[OT] Tipsa mig om riktigt jävla svinbillig mat!

kalis

Aktiv medlem
Nu är det såhär va, att pengarna flög sin kos mot drickheroin, ovilliga fruntimmer och några cykeldelar! Jag är PANK, BLACK, TOMT i KASSAN, NUDELVILLIG, osv osv!

Har ni några bra tips på riktigt billigt käk? Det gör ju såklart inget om det smakar OK dessutom!

Jag bidrar själv med första receptet:

Pasta med tonfisksås.
*1brk tonfisk i olja (eldorado el willys): 5:-
*1 gul lök: ca 1.5:-
*1brk krossade tomater (willys): 4:-
*1brk svarta oliver (eldorado): 10:-
*1klf vitlök: ca 0.5:-
*basilika: ca 0.5:-
*1st röd peppar/chili: ca 2:-
*Pasta efter behag (willys): ca 2:-
*Alltmöjligtskitsomfinnsikryddhyllanochskafferietsomändåinteskulleätasupp: x:-

Summa summarum för minst två portioner (om man snålar): 25.50:-
och då har inte gjort av med allt av det dyraste, oliverna ;)

Jag sitter just nu o väntar på att degen ska jäsa...Mmmm gott bröd istället för att köpa frukost!

allt med strömming:
-stekt med mjöl och ströbröd
-i ugnsform med krossad tomat
-stekt med kaviar emellan
-i ugnsform med creme fraiche och vitlök
etc

allt med potatis:
-råstekt
-mos
-gratinerad
etc

långkok:
-billigt kött, krossade tomater, lök, morötter

Linssoppa

Röda linser, potatis, gul lök, morötter, krossade tomater + allt annat du kian tänka dig att koka. Massa billiga proteiner.

tog mig friheten att ändra lite i ditt recept till en variant som gått länge här i huset då ogenomtänkta inköp o annat bränt hål i penningpungen, thaigrejerna e dryga som fan, så priset för inköp(25.-/ grej ungefär) jämnar ut sig.

Pasta med tonfisksås.
*1brk tonfisk i olja (eldorado el willys): 5:-
*1klf vitlök: ca 0.5:-
* 1 msk currypaste (asiatisk matvaruhandel)
* 2msk Ostronsås från asiatisk matvaruhandel(om du inte provat, så gör det)
* 2msk Thailändsk soja (om du inte provat den så gör det, den slår fan allt)
*torkad chili från asiatisk matvaruhandel 2-4 krossade
*Pasta efter behag (willys): ca 2:-
* Sweet chili sås 2msk
*Alltmöjligtskitsomfinnsikryddhyllanochskafferietsomändåinteskulleätasupp: x:-

sen är det heller inget som säger att man inte kan äta havregrynsgröt 3-4 ggr om dan. ärtsoppa i sån där plast"korv" går väl typ 10.-/kg. bönor, ravioli o snart sagt allt som de står ELDORADO, COOP,WILLYS,EUROSHOPPER o dyl på

Jag kan gå ner till 15% i ränta :)

Men för fasen, billig tonfisk är verkligen äckligt. Själv dinerade jag på glass.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan gå ner till 15% i ränta :)
>
> Men för fasen, billig tonfisk är verkligen
> äckligt. Själv dinerade jag på glass.

Glass är oslagbart om man vill bygga rejäl kroppshydda :).

På netto hittade jag röda kidneybönor från Campagna. Netto 410g och avrunnen vikt 242g. 3 burkar för 10kr kosta det. Jag köpte 9 direkt. Mycket mat för pengarna. Bra att blanda ner i pasta

GurraG skrev:
> Vill du låna en tusenlapp i en månad mot 20%
> ränta?
> /G

Om du litar på att jag inte kommer byta alias på Happy till Silak efteråt och gå under jorden, så varför inte ;)

Hmm! Jag glömde ju faktiskt bort mitt absoluta favorit-krubb

Potatis & purjolökssoppa!
Grumt gott och grumt billigt! Där kan man snitta på ca 1.5sek-2sek/portion och det e fortfarande grumt! Gå ut och plocka lite svamp (lite sent nu iof) och köp lite grädde o gör svampstuvning till mackan så eru hemma :D

kalis skrev:
> Om du litar på att jag inte kommer byta alias på
> Happy till Silak efteråt och gå under jorden,
> så varför inte ;)

Jag PM'ar dig. För att det inte ska trassla till sig för dig i framtiden bör du ta referenser på mig :o)

/G

Blodpudding. Billigt och gott (min ica körde 3x400 gr för 9:90 häromsistens). Kräver dock dyr(?) lingonsylt. Havregrynsgröt är billig bukfylla.

