[OT] Sveriges trevligaste cykelforum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En reflektion:
Ena sidan har tolkat läget på ett sätt. Andra sidan har tolkat läget på ett annat sätt.
En myndighet har gjort samma tolkning som ena sidan men har samtidigt sagt att tolkningen är osäker och har efterlyst tydligare regelverk.

Ena sidan tycks ha missat att det är otydligt.
Andra sidan tycks ha missat att myndigheten har tolkningsföreträde tills ärendet prövats i högre instans.

Slutsats:
Cykla med hjälpmotor i naturen utan markägarens tillstånd är JUST NU olagligt, men KAN KOMMA att ändras om frågan prövas i domstol.
Just nu är det alltså ingen gråzon pga myndigheten har tolkningsföreträde före dig och mig och alla andra och en prövning i domstol krävs för att fastställa om tolkningen är korrekt eller ej.

Egentligen är det inte så svårt om bara samtalstonen är sansad och sinnet öppet för alternativa synvinklar.

Det här med elcyklar. Det faller inte i speciellt god jord här, det blir många trådar, frågor, dålig stämning.

Tänk om de hade fått ett eget forum? Bara för sådana frågor? Vore inte det nice för alla?
De kan köra i skogen utan mothugg, allt blir lagligt.

Frid?

ejon och VättleBökaren: Jag vet inte hur länge ni har hängt här innan ni registrerade er men som det verkar är ni båda nya medlemmar med därtill ett intresseområde som är extremt infekterat. Det är lätt att klampa in som ny med bestämda åsikter och framförallt ejons tråd blev ju lite pannkaka. Men det hade ju sina anledningar och väldigt lite med forumet att göra. Rent krasst kan man nog säga att med striktare moderering hade den tråden blivit låst pga OT från TS.

Och som sagt, ni är båda pro elcyklar i skogen, något som säkert påverkat vilka trådar ni läst och kommenterat i.

För 13 år sedan var det en liknande diskussion gällande byggda konstruktioner i Sicklaskiftet/Hellas. Där oron att något som rent juridiskt är lite 'mjä' kan orsaka ingrepp för alla andra som blir ödesdigra, tex totalförbud mot cykling. Även då var som sagt stämningen upprörd.

Men det vore kanske på sin plats att moderatorerna säger hur de vill ha det kring elcyklar.

Det finns ju redan idag en hint kring elcyklar i forumreglerna.
Men den kan ju tolkas på olika sätt, så det är en gråzon helt enkelt :-)

Senast ändrad:
Kan ni inte bara låta bli att börja bråka om elcyklar även i den här tråden. Det finns väl tillräckligt med trådar som havererat för att ni inte kan hålla sams?

Luthman Photography sa:
Kan ni inte bara låta bli att börja bråka om elcyklar även i den här tråden. Det finns väl tillräckligt med trådar som havererat för att ni inte kan hålla sams?

Vi kan även diskutera om rubriken "[OT] Sveriges trevligaste cykelforum" inkluderar elcykel, eller vi behöver en rubrik till: "[OT] Sveriges (o)trevligaste elcykelforum".

ooms sa:
Om man sysslar med något som

1. befinner sig i en juridisk gråzon,
2. går emot en rättsuppfattning många har med sig sedan barnsben, och
3. många med fog är oroliga för att det på sikt kan komma att leda till begränsningar av deras största fritidsintresse,

får man räkna med mothugg. När man sedan vägrar ta till sig de argument och förklaringar som framförs, utan konsekvent avfärdar dem som trams och framhåller att det man sysslar med "är lagligt" (trots att ingen vet), ofta på ett skrikande och gapande sätt (var det nån som sa otrevligt?) så får man räkna med ännu fler mothugg. Om det är personangrepp eller inte ligger nog mest i betraktarens öga. Om jag ägnade mig åt nåt i en juridisk gråzon skulle jag inte uppröras om nån kallade mig kriminell (jag skulle tvärtom förstå om de tycker det).
Fast där faller du på ditt eget argument.

"...Om det är personangrepp eller inte ligger nog mest i betraktarens öga..."
"...jag skulle inte uppröras om nån kallade mig kriminell..."

