[OT] Sveriges trevligaste cykelforum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stumpy sa:
Konsensus sa:
Stumpy sa:
Konsensus kan bli lite "tråkigt".
Hmm! att visa respekt, att inte använda nedvärderande ord, att håna andra eller hur tänker du? Utveckla dig gärna med tråkigt.
Det vore ett ganska tråkigt forum om konsensus alltid råder. En fråga, ett svar, klart, dött.
(Passade på att driva med ditt nick.)
Helt rätt, ;-) Utifrån den aspekten är det så klart tråkigt med Konsensus, hela tiden. Men och andra sidan är jag inte emot tuffa dialoger så länge det sker med respekt. Alla tycker inte som andra vilket är sunt i ett samhälle, oenigheter driver liksom samtal mm framåt.

Konsensus sa:
Avslutningsvis vill jag igen säga att den stora massan av Happyiter har en hög nivå med olika kunskaper som jag respekterar, ni levererar goda insiktsfulla och kompetenta frågor och svar.

Kan bara hålla med. Många trådar spårar ju ur och ibland får man rätt sura svar.

Men på det här forumet finns också fler guldklimpar än på de andra nät-forum jag tagit del av under åren. Exempelvis alla fantastiska RR:s och de som delar med sig av sina livsöden (där Stuvarn, Yonna m fl gjort stora intryck på mig).

Senast ändrad:
ooms sa:
VättleBökaren sa:
Varje gång jag "retat upp någon" så har denne försökt att ta reda på vem jag är. Varför vill dom veta vem jag är? Inte är det för att dom tänkt fria till mig i alla fall...
Brukar du hamna i den situationen ofta? Vilken typ av forum hänger du på då? Jag har såvitt jag vet aldrig varit utsatt för nån som försökt spåra upp mig. Men visst är det klokt att inte outa sin identitet hur som helst på Internet.
Nej, jag formulerade den biten lite knasigt. Det kom inte ut så som jag tänkte.

"IBLAND när jag..." skulle det börjas med.
Och det är vanligare än de flesta tror. De som redan har sin information tillgänglig finns garanterat med på någons "hatlista" och dom behöver inte ens ha starka åsikter för detta tyvärr.

Det kan räcka med att dom sagt att dom tycker <cykelmärke A> är fult och uttryckt detta på ett "stötande" sätt framför en annan användare.
Man skall inte underskatta människans kapacitet.

Om någon vill veta mer är det bara att googla, exemplen jag känner till är inte direkt rumsrena om man säger så och därför tänker jag inte lista dom.

VättleBökaren sa:
marr sa:
Du kanske ska försöka låta bli att reta upp folk istället. Verkar vara det största problemet....
Du kanske skall sluta reta upp dig på andra och istället meddela avvikande ståndpunkt i frågan?

Det är ju inte helt ovanligt att personer som ofta hamnar i slagsmål själva undrar varför de ofta gör det.

Luthman Photography sa:
VättleBökaren sa:
marr sa:
Du kanske ska försöka låta bli att reta upp folk istället. Verkar vara det största problemet....
Du kanske skall sluta reta upp dig på andra och istället meddela avvikande ståndpunkt i frågan?

Det är ju inte helt ovanligt att personer som ofta hamnar i slagsmål själva undrar varför de ofta gör det.

Sant för både angripare och angripen kanske?

När kaos utbryter vilket hänt oftare och oftare sista åren brukar jag titta in lite i Jacksons GC-tråd eller Petritråden för att bli på bra humör igen.

M

Manurhin2 sa:
När kaos utbryter vilket hänt oftare och oftare sista åren brukar jag titta in lite i Jacksons GC-tråd eller Petritråden för att bli på bra humör igen.

M

Fanns det tillfälle för Sixten att bilda Petri eller ni klarade er från det?

jonte987 sa:
Luthman Photography sa:
VättleBökaren sa:
marr sa:

Sant för både angripare och angripen kanske?

I det fallet jag tänkte på en person som blivit polisanmäld för misshandel (och motanmält) typ tre gånger. Personen i fråga förstod inte varför alla ville bråka med honom hela tiden.

Manurhin2 sa:
jonte987 sa:
Manurhin2 sa:

M

Ni?

Ni som var med - om du var det.

EDIT: Man får fan vara försiktig så man inte gör det otrevligt. :). Om vi inte når 100% nöjdhet så stryker jag självklart frågan.

