[OT] Tips på bra mat för en date

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!

Hoj!

> jag har väl helt enkelt bara träffat "kraftigt skadat gods" då..

Ta det inte så hårt, don efter person vet du. ;P

Backe skrev:
> Jag tror att vinsten ligger i att hon ser att du ansträngt dig för hennes skull.

Ja, men bara lite lagom. Det får inte verka för forcerat, lyxigt men inte överdådigt. Var gränsen går är upp till dig, för JLarsson och Kneecap är den högt för de är vana och glada matlagare som gillar lyx. Men klart du ska ta upp den kastade handsken om trerätters och göra minst tre. Meze är ju bra där. :D

Förresten, har hon några närmare vänner på arbetsplatsen som du kan be om råd? De kommer garanterat skvallra att du ansträngt dig, vilket troligen är bra. :)

Skippa all vulgomat, du verkar bara desperat. En regelrätt trerätters med noga utvalda viner etc. är som att säga du älskar henne på första dejten. Om du inte är någon Werner Wögeli i köket är det lätt att du sumpar stämningen om du försöker dig på något som ligger över din nivå. Det är svårare än man tror att vara en bra middagsvärd och få alla tider att stämma överens osv.

Satsa på en välgjord huvudrätt, typ något italienskt, med fräsch sallad till och sedan en godisskål som intas i soffan framför lämplig rulle. Då har du övergången till soffan "gratis".

Sista meningen är det enda som är viktigt. Ser hon att du ansträngt dig så visar du att du vill göra det för henne och det är det som egentligen betyder något.

Bjud på powerbar, saltgurka och till det sportdryck serverat ur cykelflaska .

Faller det henne inte i smaken är hon inget för dig !!

/Ulf

SuperApe skrev:
> Vadå? Räcker inte skäggbiff?

Precis. Först bjuder du på Coq & Vin, sen bjuder hon på skäggbiff.

Den understa begriper jag inte hur den kunde komma ut som produkt:

fff_grupp.jpg ht=346

http://www.melkers.se/produkt/falukorv.html

Tomtefar skrev:
> Boeuf Bourguignon skulle jag satsat på.

Utskrivet, inte för att jag ska datea utan för att det lät gott. :)

the_TnT skrev:
> Tomtefar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Boeuf Bourguignon skulle jag satsat på.
>
> Utskrivet, inte för att jag ska datea utan för
> att det lät gott. :)

Boeuf Bourguignon är grymt gott

Jag bjöd på abborrsoppa med saffran i, vitt Frankenvin och vitlöksbröd. Efterrätt flamberad banan med hemlagad vaniljsås. Vi är fortfarande ihop efter 15år.
Salve

Caprese, alltid gott, och tiramisu efteråt. Risotto med t ex hummer är inte fel till huvudrätt. Min favvodryck är riktigt torr smarrig champis, men det kan vara overkill.

Jag skulle föreslå en fransk middag, närmare bestämt en lyxig galette som huvudrätt.
Crazy-about-crepes-111009.pjpeg

Funkar med nästan vilka ingredienser som helst, och är en ganska "lätt" måltid (passar säkert en sportig typ). Går mycket snabbt att laga (smeten har du såklart gjort dagen innan) och brukar uppskattas av alla! Vin till maten. Efterrätt? En Crêpe såklart! Även här finns det goda customizationmöjligheter, men choklad och hackade nötter brukar vara en hit. Kaffe serveras till.
20071130-crepe1.jpg

Tänk på att det ska vara bovete i smeten till varmrätten, men inte till efterrätten.

Lillskeden skrev:
> håller med knäskål. problemet är bara alla
> dessa människor som inte gillar skaldjur. fast
> vem vill ha en sån o andra sidan?

Hallåvafan... Nu får du sova på soffan i en månad åtminstone. Din jävel.

Tack för alla tips som hittills trillat in. Blandad kvalitet och spretigt precis som det brukar här på Happy :) En hel del bra förslag.

Mitt huvudmål med daten är inte att ligga utan att försöka snärja den unga damens gunst. Hon är en absolut tiopoängare och för att citera Jakob Hellman så är "hon en sån man skulle vänta länge på om man fick chans". Jag har inget mot att vänta.