Att kalla någon kriminell när dom inte är det är ett personangrepp. Det är det som gör forumet till "sveriges inte så trevliga cykelforum".
Eller tänker du påstå att NV's tolkning ÄR lagen och därmed är alla som inte gör som NV tolkar det är kriminella?

Det är lagligt tills motsatsen är bevisad, jag är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Därmed är jag inte kriminell och därmed är det personangrepp att påstå att jag är det.
Det handlar inte om en tolkning här heller, det är faktum.

Oavsett vad du tycker om saken så finns det andra sätt att framföra sin åsikt på. Till exempel kan du ju säga "du cyklar elcykel mot NV's tolkning av lagen och det kan innebära att dom driver frågan mot din fördel".
Men om man saknar sakliga argument så kanske det är lättare att slå på stora trumman så man inte själv känner sig osäker?

Vättlebökarens inlägg får tala för sig själv. I rest my case.

H. sa:
ejon och VättleBökaren: Jag vet inte hur länge ni har hängt här innan ni registrerade er men som det verkar är ni båda nya medlemmar med därtill ett intresseområde som är extremt infekterat. Det är lätt att klampa in som ny med bestämda åsikter och framförallt ejons tråd blev ju lite pannkaka. Men det hade ju sina anledningar och väldigt lite med forumet att göra. Rent krasst kan man nog säga att med striktare moderering hade den tråden blivit låst pga OT från TS.

Och som sagt, ni är båda pro elcyklar i skogen, något som säkert påverkat vilka trådar ni läst och kommenterat i.

För 13 år sedan var det en liknande diskussion gällande byggda konstruktioner i Sicklaskiftet/Hellas. Där oron att något som rent juridiskt är lite 'mjä' kan orsaka ingrepp för alla andra som blir ödesdigra, tex totalförbud mot cykling. Även då var som sagt stämningen upprörd.

Men det vore kanske på sin plats att moderatorerna säger hur de vill ha det kring elcyklar.
Ditt inlägg kommer fram som främlingsfientligt. Dvs, fientligt mot nya användare.
Vad föredrar du själv? Att fler kommer till forumet och deltar eller att nya användare vänder i dörren? Precis som med elcykeltråden där TS frågade om en elcykel för grusväg och någon var tvungen att påpeka att elcyklar är OLAGLIGA i terräng?
Då kände jag direkt att TS förtjänade att få höra sanningen där. Och där kunde det tagit slut men det gjorde det inte. Det är viktigare att ljuga än att erkänna att det inte är olagligt ännu.

Fast nu lyssnar jag väl inte och diskuterar om samma sak igen...
Poängen är fortfarande att om ett forum skall fungera för nytillkomna så skall man visa lite förstånd för att dom inte vet vad som är tabu och inte, istället för att få huvudet inslaget av "forumeliten".
Vilket för övrigt är ännu en bidragande faktor till varför forumet är såpass otrevligt. Elitismen som existerar på detta forumet skapar en obalans som leder till mer krigande än debatt.

Som exempel, "Det går inte att köpa en ny stigcykel för mindre än 13 000 kr", det är ju inte sant ens om man la till "bra" i den meningen.
Det är elitism, det skrämmer iväg dom som har mindre än "medlemsavgiften för att få cykla" att lägga på intresset.
Det går alldeles utmärkt att cykla på en ny budgetcykel, men man får ut mer av det roliga om man lägger mer pengar på det.
Varför ens säga att "det inte går" då, när det uppenbarligen går?

Glädjande rent personligen är att jag i alla fall inte behöver känna mig dum-envis, obstinat och tjatig när jag jämför med mig några andra här efter att ha läst denna och de senaste eltrådarna.

Lejon sa:
Glädjande rent personligen är att jag i alla fall inte behöver känna mig dum-envis, obstinat och tjatig när jag jämför med mig några andra här efter att ha läst denna och de senaste eltrådarna.
Hehe. Ja visst är det bra. Då är jag nog ändå en av dem som kan upplevas som ibland annars ;-)

VättleBökaren sa:
H. sa:

Ditt inlägg kommer fram som främlingsfientligt. Dvs, fientligt mot nya användare.

Ingen här är fientlig mot nya användare men det var trevligare här innan ditt sätt att uttrycka sig kom hit.