Senast ändrad:
Manurhin2 sa:

M

Själv letar jag fram valfritt inlägg från Lagombra och får ett gott skratt.

Senast ändrad:
sparhawk sa:
Håller inte alls med om att forumskribenter som är surmuppar "som alltid gnäller och aldrig tillför något positivt" är överrepresenterad. Tycker snarare att det är extremt få som faller under den beskrivningen. Visst finns det lite nicks som har en tråkig framtoning och kanske att en del av dem sällan tillför något positivt men det är en försvinnande liten del. De kan måhända lägga många kommentarer...
Stora flertalet vill väl och uttrycker sig helt OK, sedan finns ett mindre antal som bidrar med mycket kunskap, erfarenhet och tips men kanske inte alltid har en genomgående positiv framtoning. Kan dock förstå dem ibland när de kommer med konkreta förslag och tips till TS, som efterfrågar hjälp, för att direkt bli ifrågasatt av TS. Speciellt i fall när det flera ggr i veckan kommer liknande frågor och förslag...

Tycker att den tråkiga stämmning man ändå kan stöta på ibland i trådar går i vågor men det är bara min egna upplevelse, dvs under perioder är det ganska lite sådant för att sedan öka under en period.

Det finns dock vissa saker som alltid spårar ur och det har andra redan nämnt, tex el-mtb...

Min upplevelse av detta forum är starkt övervägande positivt. Finns mycket kunskap att ta del av och många delar frikostigt med sig...
Jag la till en fjärde forumtyp i ett senare inlägg ?
Jag har mestadels positiva intryck på de svar jag fått rörande mina frågor och är imponerad av de som svarar.

Däremot så känns det som man ofta läser kommentarer som är helt onödiga för just tråden utan som bara skrivs för att skapa irritation.
Mycket möjligt att dessa negativa och nedlåtande kommentarer kommer från samma personer, är fortfarande ny här så ska spana mer på nicken.

Oskar sa:
mikaeljc sa:
Manurhin2 sa:

M

Själv letar jag fram valfritt inlägg från Lagombra och får ett gott skratt.

Hehe, fortfarande oöverträffad i sin otrevlighet :-P

Han är ju konstnär, så då får han göra som han vill. Inga lagar och regler gäller dem (enligt dem själva).

jonte987 sa:
Manurhin2 sa:
jonte987 sa:
Manurhin2 sa:

M

Ni?

EDIT: Man får fan vara försiktig så man inte gör det otrevligt. :). Om vi inte når 100% nöjdhet så stryker jag självklart frågan.

Skicka mig gärna ett pm där det framgår vad jag var med på mot Sixten.
Jag är allvarligt intresserad eftersom jag är noga med att aldrig vara otrevlig eller delta i några drev bakom en skärm.
Om folk betedde sig i verkligheten som dom gör bakom användarnamn generellt på nätet skulle dom inte bli speciellt populära ( minst sagt).

M

Manurhin2 sa:
Jag är allvarligt intresserad eftersom jag är noga med att aldrig vara otrevlig eller delta i några drev bakom en skärm.
Om folk betedde sig i verkligheten som dom gör bakom användarnamn generellt på nätet skulle dom inte bli speciellt populära ( minst sagt).

M

Tjena!

Tror han menade "ni som var med på Petris tid".

Manurhin2 sa:
jonte987 sa:
Manurhin2 sa:
jonte987 sa:
Manurhin2 sa:

M

Ni?

M
Jag tror Jonte syftar på ni som var med på tiden när Petri var aktiv på forumet. Jag var inte det, men tror inte att petris och sixtens aktiva tider överlappar varandra.

Kortvarigt?
Petri var aktiv på Happy i sex år. Sixten kom hit för tre år sedan.
Jag tror de är samma. :)

ooms sa:
Manurhin2 sa:
jonte987 sa:
Manurhin2 sa:
jonte987 sa:
Manurhin2 sa:

M

Ni?

M
Jag tror Jonte syftar på ni som var med på tiden när Petri var aktiv på forumet. Jag var inte det, men tror inte att petris och sixtens aktiva tider överlappar varandra.

Ahh, inlägget får ju en helt ny betydelse i så fall.

M

Kneecap sa:
Manurhin2 sa:

M

Tjena!

Tror han menade "ni som var med på Petris tid".

Tack! Ja det menade jag.
Jag insåg snabbt att det kanske var dumt att skoja men missade den här twisten. Sorry.

