[OT] Tänkte köpa kaffemaskin

Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är helt
> geologen-säker på att det där är en bättre
> lösning!

Ouch. End of discussion m a o.

:)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    65 KB · Besök: 45
Akoa skrev:
> Kaffemaskinen.se har filterhållare i porslin. Men
> varför?

Tydligen så ska porslinsfilter vara geologen-approved, så det är väl bara att köpa?

Akoa skrev:
> Kaffemaskinen.se har filterhållare i porslin. Men
> varför?

Jag köpte ett porslinsfilter av en slump förra året, det var den enskilt bästa kaffeprylen jag köpt de senaste fem åren. Helt suveränt.

ipv6 skrev:
> Akoa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kaffemaskinen.se har filterhållare i porslin.
> Men
> > varför?
>
>
> Jag köpte ett porslinsfilter av en slump förra
> året, det var den enskilt bästa kaffeprylen jag
> köpt de senaste fem åren. Helt suveränt.

jag har hittat någora proslins filter, men är osäker på passformen till kannan. någon som vet någotom det?

Globalistic skrev:
> jag har hittat någora proslins filter, men är
> osäker på passformen till kannan. någon som vet
> någotom det?

Porslinstratten jag köpte (Hario) är inte tänkt att använda till någon maskin, då försvinner lixom mer än halva poängen med det.

boiance skrev:
> aeropress mina vänner...

Ja, såna har jag. Tre stycken.

De är riktigt bra, men porslinstratten är bättre.

ipv6 skrev:
> boiance skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > aeropress mina vänner...
>
> Ja, såna har jag. Tre stycken.
>
> De är riktigt bra, men porslinstratten är
> bättre.

Vad gör du när du får gäster, många gäster?

Globalistic skrev:
> > -----
> > > aeropress mina vänner...
> >
> > Ja, såna har jag. Tre stycken.
> >
> > De är riktigt bra, men porslinstratten är bättre.
>
> Vad gör du när du får gäster, många gäster?

En aeropress klarar typ 1-2 personer, kanske 3.
En porslinstratt klarar uppemot åtta utan problem och går lätt att skala upp (fler trattar).
Fler än femton - då lånar jag en kaffebryggare :)

Då är kostnaden värre. Med riktigt bra bryggmetoder går det ju inte riktigt att bara kila ner till Konsum och köpa ett paket Gevalia...

Fick ett erbjudande från mastercard om en kapselbryggare.
http://shop.lofbergs.se/mastercard/m2-80-pink-tornado-80-blue-storm

Har väl funderat lite innan men aldrig slagit till..
Dricker i vanliga fall bara bryggkaffe, har en klassiskt mockabryggare (som ställs på spisplattan) som ja inte är särskilt förtjust i, men uppskattar espresso på caféer.

Erbjudandet gäller en maskin+160 kapslar för 599kr (ord. 2100kr)
Caffitaly M2 - Ska visst vara testvinnare på testfakta.se enligt reklamutskicket.

Vad säger ni, är det ett bra erbjudande eller? Ni som har en kapselbryggare, använder ni dom eller var det bara kul i början?
peterlarsen_m2_l_espresso_simplyblack.png

Senast ändrad:
Kapselmaskin schmapselmaskin. Lär dig använda din mockabryggare istället så får du godare kaffe (om än inte espresso). Med mockan blir kaffet ofta för varmt och då smakar det rävpiss. Tricket är att ta av mockan från plattan precis när det första kaffet börjar rinna igenom. Sedan får resten bubbla upp av eftervärmen. Man kan få latja lite fram och tillbaka på plattan, men var försiktig så att du inte bränner kaffet (=rävpiss). Bättre att det blir lite vatten kvar i mockan än att bränna.

Eller så går man all in och köper en riktigt värmeväxlarmaskin enligt bilden nedan.

561126_10151069115313036_1924812182_n.jpg

Fan va knäppt, när ja tänker efter så har ja nog aldrig ens reflekterat över att kaffet kan brännas. Troligen eftersom ja använder bryggare o inte behöver fundera över det..

Det är mycket möjligt att det är därför det aldrig blir riktigt bra, har nog inte varit så noga med att ta bort den från plattan..
Trodde först att det var kaffet men jag har provat både olika bönor och malningsgrad.
Ska prova senare i dag. Tack.

