Väldigt mycket snack i linje med "om alla höll med varandra"...
Det är inte olikheterna som avgör om ett forum är trevligt eller inte, inte ens argumenten i sig.
Vad som gör det otrevligt är direkta personliga påhopp, som t.ex "du tycker det är okej att vara kriminell" och "du skiter i lagar och regler" och "du fattar trögt" och andra längre utlägg som utmynnar i att nedvärdera den som tycker olikt en själv.
Istället för att hålla sig till sakfrågan utan att lämna påståenden om motståndaren och komma med någonting nytt eller åtminstone komma fram till att man helt enkelt har olika åsikter i frågan.
Ta till exempel diskussionen om elcyklar, det är faktiskt inget fel alls att säga "jag tycker inte dom skall få köras i skogen, jag tycker att dom gör mer skada än nytta". Felet uppstår i folk som säger "du får inte köra dom i skogen".
Om man som debattör inte kan se skillnaden i dom två uttalanden så gäller det att ta reda på skillnaden istället för att gå i försvarsläge och "få rätt oavsett".
Jag har aldrig påstått att jag är felfri och perfekt (utanför sarkasm det vill säga) jag vet mycket väl att jag också kan ta till fula angrepp många gånger. Men jag kan inte minnas att jag gjort detta oprovocerat någon gång. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det börjar alltid med att någon säger något i stil med "den cykeln går inte ens att cykla på" fastän det absolut är möjligt.
Hade personer helt enkelt kunnat hålla sina åsikter "för sig själva", dvs "jag skulle inte" och "jag tycker inte" så hade i alla fall inte jag känt ett behov av att invända.
Det är alltid okej att tycka saker som...
SRAM > Shimano (Eller tillomed som någon skrev, "shitmano", även om det är lågt)
Vitus är bästa budgetcyklarna!
Biltema är sämre än LBS/tyska postorder/whatever
FS äger allt!
HT är gammalt
Den cykeln är inte från 2021 direkt...
osv osv.
Men så kommer dom som gör riktigt äckliga påhopp som "du kör MC i skogen", "du skiter i miljön", "du rånar gamla tanter", "du är dum i huvudet" och "lämna forumet".
Den sistnämnda gör mig också riktigt irriterad. Jag vet inte varför happyeride skapades men det var uppenbarligen ett misslyckat försök att skapa en "oss mot dom" situation istället för att hantera det så att oavanstående påhopp blev otillåtna.
"Läs inte tråden om du tycker ämnet är så fel"
Javisst absolut, men när det handlar om saker som är nära till hjärtat på gott och ont så läser man ju ändå.
De som är emot något läser tråden för att säga hur FEL det är. De som är för något läser för att dom är intresserade.
Som sagt, säg gärna hur fel det är men gör det inte till en "min åsikt är den enda åsikten"
Vilket leder mig till det här konstanta +1 i sådana diskussioner. Det är väl i sig inget fel i att säga "jag tycker som du", men det framstår mer som en "vi är fler än motståndarsidan som tycker" än att faktiskt bidra med något av diskussionsvärde.
Vilket ytterligare leder mig till... Jag är moderator för ett bra mycket större forum än Happyride. Det är skönt att jag inte är moderator här, det innebär att jag kan tala helt öppet om vad jag tycker och tänker.
Men jag tar med mig erfarenheterna från det större forumet ändå, nämligen att det ALLTID skapas "oss mot dom" situationer och det motverkar vi aktivt på det andra forumet. Finns några få regler som lyder:
* Visa ömsesidig respekt för varandra även när ni har skilda åsikter.
* Skapa inte mobbar mot andra användare, gängmentalitet är inte tillåtet.
* Förfölj inte användare på forumet, håll inte deras tidigare uttalanden mot dom.
* Attackera inte användaren, attackera deras argument med motargument.
Med dom rätt så grundläggande reglerna så har vi lyckats hålla forumet rent på tjafs och trams och ändå haft ett bra debattklimat där det finns hundratals skiljande åsikter som konstant diskuteras åt höger och vänster.
Skillnaden är alltså att ingen kommer undan med personangrepp, vidriga påhopp eller mobbning.
Det betyder ju inte att användare inte försöker tänja på eller helt enkelt är inkompatibla med reglerna. Ungefär en användare varannan vecka får sitta i utvisningsbåset. Det är sådana som helt enkelt inte kan hålla sig från att agera respektlöst.
Och apropå det här med nätneutralitet, för tre dagar sedan så gav en av moderatorerna på det forumet en användare en två veckors timeout för språkbruk och påhopp.
Moderatorn i fråga har en blogg utanför forumet och på denna blogg fick han detta meddelandet:
Läs inte innehållet i citatet om du inte gillar fult språk, hot och allmänt äcklig attityd.
Are you that same fucking asshole, who plays god <forumnamn> moderator?
If you are, i am going to pay you asshole back that ban, what you asshole give me last week without reason. I am going to make several <content>, where i will tell truth about you asshole, i know your real name now, i have your pictures and manuy many other info. I must tell you asshole somethink, that you arevery fuckin lucku, because you asshole are so faraway, and not in fron of me, if you would be front of me, i show you, what does over 20 years of martial arts trainig done for me, and how fuckin fast i can be! I drop you down, before you can even say cat.
Avslöjande information är ersatt. Och detta händer rätt så ofta, att användare försöker lista ut vilka vi är i syfte att hota oss när vi vägrar dom "rätten" att bete sig som dom vill.
Och nej jag kan försäkra er om att det inte handlar om ömsesidig "respekt" här. Utan specifikt denna användaren var otrevlig mot andra användare också. Men inte till den graden.
Men som sagt, skillnaden ligger i vad som faktiskt är tillåtet på det forumet. Där har jag haft diskussioner i åratal med starkt skilda åsikter utan att någon känt behov av att bete sig illa.
Väldigt många säger "We don't see eye to eye on most things, but i respect your character. You never treat anyone differently just because you agree or disagree with them and you stand your ground until proven wrong."
Det hade varit trevligt att kunna vara lika hållfast vid mina åsikter och uppfattningar utan att bli kallad allsköns saker här i en diskussion.
Jag erkänner när jag har fel, kolla min historik ni som inte tror mig och jag är den som tänker bredare än mina egna intressen. Dvs, jag säger inte saker som "landsvägscyklister hör inte hemma på bilvägen" (om det inte är för att påvisa hur lågt argumenten flyger) även om jag personligen "mår illa" av att se en racer på bilvägen.
Det vill säga, för all del gör det ni gillar mest. Jag kan respektera det och hålla gott om avstånd när jag kör om er för er skull. Ni är människor som alla andra. Jag gillar det inte själv men aldrig att jag skulle neka er rätten att leva era liv som ni vill.
Faktum är att om ni cyklar i 50 km/h på en 30 väg så tänker jag inte ens gnälla om det. Det är inte min uppgift.
Så, kan vi kanske ha liknande inställning på forumet? Om det inte handlar om att en användare är riktigt ute och cyklar så kan ni väl dela rummet utan att fräsa? Oavsett vad ni tycker om aktivitet A, märke G och regel R?