[OT] Tänkte köpa kaffemaskin

Min sambo gick en baristakurs och fick tipset av läraren att för hemmabruk så är Francis X1 ett bra val. Alla detaljer i tryckbehållaren är i mässing och dessutom snygg design. Kostar runt 4.500 i Sverige. Lärarens uppfattning var att de mesta maskiner för hemmabruk annars är i klass med en normal kaffebryggare. Nu är det bara en åsikt men för min del ståp X1an högt upp på önskelistan

Ville oxå ha en helautomatisk men... det blev en gaggia classic och är mer än upernöjd. Inte svårare, den är skitsnygg och gör kanongött kaffe!!! kolla på www.espressomania.se, det finns mkt tips och det går även att handla där om man inte har nån "lbs" i närheten.

Örten

Jag har en liknande SAECO helaoutomatisk, fast lite äldre modell. Minns inte var jag köpte den, men det var på nätet från tyskland. Den har gått flitigt i drygt 3 år, har säkert bryggt minst 3-4 kommpar per dag i snitt, flera tusen totalt alltså så kvalitén på min maskin kan jag inte klaga på i alla fall. Gott kaffe gör den också. Och hur bekvämt som helst att bara trycka på en knapp!

Francis X1 är säkert jätte bra men för mej känns det som att det är bara helauto som gäller, är mer storförbrukare än connoisseur..

//H

Kaffe är folkets opium...

När revolutionen börjar så blir indragandet av kaffe (och coca-cola) det första steget som landets regering kommer ta för att slå tillbaks revoltörerna!

Och ett sånt manfall det kommer bli...

Har en Saeco Rondo. Funkar perfekt. Antagligen kan man få något godare kaffe av en manuell maskin men jag tycker inte att det är värt stöket.

Automatisk- inte bara att trycka på kappen som på jobbet.. Det krävs en del meck med dom också. Fundera lite för att det blir faktiskt inte så mycket jobb och så mycket godare med manuell, själva fixandet blir en skön rutin efter ett tag.

Sen är SAECO j*vligt mycket cykel.

Päronen har en Saeco Odea Giro Plus som gör överraskande gott kaffe och är full auto. En sån blir det när jag får lite pengar över.

bild.php

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=154002

kolla nespressos maskiner. även m polio i hela kroppen kommer du kunna få en fantomespresso med den. nackdelen är att du är låst till deras pods, men om du har överseende med det är den hyperenkel att hantera.
lycka till.

Har också en Gaggia Classic, och kan bara säga att jag är helnöjd, även om den inte är helautomatisk. Blir inte så himla mycket meck ändå. Däremot att ställa in rätt malning på bönorna, då snackar vi meckigt värre...

Tänk igenom hur du kommer att utnyttja den. Jag tycker att automatisk är perfekt. Alltid nymalda börnor, du har ditt kaffe snabbt och utan eftermek. Ofta på morgonen innan jobb precis innan jag sticker utanför dörren så trycker jag en kopp i min termomugg och tar ut i bilen. Dessutom så brukar de köra någon reklam i radion: "När drack du en god kopp kaffe senast?" Just nu, brukar jag säga högt och sen så mår man så gott. Jag hade inte pallat meket. Vår Saeco kostade ca 4500:-. Dessutom är den snabb på varmvatten till tex en kopp te.

Köpte själv en Isomac Viper för 50 spänn i helgen. Visst så var den begagnad men var just tillbaka ifrån service. Shysst kaffe producerar den ivarjefall... =)

Ett tips från mig är att lägga pengar på en hyfsad kvarn t.ex Demoka 203(?) ca 1500sek och sedan köpa en billigare Gaggia maskin typ Baby. Det är sådan stor skillnad på smak om man har nymalda bönor eller inte. Det är verkligen värt var enda krona att ha en bra kvarn!

Största fördelen med en separat kvar när att du kan ställa in olika malgrad för olika bönor. Det kan man nog inte på en helautomatisk...

Klart man kan! ;)

På vår gamla helauto var det två bönfack så man kunde ha dubbla inställningar för malning. Smutt när man ville ha lite grövre på Kahls Inferno och lite finare på Mauro.

Som jag ser det så orkar jag inte ta fram bönor, mala i kvarnen, packa maskinen och ta hand om sumpen efter varje gång. Inte heller vill jag vara bunden till sk pods och betala dyra pengar för detta eller (gud förbjude) ha slut på pods när jag måste ha en kopp.

Hela bönor i en helauto innebär att jag kan få en espresso på springande fot eller en mocca till frukosten när resten av världen är ond och nedrig och jag inte vill så vid en maskin och pressa.

Jag erkänner villugt att en riktigt bra espresso får man i en stor vacker vintagemaskin på kaffebaren eller i en Faema E-98 hemmavid men jg har helt enkelt inte de behoven och för mig så går smidigheten och enkelheten främst. Inte sagt att det inte står en manuell maskin hemma också men gillar man keffe så gör man... ;)

Ok, jag försöker igen, även om det inte brukar generera några svar...
Duger en handjagad kvarn? Har inte riktigt plats/ och lust med en stor elektrisk sak.
Kan ju tillägga att det ska malas för moka och möjligen presso, inte espresso.

