[OT] Tips på smultronställen i media?

waikato

Aktiv medlem
Vår uppmärksamhet är den nya valutan sägs det. Jag personligen kan vara ganska känslig gällande vad jag stoppar i mig. Youtubeflödet och sociala forum kan ta en på riktiga avvägar ibland. Vilket påminner mig om hur läskigt stor makt dessa medier har.

Jag söker mysiga oaser i den annars kalla mediavärlden. Gärna kul prat där man hör värme och vänskaplighet genomsyra tugget. Något man ofiltrerat kan slappna av till.

Jag tror en podd skulle kunna vara intressant, om det nu är vad jag tror det är (har aldrig använt det ordet innan). Institutet på SR tyckte jag va trevligt när det begav sig, typ 7 år sedan. Vetenskapskomik som var bäst några säsonger in i produktionen, när Karin och Jesper blivit lite varma i kläderna.

Någon som har tips? Vad lyssnar ni på?
Sport och politik går bort för mig, men om man vill tipsa andra användare om det så är det inte mig emot.

Podden "Philosophize This" är enormt bra, trevlig, intellektuell och tänkvärd varje gång. Steven West tar sig an olika filosofer och sammanfattar deras tankar i ett begripligt format, kan man säga. Ungefär en halvtimme per avsnitt.

Podden "Philosophize This" är enormt bra, trevlig, intellektuell och tänkvärd varje gång. Steven West tar sig an olika filosofer och sammanfattar deras tankar i ett begripligt format, kan man säga. Ungefär en halvtimme per avsnitt.

Oj, det kan faktiskt vara precis min kopp te. Tack ?

Valfri naturfilm på SVT med Henrik Ekman som berättarröst.
Jag kan även rekommendera en dokumentärserie i fyra avsnitt från en by i Sibirien;

“Happy People” is a documentary series about people from faraway corners of Russia, who live in harmony with their beautiful but harsh natural surroundings.
It is about strong, free-spirited people. Maybe the lives of these people will serve as an example for some one, or will help some one look at himself through other eyes and re-examine his own life.

Podden lagom kondition är nästan on-topic men är så pass trevlig att man typ inte behöver bry sig om konditionsidrott alls för att uppskatta tror jag.
Sen måste jag så klart plus-etta obiter dictum som jag sponsrat med hosting nästan sen begynnelsen.

Senast ändrad:
Making Sense med Sam Harris. Lyssnar just nu ganska mkt på poddar om AI och AGI, och Harris har ett avsnitt i ämnet - "What Do We Know About Our Minds?"

Om du gillar long-form så finns Filter och liknande, men de publicerar inte så mycket på webben utan prenumeration. Det finns lite utländska (läs amerikanska) sidor dock:

ett par exempel:

sedan letar jag efter - men kan inte hitta - en otroligt fin historia om en falskmyntare.

Poddtips! The Swinglish MTB Podcast, nytt avsnitt uppe nu med Steel City Media-grundaren Joe Bowman som även driver downhill-temet Union.

Namnlöst-1.png

Om du har lite tid att gräva så finns det många fina porträtt i "This American Life", ett radioprogram som pågått i snart 30 år. De har ett arkiv: https://www.thisamericanlife.org/archive
Det är helt crazy hur mycket som finns där, lite för mycket.
Har en favorit som involverar en gyllene flöjt och en död papegoja:
Annars är deras avsnitt om fiaskon kul:

Ett annat all time great från en kanal med alldeles för många avsnitt är radiolabs avsnitt om färg, herre så bra den är:

Jag kan även rekommendera en dokumentärserie i fyra avsnitt från en by i Sibirien;

“Happy People” is a documentary series about people from faraway corners of Russia, who live in harmony with their beautiful but harsh natural surroundings.
It is about strong, free-spirited people. Maybe the lives of these people will serve as an example for some one, or will help some one look at himself through other eyes and re-examine his own life.
För övrigt gjord av Werner Herzog som gjort ett flertal andra sevärda dokumentärer, däribland Grizzly Man och Into the Abyss. Mysfaktorn är dock lite lägre på dem, men varmt och medmänskligt är det alltid.