Tror det blir en trerätters av något enklare slag. Vill ju inte gå ut stenhårt och sedan inte ha något att förbättra eller mer att ge på framtida date :) Champagne låter overkill i mina öron på första daten, men gott rötjut kommer serveras. Tror jag kommer aktivera henne lite enkelt i matlagningen så blir det inte så stelt från början. Tänker hålla mig till regeln KISS (Keep It Simple Stupid) och kör på någon maträtt jag redan kan även om flygande Jakob lät riktigt gott (hade glömt den rätten).

Jodå dammsugaren ska fram men viktigast är så klart att noga ha tvättat och putsat hojarna i lägenheten. Det är ju inte bara mig hon potentiellt ska dela lägenhet med utan även de tre cyklarna och då måste de ge ett bra första intryck :)

Hon cyklar möjligen inte och kanske tom läser detta?
Tiopoängare låter för all del bra men betänk noga vad detta kommer göra med din tid för cykelrelaterade sysslor; bromsluftning, navjustering, effektanalys, tubdäckssömnad, och vanliga tisdagsträningar. Jag vet vad jag valt men det är Ditt val och liv. :)

Tandem vetja är skitkul!

Jösses killen ville ju bara ha tips på lite schysst käk att bjuda på...... det andra kommer väl när det blir läge... om tycke uppstår :)

Calle F skrev:
> Glöm inte malda noshörningshorn och
> tigertestiklar till dig själv. Potensen, vetu ;D

Men hallå, syftet med att bjuda hem henne är ju inte att ligga, han ska ju bara läsa små själfulla dikter för henne hela natten. Dikter som han dessutom skrivit själv.

Själv skulle jag aldrig ens tänka tanken på att ligga med en tiopoängare som jag bjudit hem.

Efter och ha läst tråden börjar jag undra, är det värkligen någon som har fått ligga alls?
Ingen som har hört talas om förspel??? En första dejt skal vara en appetit retare inget annat, jag håller fortfarande på min rätt så enkla 3 rätters den ger mycke olika smaker samt nått som man lätt kan prata om ifall det blir tyst och stelt efter intag .(man får ju hoppas självklart att fröken gillar lax och lite räkor )
Är det en lyckad kväll kommer den stora dagen endå som alla så gärna vill fokusera på, men då är det därtill mera pirrigt .
Man vill ju ge nått av sig själva och då menar jag inte drulen, som fröken inte kan låta bli och tänka på . Då är det ju perfekt och göra nått som är enkelt men kommer garantera imponera henne..

Som sagt All lycka med kvällen hur du än gör

// svein

MR hyde: tycker du att du fick för lite gensvar på ditt första inlägg, eller känner du bara att du måste förtydliga det, eftersom alla inte håller med om just alla rätter i ditt förslag? :D

vad jag kanske vill ha sagt, är att det inte finns nått gyllene recept/regel. ditt förslag kan säkerligen funka, men så dåliga är inte de andra förslagen heller, även om just du tycker det. nu äre ju dock inte dig som trådskaparen ska dejta, hoppas jag :D

Jensen skrev:
> MR hyde: tycker du att du fick för lite gensvar
> på ditt första inlägg, eller känner du bara
> att du måste förtydliga det, eftersom alla inte
> håller med om just alla rätter i ditt förslag?
> :D
>
> vad jag kanske vill ha sagt, är att det inte
> finns nått gyllene recept/regel. ditt förslag
> kan säkerligen funka, men så dåliga är inte de
> andra förslagen heller, även om just du tycker
> det. nu äre ju dock inte dig som trådskaparen
> ska dejta, hoppas jag :D

>Nu fick du till det va ? ;)
Nu har jag en förmåga och kunde skita i vad andra tycker det var inte mitt poeng att någon skulle hålla med på nått sätt. men kom med ett lättsamt tips på hur man kanske kunde överleva till dejt 2..