Stumpy sa:
Kortvarigt?
Petri var aktiv på Happy i sex år. Sixten kom hit för tre år sedan.
Jag tror de är samma. :)
Ja, kortvarig. :-)

Nej, men var det så länge alltså. Det hade jag inte trott så här i efterhand. Där ser man!

Lejon sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
Det är väl som med samhället i övrigt, det har blivit alltmer vanligt och accepterat att använda tyckande/åsikter/känslor för att ifrågasätta fakta och vetenskap. Då spårar diskussionen ofta ur.

Det är ena sidan. Den andra sidan är att mycket tyckande ges klädseln av att vara fakta/vetenskap trots att det är hårt vinklat för att ge stöd för en åsikt. Detta urholkar i sin tur folks tilltro till äkta fakta och här hittar man sedan drivkraften till att kunna likställa åsikter/känslor med fakta.

Lös den knuten och hämta ut nobelpriset i Norge....
Jag tycker Aron Flams motto illustrerar detta fenomen rätt bra.

Bäst!

Vad är förresten trevligt? Att få sina uttalanden och tyckanden bekräftade hela tiden? Brukar inte det ge en lite kvalmiga kräkkänslor efter ett tag? Det är ju så man beter sig de första 3-4 gångerna man är hembjuden till någon ny bekantskap. Kommer man inte förbi det stadiet så blir det aldrig riktigt bra.

Freddie L sa:
Ja, kortvarig. :-)

Nej, men var det så länge alltså. Det hade jag inte trott så här i efterhand. Där ser man!

Tjena!

Tiden går fort när man har roligt brukar man väl säga..

Snuten sa:
Vad är förresten trevligt? Att få sina uttalanden och tyckanden bekräftade hela tiden? Brukar inte det ge en lite kvalmiga kräkkänslor efter ett tag? Det är ju så man beter sig de första 3-4 gångerna man är hembjuden till någon ny bekantskap. Kommer man inte förbi det stadiet så blir det aldrig riktigt bra.
Håller med! Om det alltid bara vore gulli-gull som en del verkar vilja vore det rätt tråkigt. Men det ligger ju lite i den svenska kulturen också att vi tycker det är obehagligt när några inte är sams...

Jolinwood sa:
s:

Jag läser långt ifrån allt på det här forumet men jag har senaste åren sett säkert 5 inlägg som varit otrevliga mot eldsjälen Sixten för varje otrevligt inlägg jag sett från Sixten. Ofta när jag sett otrevligheter från Sixten så har det varit reaktioner på att folk varit otrevliga mot honom först och lagt nivån på tråden lågt. Om du s: vill länka till överträdelser Sixten gjort som du anser motiverar en avstängning så läser jag gärna dem. Jag är öppen för att det kan ändra min inställning i frågan, och ber dig ha förståelse för att jag bara kan uttala mig utifrån det jag läst. I den här tråden fanns det en referens till en bromstråd så det var den jag reagerade på, jag hoppas du förstår mig och att jag i all min operfekthet inte befläckat din bild av mänskligheten alltför mycket;)

Jag kan inte riktigt motivera varför, men i min värld är det fundamentalt mycket värre att ta ifrån någon dess möjlighet att kommunicera, än att vara lite småspydig emellanåt. Kan inget om filosofi/ideologier och sånt men det är väl bara så att jag ser den här frågan på ett annat sätt än alla andra i den här tråden.

ps. marr: Bra där! överlag är det här ett fint forum!

+1

Är hellre för ett känslosamt forum, där det går att hitta välmening, än censur.

jansson99 sa:
Sixten har samlat ihop till sin avstängning igen men fler än Sixten har fått varningar och förhållningsregler framöver. Slut på meddelandet!

Ok. Jag förstår att man ibland som "svensk instans" har en viss "skyldighet" att vara politisk korrekt. Och att det är svårt att tillåta "the hard line", även om det i mitt tycke kan vara just den som driver oss framåt.

ttfh sa:
Åbbe sa:
HappyRide är enligt min uppfattning precis som de flesta andra forum och består således av tre typer.

1. Massa eldsjälar som kommer med tips och trix för att underlätta för majoriteten.
2. De ”roliga” som ibland inte inser att ironi är svårtolkat på nätet.
3. Surmupparna som alltid gnäller och aldrig tillför något positivt.

Tyvärr känns det som den tredje typen är rätt överpresenterad här, men typ två kan lätt missuppfattas som typ tre med.