/Johan

Vitkålssoppa:

Strimla vitkål. Fräs hastigt. Häll över grönsaksbuljong och koka till al dente.

Löksoppa:

Strimla gul lök. Frås tillsammans med vitlök. Häll över grönsaksbuljong och koka till strax efter al dente. Har du spenderarbyxorna på så fyll en skål med soppan, lägg på en skiva torrt bröd, strö över en gnutta ost och gratinera i ugn.

Jag är kungen på att äta billigt.

STORA rissäckar. Ätes med sked.
3kg pasta från willys 15kr. Ätes med gaffel.

Vill du ha något såsigt eller kryddigt till är det euroshopperketchup för 7kr som gäller, för 1kg tror jag. Sen snor du kryddor nånstans. Salt+peppar har du på McDonalds t.ex.

Behöver du protein (kräsna jävel) köper du som du sa euroshoppertonfisk i olja, då får du dessutom shysst fett om du har tur (vet inte vad det är för olja faktist). Sen äter du sjukt stora portioner, så behöver du inte äta så ofta och tillslut rubbas din mathunger och du behöver bara äta en eller två gånger om dagen.

Det funkar i en 20-30 dagar, sen pallade inte jag mer åtminstone, men jag har levt så lite då och då pga. smarta inköp i 15k-klassen (jag är fattig student).

Varsegod.

Ps. Fler än 2ingredienser är att slösa med pengar Ds.

Ps2. Glömde det VIKTIGASTE av allt, glöm allt vad principer och sånt heter. Det viktigaste är att TATTA och sno allt du kommer åt. Bjud in dig själv på middag hos folk, ät rester när dina kompisar lagat mat, gå och låna ingredienser hos folk, ragga upp brudar och få dom att bjuda dig på middag, ät sånt andra slänger och verkligenverkligen ät allt du kommer åt. Ds2.

Senast redigerad av en moderator:
Kan inte låta bli att ha åsikter om hur du förbrukat resurserna.

Kalis skrev: "pengarna flög sin kos mot drickheroin, ovilliga fruntimmer och några cykeldelar!"

Hade det inte varit bättre om du lagt pengarna på bättre droger, villigare fruntimmer och fler cykeldelar?

/G

GurraG skrev:
> Kan inte låta bli att ha åsikter om hur du
> förbrukat resurserna.
>
> Kalis skrev: "pengarna flög sin kos mot
> drickheroin, ovilliga fruntimmer och några
> cykeldelar!"
>
> Hade det inte varit bättre om du lagt pengarna
> på bättre droger, villigare fruntimmer och fler
> cykeldelar?
>
> /G

Man kan tycka det såhär i efterhand, men drogerna hos grannen var slut (dvs brasset ;), kvinnorna lurar mig ALLTID (dvs ler och svankar) och cykeldelarna kostade faktiskt ganska mycket (dvs ca 1000sek)!
Men jag önskar att jag fått mer och av högre kvalitet av det ovanstående!

Den här tråden ser ut som en sammanfattning av den maten jag äter. Ärtsoppa, blodpudding, pannkaka, diverse bönor. Vita bönor i tomatsås är riktigt najs till ris. Fryst Wok kan man lyxa till med ibland. Ris och pasta med diverse billiga kryddor. Det går att äta billligt.

/Erik

kalis skrev:
>
> Man kan tycka det såhär i efterhand, men
> drogerna hos grannen var slut (dvs brasset ;),
> kvinnorna lurar mig ALLTID (dvs ler och svankar)
> och cykeldelarna kostade faktiskt ganska mycket
> (dvs ca 1000sek)!
> Men jag önskar att jag fått mer och av högre
> kvalitet av det ovanstående!