Klavikel skrev:
> Fick ett erbjudande från mastercard om en
> kapselbryggare.
> http://shop.lofbergs.se/mastercard/m2-80-pink-torn
> ado-80-blue-storm
>
> Har väl funderat lite innan men aldrig slagit
> till..
> Dricker i vanliga fall bara bryggkaffe, har en
> klassiskt mockabryggare (som ställs på
> spisplattan) som ja inte är särskilt förtjust
> i, men uppskattar espresso på caféer.
>
> Erbjudandet gäller en maskin+160 kapslar för
> 599kr (ord. 2100kr)
> Caffitaly M2 - Ska visst vara testvinnare på
> testfakta.se enligt reklamutskicket.
>
> Vad säger ni, är det ett bra erbjudande eller?
> Ni som har en kapselbryggare, använder ni dom
> eller var det bara kul i början?
>

Av erfarenhet hade jag inte köpt den maskinen övht.
Kaffet blir inte tillräckligt varmt, och är det lagom varmt när det kommer ut så kallnar kaffet hur fort som helst.
Maskinen är trög och känns inte av kvalité övht.

Det finns en anledningen till att man erbjuder ut den till folk numera.

Om du inte vill lägga mycket pengar men få gott kaffe som du kan avnjuta då o då och vill ha det enkelt för dig, så rekommenderar jag Nespressomaskin.

Klavikel skrev:
> i, men uppskattar espresso på caféer.

Jag vet ingenting om just den där maskinen, men förvänta dig inte att någon kapselmaskin producerar något som är ens jämförbart med vad du får på caféer.

Det kan också vara vettigt att fundera på vad en kopp kaffe kostar när de där 160 kapslarna tar slut. Det är inte maskinerna tillverkarna tjänar pengar på, om man säger så.

(Därmed inte sagt att det inte kan vara ett bra val, men det beror ju väldigt mycket på ens egna preferenser och det enda sättet att veta säkert är ju att testa.)

Okej, ja då låter det ju kanske inte så lockande längre...
Får se om ja kan lära mig göra ett gott kaffe med mockabryggaren i stället.
Blir lite mer hantverk och "äkta" vara också i stället för att stoppa i en kapsel i en plastmaskin...

Singular skrev:
> Men det behövs ju inte direkt HX för att ta
> fräsiga bottomlessbilder...

Nä, men nu efterfrågades espresso som på cafeér ;-). Fast det är inte så stor andel av cafeérna som serverar drickbar espresso. Enligt mitt tycke alltså. Men jag är inte riktigt normal.

EDIT: Men ju mer jag tänker på det så har jag nog aldrig sett en grum bottemessbild tagen från en icke HX-maskin. Men men...

Senast ändrad:
Nästa gång du är i närheten av mitt jobb (vi har ju stött på varandra precis utanför :-)) så får du komma in och provsmaka kaffet från vår Jura Impressa S9. Jag tycker det är grymt bra kaffe från den med de Dibar Supercrema-bönor som vi använder. Tycker däremot inte att Nespresso-kaffet hemma är så gott längre efter att ha vant mig vid detta..

-jonas

mytomspunnen skrev:
> EDIT: Men ju mer jag tänker på det så har jag
> nog aldrig sett en grum bottemessbild tagen från
> en icke HX-maskin. Men men...

Värmeväxlare är väl inte så high-end längre, dubbelkokare skall det vara ;)

espresso-800x600.jpg

Globalistic skrev:
>
> Vad gör du när du får gäster, många gäster?

Ölar?

Har blivit jäkligt bortskämd med gott kaffe på "nya" jobbet. Vi kör med Jura X9 och nytillskottet Eversys nedan. Kaffe från Johan & Nyström, som snart ska ha kaffeföreläsning hos oss. Köper i princip aldrig kaffe på stan mer, förutom på helgen i så fall.

e4_fridge_0.jpg

JKolmo skrev:
> Helt rätt, man måste ha en dubbelkokare med
> rotorpump. Annars blir det rävpiss.

Nja, jag håller inte med. Det svårare att inte göra rävpiss med enklare utrustning men nog går det att få finfin espresso ur en enkelkokare. Men man måste lära känna sin maskin och det är betydligt svårare att lyckas. Samtidigt är det bara att gå till "random ställe på stan med dyr cafémaskin" för att upptäcka att det går utmärkt att göra rävpiss även med tokbra utrustning.

Jag kanske borde ha gjort en sådan där blinkande gubbe också. Man kan väl säga att jag inte var 100% allvarlig helt enkelt. Dock vågar jag påstå att det rävpiss jag kranar ur min dubbelkokare med rotorpump är långt bättre än espresson man får på många ställen på stan. Så nu fick skryta med det också.

JKolmo skrev:
> Jag kanske borde ha gjort en sådan där blinkande
> gubbe också. Man kan väl säga att jag inte var
> 100% allvarlig helt enkelt.

Va! Framförallt måste vi fastställa att det här är livsviktigt! MAN KAN JU INTE DRICKA UNDERMÅLIGT KAFFE!

-----> ;-)

> Dock vågar jag
> påstå att det rävpiss jag kranar ur min
> dubbelkokare med rotorpump är långt bättre än
> espresson man får på många ställen på stan.
> Så nu fick skryta med det också.

Det har jag inga svårigheter att tro på! Men jag tycker ju detsamma om min snik hx/enkelkokare samtidigt som jag är tokavis på alla med dubbelkokare och rotorpump. Men vad är väl en bal på slottet egentligen?

Riktar ett tack till mytomspunnen som sparat mig 599kr idag (går givetvis oavkortat till cykeldelar)
Provade att ta av mokabryggaren innan det puttrat klart under eftermiddagen och det gjorde klar skillnad. Vilken nybörjarmisstag, hade som sagt inte tänkt på det innan..

Klavikel skrev:
> Riktar ett tack till mytomspunnen som sparat mig
> 599kr idag (går givetvis oavkortat till
> cykeldelar)
> Provade att ta av mokabryggaren innan det puttrat
> klart under eftermiddagen och det gjorde klar
> skillnad. Vilken nybörjarmisstag, hade som sagt
> inte tänkt på det innan..

Vilket glädjebesked! Det är med kaffeprylar som med cykelprylar (tja, de flesta typer av prylar). Man måste lära känna sin utrustning. En dåligt inställd xtr-växel växlar sämre än en bra inställd alivio liksom.

Köptips efterlyses.

Är ingen kaffenörd så ha överseende. :)
Vi ärvde en espressomaskin av brorsan som tyvärr pajade. Men den laddade man med kaffe och sedan kunde man själv styra hur mycket vatten som skulle rinna igenom. En kopp i taget.
Har ingen info kvar om den tyvärr.

Men finns det nån liknande nu och som inte kostar örton tusen?

Alltså ingen automatik, kvarn eller skummare behövs.

Tack o bock!

Dammar av en rackare från 2015.
Ska inhandla en kaffemaskin och på riktigt kan jag inget av just kaffemaskiner. Har fluktat runt på webben men vete fan åt ena eller andra hållet, vi uppskatta gott kaffe med olika karaktärer... så

Kanske vettig kravställan...
Hantera bönor med malning
Kanske också kan brygga kapslar
Brygga en, två koppar, ev typ +4 koppar
Storlek, allt kan prioriteras på köksbänken - kan kasta ut fruktskålen.
Pris, utifrån okunskap 3-6000 kr typ

Den kunnige har säkert goa förslag att delge både mig och andra på Happy som undrar.

Cheers

Kan maskinen mala bönor finns det ingen som helst anledning till kapslar. Ska kanske inte vara tråkig, men kapslar är verkligen inget att ha, av flera olika anledningar..

Jag har bara erfarenhet av stor Jura-maskin. Som jag förstår det kan deras instegsmaskiner (som kanske ändå inte riktigt passar inom budget) göra bra kaffe, och när man går uppåt i priskategorierna är det främst hur många personer maskinen är avsedd att användas av som ökar. Med vår Jura Z9 i prisklass ca 25k går det ganska långt mellan bönfyllning, tömning av kaffesump och påfyllning av vatten. Tillräckligt för att man ofta vill tömma innan maskinen säger till, annars blir det gärna otrevligt i kaffesumpen. Trots detta är det ganska ofta man måste göra någonting utav de tre sakerna, så trots rejält tilltagen maskin för ett hushåll med två kaffedrickare så är skillnaden mellan att istället greja med kaffebryggare inte sådär enorm. Går man då på en avsevärt mycket billigare maskin tror jag pillet och användar(o)vänligheten gör att det inte riktigt är värt det.

Sedan jag köpte maskinen ca 2015 så har jag sakta men säkert (dvs i den takt som inköpspriset fadeat bort i mitt medvetande) insett att kaffet i en vanlig, bra, kaffebryggare ofta är väldigt gott. Det man har i en kaffemaskin är en dyr automatiserad espressobryggare som kan späda ut espresson till en "vanlig" kopp kaffe. Man betalar 25k för smidigheten och inte nödvändigtvis för att kaffet är så outstanding.

När jag därtill nästan varje morgon står och håller en stor termos under maskinen och väntar på att den ska mala-värma-pressa ut typ fem koppar utan att jag kan släppa termosen så funderar jag på varför jag inte bara tar fram fin-bryggaren igen.

Den där snabbkoppen eller koppen-i-farten är ju en helt annan sak, då är Juran grym.

Tillbaka
Topp