Jag tror förklaringen är en annan, nämligen att folk helt enkelt inte förstår varandra.

Det fanns en gång ett elgitarr-forum (GMF-planket). Mycket av bråkandet där berodde på att du kunde ha en diskussion om säg vilken distpedal som lät bäst mellan en 16-åring som ville spela Dreamtheater och en 55-åring som spelade creedence-covers. Hade dom stått öga mot öga hade dom insett att dom har helt olika utgångspunkter, krav och ljudideal. Men iom internet så antar man att alla andra är som en själv. Jag tror det är samma sak här, det finns många sätt att cykla "mountainbike" på...

+1

Alltid.

Konsensus sa:
...en konst som kanske borde läras ut, även att vara uppriktig och extremt saklig kan ibland tolkas som "my way or the highway" . ...

+1

Är själv ofta "blind" på detta sätt och ser hellre fler gelikar att bolla med än färre. Men går det att läras så är jag all ears!

Konsensus sa:
Stumpy sa:
Konsensus kan bli lite "tråkigt".
Hmm! att visa respekt, att inte använda nedvärderande ord, att håna andra eller hur tänker du? Utveckla dig gärna med tråkigt.

Haha, ta mig som exempel. Lindar in mina formuleringar för att passa in i så stort sammanhang som möjligt och inte missförstås. Inte f-n får jag igång några diskussioner! Men, det är bara att le åt. Kanske lyckas jag, lär jag mig nån gång i framtiden.

Det här forumet påminner om boken/filmen Onskan där kamratuppfostran är i fokus. Peppisar delas ut av flertalet återkommande signaturer som gör allt för att sabotera trådar. Dessa bidrar inte till forumet utan förstör forumet kan jag tycka. (Jag såg några även medverka i denna tråd och den låga tonen infinner sig direkt(föga förvånande!)). Vissa av forumets signaturer håller i riktlinjerna och det innebär att det finns bestämda åsikter för vad som får dryftas i forumet. Avviker man från denna åsiktsuppfattning så är man fredslös och har en hel hop som tycker gatulopp är spännande företeelser.

Det tror jag faktiskt drar ner på kvaliteten av det här forumet. En del personer avstår att verka troligen i forumet och tycker inte att det är värt att verka mer än passivt av just dessa skäl. Nivån är för låg. Det noteras när man i princip varnas från att ta upp vissa ämnen av andra personer i detta forum. Utöver det så förundras man av hur signaturer här tilltalar människor i allmänhet. Det finns ingen som uppför sig så illa i verkligheten och jag förstår kanske inte riktigt varför detta forum ska härbärgera personligheter som verkar finna glädje att vräka ur sig vad som helst. Jag undrar varför styr man inte upp detta som moderatorer av detta forum? Är inte det självklarheter?

Tyvärr återkommer dessa signaturer i flera trådar och man kan ju tycka att det märkligt att dessa får hållas. I det avseendet så är Flashback ett betydligt mer seriöst forum där sådana personer avlägsnas från forumet när OT konstant fyller trådarna med substanslösa kommenterar eller att man inte krasst sätt klarar av att uppföra sig.

Dessa substanslösa signaturer som skräpar ner trådarna med rappakalja bidrar till att trådarna blir hopplösa att läsa och forumet indirekt mindre bra. På Flashback finns det aktiva moderatorer som arbetar för hålla forumet i skick och det är tacksamt.

Jag hoppas det var konstruktiv kritik framförallt till moderatorerna av detta forum. Övriga är välkomna att kommentera detta, men låt det då gärna ha någon form av substans som är läsvärd. Tack.

Senast ändrad:
ejon sa:
Det här forumet påminner om boken/filmen Onskan där kamratuppfostran är i fokus. Peppisar delas ut av flertalet återkommande signaturer som gör allt för att sabotera trådar. Dessa bidrar inte till forumet utan förstör forumet kan jag tycka. (Jag såg några även medverka i denna tråd och den låga tonen infinner sig direkt(föga förvånande!)). Vissa av forumets signaturer håller i riktlinjerna och det innebär att det finns bestämda åsikter för vad som får dryftas i forumet. Avviker man från denna åsiktsuppfattning så är man fredslös och har en hel hop som tycker gatulopp är spännande företeelser.