Klart att det duger med en handjagare. Men det beror förståss på kvaliten. Zassenhaus har väldigt fina kvarnar som fått bra omdömen. Har inte testat själv. Det lär dock ta en j..a tid om du skall ha finmalet.

Beror väl på hur den handjagade kvarnen fungerar. Om det är så att malnignsgraden, alltså hur grovt eller finmalet kaffet blir, hänger på hur länge du vevar, så kan du glömma det. Rätt malningsgrad är en av faktorerna för lyckad espresso.

Wendigo du verkar ju ha provkört... Alltså skillnader odea go och odea giro och grio plus får jag inte riktigt klämm på. Vet du varför dom köpte en giro plus-?

//H

Kör med Tysk brutalkvarn, det är uppfriskande på morgonen när den tyska precisionen krossar.
Sen ner i Mockabryggarn, gillar inte småskvättarna från espresson.

Trilla skrev:
-------------------------------------------------------
> Wendigo du verkar ju ha provkört... Alltså
> skillnader odea go och odea giro och grio plus
> får jag inte riktigt klämm på. Vet du varför
> dom köpte en giro plus-?
>
> //H

Nope. tyvärr. Som jag har förstått så är det lite olika standard påutförandet men rätt lika på insidan. Jag skulle kört på Odea Giro Go om man inte har en extra tusenlapp att bränna för sakens skull. Den finns på TBH.se för 3.843 kr, bra pris.

bild.php

Saeco Odea Go

bild.php

Saeco Odea Giro

bild.php

Saeco Odea Giro Plus

Jösses detta verkar var en djungel och jag är helt novis på detta med kaffemasakiner men funderar på att skaffa en åt mig i julklapp, jag har ju varit så himla snäll i år ;-)

Vill absolut inte lägga 4 papp plus utan vill ha en enkel model som kan göra både standard svart och cappucino, espresso inte nödvändigt men kanske är standard?!
Har som sagt ingen som helst koll på ämnet så förklara gärna på nybörjarnivå vad som är fördelarna med en kaffemaskin och vad man ska undvika samt vad man behöver förutom själva maskinen, kvarn verkar det behövas eller sitter det i maskinen??

Bosse

Muts skrev:
> dricker du kaffe 5 gånger om dagen, eller har en
> familj som dricker kaffe.. så KAN de va värt
> de.. annars.. Ge upp:)

Kaffe dricker jag helst i temugg = +2 normalkopp, 1 till frukost, 1 vid 11 snåret, 1 efter lunchen, 1 på eftermiddagen och minst 1 på kvällen så det blir 5-6 muggar/dag och vi är två kaffetunnor i familjen ;-)

Värt det eller inte??

Bosse

bruse skrev:
> Dricka kaffe i temugg? Hädare!

Jo jag vet men det är rationellare än at springa flera gånger och fylla på i en liten kopp ;-)

Jag är ju obotlig koffeinist och blir väldigt kinkig om jag inte får min dagliga dos ;-)

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Per skrev:
> Om man får tro senaste Economist så är
> espressobryggarens tid över. Nu ska det vara en
> Clover

Dumt nog provade jag aldrig clover när jag hade chansen, stod mest
och funderade över hur den fungerade :)

Alltså, kvarnen e ju minst lika viktig som maskien....om inte viktigare.
Jag skulle föreslå en Minimoka 203 eller 205 e en smaksak.

Hmm....budgetalternativ......en Gaggia MM kanske?

Ok kollat lite och det verkar var ganska dyra grejor men är det bra så får jag väl offra något annat för det då gott kaffe är viktigt för mig ;-)

Så vad skiljer i funktion, kvalitet och användarvänlighet på dessa?

Melitta: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/50468?opendocument&markID=25-19-10

C3 Milano: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/40187?opendocument&markID=25-19-10

OBH Nordica: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/38242?opendocument&markID=25-19-15

Den sista är manuell men hur mycket "hantverk" innebär det jämfört med automatisk??

Orsaken till att jag vill hålla ner priset är att jag sannolikt kommer att köra en del av dagsbehovet i vanliga bryggaren ändå och använda maskinen tex till kvällsfikat eller när man har gäster, så räcker det med en billigare manuell då??

Bosse, kaffetunna ;-)

lemonad skrev:
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man får tro senaste Economist så är
> > espressobryggarens tid över. Nu ska det vara
> en
> > Clover
>
> Dumt nog provade jag aldrig clover när jag hade
> chansen, stod mest
> och funderade över hur den fungerade :)

Har inte smakat heller, bara läst om det, nästa gång i USA kanske ;)

Kollade i en butik idag på lite olika maskiner, lättarre att se dem live och kunna fråga alla dumma frågor till den stackars expedit tjejen ;-)

Fastnade lite för denna http://www.adesso.se/gaggia-kon/evolution.html som klarar det jag vill och ligger inom vad ekonomin kan överleva, så är det en vettig första maskin att lära sig på?!

Det fanns några ännu billigare men dem, kändes lite väl "epa" aktiga, men denna verkade lagom.

Bosse

Tillbaka
Topp