Duktig gosse, då tänker du dig för nästa gång :o)
Ett tips: byt granne, välj andra fruntimmer o köp cykelprylarna i Düskland.
/G

GurraG skrev:
> kalis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Man kan tycka det såhär i efterhand, men
> > drogerna hos grannen var slut (dvs brasset ;),
> > kvinnorna lurar mig ALLTID (dvs ler och
> svankar)
> > och cykeldelarna kostade faktiskt ganska mycket
> > (dvs ca 1000sek)!
> > Men jag önskar att jag fått mer och av
> högre
> > kvalitet av det ovanstående!
>
> Duktig gosse, då tänker du dig för nästa gång
> :o)
> Ett tips: byt granne, välj andra fruntimmer o
> köp cykelprylarna i Düskland.
> /G

Grannen åkte dit för nåt "våldsdåd" förra helgen så honom slipper jag, andra fruntimmer e på G och sen var det iallafall inga pengar kvar till cukelgrejjor ;)

pasta + bacon

willys pasta 3:-
tulip bacon 6.50:-

(räcker till två portioner)
vill man festa till det så slå på lite ketchup

Pá den tiden dá jag var en fattig student levde jag ofta längre perioder pá enbart spagetti. När jag ville lyxa till blev det spagetti med grillfrydda. Inte sá gott men billigt. Alternativ om man vill göra det lite dyrare är att göra en pastasás pá krossad tomat och lök och gjärna lite örtkryddor. Fungerar att äta upp sig till jul när man besöker sina föräldrar och lever som en parasit.

/Stellan

Jag måste påminna alla om att det ska smaka GOTT också ;) rissäckar smakar enligt egen utsago TORRT

Blodpudding är som sagt billigt. Går att äta utan något på, dock ingen smaksensation om man säger så. Lär dig äta äppelmos på allt man har lingonsylt på (inga problem för mig som är uppfödd på äppelmos) och be morsan göra äppelmos varje höst av alla äpplena på trädena (om ni inte har några egna så finns det säkert nån granne som inte tänker använda alla sina äpplen).

vill du äta lyxig mat nån dag så köper du superbillig pasta/makaroner på Willys (har för mig att det kostar bara några kronor per kg) och någon vanlig sås/pastasås. Köp sedan billiga bacon (finns 3pack för 19:- på willys just nu) som du steker för att sedan blanda ner i såsen. Vilken smaksensation ;-)

Med vatten (ev en skvätt mjölk om du lyxar till det), lite vetemjöl och kryddor så har du snabbt svängt ihop brunsås. Det kan ätas tillsammans med makaronerna, sedan kan du ju gömma någon enstaka billig köttbulle däribland också för att liva upp smakerna. Har du provat att ge pasta lite mera och annorlunda kryddning vid kokningen? Det gör att man kan stå ut med pasta ytterligare nån dag.

Dock finns det ett väldigt effektivt sätt att spara pengar tillfälligt. Jobba till sena kvällen så du inte hinner med någon middag och efter jobbet är du så trött att du stupar i sängen direkt. Sedär, då har du genast sparat en hel måltid ;-)

Smaklig måltid (kan du ju iallafall drömma om ;-)

kalis skrev:
> Grannen åkte dit för nåt "våldsdåd" förra
> helgen så honom slipper jag ...

Dåligt gräs alltså?

/G

Ärtsoppa som du gör själv på torkade gula ärter, gul lök, salt och vatten är förmodligen det billigaste du kan äta. Dessutom är det bra mat. Du gör en jättegryta på söndag kväll å sen har du å ta av under veckan.

Vill du göra den lyxig lägger du till rimmad fläsklägg, timjan, mejram och en liten bit ingefära. Och minskar på saltet.

saxat, men wtf..

800g signum falukorv på Coop 26:- (räcker en vecka)
3 Kg Coop-X fusilli 17:- (räcker ca 3 veckor) Fusillin är bäst, då det är svårt att överkoka den.
1 Kg Heinz ketchup 23:- räcker ca två veckor, men man köper två åt gången så man har en på jobbet till matlådan.
Jag brukar toppa middagarna hemma med ett ägg till.
Plågade o-ekologiska burhöns från pakistan gör dom billigaste äggen.
18-pack kostar typ 30:- (och räcker i tre veckor om man inte festar till det för offta med två ägg åt gången)

Grovt räknat per månad:
4x26:- korv
1,3x17:- Fusilli
2x23:- ketchup
1,3x30:- ägg
Summa: 211 Kr för mat 20 veckodagar. Det blir 10,55 Kronor per måltid.
Högkoncentrerad saft är billigare än cola och godare än vatten och en flarra kan räcka i nästan en månad om man har tur. 26:-

Det svider att man måste köpa två och sånt lyx emellanåt,
men toapapper kan man ju sno från jobbet om man inte har för högt ställda krav tex. =)
Det gäller att tänka som en luffare men att göra det med STIL helt enkelt.

