[Ot] Tips & råd hur du lyckas med din kalkon.

Anton_95

Aktiv medlem
Jag har införskaffat en kalkon på 5 kg och skulle vilja veta hur länge i kylen den måste ligga tills den är tinad.

När man läser på internet så säger en del 2 dagar och andra 4 dagar och vikten är ofta inte med räknad.

Kan jag forsätta att tina kalkonen i en kylväska då jag måste transportera den 17mil.

Edit: ändrade title då jag först ville veta hur man tinar kalkonen men istället blev det en drös med massa matnyttig information från upptining till färdig kalkon.
Hoppas att nån anna finner denna tråd när dom har impuls köpt en kalkon i affären och sen står där hemma som ett frågetecken.

Senast ändrad:
Anton_95 sa:
Johan Falk sa:
24 timmar enligt Hemköp: https://www.hemkop.se/Recept/2012/11/Julkakon/

Fast det kanske bara gäller kakon och inte kalkon.

24 timmar, då måste man väl tina den i rums tempratur?
Bildas det inte bakterier om den ligger ute så länge.

Här ska du se, hittade en bättre sida, lite modernare också.

Här http://www.ingelstakalkon.se/artiklar/fakta-om-kalkon/tilllagning/tillaga-hel-kalkon kan man beräkna själv med nån slags kalkylator, och 5000 gram blir ca 60 timmars upptining i kylskåp. :o)

Johan Falk sa:
Anton_95 sa:
Johan Falk sa:

Här http://www.ingelstakalkon.se/artiklar/fakta-om-kalkon/tilllagning/tillaga-hel-kalkon kan man beräkna själv med nån slags kalkylator, och 5000 gram blir ca 60 timmars upptining i kylskåp. :o)

Engligt sidan så ska det ta 6h i kylen.
Har lagt fryst fläskfile på kilot i kylen precis innan man lagt sig och nästa morgon är den fortfarande fryst.

Anton_95 sa:
Johan Falk sa:
Anton_95 sa:
Johan Falk sa:

Har lagt fryst fläskfile på kilot i kylen precis innan man lagt sig och nästa morgon är den fortfarande fryst.

500 gram blir 6h

Johan Falk sa:
Anton_95 sa:
Johan Falk sa:
Anton_95 sa:
Johan Falk sa:

500 gram blir 6h

Sant, missade tre nollor. 60 timmar då!

Jag la min på frysen. Räknade 24h men tror inte det räcker. Men det var en liten rackare du skaffat. Min väger 10+ kg :)

Anton_95 sa:
Jag har införskaffat en kalkon på 5 kg och skulle vilja veta hur länge i kylen den måste ligga tills den är tinad.

När man läser på internet så säger en del 2 dagar och andra 4 dagar och vikten är ofta inte med räknad.

Kan jag forsätta att tina kalkonen i en kylväska då jag måste transportera den 17mil.

3-4 dagar i kyl enligt vår erfarenhet.

Anton_95 sa:
Arsozath sa:
Jag la min på frysen. Räknade 24h men tror inte det räcker. Men det var en liten rackare du skaffat. Min väger 10+ kg :)

Jösses 10 panner! Had nog behövt invester i en ny ugn om jag skulle tillaga en sån best.

Hehe. Får göra en pudel. Den vägde visserligen 10+ men nu var den visst halverad. Den lär räcka ett par dagar iaf.

json88 sa:
Rimma den. Stor gryta med saltvatten, ställ utomhus frostfritt några dagar. Den blir saftigare.

Helt rätt!

Se till att koka och sedan kyl (till under 40grader räcker) rimlagen. Använd handskar när du hanterar fågeln, även fryst. Inga fingrar i vattnet, se till att fågeln helt täckt (tyng ner med lock, tallrik+stenmortel eller dyl) och plasta under kastrullocket. Kluriga bakterier i fågel, du vill inte ge dem en boost genom att öka mängden "vanliga" bakterier.

Jag rekommenderar ett rimlag på inte över 2,5% - det är som julskinka typ. Tänk på att räkna in fågelns vikt i viktprocenten. 5kg fågel och 5l vatten så måste du alltså göra lag med 4%. typ.

Äta kalkon på julafton? Någon måtta på de anglosaxiska traditiorna får det väl ändå vara #vänavordning

Ja tänkte tillaga den till nyår, blir första gången så önska mig lycka till :)
Tänker nog inte rimma den, blir att testa på mindre skala när jag inte ska laga till hela familjen ;).

Som kock ksn jag säga att skillnaden mellan satan va bra fågel, hur gör du? Och trist stor torr kyckling ligger i två saker.
1. Rimning
2. Lång tid på lägre tid i ugn, vila och sedan het varmluft för yta.

Till skillnad från orimmad och tillagning i en för hög temp.

Men då är det klart, ju färre som kan desto mer glänser vi som kan ;)

Atlas sa:
Som kock kan jag säga att skillnaden mellan satan va bra fågel, hur gör du? Och trist stor torr kyckling ligger i två saker.
1. Rimning
2. Lång tid på lägre tid i ugn, vila och sedan het varmluft för yta.

Till skillnad från orimmad och tillagning i en för hög temp.

Men då är det klart, ju färre som kan desto mer glänser vi som kan ;)

Så rimning är ett måste för saftig fågel?
Så hur går jag tillväga?
ska jag ställa kalkonen i saltlag i en kastrull utomhus fast det är 10 plus grader ute eller måste den rimmas i kylen då?
Blir upptinings tiden kortare om jag rimmar den utomhus isåfall?