Ofta väldigt underhållande, men alltid väldigt skånskt
Håller med. Många intressanta gäster och ämnen för oss som gillar äldre kulturella fenomen. Har väntat hela sommaren på att det ska komma tillbaka, men det blir väl snart i slutet av augusti tror jag att jag läste någonstans.

Nytt avsnitt brukar släppas på nätet varje torsdag morgon vid 6-tiden under säsong, så det är bara att hålla utkik.

För övrigt gjord av Werner Herzog som gjort ett flertal andra sevärda dokumentärer, däribland Grizzly Man och Into the Abyss. Mysfaktorn är dock lite lägre på dem, men varmt och medmänskligt är det alltid.
Herzog är intressant, men denna dokumentärserie är ett ryskt projekt, oberoende av honom. Herzog fick nys om serien av en slump när han spontanbesökte en vän. Han blev så fascinerad att han klippte ihop avsnitten till en dokumentär på 60 minuter ish (?) och la ett nytt ljudspår över materialet för att nå en bredare publik.

Herzog är intressant, men denna dokumentärserie är ett ryskt projekt, oberoende av honom. Herzog fick nys om serien av en slump när han spontanbesökte en vän. Han blev så fascinerad att han klippte ihop avsnitten till en dokumentär på 60 minuter ish (?) och la ett nytt ljudspår över materialet för att nå en bredare publik.
Ah! Hatten av för trivian! ?

Det är helt crazy hur mycket som finns där, lite för mycket.
Har en favorit som involverar en gyllene flöjt och en död papegoja:
Annars är deras avsnitt om fiaskon kul:

Ett annat all time great från en kanal med alldeles för många avsnitt är radiolabs avsnitt om färg, herre så bra den är:
Otroligt störigt att This American life begränsar sitt rss-flöde till de sista 10 avsnitten.
Misstänker att många podspelare fungerar sådär med 800 podcasts långa filer samt att deras bandbreddsbehov ökar rätt rejält bara på själva rssen.

Hade varit gött att hitta någon nyhetssida för oss som inte behöver läsa om varje mord, varje kränkning, varje oförrätt.
Den politiska sandlådan ska vi inte prata om.

Nya planer för städer, kommande evengemang, intressanta reportage om människor, flora och fauna. Finns en sådan sida? Gärna som uppdateras dagligen.

Hade varit gött att hitta någon nyhetssida för oss som inte behöver läsa om varje mord, varje kränkning, varje oförrätt.
Den politiska sandlådan ska vi inte prata om.

Nya planer för städer, kommande evengemang, intressanta reportage om människor, flora och fauna. Finns en sådan sida? Gärna som uppdateras dagligen.
Kanske

Man borde programmera en nyhetsportal/plattform där besökare kan ladda in länkar till alla möjliga artiklar tillsammans med passande taggar.

På så sätt kan man få ett flöde med de taggarna man vill. Kanske kan man även ställa in vilken prenumeration man har så att man ej stöter på betalväggar.

Även tidningarna skulle ha intresse av att dyka upp där.

Sevärd med stort S.

Garanterat rogivande.
Är det rogivande man vill ha så har det tidigare tipsats om specialprogrammen

och

Ta en timme och lyssna på "Text o musik med Eric Schŭldt". Sänds på SR P2.

Garanterat rogivande.
Är det rogivande man vill ha så har det tidigare tipsats om specialprogrammen

och
Jag tror ni talat om olika typer av ro, den i pyjamas till bädds och den i ekan till sjöss. ?

Skämt å sido, Eric Schuldt är mysig, men ibland kan det bli för mycket. Han har ju haft lite intressanta "poddar" också.
B.la. den andra världen där jag minns att jag b.la gillade Jesper Svenbros avsnitt samt ett som heter Hypnotisören.

Tillbaka
Topp