[OT] Ta bort ett kärt husdjur

Drosa sa:
Du har helt rätt i det men jag undra bara hur länge ett tag är?:-/ Ja fy f-n, undrar hur länge jag kommer att ropa på henne när jag går in i köket, kommer hem osv. Förut var jag på väg att fylla på den tomma vattenskålen...
Det finns nog inget enkelt svar på den fråga. För min del händer det fortfarande att jag öppnar dörren väldigt försiktigt när när jag kommer hem och gör mig berädd att stoppa en utrusande katt trots att det nu är över fem år sedan hon somnade in. Vissa rutiner sitter i ryggmärgen men nu är det mer något som får mig att minnas och värdesätta vad hon och hennes bror gav i form livskalitet under de år vi fick tillsammans.

Tyvärr fick vår älskade storpudel somna in sommras och den smärtan kommer att sitta i länge. Han fick tyvärr inte det fina och värdiga avslut han förtjänade och det gör sorgearbetet onödigt tungt. Började med strul med betalningen. När killen var på väg att somna kom det in en tjej från receptionen och vill ha betalt för gravsättningen som man glämt bort att ta betalt för. Skapade onödig stress och den lugna och värdiga stämningen var som bortblåst. Det handlade om en avgift på några hundralappar så det kunde man självklart löst genom att skicka en faktura. När killen sedan somnat och och det var dags att sätt i kanylen tyckte man på AniCura i Jönköping att detta var ett bra tillfälle att låta ovan stickträna. Känndes fruktansvärt ovärdigt men tyvärr är man i ett shocktillstånd så man ifrågasätter inte vad f-n dom sysslar med utan det kommer senare när man skall bearbeta sorgen. Tyvärr var också personalen väldigt okänslig med komentarer av typ utgången är där när man av naturliga skäl är lite tvekande i steget och vänder sig om en extra gång. Tvärr lyckas man också klanta till det med att medela när gravsättningen var gjord. Vi trode att dröjesmålet med gravsätting berodde på att det var under semmestertider men så var inte fallet utan när vi började forska i det så visade det sig att AniCura missat detta och slarvat bort noteringen om att killen var gravsatt utan man fick vända sig till kommunen för att få klarhet i hur det låg till. Det visade sig att killen legat gravsatt i tre veckor utan att vi vetat om detta. Känn som sagt minst sagt ovärdigt.

Skön att höra att ni fick en värdig och så fin sista stund tillsammans som det bara går att få i denna typ av situation.

Drosa sa:
Du har helt rätt i det men jag undra bara hur länge ett tag är?:-/ Ja fy f-n, undrar hur länge jag kommer att ropa på henne när jag går in i köket, kommer hem osv. Förut var jag på väg att fylla på den tomma vattenskålen...

För min del kan jag fortfarande tänka på våra katter som om de faktiskt levde, vi blev av med den sista för ganska precis två år sedan. Skillnaden är att idag tänker jag på dem med ett lättare vemod och saknad och inte den där råa elaka sorgen. För min del var cyklingen väldigt viktig i sorgeprocessen. Det var någonstans att där det trots allt gick att tänka på annat, få en respit och ändå glädje i tillvaron.

Det är väl så att det blir mindre jobbigt ju längre tiden går naturligtvis men idag känns det så jäkla hemskt. Gråtit om vartannat och inte ätit någonting. Klarar knappt av att vara hemma för saknaden är så grym. Måste ta mig igenom det värsta, återfå aptiten på både mat och livet och kanske börja med spinning på friskis. Både för knoppen och kroppen. Försöka orka se husdjur på tv tex. Går inte nu. En senare tanke är att kontakta djurskyddet och titta och se om man ska börja som volontär till att börja med. Sen får vi se.

Dessutom vill jag påpeka för Herr apelsin om du nu skulle läsa här igen att du har ett PM som du inte vågat öpnna och att jag tog jäkligt illa vid mig vad du skrev. Så oerhört korkat och okänsligt. Finns det någon empati och förståelse för andra i dig?

Drosa sa:
Dessutom vill jag påpeka för Herr apelsin om du nu skulle läsa här igen att du har ett PM som du inte vågat öpnna och att jag tog jäkligt illa vid mig vad du skrev. Så oerhört korkat och okänsligt. Finns det någon empati och förståelse för andra i dig?
Mycket märkligt att moderator inte stängde av vederbörande. Men det kanske är en s.k. "högt uppsatt Happy-medlem" med "rätta kompisar", jämfört med den där Hansson med det betydligt snällare "El-mtb-tjafset" som blev avstängd en månad bara sådär.