Det tror jag faktiskt drar ner på kvaliteten av det här forumet. En del personer avstår att verka troligen i forumet och tycker inte att det är värt att verka mer än passivt av just dessa skäl. Nivån är för låg. Det noteras när man i princip varnas från att ta upp vissa ämnen av andra personer i detta forum. Utöver det så förundras man av hur signaturer här tilltalar människor i allmänhet. Det finns ingen som uppför sig så illa i verkligheten och jag förstår kanske inte riktigt varför detta forum ska härbärgera personligheter som verkar finna glädje att vräka ur sig vad som helst. Jag undrar varför styr man inte upp detta som moderatorer av detta forum? Är inte det självklarheter?

Tyvärr återkommer dessa signaturer i flera trådar och man kan ju tycka att det märkligt att dessa får hållas. I det avseendet så är Flashback ett betydligt mer seriöst forum där sådana personer avlägsnas från forumet när OT konstant fyller trådarna med substanslösa kommenterar eller att man inte krasst sätt klarar av att uppföra sig.

Dessa substanslösa signaturer som skräpar ner trådarna med rappakalja bidrar till att trådarna blir hopplösa att läsa och forumet indirekt mindre bra. På Flashback finns det aktiva moderatorer som arbetar för hålla forumet i skick och det är tacksamt.

Jag hoppas det var konstruktiv kritik framförallt till moderatorerna av detta forum. Övriga är välkomna att kommentera detta, men låt det då gärna ha någon form av substans som är läsvärd. Tack.

Jag skulle väl säga att det beteendet dominerar främst i trådar som redan är OT (även om det inte är exklusivt för dem). Där man kan tycka att om TS redan har börjat tramsa utanför forumets ramar så kan man fortsätta. De on topic-trådar som handlar om cykling kan förvisso också innehålla trams, men tramset blir generellt sett inte lika hårt och elakt som i off topic-trådar. Den tråd du startade som jag förstår var en chockerande start skulle jag säga är ett typexempel på den principen. Det hade nog blivit lindrigare om du märkt den som OT från början.

Kanske är folk som sökt sig till forumet helt enkelt mer intresserade av att diskutera forumets "huvudämne" än en massa annat?

mmmrrrr sa:
ejon sa:

Jag skulle väl säga att det beteendet dominerar främst i trådar som redan är OT (även om det inte är exklusivt för dem). Där man kan tycka att om TS redan har börjat tramsa utanför forumets ramar så kan man fortsätta. De on topic-trådar som handlar om cykling kan förvisso också innehålla trams, men tramset blir generellt sett inte lika hårt och elakt som i off topic-trådar. Den tråd du startade som jag förstår var en chockerande start skulle jag säga är ett typexempel på den principen. Det hade nog blivit lindrigare om du märkt den som OT från början.

Kanske är folk som sökt sig till forumet helt enkelt mer intresserade av att diskutera forumets "huvudämne" än en massa annat?
Tvärt om så tror jag många av oss som hängt här ett litet tag skulle lagt ner om det inte var så mycket trams och OT som det är. Det är helt enkelt inte tillräckligt roligt att diskutera ett huvudämne hela tiden. Som det är nu kan man tramsa lite och så dyker det upp något vettigt om cyklar man kan bidra med däremellan, eller tvärt om beroende på humör.

Absolut, OT är en viktig del, jag tycker bara att folk allmänt är lite snällare i OnT än i OT, så om man vill se en annan sida kan man hänga mer i OnT-delen. Men man är såklart aldrig helt säker!

ejon sa:
Det här forumet påminner om boken/filmen Onskan där kamratuppfostran är i fokus.
... etc...

Nu tycker jag att du är lite överdrivet kritisk!

Sammanslutningar med teknik i fokus, i synnerhet de med någon form av begränsande strikt regelverk som man kan ta till sig och inrätta sig efter när världen i övrigt känns för komplicerad och inkonsekvent, kommer alltid att vara lite av en fristad både för personer som är extremt specialintresserade av ämnet i sig självt och för personer som kanske inte är riktigt så intresserade och ämneskunniga, men som behöver en gemenskap som är mer inrutad och begriplig än vad samhället i stort kan erbjuda för att fungera socialt.

Den senare kategorin har per definition väldigt svårt för att acceptera sådant som ligger utanför det "regelverk" som dom själva upplever vara det gällande, oavsett om det är verkligt eller inbillat.

Jämfört med andra cykelforum (och teknikinriktade föreningar och forum i allmänhet) upplever jag Happy som minst lika öppet och inkluderande som något annat, så jag skriver under på "Sveriges trevligaste cykelforum".

Ett forum där precis alla tyckte och var exakt som jag själv tycker och är hade såklart varit ännu "trevligare", men vad är det då för mening med ett forum? Spegel är de flesta badrum redan utrustade med som standard.

Väldigt mycket snack i linje med "om alla höll med varandra"...
Det är inte olikheterna som avgör om ett forum är trevligt eller inte, inte ens argumenten i sig.

Vad som gör det otrevligt är direkta personliga påhopp, som t.ex "du tycker det är okej att vara kriminell" och "du skiter i lagar och regler" och "du fattar trögt" och andra längre utlägg som utmynnar i att nedvärdera den som tycker olikt en själv.
Istället för att hålla sig till sakfrågan utan att lämna påståenden om motståndaren och komma med någonting nytt eller åtminstone komma fram till att man helt enkelt har olika åsikter i frågan.

Ta till exempel diskussionen om elcyklar, det är faktiskt inget fel alls att säga "jag tycker inte dom skall få köras i skogen, jag tycker att dom gör mer skada än nytta". Felet uppstår i folk som säger "du får inte köra dom i skogen".
Om man som debattör inte kan se skillnaden i dom två uttalanden så gäller det att ta reda på skillnaden istället för att gå i försvarsläge och "få rätt oavsett".

Jag har aldrig påstått att jag är felfri och perfekt (utanför sarkasm det vill säga) jag vet mycket väl att jag också kan ta till fula angrepp många gånger. Men jag kan inte minnas att jag gjort detta oprovocerat någon gång. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det börjar alltid med att någon säger något i stil med "den cykeln går inte ens att cykla på" fastän det absolut är möjligt.
Hade personer helt enkelt kunnat hålla sina åsikter "för sig själva", dvs "jag skulle inte" och "jag tycker inte" så hade i alla fall inte jag känt ett behov av att invända.
Det är alltid okej att tycka saker som...

SRAM > Shimano (Eller tillomed som någon skrev, "shitmano", även om det är lågt)
Vitus är bästa budgetcyklarna!
Biltema är sämre än LBS/tyska postorder/whatever
FS äger allt!
HT är gammalt
Den cykeln är inte från 2021 direkt...

osv osv.

Men så kommer dom som gör riktigt äckliga påhopp som "du kör MC i skogen", "du skiter i miljön", "du rånar gamla tanter", "du är dum i huvudet" och "lämna forumet".
Den sistnämnda gör mig också riktigt irriterad. Jag vet inte varför happyeride skapades men det var uppenbarligen ett misslyckat försök att skapa en "oss mot dom" situation istället för att hantera det så att oavanstående påhopp blev otillåtna.

"Läs inte tråden om du tycker ämnet är så fel"
Javisst absolut, men när det handlar om saker som är nära till hjärtat på gott och ont så läser man ju ändå.
De som är emot något läser tråden för att säga hur FEL det är. De som är för något läser för att dom är intresserade.
Som sagt, säg gärna hur fel det är men gör det inte till en "min åsikt är den enda åsikten"

Vilket leder mig till det här konstanta +1 i sådana diskussioner. Det är väl i sig inget fel i att säga "jag tycker som du", men det framstår mer som en "vi är fler än motståndarsidan som tycker" än att faktiskt bidra med något av diskussionsvärde.

Vilket ytterligare leder mig till... Jag är moderator för ett bra mycket större forum än Happyride. Det är skönt att jag inte är moderator här, det innebär att jag kan tala helt öppet om vad jag tycker och tänker.
Men jag tar med mig erfarenheterna från det större forumet ändå, nämligen att det ALLTID skapas "oss mot dom" situationer och det motverkar vi aktivt på det andra forumet. Finns några få regler som lyder:

* Visa ömsesidig respekt för varandra även när ni har skilda åsikter.
* Skapa inte mobbar mot andra användare, gängmentalitet är inte tillåtet.
* Förfölj inte användare på forumet, håll inte deras tidigare uttalanden mot dom.
* Attackera inte användaren, attackera deras argument med motargument.

Med dom rätt så grundläggande reglerna så har vi lyckats hålla forumet rent på tjafs och trams och ändå haft ett bra debattklimat där det finns hundratals skiljande åsikter som konstant diskuteras åt höger och vänster.
Skillnaden är alltså att ingen kommer undan med personangrepp, vidriga påhopp eller mobbning.