H har en väldigt god poäng, ta åt av den istället för att försöka vända på att det är fel på oss som redan är / fanns här. Du bekräftar bara åter igen.

Egentligen borde jag avstå, men...
Vättlebökaren, varför skall din tolkning gälla som "sanning" framför NVV:s professionella juristers (som har lång erfarenhet av allemansrätten) tolkning?

Om jag var spekulant på en elmtb skulle jag uppskatta om någon påpekade att det råder stor tveksamhet kring om den får framföras i terräng öht, framförallt när en myndighet gjort den tolkningen. Det skulle få mig att tänka både en och två ggr om jag skall lägga 20-30k på nåt som kanske inte kommer gå att använda på det sätt som är tänkt. Om jag ändå tänker strunta i det, kommer jag ju ändå strunta i det, så det fyller liksom ingen funktion att ni går bananas så fort detta påpekas. Men för den ovetande konsument som tycker det är viktig info, är det just det (viktig info).

VättleBökaren sa:
H. sa:

Vad föredrar du själv? Att fler kommer till forumet och deltar eller att nya användare vänder i dörren? Precis som med elcykeltråden där TS frågade om en elcykel för grusväg och någon var tvungen att påpeka att elcyklar är OLAGLIGA i terräng?
Då kände jag direkt att TS förtjänade att få höra sanningen där. Och där kunde det tagit slut men det gjorde det inte. Det är viktigare att ljuga än att erkänna att det inte är olagligt ännu.

Poängen är fortfarande att om ett forum skall fungera för nytillkomna så skall man visa lite förstånd för att dom inte vet vad som är tabu och inte, istället för att få huvudet inslaget av "forumeliten".
Vilket för övrigt är ännu en bidragande faktor till varför forumet är såpass otrevligt. Elitismen som existerar på detta forumet skapar en obalans som leder till mer krigande än debatt.

Som exempel, "Det går inte att köpa en ny stigcykel för mindre än 13 000 kr", det är ju inte sant ens om man la till "bra" i den meningen.
Det är elitism, det skrämmer iväg dom som har mindre än "medlemsavgiften för att få cykla" att lägga på intresset.
Det går alldeles utmärkt att cykla på en ny budgetcykel, men man får ut mer av det roliga om man lägger mer pengar på det.

Hmm, att göra sig till martyr utifrån sina egna inlägg och andras svar är väl så där bra, ta det som du vill. Att bryta ner ordens form i en mening i ett forum där det är såpass många personer inblandade med olika förmågor att skriva och formulera sig politiskt korrekt, då är man på fel spår, jag menar att man kan välja att bortse och t.o.m nonchalera ex. just den delen att det finns inga stigcyklar under 13´kr, eller så kan man flika in på ett hövligt vis och skriva ex, "jo, det finns med jag håller med, de är inte av bästa kvalitet om man jämför med ..." Ta ex, med elcykel i terräng, här kan jag tycka det löpte ut bra, där fördes samtalet hyfsat sakligt, t.o.m myndighetstext stoppades in, olika tolkningar skapades och man kom väl inte fram till direkt något. Att läsa mellan raderna i en text som skrivs och läggs upp direkt är en bra kunskap, att vara ordpolis eller för den delen en meningspolis i ett stort forum, nja! det funkar inte.

Tjena!

Men snälla, släpp elcykeldiskussionen i denna tråden.
Satt i telefon igår med en av moderatorerna och vi båda sa att vi var ganska imponerande att denna tråden inte blivit jättehetsk ännu, men nu är det väg åt fel håll.
Och innan någon säger något om mina förhavande så finns det en anledning till att jag satt i telefon med en moderator igår. Så kan vi lämna det där.

Ja, håller ert evighetsbökande till en tråd. Det framkommer ju inga nya argument, inga nya ståndpunkter inget spännande över huvudtaget. Antingen det, eller så får happy arrangera någon form av cage fight där vinnarens åsikt i frågan får vara allenarådande tills det finns en ny lag.

Kneecap: Ville du också bli annonsmoderator? :)

Luthman Photography sa:
Ja, håller ert evighetsbökande till en tråd. Det framkommer ju inga nya argument, inga nya ståndpunkter inget spännande över huvudtaget. Antingen det, eller så får happy arrangera någon form av cage fight där vinnarens åsikt i frågan får vara allenarådande tills det finns en ny lag.