Edit: Jag har en plan. Kalkonen ska tina i 60 timmar så om den ska vara tinad till lördags kvällen så måste jag börja tina den på torsdags morgonen och på torsdags morgonen ska jag frakta den 17mil, så då får kalkonen ligga i en kylbag utan klampar och tina i 3-4 timmar till den har nått sin destination för att sedan läggas i ett skönt saltbad resterande timmar.
Eller om kylbagen är tät förslutande så kan jag kanske rimma den i bagen och då kan jag redan börja hemifrån.

Senast ändrad:
Kör man low and slow borde man väl få saftig också? eller om man kör den till tillagad temp på under folie, sen bränna på lite för ytan

Du kan Tina i rimlag i rumstemp, fågeln kyler vattnet. Räkna med ett dygn på 5kg. Två om du ställer ute i 10grader medel. Den behöver tid för att diffundera (saltas in).

I rumstemp skall du bara ha koll att tempen inte stiger efter tiningen.

Atlas sa:
Du kan Tina i rimlag i rumstemp, fågeln kyler vattnet. Räkna med ett dygn på 5kg. Två om du ställer ute i 10grader medel. Den behöver tid för att diffundera (saltas in).

I rumstemp skall du bara ha koll att tempen inte stiger efter tiningen.

Ok, kollade vädret och det kommer vara runt 5 grader ut, som i ett kylskåp ungefär så om jag börjar på torsdags morgonen så borde den vara tinad tills lördagen.

Angående slowcooking, brukar man köra 120c då tills den nått rätt inne temp.

120 låter mycket bra. Kolla en tabell för tid, runt 3-4h borde det ta. Kolla upp.

Låt vila under folie. Gå inte över 70 grader på köttet i mitten. Räkna med eftervärme. Plocka ut vid 68 alltså. Känn på ett ben, det skall lossna/gå att bryta i leden.

Låt den gå ner i temp till typ 45 50 innan du fixar ytan. Så den inte sticker i temp.

Atlas sa:
120 låter mycket bra. Kolla en tabell för tid, runt 3-4h borde det ta. Kolla upp.

Låt vila under folie. Gå inte över 70 grader på köttet i mitten. Räkna med eftervärme. Plocka ut vid 68 alltså. Känn på ett ben, det skall lossna/gå att bryta i leden.

Låt den gå ner i temp till typ 45 50 innan du fixar ytan. Så den inte sticker i temp.
Ok, köttet i mitten menar du bakom låret?
När jag sen fixar ytan ska jag låta den svalna igen eller är det bara att börja tranchera direkt?

https://www.kjell.com/se/sortiment/...metrar/rubicson-digital-kokstermometer-p48605

Pröva på lite olika ställen, leta upp det tjockaste stället.

En tunn, snabb termometer är oumbärlig i köket.

Efter ytan är det bara att tranchera. Rubba skinnet innan tillagning med salt och ditt val av torra kryddor. Under tillagningen och innan du fixar rostningen kan du gott ha över vätskan från pannan. Innan rostning kan du lägga på lite hyvlat smör. Bon apetit!

Senast ändrad:
När jag läser om slowcooked turkey på nätet så gör många tvärt om.
Dom börjar med att värma ugnen till 250 grader och sen steker kalkonen i 20 minuter för att försegla den pch ge den färg från början för att sedan sänka till 120 grader.

Kan tänka mig om man följer ditt råd så får man ett krispigt skin.

Senast ändrad:
Enda gången jag steker först är på små detaljer som riskerar bli överkörda av brytningen sist. Det handlar om kontroll helt enkelt.

Kan tillägga att jag nästan alltid lagar med den principen. Medans proteinet går klart i ugn kan du städa och fixa tillbehör och lägg.

Senast ändrad:
Atlas sa:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...metrar/rubicson-digital-kokstermometer-p48605

Pröva på lite olika ställen, leta upp det tjockaste stället.

En tunn, snabb termometer är oumbärlig i köket.

Efter ytan är det bara att tranchera. Rubba skinnet innan tillagning med salt och ditt val av torra kryddor. Under tillagningen och innan du fixar rostningen kan du gott ha över vätskan från pannan. Innan rostning kan du lägga på lite hyvlat smör. Bon apetit!

Har du nått bra tips på en termometer man kan ha i ugnen.
Har en kökstimmer som man kan koppla in en termometer ,men den tar upp all värme rumt omkring och brukar ofta visa 80 grader redan efter en kvart.

Hittade en tabell och enligt den så ska en 5kg pippi vara i ugnen i 3h 40min, låter det rimligt:)?

Senast ändrad:
Jag har en thermalworks och en extra tunn sond. Men tror det finns många som funkar bra. Kolla med en köksbutik.

En sista fråga till kocken, jag hade tänkt göra en skysås från allt innehåll i ugnsformen och jag hade tänkt ha en skvätt vin i såsen och undrar om jag ska ta portvin,rödvin eller madeira.

Jag skulle vilja veta vad dom olika vinerna tillför i såsen.
Rödvin tycker jag är trevligt både i sås och som dryck till vissa rätter men dem andra vinerna är jag helt grön på.

Jag tycker det är sjukt smidigt med termometer som man har displayen utanför..
Dvs att man kan sticka in stickan när man skjutsar in i ugnen och sen ha den sitta där tills det är klart.

Köpte en alldeles enkel sådan på Ica Maxi, funkar felfritt :)

Tillbaka
Topp