Beklagar sorgen Drosa, men det blir bättre efter en tid, även om det kanske inte känns så just nu. Kan ibland komma på mig själv med att sakna och sörja min gamla labrador, trots att det gått över 15 år. Men det blir trots allt mer och mer positiva och glädjefyllda minnen och mindre sorg som dyker upp ju längre tiden går. Så är det för mig i alla fall. Försök äta, träna, och få frisk luft varje dag. Träning/motion är en av den bästa medicinen mot dåligt psykiskt mående.

Senast ändrad:
JTF sa:
Drosa sa:
Mycket märkligt att moderator inte stängde av vederbörande. Men det kanske är en s.k. "högt uppsatt Happy-medlem" med "rätta kompisar", jämfört med den där Hansson med det betydligt snällare "El-mtb-tjafset" som blev avstängd en månad bara sådär.

Beklagar sorgen Drosa, men det blir bättre efter en tid, även om det kanske inte känns så just nu. Kan ibland komma på mig själv med att sakna och sörja min gamla labrador, trots att det gått över 15 år. Men det blir trots allt mer och mer positiva och glädjefyllda minnen och mindre sorg som dyker upp ju längre tiden går. Så är det för mig i alla fall. Försök äta, träna, och få frisk luft varje dag. Träning/motion är en av den bästa medicinen mot dåligt psykiskt mående.

Det är så sant att motion/fysisk aktivitet är bättre än en massa "lyckopiller" som många dessvärre tar.

Tyvärr min tur att skriva i tråden... I går, fredag, fick vår kära Julia somna in. Det var med stor sorg vi fick ta det tunga beslutet att hon inte orkade längre och att det bästa för henne var att få somna.

Hon var inte en hund jag kunde ha springande med cykeln, men hon älskade att sitta i cykelkorgen och titta på allt. Jag hade tänkt att göra en bättre film, där jag siktade telefonen bättre, men det visade sig var en av de sista turerna så detta är vad jag har.

Tänk att den sån liten varelse kan lämna ett så stort tomrum efter sig.

fhloston sa:
Tyvärr min tur att skriva i tråden... I går, fredag, fick vår kära Julia somna in. Det var med stor sorg vi fick ta det tunga beslutet att hon inte orkade längre och att det bästa för henne var att få somna.

Hon var inte en hund jag kunde ha springande med cykeln, men hon älskade att sitta i cykelkorgen och titta på allt. Jag hade tänkt att göra en bättre film, där jag siktade telefonen bättre, men det visade sig var en av de sista turerna så detta är vad jag har.

Tänk att den sån liten varelse kan lämna ett så stort tomrum efter sig.

Fy va tråkigt, vet precis hur det känns?
Mysigt å ha kunna haft henne i korgen?

I fredags fick vi genomgå det som man inte trodde skulle hända på många år ännu, vi blev tvungna att låta våran 13-månders unghund somna in pga att höfterna inte funkade som dom skulle.

Ett oerhört tungt beslut men det bästa för lill-gubben våran då han fortfarande hade minst 20kg kroppsvikt kvar att lägga på sig.

Bilagor

• IMG_20180302_093811_130.jpg
    IMG_20180302_093811_130.jpg
    201.9 KB · Besök: 52
Jag beklagar sorgen, jag kan tänka att det är extra tungt när man måste ta bort sin älskling i förtid. Vår var tolv år och 9 månader, så vi visste ju att det var på gång, och ändå tungt när det måste ske.

Lilla älskade Shirley gick bort på i torsdags…. vi borde förstått att hon var riktigt illa däran och åkt dom 35 milen till en riktig fågelkunnig vetrinär då hade hon troligtvis klarat sig.
vi fick en akut tid på torsdags eftermiddag till Roslagstull men med telefonkontakt innan ansåg dem att hon inte skulle överleva 4 tim i bil….så vi åkte till djursjukhuset i kalmar 12 mil bort för att gripa sista halmstråt eller ta bort henne. Hon dog i min sambos knä på väg till sjukhuset.
Jag saknar henne fruktansvärt och man känner sig skyldig till att vi inte gjorde vad vi borde.
Man får försöka glädjas åt dom 18 åren vi fick ihop.

Bilagor

• B2629A67-FDBA-41DA-A39C-85E33EEE8273.jpeg
    B2629A67-FDBA-41DA-A39C-85E33EEE8273.jpeg
    71.7 KB · Besök: 48
Djuren har varit befriade från långvård, och det finns ett värde i att inte dra ut på lidande. Har de bara fått ha det bra medan de levt, finns inget att ha dåligt samvete för. Kosta på en riktig avlivning, så det inte blir ett otäckt minne.
Var och en hanterar det olika, och några kanske lär sig något nyttigt längs vägen. De där vandringspokalerna på blocket (för att ingen vill ta ansvar) vill jag inte se fler av.
Det är friskt att känna sorg.

Tillbaka
Topp