Ja, cage fight!

Kneecap sa:
Tjena!

Men snälla, släpp elcykeldiskussionen i denna tråden.
Satt i telefon igår med en av moderatorerna och vi båda sa att vi var ganska imponerande att denna tråden inte blivit jättehetsk ännu, men nu är det väg åt fel håll.
Och innan någon säger något om mina förhavande så finns det en anledning till att jag satt i telefon med en moderator igår. Så kan vi lämna det där.

Tumme upp

Luthman Photography sa:

Tjena!

Nej verkligen inte, tror inte jag ligger på listan över folk som skulle kunna bli moderator. De flesta har nog förstått att jag är en av dom som fått en tillsägelse.

ejon sa:
Det här forumet påminner om boken/filmen Onskan där kamratuppfostran är i fokus. Peppisar delas ut av flertalet återkommande signaturer som gör allt för att sabotera trådar.
Dessa bidrar inte till forumet utan förstör forumet kan jag tycka. (Jag såg några även medverka i denna tråd och den låga tonen infinner sig direkt(föga förvånande!)).
Vissa av forumets signaturer håller i riktlinjerna och det innebär att det finns bestämda åsikter för vad som får dryftas i forumet.
Avviker man från denna åsiktsuppfattning så är manfredslös och har en hel hop som tycker gatulopp är spännande företeelser.

Det tror jag faktiskt drar ner på kvaliteten av det här forumet. En del personer avstår att verka troligen i forumet och tycker inte att det är värt att verka mer än passivt av just dessa skäl.
Nivån är för låg. Det noteras när man i princip varnas från att ta upp vissa ämnen av andra personer i detta forum. Utöver det så förundras man av hur signaturer här tilltalar människor i allmänhet.
Det finns ingen som uppför sig så illa i verkligheten och jag förstår kanske inte riktigt varför detta forum ska härbärgera personligheter som verkar finna glädje att vräka ur sig vad som helst.
Jag undrar varför styr man inte upp detta som moderatorer av detta forum? Är inte det självklarheter?

Tyvärr återkommer dessa signaturer i flera trådar och man kan ju tycka att det märkligt att dessa får hållas. I det avseendet så är Flashback ett betydligt mer seriöst forum där sådana personer
avlägsnas från forumet när OT konstant fyller trådarna med substanslösa kommenterar eller att man inte krasst sätt klarar av att uppföra sig.

Dessa substanslösa signaturer som skräpar ner trådarna med rappakalja bidrar till att trådarna blir hopplösa att läsa och forumet indirekt mindre bra. På Flashback finns det aktiva
moderatorer som arbetar för hålla forumet i skick och det är tacksamt.

Jag hoppas det var konstruktiv kritik framförallt till moderatorerna av detta forum. Övriga är välkomna att kommentera detta, men låt det då gärna ha någon form av substans som är läsvärd. Tack.

Reality check!
I ditt 1:a inlägg här på forumet ber du om hjälp med att bygga elcykel fast du enligt ditt 3:e inlägg uppenbarligen har läst en del på forumet innan och verkar ha koll på att just elcyklar är ett känsligt ämne. Du sätter inte OT på tråden och man kan tolka informationen som att du överväger att bygga en elmoppe; "Skillnad på 250w, 500w osv. ".

I ditt 2:a inlägg i samma tråd vill du inte ta till dig om rådet att använda forumet som finns för elcyklar.

Vidare i ditt 3:e inlägg går du till attack mot några/många obestämda användare; "det finns verkligen cykelsociopater här utan socialbegåvning". Du bekräftar också att det du tänker bygga inte är en elcykel utan en elmoppe; "Jag tänkte bygga en cykel med 500w men begränsa den till 250w så att det blir en liten roligare cykel när det finns möjlighet för det. Dock hur stor nackdel är det att ha lite extra som man i princip aldrig nästan använder osv.."

I ditt 6:e inlägg nekar du till att det är en elmoppe du tänker bygga; "Nej, det är en elcykel, vilken del av det var moped?". Detta trots att du själv skriver att du vill bygga med 500 w motor och tänker använda det också, läs citatet ovan igen om du inte inser vad du själv skriver, och med 500 w är det inte en elcykel.

I ditt 7:e inlägg slänger du återigen ur dig påståendet om "cykelsociopater" och tar på dig offerkofta när du påstår att du blivit påhoppad/trakasserad när det inte finns någonting alls i tråden som ens i närheten av sådana saker. Du skriver "Det finns inget i det jag skrev från början som motiverar ovanstående påhopp eller besynnerliga frågor som inte har något med texten enligt ovan".
Sanningen är dock att du fått svar i tråden baserat på den information du gett oss.

Med en sådan start på ett forum så finns det skäl till lite självrannsakan innan man spyr galla över hela forumet; "Det här forumet påminner om boken/filmen Onskan där kamratuppfostran är i fokus".
Du går vidare med "Dessa substanslösa signaturer som skräpar ner trådarna med rappakalja" och sätter dig samtidigt på höga hästar och påstår att du kommer med konstruktiv kritik.

Detta inlägg tycker jag har "någon form av substans som är läsvärd" men jag är inte helt säker på att du håller med.

Mitt förslag är att du andas lite och tänker igenom din egen framtoning och hur du uppfattas innan du hittar på saker och går till angrepp till höger och vänster. Två fel gör inte ett rätt!

Edit - Rättade till lite konstig styckeindelning.

Senast ändrad:
Kneecap sa:
Luthman Photography sa:

Tjena!

Nej verkligen inte, tror inte jag ligger på listan över folk som skulle kunna bli moderator. De flesta har nog förstått att jag är en av dom som fått en tillsägelse.

Finns ju ingen som är perfekt å praktisk erfarenhet är alltid bra att ha! :)

frid!

Det brukar vara rätt kul när trådarna spårar från sitt ursprungliga ämne, när de översvämmas av roliga inlägg men när de nu på sistone, t ex när TS egentligen ville ha köpråd om en elcykel men tråden spårat ur med 484 inlägg och 11 sidor verbal fight om el-mtb-cyklars vara eller icke vara i skogen ja då vill man ju bara basunera ut detta då admins verkar vara ute på cykelsemester.

shuttfup.jpg

Senast ändrad:
Allroad sa:
Det brukar vara rätt kul när trådarna spårar från sitt ursprungliga ämne, när de översvämmas av roliga inlägg men när de nu på sistone, t ex när TS egentligen ville ha köpråd om en elcykel men tråden spårat ur med 484 inlägg och 11 sidor verbal fight om el-mtb-cyklars vara eller icke vara i skogen ja då vill man ju bara basunera ut detta då admins verkar vara ute på cykelsemester.

Jo men fighten om elcyklisterna vara eller icke vara i skog eller på forumet är ju tämligen större än Stockholmarnas driv om att Skåne är danskt ?

eucalyptus sa:
Allroad sa:

Jo men fighten om elcyklisterna vara eller icke vara i skog eller på forumet är ju tämligen större än Stockholmarnas driv om att Skåne är danskt ?

Vad finns att diskutera? Utom att gränsen självklart måste gå längs väg115. :)
Nu ska jag ha en lille frokost med smörebrö och en Tuborg

eucalyptus sa:
Allroad sa:

Att Skåne tillhör danskarna är ju ren fakta, vad har vi svenskar ens där att hämta. Anyways.

Min poäng för att tillföra något kring denna tråds substans är ju att om någon har en fråga om köpråd av en specifik cykel så kan det väl inte vara ok att det skall spåra ur och istället vara 484 inlägg på hela 11 sidor som inte berör köprådet whats so ever? Framstår ju bara som värre käbbel än i samtliga politikerdebatter på tv.

Eller uppenbarligen tycker ju samtliga här på forat att det är ok eftersom det får fortgå.

sparhawk sa:
ejon sa:
Det här forumet påminner om boken/filmen Onskan där kamratuppfostran är i fokus. Peppisar delas ut av flertalet återkommande signaturer som gör allt för att sabotera trådar.
Dessa bidrar inte till forumet utan förstör forumet kan jag tycka. (Jag såg några även medverka i denna tråd och den låga tonen infinner sig direkt(föga förvånande!)).
Vissa av forumets signaturer håller i riktlinjerna och det innebär att det finns bestämda åsikter för vad som får dryftas i forumet.
Avviker man från denna åsiktsuppfattning så är manfredslös och har en hel hop som tycker gatulopp är spännande företeelser.

Det tror jag faktiskt drar ner på kvaliteten av det här forumet. En del personer avstår att verka troligen i forumet och tycker inte att det är värt att verka mer än passivt av just dessa skäl.
Nivån är för låg. Det noteras när man i princip varnas från att ta upp vissa ämnen av andra personer i detta forum. Utöver det så förundras man av hur signaturer här tilltalar människor i allmänhet.
Det finns ingen som uppför sig så illa i verkligheten och jag förstår kanske inte riktigt varför detta forum ska härbärgera personligheter som verkar finna glädje att vräka ur sig vad som helst.
Jag undrar varför styr man inte upp detta som moderatorer av detta forum? Är inte det självklarheter?

Tyvärr återkommer dessa signaturer i flera trådar och man kan ju tycka att det märkligt att dessa får hållas. I det avseendet så är Flashback ett betydligt mer seriöst forum där sådana personer
avlägsnas från forumet när OT konstant fyller trådarna med substanslösa kommenterar eller att man inte krasst sätt klarar av att uppföra sig.

Dessa substanslösa signaturer som skräpar ner trådarna med rappakalja bidrar till att trådarna blir hopplösa att läsa och forumet indirekt mindre bra. På Flashback finns det aktiva
moderatorer som arbetar för hålla forumet i skick och det är tacksamt.

Jag hoppas det var konstruktiv kritik framförallt till moderatorerna av detta forum. Övriga är välkomna att kommentera detta, men låt det då gärna ha någon form av substans som är läsvärd. Tack.

Reality check!
I ditt 1:a inlägg här på forumet ber du om hjälp med att bygga elcykel fast du enligt ditt 3:e inlägg uppenbarligen har läst en del på forumet innan och verkar ha koll på att just elcyklar är ett känsligt ämne. Du sätter inte OT på tråden och man kan tolka informationen som att du överväger att bygga en elmoppe; "Skillnad på 250w, 500w osv. ".

I ditt 2:a inlägg i samma tråd vill du inte ta till dig om rådet att använda forumet som finns för elcyklar.

Vidare i ditt 3:e inlägg går du till attack mot några/många obestämda användare; "det finns verkligen cykelsociopater här utan socialbegåvning". Du bekräftar också att det du tänker bygga inte är en elcykel utan en elmoppe; "Jag tänkte bygga en cykel med 500w men begränsa den till 250w så att det blir en liten roligare cykel när det finns möjlighet för det. Dock hur stor nackdel är det att ha lite extra som man i princip aldrig nästan använder osv.."

I ditt 6:e inlägg nekar du till att det är en elmoppe du tänker bygga; "Nej, det är en elcykel, vilken del av det var moped?". Detta trots att du själv skriver att du vill bygga med 500 w motor och tänker använda det också, läs citatet ovan igen om du inte inser vad du själv skriver, och med 500 w är det inte en elcykel.

I ditt 7:e inlägg slänger du återigen ur dig påståendet om "cykelsociopater" och tar på dig offerkofta när du påstår att du blivit påhoppad/trakasserad när det inte finns någonting alls i tråden som ens i närheten av sådana saker. Du skriver "Det finns inget i det jag skrev från början som motiverar ovanstående påhopp eller besynnerliga frågor som inte har något med texten enligt ovan".
Sanningen är dock att du fått svar i tråden baserat på den information du gett oss.

Med en sådan start på ett forum så finns det skäl till lite självrannsakan innan man spyr galla över hela forumet; "Det här forumet påminner om boken/filmen Onskan där kamratuppfostran är i fokus".
Du går vidare med "Dessa substanslösa signaturer som skräpar ner trådarna med rappakalja" och sätter dig samtidigt på höga hästar och påstår att du kommer med konstruktiv kritik.

Detta inlägg tycker jag har "någon form av substans som är läsvärd" men jag är inte helt säker på att du håller med.

Mitt förslag är att du andas lite och tänker igenom din egen framtoning och hur du uppfattas innan du hittar på saker och går till angrepp till höger och vänster. Två fel gör inte ett rätt!

Edit - Rättade till lite konstig styckeindelning.

Ren advokatyr men: Det hittills vettigaste inlägget. Synd det hamnade i fel tråd annars hade denna tråden kunnat stängas io med detta.

VättleBökaren sa:
H. sa:

På vilket sätt är jag fientlig mot er? Jag bara konstaterar fakta. Som ny på ett jobb, förening eller i ett kompisgäng är det svårt att känna till historik, vad som är brukligt osv. Allt jag skrev var att det, i kombination med de intresseområde du och ejon har, kan vara en orsak till att ni känner er "påhoppade".

Vidare ville jag visa att oron inom cykelcommunityt och happy är äldre än elcykeln, eftersom frågan inte berör elcyklarna utan just risken för förbud.

Du om nån, som med ditt inlägg och referenser till positioner på andra forum, borde kanske inte vara den som anklagar mig för att vara fientlig mot nya användare. Innan du förkunnar den domen kanske du ska beta av lite av mina inlägg jag gjort sen 2004 när jag började skriva här.

Helkama raisu sa:
...På forumet förutsätts du visa samma respekt för andra människor som du hade gjort på en Happyride, eller hemma i någons vardagsrum.

Vi modererar mycket sparsamt och tycker att vi som läser och skriver själva ska vara såpass mogna som människor att vi kan hålla en vettig nivå.

Jag skulle gärna vilja vara med på en happyride med vissa här.... vore kul att se vem som vinner slagsmålet som lär utbryta innan vi kommit till första singletracken.

Kanske dags att justera sista stycket, motsatsen är ju överbevisad.

Senast ändrad:
Jag ser med lättnad att jag inte faller in under forumelit. Redan trådar om Dinousaurcross och Land-Rover pendlare diskvalificerar mig fullständigt.

För övrigt var sparhawks inlägg väldigt bra. Vi har även sen länge insett att moderatorerns inte kan följa alla inlägg i alla trådar utan ansvaret ligger helt hos den som skriver och kan mottagaren inte acceptera texten får de anmäla eller dölja. Det har funkat för det mesta förut.

staine sa:
sparhawk sa:
ejon sa:
....

Reality check!

....
...

.....

Ren advokatyr men: Det hittills vettigaste inlägget. Synd det hamnade i fel tråd annars hade denna tråden kunnat stängas io med detta.

Tanken var inte att deltaga i debatten om för/emot El-MTB utan som en del i denna tråd där jag kan tycka att man inte ska kräva att andra sköter sig bättre än vad man själv gör (typ, ungefär...).

eucalyptus sa:
Allroad sa:

Skåne är givetvis svenskt, men skåningarna är danska. ?

Om någon frågar vilken emtb som är köpvärd så är det alltid någon som ska rekommendera en mtb istället. Tänk er om rollerna var omkastade, "klart du ska köpa en emtb", vilket gnäll det skulle bli.
Eller om någon efterfrågar en lämplig lvgcykel och folk tjatade om en mtb istället?

ForesterGuy sa:
Om någon frågar vilken emtb som är köpvärd så är det alltid någon som ska rekommendera en mtb istället. Tänk er om rollerna var omkastade, "klart du ska köpa en emtb", vilket gnäll det skulle bli.
Eller om någon efterfrågar en lämplig lvgcykel och folk tjatade om en mtb istället?

Ja, vi kommer tillbaka till att trots lagstiftningen så anses inte emtb vara en cykel i folkmun, lika lite som segways och elsparkcyklar. Så när detta forum kallas för ett cykelforum så avses det som i vardagligt tal kallas för en cykel, vilket inte är samma sak som vad lagstiftningen definierar. Därför blir elcykel = OT.

Happy kanske borde implementera lite AI som automatiskt känner igen och flyttar elcykeltrådar till elcykel-forumet?

ForesterGuy sa:

Annars kan man gå in på happykajak och fråga vilken som är den bästa vattenskotern, vägra att märka tråden som OT, och sen bli kränkt när någon föreslår att man köper kajak istället och en annan hänvisar till happyvattenskoter. :)

Det har blivit väl mycket tjat om elcyklar i den här tråden. Har någon stamforumit blivit avstängd så har det väl inte berott på elcykeldiskussioner i första hand, eller har jag fel? Otrevligheten är väl så att säga eMTB-oberoende?

Ofta är folk helt enkelt oförskämda, bara för att de kan. Folk kan inte heller hålla sig till ämnet, ens i denna tråd, trots påpekanden från andra forummedlemmar.

En annan sak som säkerligen stör fler än mig är då någon ständigt använder sina egna nedlåtande och värderande begrepp istället för att använda de vedertagna:

Diskutera samhällsekonomi med någon som konsekvent byter ut ordet "skatt" mot "stöld"
eller politik med någon som genomgående kallar folk som inte röstar på SD för "folkförrädare"
eller alltid kallar Biltemacyklar för "rostiga bojsänken"

Sånt här är oerhört tröttsamt att läsa, även för den som tycker att skatterna är höga, att invandringen borde minska eller att biltemacyklar håller låg kvalitet.

Ännu tråkigare blir det då någon som exempelvis har köpt en biltemacykel startar en tråd om detta och vissa genast ska gratulera till köpet av rostigt bojsänke. Visst, kul när det är med glimten i ögat, men ofta är det inte så.

Sedan finns givetvis "Alla", "nästan alla" eller åtminstone "de flesta" tycker/vet...
Eller "de flesta vet inte vad de pratar om, men jag vet minsann"

Trevligt är det ibland men knappast det ord som jag förknippar forumet med. Kommer näst uteslutande hit för att leta information som jag för tillfället är intresserad av. Det finns några som vekar spendera massor med tid här enbart för att hjälpa andra. Kudos till dem även om det är sällan jag berömmer dem som de förtjänar, annat när man är den som själv ställde frågan. Finns några trådar där man delar något annat intresse med mig där det går att föra en hyffsad diskussion.

Ett problem är att jag lackar på dem som hela tiden tjatar om sina egna personliga åsikter och fortsätter att framföra dem som sanningar även när det är visat att de har fel. Tyvärr går det inte att vinna en diskussion över dessa för de saknar tydligen förmåga att inse att de har fel och har dessutom oändligt med energi. Är de överbevisade i en tråd så är de strax i nästa och fortsätter att sprida samma dynga. Happyride är inte ensam om att ha dessa.

Rattnalle sa:
Lejon sa:
Hehe. Ja visst är det bra. Då är jag nog ändå en av dem som kan upplevas som ibland annars ;-)

Nja, ingen risk. Om du nu har prestige så visar du det iaf inte på Happy. Jag hänger rätt mycket på Happy och vad jag sett hör du till dom trevliga.
Lejon har jag dålig koll på, men har något svagt minne av att han(?) var kritisk mot mig i något inlägg så min stolthet förhindrar mig att säga något positivt där.
:) kanske säkrast.

Det är många av de som är gamla på Happy som har en väldigt trevlig ton, även när de säger ifrån, visar liksom ingen vilja att trycka ner någon, eller deltar i dreven mot nyreggade med "dum" fråga (det fenomenet har dock minskat glädjande nog som det verkar).

Det är väldigt trevligt att läsa t.ex. inledningen på PBP-tråden där di gamle skriver lite, inget tjafs så långt ögat når.
Ibland när någon gammal tråd dammas av så slås jag av hur trevligt det var då, trist att så många gamla lämnat. Men tror inte enbart att det är för att de tröttnat på stämningen.

Jag kom in i slutet av 2013, då var det övervägande trevligt, var väl strax innan politiken började fördärva. Men jag märkte också att någon av "di gamle" var ganska tjabbig, när jag någon gång läste i en gammal tråd hade personen mycket mer glimten i ögat och självironi. Så tror att även en del av di gamle gubbat till sig genom åren. Dock inte till den grad som en del nya.

K sa:
Jag skulle gärna vilja vara med på en happyride med vissa här.... vore kul att se vem som vinner slagsmålet som lär utbryta innan vi kommit till första singletracken.
Eller till Tegelbacken...

Ja. Helt klart trevligaste forat.

Jag läser dock inga inlägg som är mer än 20 rader, såvida det inte är många bilder med.

Ett bra filter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp