[OT] Tända grill

PPTG

Ny medlem
[OT] Tända grill
Vad finns det för bra alternativ till tändvätska? Jag tycker det jag provat hittills blir väldigt rykigt och det känns inte så kul i ett radhus område. Finns det något som tänder rejält, men fortfarande känns bra ur miljösynpunkt?

[OT] Tända grill
Bevittnade en eltändning idag, lite rök och toppenglöd. Ska nog handla en sån själv.../J :)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Tända grill
på queen of the slakmota hade vi köpt tändblock (typ flyffigt paraffin) och tände med eldstål (vi hade glömt tändare). Det gick skitbra.

annars brukar jag använda lite småpinnnar, det bukar finnas tillgängligt överallt.

[OT] Tända grill
För 2 år sen hade vi en massa engångsgrillar vid vår stuga på Sollerön när vi stannade efter Solleröloppet och firade midsommar, dom funkade uselt men med hjälp av liniment (innehöll parafin och alkohol) så fick vi liv i första engångsgrillen och tände dom andra av glödhettan ! :-D T

[OT] Tända grill
bygga brasan och sen hälla på kolen, har man tur så går det utan så mycket rök. Vi bor ju i sverige och det finns en jävla massa träd tom i stan som tappa grenar. Vi har en stor ris hög i våra förening som jag plocka från varje gång vi ska grilla. Miljövänlingt, roligt och smaka bättre.

När jag växte upp i wales så var tändvätska lika med bensin så man undvek det. Plus att jag är en gammal scout och ta glädje i att använda så få tändstickor som möjligt.

I am man, I make fire grrrr!

[OT] Tända grill
T-röd!!!

Luktar inte, ryker inte tänder bra.

Tänk bara på att det säger svosch när man tänder, speciellt om det är sommarvarmt ute. Så kasta dit tändstickan istället för att stoppa dit handen. Gör man det är det kalas.

Vill man ha något lugnare finns det någon tändgel som är baserad på etanol, men den tänder sämre än T-röd.

[OT] Tända grill
PPTG skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad finns det för bra alternativ till
> tändvätska? Jag tycker det jag provat hittills
> blir väldigt rykigt och det känns inte så kul i
> ett radhus område. Finns det något som tänder
> rejält, men fortfarande känns bra ur
> miljösynpunkt?

Instämmer! Prövade våran för första gången igår och det funkade klockrent. Fick snabbt väldigt het glöd, kan det beror på att det aldrig riktigt brann som det ju gör när man kör tändvätska?

Hade vi lagt på nåt som skulle ligga på svagare värmen längre tid hade vi fått vänta ett tag, men så är det ju med tändvätska också. Åtminstone för en amatörgrillare som yours truly:)

[OT] Tända grill
Jag kör med eltändare, den är kanon!
När jag kom hem från söndagens cykeltur, satte jag igång den och gick och duschade,
när jag duschat klart var det perfekt glöd.
Använde skorstenständare tidigare med den var alldeles för rökig och skräpade en massa.

/Magnus

[OT] Tända grill
TigerMale skrev:
> matolja.ryker lite,men är väl ofarligt att
> tända med?

Rök = partiklar = dåligt brukar jag tänka. Det är kanske inte helt sant alla gånger men det är så jag resonerar. Engångsgrillar brukar jag dra igång med en sån här http://clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/307115_X_2007-07-04_073250_462.jpg. Använder den för övrigt till allt som ska tändas.

[OT] Tända grill
welle skrev:
> bensin ;)

giveupon.jpg ht=274

[OT] Tända grill
Johan T skrev:
> welle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > bensin ;)
>
>

jo, alltså, det går ju =) man ska akta sig noga bara och vara duktig på att kasta brinnande tändstickor speciellt när det börjar bli lite sommarvarmt ute...

[OT] Tända grill
Jag har använt parafinklumpar under många år och jag tycker de funkar utmärkt. Tre stycken i en Weber 42 cm klotgrill är allt som behövs. Även jag skall dock skaffa eltändare, så fort altanen är återställd efter ombyggnationerna. Då skall även den nya fina Weber 57 cm klotgrillen packas upp.

[OT] Tända grill
Eltändare. Finns inte tillgång till el så kör jag med ogräsbrännare. Det är nog det ända den är bra till. Tänder kaminen inne med den också.

Tillbaka
Topp