(OT) Tips på bra friluftsutbildning

Tjabo

Ny medlem
Hej!

Skulle vilja ha tips på några bra friluftsutbildningar i Sverige som ni har gått eller vet är bra. Har kollat lite på nätet men det är rätt jobbigt...(:

vilken nivå?
Gymnasie, högskole nivå. Mulle för vuxna?
laholm har vildmarksgymnasie...

Senast redigerad av en moderator:
Tror att det krävs lite mer drivkraft än så för att kunna jobba med det sen ;) Så det är bara att googla vidare. Jag skulle kolla in Fjälledar-utbildningen i Storuman.

Har själv gått Fjäll och Vildmarksledarlinjen i Malung. den tillsammans med ovan nämnda fjlledarna i Storuman tillhör de mer etablerade utbildningarna. Många före detta elever jobbar idag som fjällförare och guider och även fjällstationschef i bland annat Abisko, Kebnekaise och Kittelfjäll. Forneby i Finland är det flera från sverige som har gått. Kan vara värt att kolla in vilken inriktning de olika skolorna har då en dl har fokus på fjäll och andra lite mer på skog. En del är KY utbildningar vilket gör att de har en väldigt stor teoretisk del i sin utbildning jämfört med de som jag har nämt. Öytun i Norge är också kända för att ha bra utbildningar.
Jag gick som sagt i Malung. Fördelen är att det finns mycket utrustning som man kan låna som exempelvis is- och klippklätterutrustnig, havs- och forskajaker mm. Kurserna kan ibland vara lite flummiga, men du får en bra start som det är upp till dig att utveckla och integrera i det du gör. En stor fördel är det stora kontaktnät man får i branchen. Hannibal som är huvudlärare i Malung verkar känna alla. En stor fördel är hans enorma erfarenhet från alla sorters frilftsliv. Allt ifrån paddelturer genom Kanada till flera expeditioner med bland annat Ola Skinnarmo.

John

Min syster gick vildmarksguideutbildningen på campus Åre. Hon
trivdes väldigt bra, och fick en hel del nyttiga kontakter. Hon gick den när den var ettårig, men kompletterad lite sedan när de utökade den till 2 års KY-utbildning. Hennes pojkvän, som gått fjälledarutbildningen i Storuman, verkar dock ha lättare att få guidejobb. Om det beror på utbildningen, att han är äldre, eller att han är kille är väl frågan.

Hon rekommenderar utbildningen starkt i alla fall, många häftiga upplevelser rikare.

rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> vilken nivå?
> Gymnasie, högskole nivå. Mulle för vuxna?
> laholm har vildmarksgymnasie...

Högskolenivå.

Ska börja sista året på gymnasiet i höst och planerar att jobba ett år efter det. Så någon jättebrådska är det inte.

Jag är intresserad av att friluftsliv i allmänhet men skulle vilja gå ngt med inriktning på mer äventyr.

Älvdalen (tror jag) ska ha en bra skola för liknande.

Hade en kille därifrån som prao en gång. Han var nöjd med skolan.

I Norge finns det ju annars en hel del Friluftsutbildningar på olika folkhögskolor. Kolla på http://www.folkehogskole.no/ -om det nu inte e alltför jobbigt ;) Finns massa info om de olika skolorna och vad de har att erbjuda. Enklast e att söka på Friluftsliv under Finn din skole.

bomsidaisy skrev:
-------------------------------------------------------
> I Norge finns det ju annars en hel del
> Friluftsutbildningar på olika folkhögskolor.
> Kolla på http://www.folkehogskole.no/ -om det nu
> inte e alltför jobbigt ;) Finns massa info om de
> olika skolorna och vad de har att erbjuda. Enklast
> e att söka på Friluftsliv under Finn din skole.

Grejen e att de kanske e lite svårt att förstå norrmännen;) Sedan vill jag ha bra kommunikationer då jag bor långt ner i södra sverige.

Friluftsliv är ganska brett, exakt är det du vill lära dig/jobba med? Guida på jaktturer? Skidlärare? Bergsguide? Pistör?

Jag vill egentligen mest bara ha lite kul och prova på det. Läste att på den utbildningen i Finland kan man gå ett år och sen fortsätta ett andra år om man vill och utbilda sig till guide. Är inte riktigt säker på att jag vill jobba som guide men jag vill pröva på det där med friluftsliv iaf. Är intresserad av MTB, skidåkning (både alpint och längdskidor även om jag inte särskilt kaxig på alpint), löpning och andra äventyrssporter.

Senast redigerad av en moderator:
Har uppfattningen att Malung med Hannibal i spetsen är ledande i Sverige när det gäller friluftsutbildning. Känner flera som gått där och trivts. Även TSL i Kiruna, Kroneby i Finland, Storuman, Älvdalen och Hålland har jag träffat folk som gått, minns ingen som är missnöjd.

Tillbaka
Topp