Det betyder ju inte att användare inte försöker tänja på eller helt enkelt är inkompatibla med reglerna. Ungefär en användare varannan vecka får sitta i utvisningsbåset. Det är sådana som helt enkelt inte kan hålla sig från att agera respektlöst.

Och apropå det här med nätneutralitet, för tre dagar sedan så gav en av moderatorerna på det forumet en användare en två veckors timeout för språkbruk och påhopp.
Moderatorn i fråga har en blogg utanför forumet och på denna blogg fick han detta meddelandet:

Läs inte innehållet i citatet om du inte gillar fult språk, hot och allmänt äcklig attityd.
Are you that same fucking asshole, who plays god <forumnamn> moderator?
If you are, i am going to pay you asshole back that ban, what you asshole give me last week without reason. I am going to make several <content>, where i will tell truth about you asshole, i know your real name now, i have your pictures and manuy many other info. I must tell you asshole somethink, that you arevery fuckin lucku, because you asshole are so faraway, and not in fron of me, if you would be front of me, i show you, what does over 20 years of martial arts trainig done for me, and how fuckin fast i can be! I drop you down, before you can even say cat.
Avslöjande information är ersatt. Och detta händer rätt så ofta, att användare försöker lista ut vilka vi är i syfte att hota oss när vi vägrar dom "rätten" att bete sig som dom vill.
Och nej jag kan försäkra er om att det inte handlar om ömsesidig "respekt" här. Utan specifikt denna användaren var otrevlig mot andra användare också. Men inte till den graden.

Men som sagt, skillnaden ligger i vad som faktiskt är tillåtet på det forumet. Där har jag haft diskussioner i åratal med starkt skilda åsikter utan att någon känt behov av att bete sig illa.
Väldigt många säger "We don't see eye to eye on most things, but i respect your character. You never treat anyone differently just because you agree or disagree with them and you stand your ground until proven wrong."

Det hade varit trevligt att kunna vara lika hållfast vid mina åsikter och uppfattningar utan att bli kallad allsköns saker här i en diskussion.
Jag erkänner när jag har fel, kolla min historik ni som inte tror mig och jag är den som tänker bredare än mina egna intressen. Dvs, jag säger inte saker som "landsvägscyklister hör inte hemma på bilvägen" (om det inte är för att påvisa hur lågt argumenten flyger) även om jag personligen "mår illa" av att se en racer på bilvägen.
Det vill säga, för all del gör det ni gillar mest. Jag kan respektera det och hålla gott om avstånd när jag kör om er för er skull. Ni är människor som alla andra. Jag gillar det inte själv men aldrig att jag skulle neka er rätten att leva era liv som ni vill.
Faktum är att om ni cyklar i 50 km/h på en 30 väg så tänker jag inte ens gnälla om det. Det är inte min uppgift.

Så, kan vi kanske ha liknande inställning på forumet? Om det inte handlar om att en användare är riktigt ute och cyklar så kan ni väl dela rummet utan att fräsa? Oavsett vad ni tycker om aktivitet A, märke G och regel R?

Om man sysslar med något som

1. befinner sig i en juridisk gråzon,
2. går emot en rättsuppfattning många har med sig sedan barnsben, och
3. många med fog är oroliga för att det på sikt kan komma att leda till begränsningar av deras största fritidsintresse,

får man räkna med mothugg. När man sedan vägrar ta till sig de argument och förklaringar som framförs, utan konsekvent avfärdar dem som trams och framhåller att det man sysslar med "är lagligt" (trots att ingen vet), ofta på ett skrikande och gapande sätt (var det nån som sa otrevligt?) så får man räkna med ännu fler mothugg. Om det är personangrepp eller inte ligger nog mest i betraktarens öga. Om jag ägnade mig åt nåt i en juridisk gråzon skulle jag inte uppröras om nån kallade mig kriminell (jag skulle tvärtom förstå om de tycker det).

Nåja, när det gäller "lagligheter" har väl båda parter sina egenheter.

Visst är det mycket trams men att komma med en flashback attityd funkar knappast.

Jag har lagt en del tid på diverse open Source forum och det har fungerat på ett helt annat sätt. Jag förstår att happy inte vill kopiera det men det finns mer än flashback och Facebook att ta intryck av.

Jag kan tycka att när en tråd har spårat och kommer att låsas kunde det lika bra gå lite fortare. En del hade nog sluppit bli avstängda då.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp