig illa i mer än en tråd och blivit varnad innan han blev avstängd. En ansenlig mängd han det bli och jag är snarare förvånad över att avstängningen inte kom tidigare.

Här har vi för övrigt en del av kärnan i dagens dåliga debattklimat. Personer med begränsad kunskap om en händelse som målar upp sitt värsta scenario och argumenterar hårt utifrån det istället för att ta reda på fakta. Det verkar vara viktigare att ha en åsikt än att ha rätt.

Rattnalle, tmalm:

Jag vet faktiskt inte. Man kan välja att ignorera någon som inte tar åt sig av tips, ja. I det här fallet tycker jag dock man diskutera huruvidare det inte var mer hjälpsamt att be TS ta sig i kragen och göra något åt saken.

Vissa personer är faktiskt lite lata av sig och de blir inte olata av sig själva. De kan behöva höra det, för att kunna hjälpa sig själva. Right?

Jag skulle inte kalla Sixtens beteende för personangrepp iaf.

Jolinwood sa:
Rattnalle, tmalm:

Jag vet faktiskt inte. Man kan välja att ignorera någon som inte tar åt sig av tips, ja. I det här fallet tycker jag dock man diskutera huruvidare det inte var mer hjälpsamt att be TS ta sig i kragen och göra något åt saken.

Vissa personer är faktiskt lite lata av sig och de blir inte olata av sig själva. De kan behöva höra det, för att kunna hjälpa sig själva. Right?

Jag skulle inte kalla Sixtens beteende för personangrepp iaf.
De blir inte mindre lata för att någon är otrevlig.

Paco sa:
Mårten sa:
Paco sa:
Startgas sa:
Tacka vet jag Pushbike när det var igång. Där var det bra ton. Inga trångsynta människor där.

Om vi är riktigt tjatiga så kanske det återuppstår?

Någon borde göra något. Vem ska man prata med för att fixa det?

Jag känner en kille som känner en kille....

Hoppas, det forumet var väl dessutom uppdelat om jag minns rätt.

s sa:
Jolinwood sa:

Jolinwood sa:

Du har alltså inte hunnit få svar på din fråga men drar ändå långtgående slutsatser utifrån vad som skrivits i en enda tråd och baserat på det bestämt dig för vad din ståndpunkt är och kastar skit på admin?
Wow, bara wow!

Naturligtvis har Sixten betett sig illa i mer än en tråd och blivit varnad innan han blev avstängd. En ansenlig mängd han det bli och jag är snarare förvånad över att avstängningen inte kom tidigare.

Här har vi för övrigt en del av kärnan i dagens dåliga debattklimat. Personer med begränsad kunskap om en händelse som målar upp sitt värsta scenario och argumenterar hårt utifrån det istället för att ta reda på fakta. Det verkar vara viktigare att ha en åsikt än att ha rätt.

+1

Trist att bara Sixten blir avstängd när det helt uppenbart finns flera andra som skulle behöva placeras på bänken en stund för att tänka över sina synder. :P

Senast ändrad:
jingleyschmidt sa:
Trist att bara Sixten blir avstängd när det helt uppenbart finns flera andra som skulle behöva placeras på bänken en stund för att tänka över sina synder. :P
Vilka tänker du på då?

Jag tycker det varit skapligt lugnt undantaget emtb krisen.

Edit. Angående exempel på andra

Senast ändrad:
På tal om trevligt istället. Jag träffade Lassla på en parkering idag, bytte lite prylar och pengar. Det var väldigt trevligt. Tack vare happy :)

s:

Jag läser långt ifrån allt på det här forumet men jag har senaste åren sett säkert 5 inlägg som varit otrevliga mot eldsjälen Sixten för varje otrevligt inlägg jag sett från Sixten. Ofta när jag sett otrevligheter från Sixten så har det varit reaktioner på att folk varit otrevliga mot honom först och lagt nivån på tråden lågt. Om du s: vill länka till överträdelser Sixten gjort som du anser motiverar en avstängning så läser jag gärna dem. Jag är öppen för att det kan ändra min inställning i frågan, och ber dig ha förståelse för att jag bara kan uttala mig utifrån det jag läst. I den här tråden fanns det en referens till en bromstråd så det var den jag reagerade på, jag hoppas du förstår mig och att jag i all min operfekthet inte befläckat din bild av mänskligheten alltför mycket;)

Jag kan inte riktigt motivera varför, men i min värld är det fundamentalt mycket värre att ta ifrån någon dess möjlighet att kommunicera, än att vara lite småspydig emellanåt. Kan inget om filosofi/ideologier och sånt men det är väl bara så att jag ser den här frågan på ett annat sätt än alla andra i den här tråden.

ps. marr: Bra där! överlag är det här ett fint forum!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp