OT - Sviter från vurpa

Lena

Ny medlem
OT - Sviter från vurpa
Efter en en rejäl vurpa har det börja ordna till sig förutom en bula.

DSC_0196.jpg

DSC_0197.jpg

Är det ok att börja cykla igen eller ska jag vänta på att svullnaden lagt sig?

Det var ca: 14 dagar sedan olyckan. Har ingen känsel på bulan när jag stryker på den men det ömmar runt omkring. Funderar på att gå till läkaren på måndag.
/Lena

OT - Sviter från vurpa
Lena skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på att gå till läkaren på måndag.

Bra och krya på dig!

OT - Sviter från vurpa
Det där är rätt säkert en muskelbildning med tillhörande blödning. Det är allvarligt och du skall uppsöka läkare och absolut inte träna. Du kommer med största sannolikhet få göra ultraljud för att kolla muskeln. Samt att kollas för inflammationer. Du riskerar allvarliga komplikationer. Men förmodligen så går allt jättebra och det är bara vila du behöver.

Som 15 åring låg jag på sjukhuset i 10 dagar för motsvarande bula, de var rädda för allt möjligt som tex blodförgiftning.

OT - Sviter från vurpa
Rippa skrev:
> Har du gått sådär i två veckor utan
> läkarbesök?? HTFU-respekt!!

+1!

OT - Sviter från vurpa
Rippa skrev:
> Har du gått sådär i två veckor utan
> läkarbesök?? HTFU-respekt!!

Kontrasten mot dom gulliga inneskorna är slående!

/* Jörgen */

OT - Sviter från vurpa
Ingen cykling - gå till läkaren. Ser inte ut som ngt oviktigt, speciellt som det gått 2 veckor.

Grym första-post :-) Välkommen till Happy.

OT - Sviter från vurpa
Atlas skrev:
> Det där är rätt säkert en muskelbildning med
> tillhörande blödning.

Ahaaa.. "muskelbildning" Är det så man dopar sig på cykelvis för att få mer muskler som du beskriver? ;);)

Inte undra på att jag är så stor som jag är efter alla krasher i Åre då... ;);)

@Lena.. Det där kräver läkarvård... Borde ha skett snarast då det hände. Hoppas det går bra hos doktorn. :)

OT - Sviter från vurpa
Aj aj, det blev lite fel på paddan... Hade det gett bildning att slå sig hade jag aldrig haft fel. Men jag menade ju bristning så klart ;)

OT - Sviter från vurpa
Det där är inga tempoben. :)

Fast för att vara lite seriös med så bör du uppsöka läkare, som flera redan sagt.

Välkommen till Happy!

OT - Sviter från vurpa
Har du inte haft mer ont (?) på två veckor är det nog ingen fara. Men osagt hur tuff du är egentligen så skulle jag också ha rullat ned till vårdcentralen så de kunde kolla lite på det. Med den färgen du har på låret så är det inte konstigt att du är lite öm, du har säkert både lite muskelbristningar och hematom där. Är det bara det så går det över snabbt; men kolla med de som vet något.

Om du virkar fler tofflor så är jag aspirant på ett par.

OT - Sviter från vurpa
Om det är så svullet efter två veckor och du behöver fråga här betyder att du måste skruva ner din htfu mätare till hälften ungefär. Krya på dig, lycka till. Köp linnex och kladda på, men det bränner som satan på ben, rygg och arm är lättare, insida av lår ska du inte smörja in med det, det blir smärtstillande efter det.

OT - Sviter från vurpa
Idag var jag hos läkaren och det är ett hematom. Jag kan motionera, men det kommer att ta 2 till 3 månader innan hematomet försvinner. Tack för alla goda råd! På onsdag blir det cykling!
/Lena

OT - Sviter från vurpa
sebastian_nurmela skrev:
> kan ju bli en fin grop på låret om några
> månader

Hej.

Hej själv en fin liten "grop" på mitt vänster ben efter ett möte med en sargkant. Detta fixades för några år sedan, då man var aktiv bandyspelare.

Nyfiken på hur vurpan gick till.

mvh Jonas

OT - Sviter från vurpa
Har haft två liknande hematomer på vardera lår i olika årgångar. Det blir som sagt en grop sen i låret. Går att leva med :). Kan även i stunder användas som en skål för nötter ;) Ett tips, förutom att röra bort ansamlingen via aktiviteter, är att stretcha den muskeln mycket och regelbundet om du nu inte också har en sträckning där. Det hjälper till att få ner ansamlingen och gör att gropen blir mindre i framtiden.

OT - Sviter från vurpa
Jag såg ut sådär för något år sen och tränade ändå, funkade ganska bra. Har ingen grop på benet. Du hade säkert roligt när det hände :)

Ska du med ut på en tur sen eller, du bor ju ganska nära mig......

OT - Sviter från vurpa
Jontas skrev:

> Nyfiken på hur vurpan gick till.

Ja, det var inte någon glamorös vurpa, bara en "pendla-till-jobbet"-vurpa. En sophämtare kom ut bakom en parkerad skåpbil och jag var kanske 5 meter ifrån (ingen skulle ha haft en chans att upptäcka honom bakom bilen). Jag fick tvärbromsa och bromsade så hårt att jag for över styret, gled på asfalten och sen landade cykeln på min rygg. Jag misstänker att jag slog i ringklocka eller bromsreglaget när jag flög över styret och på så sätt fick hematomet på låret. Sophämtaren sprang bara vidare med sopvagnen till sopbilen. En kvinna som sett allt från trottoaren hjälpte mig. Så småningom kom sophämtaren fram och sa "Ursäkta, men jag kunde inte göra på något annat sätt, vagnen var så tung". Det var så det gick till.
/Lena

OT - Sviter från vurpa
Lena skrev:
> Jontas skrev:
>
> > Nyfiken på hur vurpan gick till.
>
> Ja, det var inte någon glamorös vurpa, bara en
> "pendla-till-jobbet"-vurpa. En sophämtare kom ut
> bakom en parkerad skåpbil och jag var kanske 5
> meter ifrån (ingen skulle ha haft en chans att
> upptäcka honom bakom bilen). Jag fick tvärbromsa
> och bromsade så hårt att jag for över styret,
> gled på asfalten och sen landade cykeln på min
> rygg. Jag misstänker att jag slog i ringklocka
> eller bromsreglaget när jag flög över styret
> och på så sätt fick hematomet på låret.
> Sophämtaren sprang bara vidare med sopvagnen till
> sopbilen. En kvinna som sett allt från trottoaren
> hjälpte mig. Så småningom kom sophämtaren fram
> och sa "Ursäkta, men jag kunde inte göra på
> något annat sätt, vagnen var så tung". Det var
> så det gick till.
> /Lena

Vagnen var så tung att han inte kunde titta först så ingen bil eller cykel kom osv. Snacka om att sopgubben var en riktig sopa. Fattar inte hur man bara kan fortsätta som inget hänt när man orsakar någonting sådant. Vist kan det hända olyckor men bara skita i det och komma igen en stund senare är för mig ett helt sjukt beteende. Skönt att tanten visade lite metmänsklighet i alla fall!!!!.

Tillbaka
Topp