[OT] Tältgarage bygglov??

darkforce

Aktiv medlem
satt o kika på Tältgarage för o kunna ha bil o lite annat junk i under vintern, men frågan är krävs det bygglov för att ha ett sånt på på tomten? står redan ett skjul på ca 12 kvm

måtten på dom intressanta är ena 5,1m x 2,7m dvs ca 14kvm eller så 3,6m x 5,2m dvs ca 19kvm

Tar verkligen lagen hänsyn till byggmaterialet?
Och om det används som förråd eller garage spelar väl mindre roll.

Och då är det väl reglerna för friggeboden det borde falla under, max 15M2 och si och så många meter från annat hus och tomtgräns.
Om du inte råkar bo på en jordbruksfastighet för då "är det väl inte så noga"

Men jag gissar bara.

Senast redigerad av en moderator:
Jodå, bygglov krävs högst sannorligt om fastigheten ligger inom detaljplanelagt område. Regler för detta kollar Du på din hemkommuns hemsida, det brukar ligga under "invånare" - "bygga & bo".

Generella regler brukar vara att man inte får bygga närmare än 4,5 meter från tomtgränsen mot grannen och 6,0 meter från gatan. Sen kan undantag finnas och dispenser beviljas.

Om det inte är detaljplanelagt område är det upp till kommunen att avgöra vad som är okej. Enda egentliga begränsningen i lagen är vad jag förstått att komplementbyggnader inte får bli för dominerande jämfört med bostadshuset, men att det är upp till kommunen att tolka vad som är dominerande. Där jag bygger vet jag att tolkningen varit extremt generös.

Det spelar ingen roll om det handlar om ett tält, byggnadsmaterialet spelar ingen roll. Det viktiga är hur du ska använda tältet och för hur länge. I det här fallet skulle det antagligen betraktas som likställt med en carport av trä. Bara som en liknelse så kan det kräva bygglov att ställa en husvagn på sin egen garageuppfart hela vintern, däremot inte om man tar en runda med den varje helg.

"Friggebodsbestämmelsen" är inte aktuell här eftersom du redan har ett skjul på 12 kvm på tomten. Det som gäller för en- och tvåfamiljshus är att man inte behöver bygglov för två komplementbyggnader om de står i "omedelbar närhet av bostadshuset" och om den sammanlagda byggnadsarean är högst 15 kvm och taknocken inte överstiger 3 meter, plus att de inte får placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter, om inte grannarna medger det (8 kap 4 § plan- och bygglagen).

Kolla med byggnadskontoret där du bor och begär ett förhandsbesked.

Edit: 15 kvm efter januari 2008.

Senast redigerad av en moderator:
Boverket har en bra skrift som heter "Behöver jag bygglov?". Kolla i den.
Frågan är hur detaljplanen ser ut på området. Kan finnas särskilda bestämmelser för området, även om det kanske inte är så troligt. Däremot kan det finnas restriktioner i hur olika delar av marken får bebyggas (främst prick- och kryssmark i det här fallet).
Sen beror det lite på hur stor byggnadsarea du får ha på tomten och hur stor del av den som är utnyttjad i dagsläget.

Kort sagt, så kolla med kommunens planavdelning innan du börjar snickra. Är det in ett mindre känsligt område är det inte helt ovanligt med dispenser för mindre avvikelser från planen. Ganska många kommuner har dessutom frivilliga bygglov som gör att du får papper på att du verkligen får, även om det kanske inte behövs eller är tveksamt enligt PBL.
Att fuskbygga utan lov är inte jättesmart, och dessutom dyrt när det upptäcks.

Jag vet inte hur reglerna ser ut, men i princip alla som har båt på tomten täcker över den med en ställning liknande "tältgarage". Jag kan inte tänka mig att någon har synpunkter på en sådan "tillfällig" byggnad. Vi hade en förrådscontainer ståendes på tomten i ett och ett halvt år. Det var ingen som klagade. Eftersom det är ett tält, så antar jag att det är ganska lätt att ta bort om någon inte gillar det.

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte hur reglerna ser ut, men i princip
> alla som har båt på tomten täcker över den med
> en ställning liknande "tältgarage". Jag kan inte
> tänka mig att någon har synpunkter på en sådan
> "tillfällig" byggnad. Vi hade en
> förrådscontainer ståendes på tomten i ett och
> ett halvt år. Det var ingen som klagade. Eftersom
> det är ett tält, så antar jag att det är
> ganska lätt att ta bort om någon inte gillar
> det.

Nu handlade det ju inte om vad grannarna kan tänkas tycka, frågan var om det behövs bygglov. Och du anar inte hur mycket grannar kan ha synpunkter på... de flesta fall av fuskbyggen upptäcks nog inte av nitiska tjänstemän på kommunen, utan anmäls av "goda grannar" som stör sig.

Caligula skrev:
> Kolla med byggnadskontoret där du bor

+1
Hur svårt kan de vara?

de va mer av nyfikenhet ja fråga för o få ett hum om vad som krävs om man nu köper ett... därav kollade ja här om nån hade koll på de innan jag börjar ringa kommunen/byggnadskontoret osv

och nej det är inte svårt att ringa dit o det är inte heller svårt att köpa cykelprylar via nätet, det är inte svårt att gå in i en cykelbutik för att få veta vilken slang/vilket däck man ska köpa, det är inte svårt att få reda på i en butik vilken cykel man ska köpa, o de är inte svårt att köpa ny belysning till skogsturerna heller men lika fullt finns de lååååånga trådar om detta.......

så "hur svårt kan de vara" att fixa alla andra grejjer utan att fråga på forumet? ser ingen skillnad på fråga om ett bygglov o fråga om viken cykel ska jag köp..... (förutom att bygglov är OT) båda kan jag ju få reda på genom att ringa till respektive fackman.....

jag trodde forum va till för att kunna ställa frågor o funderingar osv men tydligen är detta fel.....

Stumpy skrev:
> Här diskuterar vi bara MTB.

Äggsakt. Mina Tält Bekymmer.

Tillbaka
Topp