[OT] Tipsa mig om riktigt jävla svinbillig mat!

Palt.

Tag ca 1 L mjöl, gärna en del av det som typ brödmix eller rågmjöl.
2 ägg
salt, tillsätt sedan vatten till degen är fast men kladdig
Arbeta ihop degen.

Koka i en stor gryta i knappt knytnävsstora klumpar, gärna tillplattade så går det snababre att koka.

Stek bacon och lite lök till, servera med smör och lingonsylt (och ljus sirap, det rekommenderas!)

Paltkoma är kärlek.

Edit: Kostnad ca.. om du använder vetemjöl, så typ några kronor för mjölet, med annat mjöl lite mer men inte mycket, 2 kr styck för äggen, salt och vatten är "gratis", och så el till plattan. Ett paket bacon är gott men inte nödvändigt, ca 10 kr isf. Smör kostar lite, och lingonsylt finns i skogen.

Detta räcker till typ 2 personer, men väldigt beroende på hur mycket man äter givetvis.

Så CA 25-30 kr för RIKTIG mat för 2 personer.

Senast redigerad av en moderator:
Inte svinbilligt. Men ett billigt recept som jag kör en gång i veckan:

300 g köttfärs
1 burk tomatkross
lite chilikrydda
en burk kidneyböner

Fullkornspasta

Om man är en liten person så räcker det till 3 portioner eller om man är lite större så räcker det till två. I så fall kan det kosta 25 spänn/portion. Om man handlar på willys blir det lite billigare och är man stor som en ärta blir det tokbilligt!

Annars är rårakor ett bra alternativ.

skala och Riv potatisar (jag brukade ta 5 när jag tränade), blanda i 2 ägg, blanda i lite salt.
Rör ihop, forma till pannkakor, och stek!
Stek även ett halvt paket bacon, och ha lingonsylt och mjölk till.

Potatisar ~5 kr, 1/2 paket bacon, 5 kr, ägg 2 kr styck, salt är gratis, lingonsylt finns i skogen, mjölk kostar 7.95 litern.

Matpolisen här!
Ni, gunstig junkrar lleberg & Frorre, behagar förväxla rårakor med raggmunk!
Ajjabajja!
Rårakor är precis så lite som det låter, riven, kryddad och stekt potatis.
Raggmunk däremot, innehåller precis som i era angivna recept, ägg o annat kolifejs.
Enligt Ica kan det se ut som följer:
Ingredienser
4 port
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 dl mjölk
1 ägg
800 g fast potatis
smör

Till servering:
400 g rimmat sidfläsk
lingonsylt
Gör så här
Vispa ihop mjöl, salt och lite av mjölken till en jämn smet. Vispa ner resten av mjölken samt ägget. Skala potatisen och riv den grovt direkt ner i äggsmeten. Smält lite smör i en stekpanna så att det blir ljusgult. Klicka och bred ut smeten i stekpannan. Beräkna ca 1/2 dl smet per raggmunk. Stek raggmunkarna någon minut på varje sida så att de blir gyllenbruna. Stek fläsket. Servera raggmunkarna med fläsk, lingonsylt och rårivna morötter.

Nog så gott, men ej att förväxla med det svenska kökets konung, Rårakan, med i sammanhanget väl passande tillbehöret Kali(s)xlöjrom, därtill hackad rödlök o kräm fräsch.
Smaklig spis.

mamme1: förlåt, det var inte meningen, jag vet precis skillnaden, men jag missade vad som var vad i stridens hetta helt enkelt.

Och rårakor är givetvis det jag menar, jag har för fan levt på det i flera veckor! ;)

Inte för f.n väl?, ett riktigt lyllo är vad du är (förutsatt att löjromen fick slinka med nån gång ibland)
Och javisst är du ursäktad, självklart! Alla som äter rårakor är goda medborgare :-D

Tokig tråd, nu blev jag ju sugen på nåt gott!
En billig variant är att gå till kylen, konstatera att kompisen som var här o hälsade på förra helgen glömde en i Bergamo tillverkad, rökt får&ko-korv kryddad med vitlök&timjan, skiva den tunt o prova om ett Rubicone/Sangiovese från Emilio-Romangna passar till..., buono, det gjorde det!

(Tenuta Volpe di Monteleone heter vingården, kom ihåg var du läste det först, dom gör inte goda viner, snarare jäkligt goda! www.tenutavolpe.it)

Salute!

Tjena!

Nånting som är sjukt billigt och gott är veg chili.. bara vita bönor, lite rotfrukt, chili i mängder, lite paprika och ris.. har man ltie mer pengar så gör man den med köttfärs eller quornfärs..

ett bra tips är att när du väl lagar mat så gör du löjligt mycket så du kan ha hela frysen full i en månad framöver.
linser och bönor är billigt och jävligt bra mat sen tomatsås på det och lite kryddor du gillar. sen ner i plastburkar. sen kan du koka ris eller couscous till när du ska äta.

desto större kok du gör desto billigare. tomatsås på resturang-bulk pack är billigt längden!