ännu en gång tänker jag slå ett slag för euroshoppers ravioli i köttsås

4.90 just nu på min icabutik för 800g

räcker till 2 maträtter om man snålar lite. och 2,45kr per måltid är inte så farligt.

Rårakor:

Potatis 4-6 stycken per person (beroende på hur hungrig du är)
Lök 1-2 stycken
2-3 ägg
Salt och peppar (gratis på mcdonalds ju)

Skala och riv potatisen, hacka löken och blanda med äg. Salta och peppra och stek på medelhög värme (för låg så håller dom inte ihop) tills dom är gyllenbruna.
Servera med lingonsylt.
Billig Måltid!

Plocka lingon själv o koka sylt på så slipper du dom stoora utgifterna på sylten och det är mycket godare.

När du blir riktigt hungrig sätter du dig på pendeltåget och åker till Bålsta så bjuder jag dig på oxfilé.

/G
PS Jag har också varit fattig. DS

>ännu en gång tänker jag slå ett slag för euroshoppers ravioli i köttsås.. 4.90 just nu på min icabutik för 800g

Fan.. jag betalar nästan det dubbla...

Gröt är billigt, om det inte redan nämnts. Havregryn, vatten och salt. Protein kan du få från ett kokt ägg (längre hållbarhet än mjölk). Det finns säkert billiga kosttillskott som ger vitaminer, mineraler osv. En tablett per "måltid". Alltså, en tallrik gröt + ev. lite socker som sköljs ner med vatten + ett ägg + en vitamin/mineraltablett.

Inte så kul eller gott men jag tror inte du kommer så mycket billigare undan per måltid plus att det lär vara bra mycket bättre, nyttigare än att livnära sig på snabbnudlar.

Singular skrev:
> Får jag lov att komma, Gurra?
>
> Jag kan ta med ditt nav som jag inte får loss...
>
> /M

Du är oxå välkommen.
PM'a mig ang problemet med navet.

/G

-soppor på säsongens grönsaker(tex vitkål,morötter,rödbetor,lök)
-gå runt på supermarkets och käka gratis smakprover några dar i veckan;)
-första tonfiskreceptet var ju ok, finfördelad tonfisk på burk är dock superäcklig
-om du har nåt annat kosttillskott typ mivitotal el liknande kan du ju leva uteslutande på pasta och vatten till löningen kommer;)
-köp 2 kaniner och låt dom käka gräs och föröka sig exponentiellt(sen är det bara att slakta en kanin då o då) har en polare som gör det och det är som att ha grisen särimner(från asatron) påstår han

Havregryn som många tagit upp redan är verkligen bra o mättande, går att käka när som helst. Överhuvudtaget så är gröt vad det än må vara gjort av bra mat

VO2max skrev:
> -köp 2 kaniner och låt dom käka gräs och
> föröka sig exponentiellt(sen är det bara att
> slakta en kanin då o då) har en polare som gör
> det och det är som att ha grisen särimner(från
> asatron) påstår han
>
Tips: säkerställ att de två kaninerna är av olika kön :o)
/G

Nudlar är dyrt om man vill bli mätt! Klart billigare att koka ris/pasta och krydda.

Till frukost är annars havregryn som är fiberberikad med filmjölk både nyttigt och billigt. Klart billigare än Müsli. Om man vill lyxa till det kan man slänga i frukt eller sylt.

Den billigaste saften borde vara Euroshoppers blandsaft. Smakar som ICA:s, men klart billigare.

/Erik

Jag känner en som brukade gå till frälsningsarmen när han var i liknande situation. Du kanske inte ska cykla dit på din dyraste cykel! =)

En bra länk ;-) http://www.eniro.se/query?what=show...ading.com/images/work_for_food.jpg&w=94&h=128

work_for_food.jpg ht=310

AndersS skrev:
> Jag känner en som brukade gå till
> frälsningsarmen när han var i liknande
> situation. Du kanske inte ska cykla dit på din
> dyraste cykel! =)

Haha, påminner mig om min förra chef som lånade sin frus peugeot 206 till säljmöten. Han menade att hans egen E55 AMG (=dyr Mercedes) kunde få någon att tro att han tog för bra betalt :)

/Johan (sorry för urspårningen men jag tipsade faktiskt först om blodpudding och havregrynsgröt)

Tillbaka
Topp