// svein

smiley skrev:
> Calle F skrev:
> -----
> > Glöm inte malda noshörningshorn och
> > tigertestiklar till dig själv. Potensen, vetu
> ;D
>
> Men hallå, syftet med att bjuda hem henne är ju
> inte att ligga, han ska ju bara läsa små
> själfulla dikter för henne hela natten. Dikter
> som han dessutom skrivit själv.
>
> Själv skulle jag aldrig ens tänka tanken på att
> ligga med en tiopoängare som jag bjudit hem.

Luktar inte den här tråden lite f ö r d o m a r!?!?!?!?

smiley skrev:
> Jag har varit tillsammans med Leo i 2.5 år nu och

smiley skrev:
> Själv skulle jag aldrig ens tänka tanken på att
> ligga med en tiopoängare som jag bjudit hem.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Den enda som skulle få mig i säng, i denna
> tråden, är JLarsson..

Du är välkommen.

> Bottennappet måste nog vara Flygande Jakob..

Haha, en snabb titt på vad som serveras i personalmatsalen idag:

Torsdag 27/5
Husman Flygande Jacob (kyckling, banan, bacon, jordnötter)
Smal-Iss Pocherad fisk med ägg och persiljesås
Vegetarisk Zucchini, paprika och blomkål i grön curry
Sallad Salami med syltlök och ruccola

Tjena!

JLarsson.. Jag kommer asap om du dukar upp Fin de claire..

Frågade frugan och två väninnor till henne hur dom skulle reagera om en kille bjöd på Flygande Jakob..
Alla tre tyckte att han verkade tycka lite väl mycket om mamma.. Alltså skulle det innebära totalt ointresse.. Så bjud för fan inte på 70-tals rätten nr 2.. Ettan är självklart kassler med ananas, värre än värst..

Nu ska jag bälga i mig massa Stirrings Mojito.. Årets tips på bolaget..

Flygande jacob tror jag skulle fungera lika frånstötande som Fahrenheit... Känns passé på nåt sätt. Och så tycker jag inte att det verkar särskilt KISS heller. Och så rödvin på det tror jag blir för tungt. Jag skulle rösta på att du gör en lätt potatissallad (utan majjo) på färskpotatis, som du kan göra innan du blivit för nervös. Och så gravad lax eller nåt annat enkelt. Och köp en liten flaska champagne och en liter jordgubbar. Enkelt och lätt, inte omsändigt och tungt...

ErikaB skrev:
> Flygande jacob tror jag skulle fungera lika frånstötande som Fahrenheit...

Tjena!

Wohahahaha... Det tog ett tag innan jag kopplade vad du menade med Fahrenheit.. Den gamla klassikern hade jag helt förträngt.. Vet dock att jag har en halv flaska stående i en lya som jag bodde i för nio år sedan, den var ute redan då..

ErikaB skrev:
> Flygande jacob tror jag skulle fungera lika
> frånstötande som Fahrenheit... Känns passé på

Fasen, Farenheit som var så jäkla hett en gång i tiden... Farsan kan fortfarande komma nerglidandes till bjudmiddag, ångandes av denna sötaktiga odör, tror dock inte att det är ironi.

Kneecap skrev:
> ErikaB skrev:
> -----
> > Flygande jacob tror jag skulle fungera lika
> frånstötande som Fahrenheit...
>
> Tjena!
>
> Wohahahaha... Det tog ett tag innan jag kopplade
> vad du menade med Fahrenheit.. Den gamla
> klassikern hade jag helt förträngt.. Vet dock
> att jag har en halv flaska stående i en lya som
> jag bodde i för nio år sedan, den var ute redan
> då..

Fahrenheit, fler som var 18 då alltså...:)

Hej, jag heter Mathias och jag hade också Farenheit när jag var 18?
Kan någon förklara varför alla ungar plötsligt skulle ha samma parfym? Förekommer sånt fortfarande?

cyklariskogen skrev:
>
> Fahrenheit, fler som var 18 då alltså...:)

Tjena!

För nio år sedan var jag mer än 18.. Notera att jag skrev att den var ute redan då.. Farenheit måste haft sin storhetstid runt 95-96..
Andra sådana klassiker är väl CK One som alla gick omkring med, Kenzo hade en riktigt klassiker också som "alla" hadde..

Tillbaka
Topp