Mackor på rågbröd (polarpärlan) med en skiva corned beef (ej samma grismat som det är fråga om i andra länder) och ett lagom lösstekt ägg ovanpå. Med rejält med svartpeppar på. Yummsa. Inte så jäkla billigt kanske, en burk corned beef (räcker i några dagar) kostar 20 bagis, ägg är väl inte så dyrt, men brödet kostar 20-25 spänn påsen. Vill man lyxa till det lite (som jag gör med mackorna av detta slag som jag har med på långturerna) så kör jag dubbelmacka och en eller ett par skivor västerbotten. Mumzigt.

Jag är för övrigt inte anglofil.

Vill bara säga att snabbnudlar, om det är det ni menar, har grumt mycket salt i sig, så storintag är inte helt förenligt med svensk standard, enligt socialstyrelsen.

Paltkoma... Hehe, bra ord, det ska jag lägga på minnet. Har för övrigt ätit rå palt en gång. Tyckte att det smakade sagolikt. Efter tre dygns svält, i och för sig.

4-500g nötkött, (alternativt den korvstump du har liggande...)
2msk smör/margarin
1,5 tsk salt
1 krm cayenne
2 stora gula lökar
1 purjo
0,5 rotselleri! (Måste med.)
2 morötter
3 msk tomatpuré (kan plussas på)
2 dl valfri buljong
1 dl rödtjut (Merlot fås under 50-lappen, gott att dricka till) Alt. mer buljong...
______________________________________________________________________________________

1. strimla kött, bryn och krydda (plussa på med valfri svartpeppar/chili/vitlök)
2. hacka lök, purjo, morötter, selleri - stjälp det i grytan!
3. tillsätt tomatpuré, buljong och vin
4. koka på svag värme i 1,5 timme. Tål gott att värmas på som lunchlåda osv.
5. smaksätt, släng på eventuella paprikaringar (Billigt trepack!) i olika färg.

Serveras med ris/ potatis. Och med vin, om det blev över ngt. efter kocken?

_______________________________________________________________________________________

Det som kostar, är köttet, om man inte väljer falukorv. Vinet är valfritt, för vätskan.
Annars är det bra om det finns ägg, bröd och smör hemma. Då kan man smaksätta med lite sovel bara..

Senast redigerad av en moderator:
...någon nämnde svamp.

Visst finns det trattisar kvar i skogen. Hur många som helst. Stora är de också. Lätt att rensa om man plockar utan skräp.

Singular skrev:
-------------------------------------------------------
> Vintipset är följande;
>
> Monterosso Sangiovese Osco, kalasbra till allt
> från pasta till damvärmning till fetfylla,
> nationaldryck hos mig;
> http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?Var
> uNr=22981&Butik=0&SokStrangar=
>
> och
>
> Maglet, fantastiskt bulgariskt vin (åtta miljoner
> solar enligt Bengt Frithiofsson) som smakar fan
> så mycket bättre än det kostar;
> http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?Var
> uNr=2694&Butik=0&SokStrangar=
>
> /M

Monterosson är kanon! Måste testa Maglet.
Ytterligare ett tips på billigt och gott rödtjut:
Hidden Rock: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=12174&Butik=0&SokStrangar=
Fan så bra för 48 riksdaler.

Panka, potatis och purjolökssoppa, tomatsoppa, pasta med tomatsås/köttförssås och pasta med pesto.
Om man gör det själv.
Pesto: Bailika, olja, madel/nötter/solrosfrön, vitlök, lite riven ost, salt och peppar.
Köttförssås. Köttförs, gullök, kossade tomater, buljong tärning, sal och peppar.
Lägg till bönor, paprika pulver och lite cilepulver så blir det Chile con Carne.

Hur fän kan ni leva av dessa saker? artiklarna som ni nämner brukar vara mellan en tiondel till en femtedel av vad jag brukar ha i mina måltider. Tja, kanske därför jag bara har midrange-cyklar. Min mage och hälsa går före heldämpat och Santa Cruz-klibbor.. nu vet jag att alla inte snålar för att ha råd med dyra cyklar, men de som gör...

Rotmos är inte så dyrt...
kålrot, morot och lite potatis som man kokar i buljong och vispar ihop med elvisp. Falukorv till det (senap om du är ett äckel :P).

Sam skrev:
-------------------------------------------------------
> Min mage och hälsa går före heldämpat och
> Santa Cruz-klibbor.. nu vet jag att alla inte
> snålar för att ha råd med dyra cyklar, men de
> som gör...

Liiite skörbjugg har ingen dött av... ;)

Tillbaka
Topp